Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-24, 12:02
  #115753
Avstängd
Stämmer det att Stefan Davidsson har "Asthma" och dörren var öppen men Lena hittades inte där ?
Han säger att han vill bara bitter under förhöret. Jag förstod aldrig vad han menade med det någon som vill förklara ?
Jag är ny i gemet här och kanske var det lika bra att LW försvann iallafall ?
Citera
2020-10-24, 12:17
  #115754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jämför bevisläget i 3 fall. 1 Misshandelsfallet i norrland. vittne som påstår ha sett gärningsmannen slå ihjäl offret med en spade. Offrets skador stämmer med att ha blivit ihjälslagen med en spade. På brottsplatsen finns blod både från offer och gärningsman. MGM döms i tingsrätten men frikänns i hovrätten för att inte vittnet anses trovärdigt pga att vittnet är psykiskt sjuk. Bilstölden i småland. En gammalman försvinner hittas drygt en vecka senare bakbunden och död i skogen. Två misstänkta gärningsmän har använt hans bil och försökt ta ut pengar på hans kort, vilket de erkänt. De döms i tingsrätten med släpps av hovrätten domen har ännu ej meddelats men det mesta tyder ju på att de inte döms för att ha orsakat mannens död.
Lena hittas ihjälslagen. Ett fåtal dna bevis pekar på SD däremot har åklagaren inte kunnat visa på att dessa dna spår har lämnats i samband med mordet. Åklagaren har inte heller lyckats bevisa att det är sd som loggat in på hennes konton. Resten är skvaller, skvaller och återigen skvaller. SD frikänd i tingsrätten och många nättroll sitter och hoppas, med största sannolikhet förgäves, att han ska dömas i hovrätten och i 9 fall av 10 har hovrätten en ännu strängare bevisvärdering än tingsrätten.

Ingen blir nättroll för att de vill att rättvisan ska ha sin gång. Fundera i stället på hur mördare kan slippa straff i den grad som sker i vårt land.
Allt pekar på en enda GM. Du blundar.
Citera
2020-10-24, 13:36
  #115755
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Stämmer det att Stefan Davidsson har "Asthma" och dörren var öppen men Lena hittades inte där ?
Han säger att han vill bara bitter under förhöret. Jag förstod aldrig vad han menade med det någon som vill förklara ?
Jag är ny i gemet här och kanske var det lika bra att LW försvann iallafall ?


Så Du tycker att det var bra att hennes barn blev moderslösa ???
Det kan Du väl ändå inte mena ??????

Vet inte hur Du och andra härinne tänker ?
Ni kan ju inte ha egna barn så som Ni diskuterar !!!?
Stackars barn ,att en person går och dödar deras mamma för sina egna skäl ,utan en tanke på hur hennes barn kommer må resten av sina liv!
Så förbannat djävulusiskt!

Att L*enas dotter inte skall få ha sin mamma runt sig när hon får barn tex. ,gäller ju även hennes söner såklart ,men att inte få uppleva vissa saker med sina föräldrar tar på psyket ,och gör att barnen förevigt bär på en sorg som aldrig går att rätta till ,BARA för att en person som enbart tänker på sig själv skall komma ur problemen ,så illa ,så elakt och så omänskligt !

Finns inte ord för vad jag tycker om en sådan männ...(orkar inte skriva ordet människa ens ...när det gäller mördaren,suck...)

Det är ju en fis i rymnden om han blir påkommen med otrohet ,jämfört med att en mamma blir mördad ...helt otroligt detta ,man blir 🤮
__________________
Senast redigerad av landbandy 2020-10-24 kl. 13:47.
Citera
2020-10-24, 14:14
  #115756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Stämmer det att Stefan Davidsson har "Asthma" och dörren var öppen men Lena hittades inte där ?
Han säger att han vill bara bitter under förhöret. Jag förstod aldrig vad han menade med det någon som vill förklara ?
Jag är ny i gemet här och kanske var det lika bra att LW försvann iallafall ?
Jag har inte noterat att han skulle lidit av Astma. Inte heller har jag notert att han känt sig bitter under förhör.
Ber om ursäkt om jag missat viktiga detaljer.
Citera
2020-10-24, 14:18
  #115757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Så Du tycker att det var bra att hennes barn blev moderslösa ???
Det kan Du väl ändå inte mena ??????

Vet inte hur Du och andra härinne tänker ?
Ni kan ju inte ha egna barn så som Ni diskuterar !!!?
Stackars barn ,att en person går och dödar deras mamma för sina egna skäl ,utan en tanke på hur hennes barn kommer må resten av sina liv!
Så förbannat djävulusiskt!

