2020-10-18, 17:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Så här skriver Härstedt i sin bok Det som inte kunde ske (Han sitter i karaokebaren och stämningen är på topp.):
"Det går kanske en halv minut. Så kommer två ordentliga stötar, båten kränger ännu kraftigare åt samma sida. Det här är inte normalt, jag blir förvirrad, men det går fort, man hinner inte förstå vad som händer. (...) Så kommer en tredje smäll. Och runt omkring mig välter hela rummat över ända."
OK, så 2+1 stötar/smällar, och slagsida efter den tredje.
Hur passar det in på en kollision? Vad orsakar slagsidan (”välter över ända”) direkt efteråt?

Det finns bara en förklaring till slagsidan: stora mängder vatten. Hur kommer det in direkt efter smällarna?
Citera
2020-10-18, 17:10
Medlem
staticages avatar
Varvet som byggde Estonia gjorde en egen utredning,titta på klippet från 9,27 lägg märke till det röd markerade området på ritningen på Estonia.
Googla sen fram en bild på det nya hålet man hittat.
Helt sjukt!! Mörkläggning utan dess like.

Klipp: https://youtu.be/EVztvPfs28Y
Börjar vid 9.20min.
Citera
2020-10-18, 17:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, så 2+1 stötar/smällar, och slagsida efter den tredje.
Hur passar det in på en kollision? Vad orsakar slagsidan (”välter över ända”) direkt efteråt?

Det finns bara en förklaring till slagsidan: stora mängder vatten. Hur kommer det in direkt efter smällarna?
.

Vi har även babordsgiren, den förskjutna lasten som följd av slagsidan och det vatten som finns på bildäck.

Tillsammans med läckan - möjligen från kollisionen då - ger det den stora initiala slagsidan.

Läckan måste då ge vatten på däck 0 i första hand för att det skall stämma.
Citera
2020-10-18, 17:33
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nej, det står att simuleringen inte stämmer ordentligt. Vidare står det att det kom ner vatten genom och det gjorde det säkert när slagsidan var ett faktum, men inte innan.

Här beskrivs alltså tidigare, att det varit 10 cm över hela däck. Och inget större gnäll ifrån passagerare.

Och här medger de själva att flera läckor behövs för simuleringen skall stämma. Så inte nog med att de kör med att bogen är helt öppen i simuleringen, de kör med att vatten skall rinna ner. Då får det hela till att stämma.

Det hela beror ju på att deras jobb är att hitta en simulering som passar med att bogvisiret är tappat. Det var de de fick pengar för. Precis som chalmers, som fixade ett hål i botten på skeppet vid simuleringen för att få det att stämma.

Och, sedan läser du och din polare dessa simuleringar som de stämmer.

Deras uppdrag (ja, du har ju rätt i sak: det var ett beställningsjobb från den onda svenska staten i form av Vinnova) var att ta fram troliga sjunkscenarier utifrån vittnesmål och fakta. Eftersom det inte förekom vittnesmål om massiv vatteninträngning på däck 0&1 så måste vattnet kommit underifrån.

SSPA kom fram till samma mest troliga scenario, men rekommenderar ju dock bl a en grundlig undersökning av skrovet för att kunna ge en helt säker utsaga.

Men som sagt, använd din energi till att skriva en rapport.
Citera
2020-10-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overkordavenfisk
Tydligen var det 1990 och 9 ubåtar bogserades varav 2 sjönk. 2011 hittades troligtvis den sista försvunna ubåten utanför öland. Den ryska ubåten tillhörde whiskey-klass

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-hamnade-ubaten-pa-ostersjons-botten

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nu har de räknat på inflödet genom bogen om den var öppen och fick den till 300 ton per minut, om du läst mina inlägg, vilket du inte gör, så kanske du hade kommit ihåg att besättningen skulle suttit och tittat på i 4 minuter tills det funnits en halv meter vatten på bildäck, då färjan skulle fått slagsida.

Under tiden som detta sker, skall alltså vattnet, som är på däck åk in i ventilationsrören i samma hastighet som på däck. Ja det kanske låter troligt i dina öron.

Så för att sammanfatta.
Ingen har sett rampen öppen men alla förutsätter att rampen var uppe för att det passar simuleringen. Och för att passa modellen, så behöver man ha massor av vatten i de nedre delarna så då hittar man på lite anledningar. Att vatten friflödar genom ventiler och dörrar med en takt som är större än vad batman skulle kunna utföra.

Kapten skiter i att gösstaken är borta. Besättningen skiter i att det flödar in 300 m2 i minuten. Kapten ser inte att det helt plötsligt lyser på vågorna framför båten. Ingen kallar på sos i det läget.

Besättningen på däck ser inte ens något vatten och rampen är uppe, så de måste ljuga.

Eller så var det som det var, ett hål i skrovet där vatten rann in till saunan bland annat. Därefter blev båten instabil och när kapten trodde att det var det kassa bogvisiret som orsakade förskjutningen, så blev det kaka på kaka när han drog babordsgiren. I det läget strömma det in vatten via bogen då tätningarna var kassa. Och så var det två inflöden. Därefter strömma vatten upp till däck 1 och kanske bildäck via ventilationen. inte i 300 m2 i minuten för det är autister som tror på, men i en takt som påverkade. Båten ligger sedan sida emot vinden och bogvisiret som var klent, tar stryk och faller av medan bogrampen är kvar.

