2020-11-19, 15:11
Medlem
sinewaves avatar
Såld position,

BULL DAX x18
Köp 1: 08:4x
Köp 2: 08:5x
Köp 3: 08:5x
Köp 4: 09:0x
Köp 5: 09:4x
Köp 6: 09:5x
Köp 7: 11:0x
Sälj: 15:0x
Vinst: +4.57%

Initialt gick det något risigt, väntar på gap fill uppåt samtidigt som Lund och hans björnkompisar beslutar sig för att starta björnrally. En något suboptimal start på dagen.

Får se halvljumma reaktioner med långa wicks (svansar) uppåt samtidigt som kursen går ned och testar tidigare lägsta. Snittar in mig på vägen ned mot föregående trendlinje och får ett par köp på låga nivåer.

Positionen behålls då björnarna misslyckas med att stänga under 18030 (DAX) två gånger om och istället blir där en stängning på en högre lägsta.

Vid sälj är det 100% osäkerhet som råder på marknaden, kul -- men säljer av för att skydda vinst då positionsstorleken uppgår till 7x det normala. Ser viss risk att det som syns nu bara är en högre kulle och att det vid öppning av S&P går rätt ned i sopnedkastet. Om inte kommer där finnas nya positioner att ta. Topparna ser dock något svaga ut även om den nya trenden på 30 min håller och SPX har ett positivt MACD-kryss mm.

Om man letar efter ingångar är annars en stängning (DEU30) över den gröna linjen högst relevant:
https://i.imgur.com/DfGCDl2.png

Man kan också se om det kommer en pullback till rådande positiva trendlinje och sedan gå in (och sätta stopp i fall den bryts eller liknande).
Senast redigerad av sinewave 2020-11-19 kl. 15:25.
Citera
2020-11-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Jag har haft rätt i flera år. Och i flera år har dessa uppkäftiga idioter kommit med falska påståenden om börsen.

Klart som fan att de ska stå till svars för sina åsikter. Folk som har gång på gång visat sin inkompetens måste föras fram till skampålen så de inte fortsätter sprida falsarium.

Svårt för dig att förstå?

Skickligt av dig att alltid ha rätt. Hur går det med din investering i Danske bank? Tänkte eftersom du 30/4 2019 (när kursen var omkring 120) skrev:
Skulle säga att kursen är extremt nedtryckt. Snart ned 60% sedan förra året. Ökade innehavet idag. Kommer att köpa på mer de kommande månaderna.

Ingen kan ha rätt hela tiden.
Senast redigerad av aadde81 2020-11-19 kl. 16:06.
Citera
2020-11-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Skickligt av dig att alltid ha rätt. Hur går det med din investering i Danske bank? Tänkte eftersom du 30/4 2019 (när kursen var omkring 120) skrev:
Skulle säga att kursen är extremt nedtryckt. Snart ned 60% sedan förra året. Ökade innehavet idag. Kommer att köpa på mer de kommande månaderna.

Det går bra med Danske bank. Tror nog att även du förstår att jag ligger inte så illa till i den. Kommer bli fint de kommande åren.

Till skillnad mot alla andra så har jag en lång horisont. Jag säljer den om några år med fin vinst.

"Ingen kan ha rätt hela tiden."

Nej, men att ha rätt i 99% av tiden kan översättas till "hela tiden". Människor med hög IQ förstår det.

Men fortsätt lyssna på Bajsboo (gick ut ur marknaden hösten 2018) och Lund-nogo-zone (shortade i 8 månader och blev räddad av århundradets pandemi).
Senast redigerad av Koshar1 2020-11-19 kl. 16:17.
Citera
2020-11-19, 17:07
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Nä. Köpt 5 aktieposter i år. 3 har gått ned och 1 lite upp och en mycket upp. Det sistnämnda är Sinch. Den stigningen har gjort att jag ändå gått med vinst.
Tror så gott som aldrig på sk experter. Man rör sig på en marknad som lever sitt eget liv.
Det jag vet är att folk sitter på mycket pengar och gärna investerar.
Citera
2020-11-19, 17:20
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De stack väl iväg efter vaccinnyheterna. Investerarna hoppas väl att vändningen är i sikte, att kunderna ska börja återvända till butikerna. AtriumLjungberg som har mycket butikslokaler har ju samma kursutveckling. Man kan fundera hur mycket Hufvudstaden konkurrerar med nätbutiker. Min erfarenhet är att shoppa där bara inte handlar om shopping utan även lite upplevelse/status. Sedan utgörs nog en icke oväsentligt del av shoppingen av turister. Den handeln bör ju i mindre utsträckning påverkas av e-handel. Men kommer nog dröja innan kursen är tillbaka på pre-corona toppen.
Jo, så kan man se det, bolag på börsen som tryckts ner exra mycket av corona kommer då att stiga extra mycket när befolkningen är vaccinerad och corona överspelat. Om man tror på detta så finns det fyndchans i de flesta bolag som dippat mest sedan årsskiftet t.ex HUFV. Kanske inte hotell och resor, där tror jag corona-effekten sitter kvar längre.