Att L*enas dotter inte skall få ha sin mamma runt sig när hon får barn tex. ,gäller ju även hennes söner såklart ,men att inte få uppleva vissa saker med sina föräldrar tar på psyket ,och gör att barnen förevigt bär på en sorg som aldrig går att rätta till ,BARA för att en person som enbart tänker på sig själv skall komma ur problemen ,så illa ,så elakt och så omänskligt !

Finns inte ord för vad jag tycker om en sådan männ...(orkar inte skriva ordet människa ens ...när det gäller mördaren,suck...)

Det är ju en fis i rymnden om han blir påkommen med otrohet ,jämfört med att en mamma blir mördad ...helt otroligt detta ,man blir 🤮
Eftersom L insåg faran, men lät det fortgå ändå, så kan man tolka det som att hon tyckte det var värt det.Hon triggades av spänningen vilket slutningen ledde till hennes död.Det är hon själv som gjort sina barn moderlösa.
Citera
2020-10-24, 14:22
  #115758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, vem som helst skulle inte kunna ha gjort detta.

I överklagan står det på sid 8:

"Alternativa gärningsmän är utredda. Åklagarsidan har fört bevisning om andra personer som Lena Wesström haft en relation med. Det finns inget som väckt ens en misstanke avseende dessa personer. Åklagarsidan har också fört bevisning om åtgärder vidtagna för att utesluta andra personer med eller utan koppling till Lena Wesström. Även Stefan Davidssons före detta hustru har utretts och misstanken mot henne har sänkts och är numera helt nedlagd."

Ja, det verkar vara mycket svårt att fälla någon för mord. Ibland verkar det nästan bisarrt svårt. Det är ruggigt att man också med vilja kan få förstöra bevis mitt framför näsan på polisen.

Att det är mycket svårt att fälla någon för mord, betyder inte att ingen mördats, att det inte finns en mördare eller det måste finnas någon annan än den som är misstänkt för mordet.

Jag är säker på att situationen hade sett väldigt annorlunda ut om man hade fått gå vidare med husrannsakan redan 15 maj och att kroppen hade hittats då.
Alla de som haft tillgång till lösenord kan ha raderat konton.Vilka alla de är vsiste bara L samt alla de med tillgång till lösenord.Vi vet inte allt.
Citera
2020-10-24, 14:24
  #115759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det blodiga sexet är SD motbevisad om, och SD har själv insett att det inte håller. Han har alltså i TR plötsligt ändrat sig och nu handlar det om snickeriarbete.

Tvättmaskinen står dessutom inte på golvet.
Fast tänk efter..Var hon inte regelbundet i just tvättstugor?..
Citera
2020-10-24, 14:30
  #115760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Fast tänk efter..Var hon inte regelbundet i just tvättstugor?..
Vi är väl alla regelbundet i tvättstugor? Vad vill du säga med det?
Citera
2020-10-24, 14:34
  #115761
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag försöker tänka på varför det var så nödvändigt att ta sig till Gustavsvik just dessa två dagar. Han var inte någon stor besökare där (har för mig att det var 3:e gången som han utnyttjade sitt träningskort. Dessutom så försökte han i princip bryta sig in där eftersom han kom sent.

Den 11:e ringer han polisen och tipsar om flertalet mystiska män.
Kan det vara så att han hämtar ett mordverktyg som kommer från träningsanläggningen som visar att det pekar mot de männen som polisen ska rikta sin uppmärksamhet mot?
Tänker vidare att de som LW jobbade med ofta har gratis entre till Gustavsviksanläggningen via kommunen.

Nu låg inte mordverktyget kvar på MP, kanske fick han tänka om av någon anledning, kom på att hans dna kunde finnas (blod från benet).
Fick ta med sig mordvapnet hem/gömma i skogen till han cyklade till jobbet trots att han hade semester. Tog sig till en byggarbetsplats och vips så försvann det i en container.
SD är om sig och kring sig...

Var det inte så att SD skickade en bild till LW på Vattentornet... kanske bara en påminnelse till henne om deras trevliga stund där för att få henne på "rätt" humör?

Även utredningen verkar ha funderingar över hans vistelse vid G-vik.

Nu minns jag inte längre varför han inte lyckades komma in genom ytterdörren med sitt kort. Med tanke på att han ändå inte gymmat på länge borde kortet varit nytt? Eller är han typen som kör med det gamla kortet som gått ut, och hoppas på att någon släpper in honom (plankar). Eller vill han helt enkelt bara att kortet registreras och att det ska se ut som att han varit där?

https://www.flashback.org/sp70582360

Enligt förhör med personalen saknades det ju inget i gymmet. Jag har sett att utredningen har ringat in en stång som tillhör ett gymredskap hemma hos SD. Bilden återfanns i en chattkonversation. Det tyder på att mordvapnet skulle kunna passa med en sådan stång. Forensikern berättade också under rättegången att de hade varit ute i bygghandeln för att se om de kunde hitta någon hammare som skulle kunna passa, vilket får mig att tro att de skador som Lena hade kunde passa med cylinderstorleken av ett hammarhuvud. Cylinderformat tillhygge sa man under rättegången, alternativt två tillhyggen, vilket tyder på dels runda skador och dels linjära skador.

