Citat:
Ursprungligen postat av
likewhatyoudont
Slagsidan vid avgång tyder på att hon kan ha varit läck, så visst, kan ha spräckt svetsar i botten. Men krafterna kan inte ge sprickor i sidan, utan det är i så fall just i botten.
Men jag vet inte om det ligger så mycket bakom att Estonia var byggd för kustkryssning. Se detta:
Estonia was originally ordered from a Norwegian shipping company
The ship was intended for use on a ferry line between Norway and Germany, but the order was withdrawn at the last minute for unknown reasons and the contract was given to Rederi Ab Sally, a Finnish shipping company that was part of the Viking Line consortium.
During her career in the Wasa Line, Wasa King was widely considered to be the best behaving ship in rough weather to have sailed from Vaasa.
https://theferry.fandom.com/wiki/MS_Estonia
Hmm hade för mig att den var gjord för kustzonen, vet att jag läst det någonstans. Kanske någon som missuppfattat det hela lite.
Varför skall inte sidan kunna spricka tycker du? Om du googlar, så finns det ganska många bilder på sprickor i sidan på båtar. OK de ser inte ut som denna sprickan, men att säga att en spricka skulle komma i botten är jag inte riktigt med på.
Vet att någon skulle hävdat att skulle varit en spricka i botten redan från början, men tror knappast det är något man missar som besättning.
Vad tror du hålet kommer ifrån?