2020-10-24, 15:04
Avslutad
I långa loppet är det mycket destruktivt för en själv.

När dagarna går så sänks ersättningnivån, och så småningom försvinner väl coronapålägget på dagersättningen antar jag? Då ligger man så småning om på runt 12kkr/mån, och det är inte så kul.
Citera
2020-10-24, 15:19
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Exakt, finns inget incitament.

Förstår varför invandrsre lever på bidrag. Alternstivet för dem är att ta något städjobb och tom tjäna mindre än om de går på bidrag.

Något är allvarligt fel i Sverige

Skatterna är för höga helt enkelt
Citera
2020-10-24, 15:26
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jobb är mycket mer än bara ekonomi och inkomst.
Man får rutin, mening med sitt liv och att gå upp på morgonen, social samvaro, träffa folk. Man känner att man bidrar och har ett syfte.

För mig personligen kan jag ofta börja bli självdestruktiv redan på helger för att mitt syfte försvinner och har inget incitament att göra någonting. Men jag är lite extrem och retard.
Ja, felet ligger definitivt hos dig som inte kan upprätthålla livet utan att jobba. Vad ska du göra vid pension, hänga dig? Folk med din sjuka inställning till arbete förstör för alla, dessutom tenderar ni att vara jävligt irriterande och skitnödiga.
Citera
2020-10-24, 15:28
Medlem
Ganonitos avatar
A-kassan och inkomstgarantin räcker ju inte ens ett halvår. Vad ska du göra sen? Enda chansen att slippa jobba är om du vinner på lotto alt blir kriminell.
Citera
2020-10-24, 15:33
Medlem
Prodelins avatar
Ni konkurrerar om jobb som hundratals andra söker, så klart det blir svårt då och dom flesta i Sverige är vanliga enkla knegare med lågstatus jobb.

Antingen utbildar man sig kommer lite högre upp i statusligan med färre konkurrenter.

Städare, kassabiträde, busschaffis osv osv är hård konkurrens om.

VD, chef, arkitekt osv osv är det liten konkurrens om.

Fattar ni?
Citera
2020-10-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Tack för ditt svar. Jag har en universitetsexamen och VILL komma ut på arbetsmarknaden. Jag söker aktivt arbeten varje dag. Men för lite mer kvalificerade yrken så är det väldigt långa anställningsprocesser, (kan ta upp till 2-3 månader).

Så inte nog med att du ska parasitera på andra just nu. Skattebetalarna har också finansierat dig med miljonbelopp för en dyr universitetsutbildning som du levde bidragsliv när du läste och fick tillbaka detta.

Citat:
Men då började jag tänka/reflektera; "Vafan är vitsen med att slita arslet av sig för 4-5tkr mer".. Löneökningen kommer ändå gå åt för jag måste åka kollektivtrafik till arbetet samt köpa lunch/fixa mat varje dag. Jag kommer gå i princip +-0 pengarmässigt iallafall.

Men det finns ju andra aspekter, man vill ju komma ut i arbetslivet och träffa människor, umgås med kollegor och känna att man utvecklas.

Mvh,
Martin

Ja, vad sägs tex om att lyfta blicken lite och inte bara fokusera på hur DU kan suga ut allt som går VÄRRE än en bidragsmuslim.

Mitt förslag är att du gör som många av dina oanställningsbara akademiker-kompisar, försöker hitta ett "fas-tre-jobb-för-intellektuella" inom det offentliga och släpar dig dit och i alla fall försöker börja med att jobba produktivt en halv timme om dagen.
Citera
2020-10-24, 16:21
Medlem
Citat:
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin

Är helt inne på din linje. Är i samma sits själv just nu och njuter av tillvaron. Så jäkla skönt att ta det lite lugnt ett tag. Jag förkovrar mig på dagarna. Läser böcker som intresserar mig. Går kurser online. Förhoppningsvis kan jag med nya kunskaper öka min anställningsbarhet något.

Visst är det sant att a-kassa och inkomstförsäkring inte räcker för evigt, så jag får väl skaffa nytt jobb till slut. Har börjat söka runt lite också, men tänker absolut inte hoppa på något kneg som verkar trist.

Även om inkomsten är lite lägre så går det ingen nöd på mig. Slipper köpa månadskort eller köra bil till jobbet och lägga mat på uteluncher. Har gjort det lite till en sport också att försöka leva så billigt som möjligt. Har ju gott om tid att leta extrapriser och laga ordentlig mat från grunden. Är ganska kul också. Faktum är att jag med detta upplägg kan spara lite extra varje månad, så jag kommer klara mig ytterligare ett par månader efter att a-kassan tar slut.
Citera
2020-10-24, 18:04
Medlem
BananKlases avatar
Ja helt rätt tänk, chilla för fan. Är du inte sån som älskar sitt arbete eller har nåt snedvridet solidaritetstänk så tat lungt. A-kassan räcker i ca 14 mån sen tar försäkringskassan över.
Om du klarar dig ekonomiskt så njut.
Citera
2020-10-24, 18:11
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Den enda riktiga motivationen är att det ibland blir svårt att få ett nytt jobb efter att akassan tar slut om man har ett stort hål i cv:et.
Citera
2020-10-24, 18:11
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För det första så måste du aktivt söka jobb för att bibehålla detta.

För det andra är det där inte livet ut. Du blir oattraktiv på arbetsmarknaden om du inte har jobbat på ett år. Det blir knivigt när dagarna börjar ta slut och du får svårt att hitta jobb.

Så, ingen bra plan.
Precis.

Oxh något annat också, väldigt få mår bra av att sitta hemma och slappa hela dagarna. TS om du träffar en tjej på krogen eller tinder och hon frågar vad du jobbar med, ska du då säga att du sitter hemma och lever på bidrag?
Citera
2020-10-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Den enda riktiga motivationen är att det ibland blir svårt att få ett nytt jobb efter att akassan tar slut om man har ett stort hål i cv:et.

Men även de lyckas väl få jobb till slut? Har före detta kollegor som fick kicken pga misskötsel, de fick nya (kvalificerade) jobb, även om det tog lång tid.
Citera
2020-10-24, 18:18
Medlem
Ta det lugnt såhär i corona tider.
Man ska inte ut och åka kollektivt, tänk på hälsan och var arbetslös några månader för att se hur det utvecklas.
Läs yh utbildning eller universitetskurs 50 procent. Detta kan du göra i 20 veckor och få full akassa under tiden.
Din arbetslöshet förvandlas till utbildning på CV:t helt plötsligt.
80 procent av lönen blir inte 80 procent av tidigare inkomst eftersom du tappar jobbskatteavdraget, vilket gör 2-3000 extra skatt i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in