Själv tror jag att corona rubbat ett mönster i shoppingen, och om det är korrekt kommer Hufvudstaden aldrig mer att nå ATH februari 2020.
Citera
2020-11-19, 17:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Dags att leta nya ingångslägen. Jag letar lite efter entry på omx.

Jag hoppas du hann se att RSI för SPX på 30 min en kort stund låg under 25. Att handla på låg RSI är inte helt fantastiskt *OM* värdet inte når extrema nivåer, dvs under/nära 20 på en "wick" som går överdrivet långt ner och liknande. Då kan man gå in och sedan fort ta vinst fort också (för om RSI är lågt = låg styrka = möjlig björntrend).

Tanten tvingade iväg mig till mataffären så missade halva möjligheten.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-19 kl. 17:30.
Citera
2020-11-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag hoppas du hann se att RSI för SPX på 30 min en kort stund låg under 25. Att handla på låg RSI är inte helt fantastiskt *OM* värdet inte når extrema nivåer, dvs under/nära 20 på saker som 30 min och liknande. Då kan man gå in och sedan fort ta vinst (för om RSI är lågt = låg styrka = möjlig björntrend).

Köpte tidigt på dagen och gick ut ganska snabbt. Sen har det bara varit DAX köp idag.

Omx rör sig inte så mycket. Min TW har också delay på OMX så det är inte så optimalt för mig att handla OMX.

Vart kollar du OMX graferna?

Edit: jag såg rsi värdena
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-19 kl. 17:44.
Citera
2020-11-19, 19:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Köpte tidigt på dagen och gick ut ganska snabbt. Sen har det bara varit DAX köp idag.

Omx rör sig inte så mycket. Min TW har också delay på OMX så det är inte så optimalt för mig att handla OMX.

Vart kollar du OMX graferna?

Edit: jag såg rsi värdena

För OMX kan du kolla t ex IG Markets om du nu vill handla OMX. Finns eg. liten anledning, hela EU korrelerar ju med hela EU som sagt. Jag har själv en lång (tidsmässigt) position i OMX, men skulle hellre handla DAX och S&P för de kortare (tidsmässigt...) positionerna.

Ska kanske försöka handla lite CAC och IBEX också, men gillar inte riktigt att handla flera marknader som är så tätt sammanknutna och därför korrelerar som satan. En fördel med just DAX är att spreads ofta är låga vilket gör att man kan göra många små trades som nedan. Svårare att hitta CAC och IBEX med låga spreads och 0:- i courtage samt med hävstångar som gör att man kan göra någon typ av vinst något snabbare.

Alla småköp du ser nedan kallas annars 'scalping', i princip går man så fort som möjligt ut och in hela tiden och tar små vinster på första bästa plats. Det är våldsamt stressigt.

Strategin just för samtliga av de där småköpen var att hålla koll på när SPX hade en RSI under 30-31 på 30 minuter samt dess data på 5 min och sedan kombinerat med DAX på 1 minut. Det man gör i praktiken är i princip att titta på feta röda candles som kommer mot trendlinjer och liknande eller bara små trendvändningar på 1 min etc och tar sedan vinst på alla rekyler som oftare än sällan kommer.

-

Dagens avslut,

BULL DAX x18

-

BULL DAX x18
Köp 1: 15:45
Köp 2: 15:48
Köp 3: 16:15
Köp 4: 16:25
Sälj: 17:0x
Vinst: +0.14%

Tanten är sur och tvingar mig att åka iväg och handla, väl i affären ser jag en gigantisk 'doom candle' (dvs en väldigt röd candle som skär igenom allting osv) för DAX och att S&P har en RSI under 25 på 30 min (händer inte så ofta). Får börja exekvera köp mitt i mataffären.

