Citat:
Ursprungligen postat av
Martinandersson23
Hej,
Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.
Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?
Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.
Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.
Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits
Mvh,
Martin
Är helt inne på din linje. Är i samma sits själv just nu och njuter av tillvaron. Så jäkla skönt att ta det lite lugnt ett tag. Jag förkovrar mig på dagarna. Läser böcker som intresserar mig. Går kurser online. Förhoppningsvis kan jag med nya kunskaper öka min anställningsbarhet något.
Visst är det sant att a-kassa och inkomstförsäkring inte räcker för evigt, så jag får väl skaffa nytt jobb till slut. Har börjat söka runt lite också, men tänker absolut inte hoppa på något kneg som verkar trist.
Även om inkomsten är lite lägre så går det ingen nöd på mig. Slipper köpa månadskort eller köra bil till jobbet och lägga mat på uteluncher. Har gjort det lite till en sport också att försöka leva så billigt som möjligt. Har ju gott om tid att leta extrapriser och laga ordentlig mat från grunden. Är ganska kul också. Faktum är att jag med detta upplägg kan spara lite extra varje månad, så jag kommer klara mig ytterligare ett par månader efter att a-kassan tar slut.