2021-01-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Möjligt, men handeln är ju inte öppen i Sverige...

Lyckades hitta norska Gull futures på nordnet. Kostade lite courtage dock.
Citera
2021-01-06, 20:29
Medlem
brutalares avatar
Jag vill ju in på börsen men indexfonder som jag tänkt köpa har ju gått upp så jävla mycket nu, ångrar att jag inte köpte i Mars. Och sedan ångrade jag mig innan dess. Men nu har jag ingen lust att gå in då det är ATH på börserna. Men ATH kanske bara ökar mer och mer.
Citera
2021-01-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill ju in på börsen men indexfonder som jag tänkt köpa har ju gått upp så jävla mycket nu, ångrar att jag inte köpte i Mars. Och sedan ångrade jag mig innan dess. Men nu har jag ingen lust att gå in då det är ATH på börserna. Men ATH kanske bara ökar mer och mer.

Därför man månadssparar, då slipper man sådana jobbiga funderingar.
Citera
2021-01-06, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Intressant idé. Du har säkert rätt i det du säger. Kanske hade testat det om jag hade en miljon

Jag vill gärna kontrollera mina positioner. Sitter jag på tex guld som handlas nästan dygnet runt så vill jag kunna ta vinst och tex byta riktning om trenden vänder eller liknande.

Vet inte hur det är med omx certifikat men tror det är lite som dax certen som är öppna 23 timmar per dygn och rör sig lite annorlunda på nätterna än på dagarna, ofta upp på dagen och ner på natten eller tvärtom.

Jag frågar alltid innan jag googlar men jag tror jag hittade någon slags lösning genom att koppla ihop en mäklare som har öppet dygnet runt med tradingview, vilket borde lösa mitt problem. Det ger även snabbare affärer. Tror det blir enklare att sätta stoploss och take profit också.

Gäller bara hitta en mäklare med låg spread.

Edit: det ultimata skulle vara om man kunde lösa så att en robot eller script handlade automatiskt.

Väldigt offtopic nu

Ontopic
Vad tror ni om btc nu? Har den peakat? Borde ju vara fyndläge att korta btc nu, men jag är inte så insatt i btc. Det kanske är som att korta Tesla

Edit2: din idé kanske är något för Lund nogo zone som sitter på miljoner

Edit3: nu när klockan är efter 00.00 så hade jag gärna kunnat lägga en kort position i DAX som ser ut att dyka tillsammans med s&p 500
Ser bra ut på börserna runt om i världen i dag när vi har stängt.
Upp 1,06% i morgon och årslönen för 2021 är intjänad redan 7:e januari.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2021-01-06 kl. 22:04.
Citera
2021-01-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ser bra ut på börserna runt om i världen i dag när vi har stängt.
Upp 1,06% i morgon och årslönen för 2021 är intjänad redan 7:e januari.

Haha du kör alltså den taktiken på riktigt? Önskar jag hade en miljon också.

Hade du lagt 1 miljon idag på nasdaq med häv när dom öppnade på minus så hade du redan varit klar.

Du hade också kunnat lägga 1 miljon på guld med 20x hävstång tidigare idag.

Dow jones är redan 2% plus.

Undrar vad som drar upp börserna i usa. Det verkar ju va kaos där nu enligt svt.

Edit: tror jag räknade lite fel men du fattar vad jag menar
Senast redigerad av Temujin56 2021-01-06 kl. 22:24.
Citera
2021-01-06, 22:30
Avstängd
Citat:
Haha du kör alltså den taktiken på riktigt? Önskar jag hade en miljon också.

Hade du lagt 1 miljon idag på nasdaq med häv när dom öppnade på minus så hade du redan varit klar.

Dow jones är redan 2% plus.

Undrar vad som drar upp börserna i usa. Det verkar ju va kaos där nu enligt svt.

Edit: tror jag räknade lite fel men du fattar vad jag menar
Omöjligt att förlora pengar med 20 häv och volativ marknad.
Bara vänta ut uppstudsen.
Citera
2021-01-07, 06:56
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Kan vi räkna strax under all time high så var det ju typ all time high här:
https://pasteboard.co/JIuzo4c.png
Rätt ofta var budskapet tänkt att vara men man ser ju där att det var ju en rätt lång tid när det inte var det och räntorna och centralbankernas agerande är väl anledningen till att situationen är som den är nu.

Å andra sidan även låta bli att köpa när det verkar falla så:
https://pasteboard.co/JIuAvDb.png

Och är man sen lite osäker och inte känner sig trygg nog att köpa eftersom man ju inte vet vart det kommer att ta vägen så får man även skippa:
https://pasteboard.co/JIuAYEWk.png
Med reservation för att jag inte orkar lägga rektanglarna precis rätt och passa perfekt.

Det jag vill ha sagt med det är INTE att du definitivt skall köpa nu.
Citera
2021-01-07, 09:36
Medlem
Citat:
Uppenbart att känslorna tagit överhanden
Inget ovanligt fenomen, du får fråga dig själv vilken strategi du har och om den fungerar
OMX steg 6 % ish förra året och medel avanzianen ökade sin portfölj med 10%, om det kan stämma ....
Att slå index är inte så lätt
Har du ett bättre placerings alternativ , välj det
Annars är ju den självklara frågan varför du inte månads köper ??
Citera
2021-01-07, 12:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Guld är dock väldigt ryckigt, en ny högsta skapades varpå det skapas en lägre lägsta (ej dock lägre än vid den mini-krasch som precis var 6 januari).
Citera
2021-01-07, 15:56
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag tror att inflationen kommer att ta fart och att räntesänkningarna som sker nu inom en snar framtid kommer följas av räntehöjningar för att hålla inflationen på målnivån.

Enligt kvantitetsteorin är M * V = P * Q

Där M är penningmängd, V är velocity, P är prisnivån och Q är ekonomins output.

Antar vi att velocity är konstant är P=M/Q

Nu ökar M och Q minskar. Då ska priserna gå upp.

Jag tror att långa obligationer kommer att slaktas inom ett till två år.

Det här lär ske nu som förutspått.

Från Dagens Industri: "Nu väntar fullt ös – räntan lyfter
Finansmarknaderna tar den politiska stormen i Washington med ro. En tunn majoritet för demokraterna i senaten kan ge Wall Street det bästa av två världar – stora stimulanser utan massiva skattehöjningar.

Samtidigt lyfter inflationsförväntningarna och tioårsräntan har nu klättrat över 1 procent för första gången sedan mars förra året. "
Citera
2021-01-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Guld är dock väldigt ryckigt, en ny högsta skapades varpå det skapas en lägre lägsta (ej dock lägre än vid den mini-krasch som precis var 6 januari).

Om man kollar nu så hade det nog varit bättre att fynda index än guld. Men jag tror på guld på någon veckas sikt.

Blev riktigt rally idag på omx
Citera
2021-01-07, 18:10
Medlem
Bra tryck i grejerna
Skulle man inte kunna fynda lite XACT bear ?
Den blir ju bara billigare o billigare
Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in