Det tar sig dock inte riktigt i den fart jag önskar och marknaden vobblar mest omkring, tar liten vinst för att söka bättre möjligheter.

-

BULL DAX x18
Köp: 17:1x
Sälj: 17:2x
Vinst: +3.00%

Plocka godis från barn.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 17:3x
Köp 2: 17:3x
Sälj: 17:4x
Vinst: +0.54%

Mer godis.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 17:5x
Köp 2: 17:5x
Sälj: 18:0x
Vinst: +0.31%

Mer godis.

-

BULL DAX x18
Köp: 18:0x

Mer godis.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 18:1x
Köp 2: 18:1x
Köp 3: 18:2x
Sälj: 18:2x
Vinst: -0.25%

Gick ej, minus i protokollet. Bu.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 18:3x
Köp 2: 18:3x
Sälj: 18:3x
Vinst: +0.69%

Dagisbarnen är framme med godis igen.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 18:4x
Köp 2: 18:4x
Köp 3: 18:4x
Köp 4: 18:4x
Köp 5: 18:4x
Sälj: 19:0x
Vinst: +0.32%

Lite svårare, men det tar sig efter lite om och men.

-

MINI L US30YBOND (ca 3x hävstång)
Långa räntor
Köp: Igår kväll
Sälj: - (ligger kvar)
Vinst: +2.20% (ej realiserad)

Hedge 1

MINI L US10YBOND (ca 3x hävstång)
Medellånga räntor
Vinst: +0.86% (ej realiserad)

Hedge 2
Citera
2020-11-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För OMX kan du kolla t ex IG Markets om du nu vill handla OMX. Finns eg. liten anledning, hela EU korrelerar ju med hela EU som sagt. Jag har själv en lång (tidsmässigt) position i OMX, men skulle hellre handla DAX och S&P för de kortare (tidsmässigt...) positionerna.

Ska kanske försöka handla lite CAC och IBEX också, men gillar inte riktigt att handla flera marknader som är så tätt sammanknutna och därför korrelerar som satan. En fördel med just DAX är att spreads ofta är låga vilket gör att man kan göra många små trades som nedan. Svårare att hitta CAC och IBEX med låga spreads och 0:- i courtage samt med hävstångar som gör att man kan göra någon typ av vinst något snabbare.

Alla småköp du ser nedan kallas annars 'scalping', i princip går man så fort som möjligt ut och in hela tiden och tar små vinster på första bästa plats. Det är våldsamt stressigt.

Strategin just för samtliga av de där småköpen var att hålla koll på när SPX hade en RSI under 30-31 på 30 minuter samt dess data på 5 min och sedan kombinerat med DAX på 1 minut. Det man gör i praktiken är i princip att titta på feta röda candles som kommer mot trendlinjer och liknande eller bara små trendvändningar på 1 min etc och tar sedan vinst på alla rekyler som oftare än sällan kommer.

-

Dagens avslut,

BULL DAX x18

-

BULL DAX x18
Köp 1: 15:45
Köp 2: 15:48
Köp 3: 16:15
Köp 4: 16:25
Sälj: 17:0x
Vinst: +0.14%

Tanten är sur och tvingar mig att åka iväg och handla, väl i affären ser jag en gigantisk 'doom candle' (dvs en väldigt röd candle som skär igenom allting osv) för DAX och att S&P har en RSI under 25 på 30 min (händer inte så ofta). Får börja exekvera köp mitt i mataffären.

Det tar sig dock inte riktigt i den fart jag önskar och marknaden vobblar mest omkring, tar liten vinst för att söka bättre möjligheter.

-

BULL DAX x18
Köp: 17:1x
Sälj: 17:2x
Vinst: +3.00%

Plocka godis från barn.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 17:3x
Köp 2: 17:3x
Sälj: 17:4x

Mer godis.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 17:5x
Köp 2: 17:5x
Vinst: +0.31%

Mer godis.