Slagskadorna på träden kan väl stämma med denna typ av tillhygge, då det kan både stötas mot en person och svingas, med skador på stammen som följd.

En sådan stång är dessutom väldigt lätt att tvätta av och ställa tillbaka på sin ställning. Ett mordvapen i "plain sight", som varken behöver förstöras eller gömmas. Och kanske kan man lätt gömma undan det utan att det syns antingen i kläderna eller på en tilltänkt mordplats. Som sagt, poliserna tyckte ju den 11 maj att det såg skumt ut, som att SD hade gömt något tillhygge i sin ficka och bad honom sträcka fram sina händer. Hur ofta hände det att den som ringer in om en hotfull situation blir själv föremål för misstankar? Särskilt om du är i medelåldern, ensam och har pannlampa? Hade SD något tillhyggen inklämt innanför jackan och byxorna t ex?

Fotot på tornet har inte återfunnits i Lenas moln, och SD har ju fått frågan varför han tagit fotot. Han säger att det bara var för att han tycker att det är roligt att ta foton (som jag minns det på ett ungefär). Men jag misstänker att han skickar bilden till Lena för att smörja henne. Symbolik med sex (dels tornet i sig, dels att de har haft sex i tornet tror jag).

Och sedan som sagt, JG blir lätt undrandes varför han inte kommer.

Vad sjutton pysslar SD med?
Eller vill han bara fördröja allt så att han har tiden full för sitt alibi. Men varför inte åka till JG och undersöka trappen en längre tid? Han skulle väl kunna dra ut på den tiden med lätthet?
Citera
2020-10-24, 14:40
  #115762
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Eftersom L insåg faran, men lät det fortgå ändå, så kan man tolka det som att hon tyckte det var värt det.Hon triggades av spänningen vilket slutningen ledde till hennes död.Det är hon själv som gjort sina barn moderlösa.

Så Du menar att hon var införstådd med att SD kunde döda människor ?

Makabert !??
Citera
2020-10-24, 14:53
  #115763
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ingen blir nättroll för att de vill att rättvisan ska ha sin gång. Fundera i stället på hur mördare kan slippa straff i den grad som sker i vårt land.
Allt pekar på en enda GM. Du blundar.
Det är du som blundar och bör ta en ordentlig funderare på varför det är viktigare "i vårt land" att en oskydig inte döms än att en skydig går fri. Mot det står ett outvecklat rättsmedvetande vilket grundar sig på bakdanteri, allmänt sladder och häxjakter. Dvs, precis det som vårt rättsystem är utvecklat för att ta avstånd i från.
-----------------------
Den principen du syftar på är en straffrättslig princip som vi brukar kalla "hellre fria än fälla" eller som den heter på latin "in dubio pro reo". Man brukar säga "hellre nio fria brottslingar än en enda som sitter oskyldigt dömd. Det är en rättsstatlig grundprincip som säger att åklagaren har bevisbördan(åklagaren ska bevisa den åtalades skuld) och att beviskravet är högt. Beviskravet är inte uttryckt i lag men i praxis gäller i Sverige att det ska vara "ställt utom rimligt tvivel" att den åtalade utfört gärningen.

Denna princip kommer till uttryck även i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna(EKMR) där det framgår att i brottmål är det åklagaren som har bevisbördan. I art 6.2 EKMR hittar vi även oskyldighetspresumtionen, "envar, som blivit anklagad för brottslig gärning, ska betraktas som oskyldig intill dess hans skuld lagligen fastställts."

Som slutsats kan jag då säga att i en rättsstat som Sverige väger intresset av att aldrig döma någon oskyldig extremt tungt!
Gustav Åleskog.


https://lawline.se/answers/hellre-fria-an-falla
Citera
2020-10-24, 15:17
  #115764
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Jag har inte noterat att han skulle lidit av Astma. Inte heller har jag notert att han känt sig bitter under förhör.
Ber om ursäkt om jag missat viktiga detaljer.
Han ser listig och glad ut varför ska han vara mördare ?
Utan att gissa ser man ju att han är neutral
Han ska ju bli astronaut han har inte tid med att mörda onödiga saker som LW.
Förstår inte alls detta. Dörren var ju öppen och på vilken planet befinner man sig om man tycker SD är mördaren ?

Vet polisen om alla dessa meriter Stefan har ?
Han har en mobil kamera som kan fota flera gånger på raken för att skriva över minneskortet.
Finurlig och smart alla gånger
Han om någon känner till sina barns rättigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback