2020-10-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag svängde förbi Systemet idag och köpte en flaska Gregorius Brauerei Stift Engelszell och en flaska Malheur Dark Ale Brewery De Landtsheer. Tillfälligt sortiment.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gregorius-1078303/
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/malheur-dark-ale-1120503/

Undrar hur de är? Är de godare än Chimey blå?

Kanske

Alla har olika uppfattning
Citera
2020-10-21, 02:09
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Jag svängde förbi Systemet idag och köpte en flaska Gregorius Brauerei Stift Engelszell och en flaska Malheur Dark Ale Brewery De Landtsheer. Tillfälligt sortiment.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gregorius-1078303/
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/malheur-dark-ale-1120503/

Undrar hur de är? Är de godare än Chimey blå?

Har inte druckit dom men verkar vara ganska annorlunda mot Chimay blå.
Citera
2020-10-21, 10:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Har inte druckit dom men verkar vara ganska annorlunda mot Chimay blå.

Ja, de smakade inte alls som Chimey. Speciellt inte den österrikiska Gregorius, den smakade riktigt konstigt. Malheur smakade inte heller så bra och hade konstigt skum som aldrig försvann helt.

Har inte hittat någon öl som smakar bättre än Chimey blå.
Citera
2020-10-21, 21:21
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Ja, de smakade inte alls som Chimey. Speciellt inte den österrikiska Gregorius, den smakade riktigt konstigt. Malheur smakade inte heller så bra och hade konstigt skum som aldrig försvann helt.

Har inte hittat någon öl som smakar bättre än Chimey blå.
Rochefort 10.
Citera
2020-10-21, 21:28
Medlem
Gentss avatar
Genom gråa hårstrån och rynkigare hud så får jag nu få vidkännas ett svidande nederlag. Veteölen är historia och IPA kommer aldrig få inflytande på mina smaklökar.

Det för mig tillbaka till mina smutsiga tonår med en välfylld Jordache-garderob och alldeles för mycket kemikalisk parfym på huden. Nåväl. Vi talar givetvis om den beryktade lagerölen som gav mig prenumeration på snefyllor och dåliga ligg med ovårdad muff.

Vad ska en stilfull man i sina bästa år dricka under vinterkylan för att stilla törsten?
Citera
2020-10-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Genom gråa hårstrån och rynkigare hud så får jag nu få vidkännas ett svidande nederlag. Veteölen är historia och IPA kommer aldrig få inflytande på mina smaklökar.

Det för mig tillbaka till mina smutsiga tonår med en välfylld Jordache-garderob och alldeles för mycket kemikalisk parfym på huden. Nåväl. Vi talar givetvis om den beryktade lagerölen som gav mig prenumeration på snefyllor och dåliga ligg med ovårdad muff.

Vad ska en stilfull man i sina bästa år dricka under vinterkylan för att stilla törsten?
Carnegie Porter.
Citera
2020-10-21, 21:38
Medlem
Citat:

Det är öl du frågar efter? Eftersom det är en öltråd? Då rekommenderar jag porter och stout i första hand. Och för att undvika dåliga fyllor, som du så snillrikt beskriver i ditt inlägg, så lägg dig lågt till moderat alkoholhalt, 3,5-5,5 vol.%. Testa Carnegie Porter 3,5 vol.%, finns i de flesta välsorterade mataffärer, i den imposanta 50 cl flaskan som är returglas. En av få svenska öl i returglas. När du ändå håller på så kan du köpa Carnegie Porter 5,5 vol.% i 33 cl flaska, finns på alla bolag. Testa Guinesse Extra stout i flaska. Testa Doodley Stout på 4,8 vol.%, en mycket trevlig stout med tydlig craft beer komplexitet i smaken. en utmärkt klassisk stout som finns på de flesta bolag.

