2020-10-24, 16:04
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Intressant, men inte rätt. Däremot har författaren antagligen blivit inspirerad av den (och andra i genren). Men som jag skrev tidigare var den här boken ett undantag.

Märkligt, jag trodde den här skulle vara mera känd. Jag fick den av en framliden god vän, vars ännu mer framlidne far hade suttit i Svenska akademien. Jag tror att det var därifrån jag fick att författaren varit nominerad till Nobelpriset. Annars vore det ändå inte konstigt, då vederbörande vunnit två Pulitzerpris och även prytt omslaget på Time två gånger.
Min vän rekommenderade boken starkt. Jag tror han hade recenserat den i lokaltidningen (eller så tog han den från antikvariatet han då arbetade i). Han blev förvånad när jag inte fann den så himla fantastisk, om än bra. Men nu är det ca 15 år sedan jag läste den och den sitter kvar i minnet på ett sätt som god litteratur brukar göra. Och när jag googlar titeln dyker det upp recensioner som även de lyfter den till skyarna.
Nå, jag minns ju inte alla detaljer i den men med detta sista citat hade jag garanterat tagit det själv:

Jag stannar alltså här och inväntar uppdykandet av någon som förträffligt fixar denna gåta.

Inget jag känner igen, men ledtrådarna får mig att gissa på John Fowles, av vilken jag bara läst Löjtnantens kvinna, och den är det definitivt inte.
Citera
2020-10-24, 16:28
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Inget jag känner igen, men ledtrådarna får mig att gissa på John Fowles, av vilken jag bara läst Löjtnantens kvinna, och den är det definitivt inte.
Inte han, tyvärr.
Citera
2020-10-24, 16:34
Medlem
Velourias avatar
Definitivt en amerikan om Horace har ett ont öga till författaren, detta förbannade coca-cola land! Men, äh, har ingen bra gissning, emellertid är det inte Philip Roth eller Don DeLillo, det är jag säker på.
Citera
2020-10-24, 16:45
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Inte han, tyvärr.

Nej, det var en dålig gissning. När jag tänker efter har han nog aldrig varit påtänkt till Nobelpriset.

Jag gör ett nytt försök med John Updike. Men kommer inte på någon bra titel.
Citera
2020-10-24, 16:54
Medlem
atts avatar
Citat:
Nej, det var en dålig gissning. När jag tänker efter har han nog aldrig varit påtänkt till Nobelpriset.

Skulle kunna vara Brasilien. (Om det är rätt är det du som ska ha nästa fråga!)
Citera
2020-10-24, 17:03
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
...

Citat:
Ursprungligen postat av att
Skulle kunna vara Brasilien. (Om det är rätt är det du som ska ha nästa fråga!)
Det är alldeles rätt, John Updikes Brasilien.
Jag försökte vara lite lustig med "uppdykande" av någon som "förträffligt fixar" (= bra sil).
Hur som helst löste det sig till slut
Citera
2020-10-24, 17:08
Medlem
atts avatar
Citat:
Det är alldeles rätt, John Updikes Brasilien.
Jag försökte vara lite lustig med "uppdykande" av någon som "förträffligt fixar" (= bra sil).
Hur som helst löste det sig till slut

Bra av Slottsherre, själv hade jag inte gissat Updike. (Som jag för övrigt har svårt för:
David Foster Wallaces karakterisering "Just a penis with a Thesaurus" är träffande.)
Citera
2020-10-24, 22:48
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Bra av Slottsherre, själv hade jag inte gissat Updike. (Som jag för övrigt har svårt för:
David Foster Wallaces karakterisering "Just a penis with a Thesaurus" är träffande.)

Tack för artigheten, men det fanns inte så många kvar att gissa på.
"Just a penis with a Thesaurus" var kul, och stämmer ganska bra med citaten. Det är lite sofistikerad, ekvilibristisk mjukporr över det hela.

Nu ett NYTT CITAT:

Den här författaren har aldrig varit kandidat till Nobelpriset, men ändå rejält respekterad och framgångsrik.

Portvakten hade till en början hållit tyst därför att hon stod i tacksamhetsskuld till professorn och var mer eller mindre medvetet förälskad i honom.
Det verkade som om alla kvinnor gjorde allt de kunde för att skydda honom, och denne sextiotvåårings makt över dem var inte det minst egendomliga i affären.
Han gjorde ingenting för att tjusa dem. Han använde dem liksom i distraktion, för sin fysiska tillfredsställelse, och ingen av dem hyste något agg till honom för hans cynism.
Citera
2020-10-24, 23:28
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Tack för artigheten, men det fanns inte så många kvar att gissa på.
"Just a penis with a Thesaurus" var kul, och stämmer ganska bra med citaten. Det är lite sofistikerad, ekvilibristisk mjukporr över det hela.

Nu ett NYTT CITAT:

Den här författaren har aldrig varit kandidat till Nobelpriset, men ändå rejält respekterad och framgångsrik.

Portvakten hade till en början hållit tyst därför att hon stod i tacksamhetsskuld till professorn och var mer eller mindre medvetet förälskad i honom.
Det verkade som om alla kvinnor gjorde allt de kunde för att skydda honom, och denne sextiotvåårings makt över dem var inte det minst egendomliga i affären.
Han gjorde ingenting för att tjusa dem. Han använde dem liksom i distraktion, för sin fysiska tillfredsställelse, och ingen av dem hyste något agg till honom för hans cynism.
Kanske ett sidoutvik ur Igelkottens elegans (som jag inte läst, bara sett, och knappt minns)?
Citera
2020-10-25, 01:53
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Kanske ett sidoutvik ur Igelkottens elegans (som jag inte läst, bara sett, och knappt minns)?
Den har jag också läst och totalt glömt. Nej, inte den, portvakten till trots.
Citera
2020-10-25, 12:18
Medlem
Slottsherres avatar
Lite miljöbeskrivning:

Vid Boulevard de la Chapelle, under metrostationen, stod den vanliga publiken, samma som alla kvällar, och om man visste vad kvinnorna gjorde där och vad de väntade på, så var det inte lika lätt att säkert veta av vad anledning vissa män stod där sysslolösa i mörkret och kölden. Alla sökte inte sällskap med en kvinna för en stund. Inte heller hade alla avtalat något möte. Där fanns folk av alla raser och alla åldrar som likt råttor om kvällarna kom upp ur sina hål och vågade sig ut till gränstrakterna av sitt område.
Citera
2020-10-25, 19:34
Medlem
Grandiosos avatar
Franskt lär det vara. Och chansar med Georges Simenon.
(Mannen som kunde spotta ur sig en bok på mindre än fjorton dagar när inspirationen
flödade som allra bäst.)
Från någon av hans romaner som icke handlar om kommissarie Maigret och dennes bedrifter.

"Respekterad och framgångsrik" men förmodligen aldrig påtänkt för nåt nobelpris.
Vilket han nog borde ha varit.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-25 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in