2020-10-18, 19:42
Medlem
Giant Squids avatar
Åtegår här lite till vapensmugglaren Alexander Voronin mannen med väskan som svensk polis guidade Rockwaters dykare att leta efter.
Han hade firman Kosmos Associations som täckmantel i Tallin och han sa i förhören efter att ha överlevt Estoniaolyckan att han var på väg till ett affärsmöte i Danmark. Vem skulle han möta?

När Försvarets Materiel Verk ägnade sig åt olaglig handel med utsmugglade grejer från ryssland så hade de naturligtvis en front som skötte smutsgörat åt dom. Det var alltså så att ingen anställd vid FMV personligen körde smuggelbilar osv,. Ett litet bolag som skötte detta åt FMV var en liten firma kallad Exico AB. Mellan 1994 och 2002 så sålde dom material till FMV för $8.5 miljoner.
Claes Ebbe Alwén hette han som hade Exico med 20 års erfarenhet att smuggla och sälja top hemligt ryskt militärmateriel.

Jag tror att Exico tidigare i allra högsta grad varit inblandat i smugglingen över Estland och med Estonia medans hon var i trafik. Exico Ab och C E Alw'en var stationerade i Malmö. Jag tror att det var Alw'en som Alexander Voronin skulle träffa i Danmark.

Svenska spioner jagade ryska militärhemligheter

"""Sverige bedrev tills för ett år sen avancerat militärt industrispionage mot Ryssland. Försvarets materielverk la ut beställningar på ett litet svenskt företag med handelskontakter i Ryssland som lyckades skaffa fram ryska försvarshemligheter.

Försvarets materielverk FMV kom så i kontakt med företagaren Claes Ebbe Alwén i Malmö. Han hade 20 års erfarenhet av handel i Ryssland och de rätta kontakterna. Alwén blev vid ett tillfälle erbjuden att köpa ett komplett stridsflygplan.

Så den andra februari 1995 kom man till skott. Ekot har läst kontraktet mellan FMV och Claes Ebbe Alwéns företag Exico. I det står det att Sverige vill köpa en komplett radaranläggning. För att det inte skulle vara någon tvekan står det uttryckligen att den ska vara av icke-exportversion, i klartext alltså en militär hemlighet"""

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=323537
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-18 kl. 19:47.
Citera
2020-10-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Eller att fartyget helt enkelt har knäckts utav de kraftiga vågorna. Såg ju ut att finnas ett hål till och det kan ju stödja knäckteorin.

Knäckts på sjön utav de kraftiga vågorna?
Som gjort hål vid bildäck?
Du har inte så mycket erfarenhet av att vara ute på sjön va?

Vilket trams. Det vore bättre om du och andra nöjde sig med att skriva om sånt de i alla fall har en gnutta kunskap och erfarenhet av.
Citera
2020-10-18, 19:58
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Knäckts på sjön utav de kraftiga vågorna?
Som gjort hål vid bildäck?
Du har inte så mycket erfarenhet av att vara ute på sjön va?

Vilket trams. Det vore bättre om du och andra nöjde sig med att skriva om sånt de i alla fall har en gnutta kunskap och erfarenhet av.
Harkel. Jag har ett par dagar på havet. Fast den här knäckgrejen är långsökt, jag vet.
Men det är faktiskt båtar som har knäckts när det varit grov sjö, och denna båten var gjord för kustzonen. Plus att jag har läst om att det fanns grova rostskador på vissa ställen.

Man vet aldrig.
Citera
2020-10-18, 20:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
2 st fundamentala fel gjorde också att förlisningen gick fortare. Vid lastning så lastade de tunga lastbilar utmed styrbordssidan och därav fick de korrigera med BB:s heelingtank, varav det uppstod att de hade inget att korrigera med när de fick kraftig slagsida åt SB. Sedan under fartygets gång när de kom ut i öppen sjö, vågorna kom in från bb:s bog och när de fick det kraftiga slag mot det kraftigt utsvängda bogen/bogvisiret så började händelseförloppet. När de insåg på bryggan att något var fel,cde förstod nog inte riktigt skadans omfattningen och gjorde en babords gir och gick upp i vind och sjö. Därav gick det fortare då än mer vatten strömmade in. Istället skulle de ha girat styrbord så att fören vändes bort mot vågorna och tagit in vågorna akterifrån, då hade händelseförloppet blivit långsammare.Eller som aldrig har tagits upp, öppnat akterrampen, vattnet hade kunnat strömma igenom.

