2021-01-08, 17:20
Medlem
sinewaves avatar
Möjlig 'Bullish Divergence' för Guld @ 30 min om ca 11 minuter. Priset var ett tag på väg att gå under samtidigt som RSI:n står långt från nuvarande lägsta:
https://i.imgur.com/HLK3DaN.png

Se gul fet linje + cyan fet linje nedan för RSI.

Optimalt scenario är just bullish divergence (om man är långt) då detta på 30 min oftast leder till något. Just nu är det istället konstant bullish divergence på 5 min, men 5 min är .... 5 min.

Edit: Så blev det inte utan priset är istället i vad man kan kalla för ingenmansland. Rekyl har kommit, men ingen som är väldigt övertygande hittills.
Senast redigerad av sinewave 2021-01-08 kl. 17:37.
Citera
2021-01-08, 17:44
Medlem
bajssprutans avatar
Asså seriöst, get a room you two. Moderator kan förslagsvis låsa tråden och ge grabbarna en ny tråd med dagens bullish tjofräs ? Rona-rean är över sen länge undantaget oljan och lite dödsdömda flygbolag och hotellkedjor.

Inte för att vara hater lr nåt, men det är dags att tråden får dö med värdighet.
Citera
2021-01-08, 18:17
Medlem
Laxons avatar
Angående (FB) Nya pandemilagen träder i kraft på söndag:

Nog för att jag har kommit till den bistra insikten att jag är relativt björnig av mig, men den nya pandemilagen som kickar igång på söndag (10/01/2021) borde väl rimligtvis leda till vissa skakningar på den svenska börsen? Lekmän sitter och förutspår nerstängda restauranger, krogar, gym, besöksnäringen generellt samt andra industrier som fungerar som sociala mötesplatser, men vad säger FB-experterna?
Citera
2021-01-08, 18:21
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Angående (FB) Nya pandemilagen träder i kraft på söndag:

Nog för att jag har kommit till den bistra insikten att jag är relativt björnig av mig, men den nya pandemilagen som kickar igång på söndag (10/01/2021) borde väl rimligtvis leda till vissa skakningar på den svenska börsen? Lekmän sitter och förutspår nerstängda restauranger, krogar, gym, besöksnäringen generellt samt andra industrier som fungerar som sociala mötesplatser, men vad säger FB-experterna?
Nej, nerstängda gym och restauranger har ingen större påverkan på svenska börsbolag (mest industri och teknik) som verkar på en internationell marknad.
Citera
2021-01-08, 19:01
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Asså seriöst, get a room you two. Moderator kan förslagsvis låsa tråden och ge grabbarna en ny tråd med dagens bullish tjofräs ? Rona-rean är över sen länge undantaget oljan och lite dödsdömda flygbolag och hotellkedjor.

Inte för att vara hater lr nåt, men det är dags att tråden får dö med värdighet.
Ja även om det är intressant så är det egentligen helt OT och jag lämnar härmed tråden eftersom den tillåts gå åt detta håll. Aktierna efter corona har för det mesta återhämtat sig och de som inte gjort det kanske inte gör det heller.
Citera
2021-01-08, 19:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Ja även om det är intressant så är det egentligen helt OT och jag lämnar härmed tråden eftersom den tillåts gå åt detta håll. Aktierna efter corona har för det mesta återhämtat sig och de som inte gjort det kanske inte gör det heller.

Tråden rör när man ska gå in, divergenser av olika slag och för olika tillgångar är ett av alla svar på när något sådant börjar bli intressant.

Svara själv på t ex när t ex guld börjar bli mer intressant att gå in i samt varför.
Citera
2021-01-08, 19:27
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tråden rör när man ska gå in, divergenser av olika slag och för olika tillgångar är ett av alla svar på när något sådant börjar bli intressant.

Svara själv på t ex när t ex guld börjar bli mer intressant att gå in i samt varför.
Det har inget med fynd efter corona att göra. Har inget intresse av guldpris.
Citera
2021-01-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Nej, nerstängda gym och restauranger har ingen större påverkan på svenska börsbolag (mest industri och teknik) som verkar på en internationell marknad.

Även om jag tränar på Sats dagligen hoppas jag på en nedstängning även i Sverige så jag får en chans att fylla på mina Sats-aktier som jag är +43% på. Detsamma gäller Skistar.
Citera
2021-01-08, 21:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Men corona är så jävla över, undantaget att det mular lite gamla som det alltid gör.
Guld är intressant för att det attraherar mer fitta. Nu är det stål som är fittfångaren, deal with it.
Dessutom råder jag er att investera i gräs irl, det är trots allt fredag.
Aktierna är jag dock osäker på framtiden för.

Som sagt, hatar inte, och tycker er diskussion är intressant nog att följa, men den handlar absolut inte om topic längre.
Citera
2021-01-08, 22:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Men corona är så jävla över, undantaget att det mular lite gamla som det alltid gör.
Guld är intressant för att det attraherar mer fitta. Nu är det stål som är fittfångaren, deal with it.

Som sagt, hatar inte, och tycker er diskussion är intressant nog att följa, men den handlar absolut inte om topic längre.

Jo, jag förstår vad du menar och så. Det blir något fyrkantigt och förmodligen tråkigt för vissa. Däremot har tipsen jag givit en högre win-rate än mina egna trades, ganska surt. Jag kanske bör skriva alla entries här för att gå med mer vinst. :)

Detta "När..." som tråden rör blir också något av en tolkningsfråga. Personligen anser jag det vara högst relevant när guldet totalkraschar helt oavsett om specifikt guld är trådläsarnas favorit att köpa och sälja (varför jag nu skulle bry mig om vad trådläsarna anser är poppis och ej...).

Vollan är annars fortfarande i taket från och till så vi har fortfarande Corona-läge på många börser och för en drös tillgångar.

Visst finns det enskilda aktier som återhämtat sig, men alla? SAS t ex?
Utöver det är det ganska märkligt att låsa sig till att endast handla ett enda tillgångsslag som t ex aktier på Stockholmsbörsen.

Någon skrev annars samma sak i juni månad, att Corona var över osv. Något som åtföljdes av ras på -10% ett par dagar senare. Samma sak skrev någon i september, återigen ras. Samma sak i november... Ras. Så ... över? Kanske, men.... Det ser inte riktigt ut som det på datan och det är alltid något 50/50 att vara så definitiv.

Just nu är fokus mycket på sedelpressarna, spana in S&P och den vansinniga tjurtrenden som råder där. Att det går upp på ett helt bisarrt sätt är inte heller normalt utan väldigt mycket "Corona".

Det är rentav så att all uppgång är ... Knepig. Brutala uppgångar brukar inte direkt leda till att alla är glada och lyckliga utan brukar sluta med brutala ras och just nu har vi för bl a S&P en nästintill idiotisk och ohållbar uppgång. En betydligt mer idiotisk uppgång än den som skedde år 2019 och som hade Corona-dippen som effekt.

Tråden rör annars "När...". En något svår fråga att svara på då det kan finnas "när" sett på 5 min, 1 timme ... På börs A, B eller C eller i aktie Q av någon anledning. Vad denna anledning är skiljer sig ofta från person och person och vilka metoder som finns för att få ett hum om detta "när". Om det vore enkelt att svara på så... Men det är det inte tyvärr.

Just nu hade vi också i princip en "Corona-krasch" i guld; guldet gör nästan -4% på 1 dag vilket är väldigt brutalt efter den väldigt tydliga tjurtrenden som rådde tidigare. Det ger inget fint svar på "när", men bör bli intressant för alla som söker saker som gått åt skogen eller påverkats av Corona.
Citera
2021-01-08, 22:24
Medlem
Dyrbar läxa men förstår nu hur bankerna lägger stopplossarna på furures.
Inte många i tråden verkar vara intresserade av cash. Eller att hacking. Tvärtom snarare.

Gjorde förlust på guld idag. Inte för att jag sålde men jag såg det komma. Nästa support var 1826. Planerade att byta future.

Stopploss på 1828 på vald future. Man bör ha i åtanke att bankerna har koll. Man kan se hur trenden vänder efter 1827.

Inget jag gnäller om. Men en dyr läxa stt ta lärdom av och vill dela med mig av.

Hade jag haft likvider över så hade jag maxat guldet nu.
Citera
2021-01-08, 22:27
Medlem
Citat:

Gräs finns kassar och heggen

Edit: skulle dock aldrig spendera helgen på gräs.
Måste va den tråkigaste drogen
Senast redigerad av Temujin56 2021-01-08 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in