2020-10-19, 20:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Det här som jag skriver nu är ganska ologiskt och jag har ingen förklaring på det men, senaste månaderna har majoriteten av fredagarna gått dåligt i US och gått upp på måndagarna.
Jag tror att vi hade tur att usa dök efter att eu stängt och jag tror att us terminerna kommer vända upp på måndag morgon och samtidigt ta med sig dax och omx .
Min gissning är att din dax position kommer påverkar positivt.

Nu har vi ju resultatet för dagen och det gick inte alls så som du föreställde dig. :)

Har du lärt dig något av det?

Min position i DAX har gått från +104% till +68%. Som högst under dagen var den uppe kring +140% vilket var trevligt men något som inte helt oväntat inte riktigt höll. Vad som istället inträffade var att det skedde en 'gap fill' för den gap som skapades vid öppning samt att det senare också bar av nedåt då S&P också öppnade över stängningen på fredagen varpå det indexet också skulle ned och fylla sin nedre 'gap'. Något som i sin tur drog med sig DAX och de övriga EU-börserna som OMX Stockholm m fl nedåt.

Allt det där blir dock bara överraskande om man låst sig fast vid en enda möjlig utgång som t ex att 'det går upp'. Det kan så klart gå upp men att utesluta nedgång eller det händelseflöde som skedde idag ... Inte så bra. För egen del har jag redan innan dagen accepterat att t ex positionen i DAX gick från +104% ned till +68%. Om man vill vara med i matchen får man tåla ett par pungsparkar helt enkelt och dessutom är det så att de där +104% som fanns snarare är något jag betraktar som fallhöjd; dvs något som gör att tillgången överlever ett par sämre dagar. Det är inget som betraktas som någon typ av vinst då en sådan trots allt endast existerar när man går ur tillgången.

Däremot tror jag själv att det kan komma att gå upp, men man får göra skillnad på vad man tror och vad som sedan faktiskt sker och vad datan skvallrar om och ta höjd för det och så.
Citera
2020-10-19, 20:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Är det bara jag som haft en dålig vecka?

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nu har vi ju resultatet för dagen och det gick inte alls så som du föreställde dig.

Min position i DAX har gått från +104% till +68%. Som högst under dagen var den uppe kring +140% vilket var trevligt men något som inte helt oväntat inte riktigt höll. Vad som istället inträffade var att det skedde en 'gap fill' för den gap som skapades vid öppning samt att det senare också bar av nedåt då S&P också öppnade över stängningen på fredagen varpå det indexet också skulle ned och fylla sin nedre 'gap'. Något som i sin tur drog med sig DAX och de övriga EU-börserna som OMX Stockholm m fl nedåt.

Allt det där blir dock bara överraskande om man låst sig fast vid en enda möjlig utgång som t ex att 'det går upp'. Det kan så klart gå upp men att utesluta nedgång eller det händelseflöde som skedde idag ... Inte så bra. För egen del har jag redan innan dagen accepterat att t ex positionen i DAX gick från +104% ned till +68%. Om man vill vara med i matchen får man tåla ett par pungsparkar helt enkelt och dessutom är det så att de där +104% som fanns snarare är något jag betraktar som fallhöjd; dvs något som gör att tillgången överlever ett par sämre dagar. Det är inget som betraktas som någon typ av vinst då en sådan trots allt endast existerar när man går ur tillgången.

Däremot tror jag själv att det kan komma att gå upp, men man får göra skillnad på vad man tror och vad som sedan faktiskt sker och vad datan skvallrar om och ta höjd för det och så.

Vad handlar du och vad för instrument och program använder du? Och kan du ha en position på 142% över S&P500? Från vilken tidsram?
Senast redigerad av Klappasäften 2020-10-19 kl. 20:59.
Citera
2020-10-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nu har vi ju resultatet för dagen och det gick inte alls så som du föreställde dig.

Nu öppnade faktiskt DAX på plus, vilket jag hade föreställt mig.
Hur det skulle gå senare visste jag inte.
Brukar inte hålla mina positioner så länge, säljer när jag ser att det börjar gå ner ett tag

Men visst har jag lärt mig något!
Något som irriterade mig idag var att OMX gjorde tvärtom US mot slutet av dagen. Där fick jag en pungspark.

Ligger helt likvid nu och väntar på ett nytt läge att gå in.
Förra veckan gav du ett bra tips här i tråden på entry och det gav mig mycket.

Väntar på liknande läge igen. Studerar RSI på olika index just nu.

Edit: US terminerna gick upp som jag förutspådde och påverkade DAX possitivt till en början
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-19 kl. 20:58.
Citera
2020-10-19, 23:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Nu öppnade faktiskt DAX på plus, vilket jag hade föreställt mig.
Hur det skulle gå senare visste jag inte.
Brukar inte hålla mina positioner så länge, säljer när jag ser att det börjar gå ner ett tag

Men visst har jag lärt mig något!
Något som irriterade mig idag var att OMX gjorde tvärtom US mot slutet av dagen. Där fick jag en pungspark.

Ligger helt likvid nu och väntar på ett nytt läge att gå in.
Förra veckan gav du ett bra tips här i tråden på entry och det gav mig mycket.

Väntar på liknande läge igen. Studerar RSI på olika index just nu.

Edit: US terminerna gick upp som jag förutspådde och påverkade DAX possitivt till en början

Till en början, visst. Men början av dagen är bara början av dagen dock. Sedan kommer halvtid och slutfasen. Om man ska dra in ordentligt på sina placeringar måste man tyvärr oftare än sällan sega sig kvar när man har entries som håller och där man nått någorlunda fallhöjd (alltså att positionen tål att det går ned en del utan att man står på -20% eller liknande).

Det är förvisso bra om det börjar på grönt men om det börjar med någon typ av extrem är det sällan bra utan då blir risken istället att det går ned framåt halvtid och stängning. Dvs så som det blev nu. Det vet man dock inte säkert så... Där får man mer hoppas på att det inte går ned för mycket, något som sket sig idag då SPX (S&P500) gick -1.63% vilket är ganska mycket för det amerikanska indexet.

Noterbart är hur den stora delen av fallet kommer sista timmen, hela -0.89% kommer 20:30 till 21:30. Snabba fall på kort tid blir alltid något svårt att betrakta som en skälig nedgång utan är något där jag ofta själv brukar tänka kring.

Däremot utgör dessa väldigt snabba nedgångar precis innan stängning fina köplägen då det är väldigt ofta dessa resulterar i en rekyl uppåt (om inte får man vara snabb på säljknappen). Där kan man gå in fort och sedan gå ur så fort man når +5-10% eller liknande, men sådant kräver att man bevakar all data minut per minut under de första timmarna.
Citera
2020-10-20, 08:56
Medlem
Hoppas detta inte är OT, men om man (som mig) tror att coronakrisen inte är över på lång tid (viruset kan ju mutera så alla som redan är immuna får det igen och ev vaccin kommer ju ta lång tid innan alla hunnit få det). Hur ska man positionera sig för ett långvarigt börsfall? Dvs vad går bra i kristider? Eller är det bättre att ligga likvid och köpa efter ev fall och hoppas att pengarna inte försvinner i inflation tills dess?

Frågan är alltså vad som kan gå upp rejält vid långvarig dipp. Jag vet att man kan ligga kort i aktier och index, men det vågar jag inte för det kan ju lika gärna fortsätta ticka uppåt längre tid än jag har råd. Jag är mera ute efter något som ligger hyfsat stabilt även om börsen rusar. Men som sticker iväg uppåt vid kris.
Citera
2020-10-20, 09:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hoppas detta inte är OT, men om man (som mig) tror att coronakrisen inte är över på lång tid (viruset kan ju mutera så alla som redan är immuna får det igen och ev vaccin kommer ju ta lång tid innan alla hunnit få det). Hur ska man positionera sig för ett långvarigt börsfall? Dvs vad går bra i kristider? Eller är det bättre att ligga likvid och köpa efter ev fall och hoppas att pengarna inte försvinner i inflation tills dess?

Frågan är alltså vad som kan gå upp rejält vid långvarig dipp. Jag vet att man kan ligga kort i aktier och index, men det vågar jag inte för det kan ju lika gärna fortsätta ticka uppåt längre tid än jag har råd. Jag är mera ute efter något som ligger hyfsat stabilt även om börsen rusar. Men som sticker iväg uppåt vid kris.
Du har rätt. Men problemet med att analysera corona är att de som håller till på börsen har skygglappar för corona, se denna tråd:
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?

De tror på fullt allvar att det inte spelar roll för något företag att 500 miljoner människor jorden runt förlorat sina jobb. Och om de som köper aktier inte bryr sig så påverkas inte heller aktiekursen, hur rätt din analys än är.

Den analys som gällde i mars gäller väl fortfarande? Corona går över med tiden så inga aktiekurser ska påverkas. Det finns undantag, områden som påverkar på lång sikt: flyg, hotell, olja, evenemang, företagslokaler, företag som säljer mycket i butik. Men även där kan man låtsas som det regnar och istället säga att det är fyndchans. Om man är superoptimist, och det är alla i greed, så kan allt stiga hur mycket som helst.

Här är de svenska stora börsbolag som sjunkit mest i år:
https://www.avanza.se/aktier/vinnare-forlorare.html?countryCode=SE&listKeys=LargeCap.SE &timeUnit=YEAR_TO_DATE

Man kan hitta en blandning av just fastigheter, olja. Även lite annat blandat som bank.