-

BULL DAX x18
Köp: 18:0x

Mer godis.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 18:1x
Köp 2: 18:1x
Köp 3: 18:2x
Sälj: 18:2x
Vinst: -0.25%

Gick ej, minus i protokollet. Bu.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 18:3x
Köp 2: 18:3x
Sälj: 18:3x
Vinst: +0.69%

Dagisbarnen är framme med godis igen.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 18:4x
Köp 2: 18:4x
Köp 3: 18:4x
Köp 4: 18:4x
Köp 5: 18:4x
Sälj: 19:0x
Vinst: +0.32%

Lite svårare, men det tar sig efter lite om och men.

-

MINI L US30YBOND (ca 3x hävstång)
Långa räntor
Vinst: +2.20% (ej realiserad)

Hedge 1

MINI L US10YBOND (ca 3x hävstång)
Medellånga räntor
Vinst: +0.86% (ej realiserad)

Hedge 2

Mina köp ser ungefär ut som dina ibland, men jag kortar då och då även fast det är dumt i uppgående trend.
En dålig egenskap jag har är att jag aldrig vill sälja med förlust vilket leder till massa snittande.

Har också letat efter CAC och IBEX, jag har lyckats hitta CAC på Nordnet men inte IBEX.

FTSE skulle man kunna handla annars, den verkar lite mer självständig enligt vad jag sett.

Vet hur det är att bli avbruten under handeln, jag håller på med det här på mitt jobb

Gap fills strategier är det som är lönsammast för mig just nu.

Edit: en intressant grej som jag noterat är att ofta så går terminerna ner efter vanliga handeln stängt om tex us indexen går upp och tvärtom när us indexen gått ner.

Det kan man utnyttja
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-19 kl. 20:10.
Citera
2020-11-19, 21:25
Medlem
Då har man lyssnat på Tobbe Rosen i dryga 2 timmar , alltid givande
Delar hans syn på börsen
Avslutade med 4 intressanta case
Ska bli intressant att se om han får rätt i vanlig ordning
Blir nog en bra december detta trots Corona men först hade det vart bra med en liten rekyl
Citera
2020-11-20, 01:01
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Inte det minsta. Men har du inget vettigare att tillföra än att du ska kräva folk på ursäkter för att dom hade en annan tro om börsen för mer än ett halvår sen kan du enligt mig lika gärna hålla käft.
Lyssna nu, om du är en av de hjärndöda och otrevliga baissare som spred sina falsarier här för 6 månader sedan så kan du väl bara erkänna att du hade fel och be om ursäkt, i annat fall kan du enligt mig lika gärna hålla käften.
Det handlade f.ö. inte om att ha en annan tro. Det var väldigt tydligt att börsen vände uppåt, baissare ville fortsätta handla billigt och/eller inte bli ruinerade p.g.a. sina shorts, varför dom panikspammade bl.a. detta forum. Dom ljög medvetet.
Trevlig kväll.
Senast redigerad av otello 2020-11-20 kl. 01:04.
Citera
2020-11-20, 03:22
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Lyssna nu, om du är en av de hjärndöda och otrevliga baissare som spred sina falsarier här för 6 månader sedan så kan du väl bara erkänna att du hade fel och be om ursäkt, i annat fall kan du enligt mig lika gärna hålla käften.
Det handlade f.ö. inte om att ha en annan tro. Det var väldigt tydligt att börsen vände uppåt, baissare ville fortsätta handla billigt och/eller inte bli ruinerade p.g.a. sina shorts, varför dom panikspammade bl.a. detta forum. Dom ljög medvetet.
Trevlig kväll.
Jag har aldrig någonsin varken citerat eller ens sett dig innan vad jag kan komma ihåg. Jag pratade dessutom inte nånting om min tro på börsen då. Om något var jag positiv, jag köpte oljecertifikat och trodde på uppgång, vilket väl var den enda indikationen på vad jag trodde som jag lade fram här. Vilket jag hade rätt i.
Du verkar verkligen ha tagit illa vid dig av att folk inte höll med dig eftersom du känner dig tvungen att kräva folk på ursäkter, kollade lite på din posthistoria och kan inte ens hitta särskilt otrevliga poster riktade mot dig, om något är det väl snarare du som är otrevlig. Inte intresserad av att fortsätta den här diskussionen, fjantigt att hålla på så här och inte det minsta relevant för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in