Och ett tips till som inte rör öl. Gin och Tonic! Just nu finns det något av en gin och tonic trend. Köp olika sorters gin och det finns många små trevliga flaskor med tonic i dagligvaruhandeln. Kombinera olika gin med olika tonic. Rid på trenden av gin och tonic!
Citera
2020-10-21, 21:43
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Carnegie Porter.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är öl du frågar efter? Eftersom det är en öltråd? Då rekommenderar jag porter och stout i första hand. Och för att undvika dåliga fyllor, som du så snillrikt beskriver i ditt inlägg, så lägg dig lågt till moderat alkoholhalt, 3,5-5,5 vol.%. Testa Carnegie Porter 3,5 vol.%, finns i de flesta välsorterade mataffärer, i den imposanta 50 cl flaskan som är returglas. En av få svenska öl i returglas. När du ändå håller på så kan du köpa Carnegie Porter 5,5 vol.% i 33 cl flaska, finns på alla bolag. Testa Guinesse Extra stout i flaska. Testa Doodley Stout på 4,8 vol.%, en mycket trevlig stout med tydlig craft beer komplexitet i smaken. en utmärkt klassisk stout som finns på de flesta bolag.

Och ett tips till som inte rör öl. Gin och Tonic! Just nu finns det något av en gin och tonic trend. Köp olika sorters gin och det finns många små trevliga flaskor med tonic i dagligvaruhandeln. Kombinera olika gin med olika tonic. Rid på trenden av gin och tonic!

Fint av er herrar att ta er tiden att besvara mitt inlägg.

Carnegie Porter använder jag i matlagningssyfte så det skulle skära sig att dricka den till vardags. Har du några tips på lättare lager?
Citera
2020-10-21, 21:54
Medlem
Citat:
Fint av er herrar att ta er tiden att besvara mitt inlägg.

Carnegie Porter använder jag i matlagningssyfte så det skulle skära sig att dricka den till vardags. Har du några tips på lättare lager?
Med lättare lager, så menar du alkoholsvag lager eller lättdrucken lager? Eller både och? haha...

Pilsner Urquell är en riktig klassiker och påstås vara den ursprungliga pilsnern. Hur som helst smakar det som klassisk tjeckisk pilsner och ligger på moderata 4,4 vol.%.
Citera
2020-10-21, 23:06
Medlem
Kan du tänka dig att dricka starkare öl men inte lika många burkar/flaskor? I så fall så skulle jag satsa på bättre lager från Tyskland och Tjeckien. Tjeckisk pilsner som är vanligt förekommande på bolagen runt om i Sverige är Pilsner Urquell och Budjevicky Budvar. Tysk pilsner så är Jever bra, mycket och påtaglig beska och arom från humle. Bitburg Pilsner, lägre beska och mer lättdrucken än Jever.

Spaten från Munchen, lägre beska och mer smak från malt. Mycket gott öl.

Svenska lager som är vanligt förekommande och enkla att komma över: Nils Oscar God Lager, påstås vara skapad för att påminna om öl från Frankfurt eller Dortmund (kommer inte ihåg, (det står på flaskan)). Men fortfarande mycket gott öl.

Landsort Lager från Nynäshamns ångbryggeri. Mycket ljust, mycket gott öl med perfekt balans mellan smaker och ingredienser.

Riegele Kommerzienrat är en tysk lager som ibland går att hitta på bolaget. Mycket gott.
Citera
2020-10-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Med lättare lager, så menar du alkoholsvag lager eller lättdrucken lager? Eller både och? haha...

Pilsner Urquell är en riktig klassiker och påstås vara den ursprungliga pilsnern. Hur som helst smakar det som klassisk tjeckisk pilsner och ligger på moderata 4,4 vol.%.

För övrigt är jag barnsligt förtjust i Gamla Slottskällans bryggeri i Uppsala, och Jämtlands bryggeri från Pilgrimsstad. De är gamla rutinerade pionjärer inom svensk craft beer och gör mycket bra lager och andra öl. Tyvärr säljs de till stor del i lokala systembolag och bor man inte på orten är man tvungen att beställa. Vilket jag gör då och då.
Citera
2020-10-23, 22:03
Medlem
Brashears avatar
Three hearts 7,5 är en riktig stark god öl som smakar kärlek.
Kloster dunkel är en fin chokladaktig öl som ligger på 5,3%
Idag fick jag smaka på Innis & Gun som ligger på 6,6% och smakar toffee

Riktigt goda öl som rekommenderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in