Men om du liksom jag är övertygad som att det spelar roll att alla människor på jorden har lite mindre att handla för 2021-2024 eftersom de jobbat lite mindre, så kan du som jag köpa något Bear-instrument. Var dock beredd på en lång väntan. Om det fanns ett Förnekelseindex på börsen skulle den slå i toppen nu.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-20 kl. 09:16.
Citera
2020-10-20, 09:32
Medlem
Tack för ditt svar, det är upplyftande att läsa att någon vågar gå mot strömmen. Verkar som om många glömt devisen att man ska köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt. Alla vill hoppa på tåget uppåt (även jag tyvärr, gäller att ha disciplin).

Edit: Kör du hävstång i ditt bear förresten? eller är det 1x? Problemet med börsen är att det inte räcker att ha rätt i sin analys (vilket jag tror du har). Marknaden är tyvärr väldigt uthållig i sina rörelser.
Senast redigerad av Fredrik 2020-10-20 kl. 09:38.
Citera
2020-10-20, 09:35
Medlem
Kan bara säga att Tele2 ser ut att vara fyndläge om något, snart nere på corona nivåer trots en rapport som bekräftar att företaget är ytterst marginellt påverkat av corona och fortsätter leverera vinster. Personligen kan jag verkligen inte se varför Tele2 ska handlas på nivåer likt de värsta dagarna i mars nu men någon annan kanske vet?
Citera
2020-10-20, 14:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

Historiskt har USD fungerat som en hedge mot olika typer av kris.
Detta kan du enkelt kontrollera själv genom att helt enkelt kolla USD/SEK kontra index.

Det som går upp rejält vid långvarig nedgång är annars BEAR-terminer.

Du bör ställa dig frågan om du söker något som går hyffsad vid en längre sättning eller om du söker något som är lite mer stabilt.

Ett historiskt stabilt alternativ vore en sk 'Golden Butterfly'-portfölj där viss del utgörs av USD/SEK istället för t ex korta räntor:

# Högre risk
20% Småbolag (t ex AMF Småbolag eller PLUS Småbolag)
20% Fastigheter (t ex Länsförsäkringar Fastighetsfond eller Swedbank Robur Fastighet)

# Hedge
20% Guld (t ex trackern GULD AVA)
20% USD/SEK (t ex SEB Korträntefond USD)

# Lägre risk
20% Medellånga eller långa räntor (t ex AMF Räntefond Lång eller terminen MINI L US30YTBOND AVA 4)

-

Ovan konfiguration möter dock inte vad du skriver om 'något som går väldigt bra när det går ned' då ovan mer är något man bara går lång och som sedan är tänkt att vara mer stabilt oavsett vad som händer.
Citera
2020-10-20, 15:04
Medlem
Tack för ett jättebra svar, det kanske vore något då jag är rädd för att alla stimulanspaket kommer skapa inflation som driver upp räntorna som följd.
Citera
2020-10-21, 11:38
Medlem
sinewaves avatar
Potentiellt köpläge i tyska DAX nu, här 5 min:
https://i.imgur.com/zxfMbAU.png

Ser liknande ut för många europeiska börser däribland OMX. Notera hur de korta medelvärdena (EMA10 och 21) börjar vinkla sig uppåt på ovan 5-min.

Det som kan ske är att det bildas en kulle och att det där endast är en av alla kullar på vägen nedåt. Det man kan göra är därför att ta position och sedan gå ur om pris går under nuvarande lägsta (och hålla och ha någon annan strategi för att gå ut om så inte blir fallet).

-

Det gick fort, kursen upp +0.30%:
https://i.imgur.com/xRD7gpx.png

Det man kan göra nu är att vänta på pullback (att det går ned), se var detta verkar landa (på t ex 1 min-grafen -- se t ex när det vänder ned där och vänta sedan när medelvärdena börjar peka upp igen och gå in då).

Alternativt kan man bara gå in och om kursen går under nuvarande lägsta tar man förlusten och söker nya entries.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-21 kl. 11:48.
Citera
2020-10-21, 12:53
Medlem
sinewaves avatar
Som jag skrev innan kom också en pullback (det gör det i princip alltid...) och man tog entry när de korta trenderna vände (EMA10 och 21 i mitt fall) blev det så här:
https://i.imgur.com/jqdoE9w.png
DEU30EU (dvs tyska DAX) @ 1 min med de två entries jag pratat om utmärkta, den första skedde dock inte på 1 min utan på 5 min

För att folk i tråden ska ha en susning om vad jag pratar om när jag skriver 'de korta trenderna' har märkte jag ut vilka dessa samt andra medelvärden är i grafen på skärmklippet. Med 'de korta' menar jag i regel EMA10 och 21, dvs de lila medelvärdena i mitt fall.

Om man fortfarande vill ha entry kan man i princip bara vänta på att samma sak utspelar sig på 1 min, men nu finns viss risk för att man är något sent ute (om det inte vänder rätt ned i avgrunden, då kan man givetvis geniförklara senare entries om man ser ett värde i något sådant).

-

Och nu hade man om inte annat sett ett nytt köpläge eller klivit av ovan positioner (stopp-loss). Mycket drag idag.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-21 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in