Min teori är att sprickor som har uppstått är att det har blivit ett bendning moment och vridande moment dels pga lasten och vatteninträngning under tiden fartyget sjönk samt att hon har ändrat läge under sin tid på havets botten. Hade det varit en seriös dokumentär så hade de kunnat ställa dessa frågor, istället skapar det bara vilda spekulationer och konspirationer. Ser fram emot en seriös undersökning där vi får svart på vitt hur denna reva har uppstått. Så dessa konspirationer får ett slut.
.

Det har tagits upp. Det tyska varvets rapport säger att det finns indikationer på att man gjort så, öppnar styrbords akterramp för att släppa ut vatten.
Citera
2020-10-18, 20:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
In view of this it can be concluded that if the vessel had no further openings, through which water could enter the ship, and the water on the vehicle deck did not flow down to the compartments below, the vessel would have either capsized rapidly or it would have managed to turn away from the waves and reduce speed with the consequence of surviving a longer period and actually improving its situation. The MV Estonia’s behavior fits to neither of these two cases. Therefore further leaks or openings have to be added to model its behavior.

Använd sökfunktion för att hitta.

Om du istället använder hjärnan, vilket du inte verkar göra, så fattar du att om däck är fullt med vatten, och båten lägger sig, så går inte båten tillbaka. Om båten tippade redan innan vattnet hade flyttat på sig, så finns det inte en chans i hela världen när allt vatten har dragit till en sida.
Kan du kanske för allas skull läsa texten du citerade igen? Var någonstans står det att det måste funnits ett hål under vattenlinjen? .... waiting

Svar: ingenstans. Om du läser både huvudsats och bisats så framgår det vad HSVA menar: det behövs öppningar (uppifrån eller nedifrån) där vatten kan komma ner under bildäck. I samma kapitel listar de också de olika sätt sätt som vatten kan rinna ned till däck 0 & 1: ventilationstrummor på sidorna, ventilationsrör till bildäck och center casing.

Jag läste HSVAs rapport när den kom ut 2008. Jag vet vad som står i den. Du, som förhoppningsvis inte är autistisk, kan väl läsa deras slutsatser och berätta för tråden var de kommer fram till att Estonia måste ha haft ett hål under vattenlinjen.

... waiting ...
Citera
2020-10-18, 20:08
Medlem
Giant Squids avatar
Är det bara jag som surfat konstigt förut. Men nu när jag går in på estoniaferrydisaster.net så kommer jag till en UPDATE information del. Alltså inte tyska rapporten som tidigare.
Har den varit där hela tiden? Mycket smått och gott att läsa där.
Citera
2020-10-18, 20:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du är verkligen autistisk. Ja det kom vatten, precis som det skulle komma vatten genom din ytterdörr, men det påverkar inte stabiliteten så man kan räkna på det.
Nej det är riktigt. Vattnet som rinner från bildäck 2 genom dörr och hiss till däck 1 påverkar inte stabiliteten nämnvärt. Så bra att vi är överens.

Men det kan förklara hur de överlevande från däck 1 såg vatten på durken på däck 1 när de flydde. Inte sant?
Citera
2020-10-18, 20:11
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kan du kanske för allas skull läsa texten du citerade igen? Var någonstans står det att det måste funnits ett hål under vattenlinjen? .... waiting

Svar: ingenstans. Om du läser både huvudsats och bisats så framgår det vad HSVA menar: det behövs öppningar (uppifrån eller nedifrån) där vatten kan komma ner under bildäck. I samma kapitel listar de också de olika sätt sätt som vatten kan rinna ned till däck 0 & 1: ventilationstrummor på sidorna, ventilationsrör till bildäck och center casing.

Jag läste HSVAs rapport när den kom ut 2008. Jag vet vad som står i den. Du, som förhoppningsvis inte är autistisk, kan väl läsa deras slutsatser och berätta för tråden var de kommer fram till att Estonia måste ha haft ett hål under vattenlinjen.

... waiting ...

NU är du igång igen. Det var ett svar på mitt påstående:

I HSVA så framgår det att alltså Estonia får en slagsida som sedan rätar upp sig. Detta är inte möjligt utan att det finns vatten under däck enligt HSVA

Och så frågade du om en källa. Och jag gav dig den. Men då byter du spår och börjar hävda att jag sagt att HSVA säger att det måste funnits ett hål. Alltså en lögn och härskarteknik från dig.

Låg nivå.
Citera
2020-10-18, 20:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nu har de räknat på inflödet genom bogen om den var öppen och fick den till 300 ton per minut, om du läst mina inlägg, vilket du inte gör, så kanske du hade kommit ihåg att besättningen skulle suttit och tittat på i 4 minuter tills det funnits en halv meter vatten på bildäck, då färjan skulle fått slagsida.

Under tiden som detta sker, skall alltså vattnet, som är på däck åk in i ventilationsrören i samma hastighet som på däck. Ja det kanske låter troligt i dina öron.

Så för att sammanfatta.
Ingen har sett rampen öppen men alla förutsätter att rampen var uppe för att det passar simuleringen. Och för att passa modellen, så behöver man ha massor av vatten i de nedre delarna så då hittar man på lite anledningar. Att vatten friflödar genom ventiler och dörrar med en takt som är större än vad batman skulle kunna utföra.

Kapten skiter i att gösstaken är borta. Besättningen skiter i att det flödar in 300 m2 i minuten. Kapten ser inte att det helt plötsligt lyser på vågorna framför båten. Ingen kallar på sos i det läget.

Besättningen på däck ser inte ens något vatten och rampen är uppe, så de måste ljuga.

Eller så var det som det var, ett hål i skrovet där vatten rann in till saunan bland annat. Därefter blev båten instabil och när kapten trodde att det var det kassa bogvisiret som orsakade förskjutningen, så blev det kaka på kaka när han drog babordsgiren. I det läget strömma det in vatten via bogen då tätningarna var kassa. Och så var det två inflöden. Därefter strömma vatten upp till däck 1 och kanske bildäck via ventilationen. inte i 300 m2 i minuten för det är autister som tror på, men i en takt som påverkade. Båten ligger sedan sida emot vinden och bogvisiret som var klent, tar stryk och faller av medan bogrampen är kvar.

Så gick det hela till.
Halmgubbar kan ta sig olika former, och den här är väl närmast en clown. Vatten kan rinna in genom ventilationstrummorna till däck 0 och 1 efter att slagsidan nått 35-40 grader. Detta är långt efter att de tre i ECR ser vatten komma in bredvid rampen.

Du kan väl nöja dig med att hitta på egna fakta om dörrar, ventilationstrummor, m.m. Vänligen avstå från att hitta på ståndpunkter som jag inte har.
Citera
2020-10-18, 20:14
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Nej det är riktigt. Vattnet som rinner från bildäck 2 genom dörr och hiss till däck 1 påverkar inte stabiliteten nämnvärt. Så bra att vi är överens.

Men det kan förklara hur de överlevande från däck 1 såg vatten på durken på däck 1 när de flydde. Inte sant?
Tror jag inte faktiskt, så snabbt tror jag inte vattnet skulle kommit. Men vet inte, och bryr mig inte heller speciellt. Jag tycker att det är belagt att hålet fanns när Estonia sjunk.
Citera
2020-10-18, 20:14
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Halmgubbar kan ta sig olika former, och den här är väl närmast en clown. Vatten kan rinna in genom ventilationstrummorna till däck 0 och 1 efter att slagsidan nått 35-40 grader. Detta är långt efter att de tre i ECR ser vatten komma in bredvid rampen.

Du kan väl nöja dig med att hitta på egna fakta om dörrar, ventilationstrummor, m.m. Vänligen avstå från att hitta på ståndpunkter som jag inte har.
Det var du som sa en hastighet i sammanhanget. Och det var löjligt, vilket det mesta som du skriver är.
Citera
2020-10-18, 20:17
Medlem
Citat:
Harkel. Jag har ett par dagar på havet. Fast den här knäckgrejen är långsökt, jag vet.
Men det är faktiskt båtar som har knäckts när det varit grov sjö, och denna båten var gjord för kustzonen. Plus att jag har läst om att det fanns grova rostskador på vissa ställen.

Man vet aldrig.

Slagsidan vid avgång tyder på att hon kan ha varit läck, så visst, kan ha spräckt svetsar i botten. Men krafterna kan inte ge sprickor i sidan, utan det är i så fall just i botten.

Men jag vet inte om det ligger så mycket bakom att Estonia var byggd för kustkryssning. Se detta:

Estonia was originally ordered from a Norwegian shipping company

The ship was intended for use on a ferry line between Norway and Germany, but the order was withdrawn at the last minute for unknown reasons and the contract was given to Rederi Ab Sally, a Finnish shipping company that was part of the Viking Line consortium.

During her career in the Wasa Line, Wasa King was widely considered to be the best behaving ship in rough weather to have sailed from Vaasa.
https://theferry.fandom.com/wiki/MS_Estonia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in