Så gick det hela till.

Väl skrivet! Mycket möjligt scenario!
Citera
2020-10-18, 18:31
Medlem
Var är vi ngn stans nu då.

Skola 1 Visiret hoppade väck ..vatten rann in --rann ner under bildäck och det slog runt .
där fattas förklaringen varför det inte flöt upp och ner som Jan Heweliuz
kanske förklaras just av att det rann ner.

Skola 2 Först hål i skrovet varifrån kom det då ? Vatten rann in Tyngde ner fören
större laster och visiret hoppade väck mer vatten in och slog runt eftersom
hålet redan fanns kunde det inte bli Jan Heweliuz likt --- dom behöver förklara
varifrån hålet Kom

Nu verkar Estländare snacka under kategoriska former .. om torpeder ..Frågan är då sitter skadan för högt Blir det slika skador av övningstorpeder -Det borde finnas sådana skott mot fartyg .. med bilder ... om det kan se ut så.. det finns tom på skarpa torpeder som skjuts.

Inte omöjligt kan man tycka att om det stämmer Att ryssarna varnat 2 ggr och inte det hjälper
Då fegar ju inte dom för att take it to the Next level .. Är det tillräckligt viktigt och stora saker
Kan mycket väl tänka mig att blinda torpeder kan vara en ide ngn kläckt -För att få Större gehör för de protester man lämnar.
Kan ju vare en lämplig varning utan att man tänk sänka fartyget.

Sprängning har det snackats om .. Krock ... ? för hög fart i för hårt väder ???

Jag tycker Estländarna tar i rejält i sina Formuleringar .. Det får mig att " flytta På mig "
Sådana uttalanden brukar man inte släppa loss i mellanstatliga interaktioner .. eller Diplomatiska Kåren
" Sverige Ljuger " ----- Har inte kommit ngn ordentlig dementi eller krav på Ursäkt -- Kallat upp ambassadörer för att tagas i örat för Protestnoter . Som en hederlig oskyld kanske hade agerat.
Förekom ända än in på 70 talet att man fick välja vapen komma i gryningen göra upp .. på den typen av anklagelser visserligen i Sydamerika men ändå tycker jag det är Osedvanligt tydligt.

Kombinerat med Hirschfeldts Hjärnsläpp ... " Gräddfil " på Tullen ..Märkliga täckningar av fartyget.
Visst stinker byken --- Som behöver vaskas

Känns ju mer och mer som att Estländarna sk "Har på Fötterna "
Damberg försöker i sedvanlig ordning förhala .
Citera
2020-10-18, 18:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
En ny sammanhållen utredning som redovisar det totala kunskapsläget skulle råda bot på det du nämner. För det blir också så att lösryckta detaljer kan låta vettiga men satta i ett sammanhang blir de perifera. ”Det kunde komma in vatten igenom ett hål” låter ju som något som kan ändra allt, men om det visar sig att fartyget inte kan få den slagsida det hade med vatten enbart under däck framträder en annan bild.
Ja ett mer logiskt sammanhang med hål och allt så att vi kan få bokslut oavsett åt vilket håll det hamnar.

Bara det inte blir i stil med ”Skandiamannen” för då åker nog inga foliehattar av. 😙
Citera
2020-10-18, 18:37
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja ett mer logiskt sammanhang med hål och allt så att vi kan få bokslut oavsett åt vilket håll det hamnar.

Bara det inte blir i stil med ”Skandiamannen” för då åker nog inga foliehattar av. 😙

Nej, verkligen inte det vore katastrofalt. Om det just för olyckskvällen går att häva sekretessen kring transporter av militär mtrl skulle det också vara av godo.
Citera
2020-10-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Varvet som byggde Estonia gjorde en egen utredning,titta på klippet från 9,27 lägg märke till det röd markerade området på ritningen på Estonia.
Googla sen fram en bild på det nya hålet man hittat.
Helt sjukt!! Mörkläggning utan dess like.

Klipp: https://youtu.be/EVztvPfs28Y
Börjar vid 9.20min.

Mkt bra letat!!!!
Citera
2020-10-18, 18:45
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
2 st fundamentala fel gjorde också att förlisningen gick fortare. Vid lastning så lastade de tunga lastbilar utmed styrbordssidan och därav fick de korrigera med BB:s heelingtank, varav det uppstod att de hade inget att korrigera med när de fick kraftig slagsida åt SB. Sedan under fartygets gång när de kom ut i öppen sjö, vågorna kom in från bb:s bog och när de fick det kraftiga slag mot det kraftigt utsvängda bogen/bogvisiret så började händelseförloppet. När de insåg på bryggan att något var fel,cde förstod nog inte riktigt skadans omfattningen och gjorde en babords gir och gick upp i vind och sjö. Därav gick det fortare då än mer vatten strömmade in. Istället skulle de ha girat styrbord så att fören vändes bort mot vågorna och tagit in vågorna akterifrån, då hade händelseförloppet blivit långsammare. Eller som aldrig har tagits upp, öppnat akterrampen, vattnet hade kunnat strömma igenom.

Min teori är att sprickor som har uppstått är att det har blivit ett bendning moment och vridande moment dels pga lasten och vatteninträngning under tiden fartyget sjönk samt att hon har ändrat läge under sin tid på havets botten. Hade det varit en seriös dokumentär så hade de kunnat ställa dessa frågor, istället skapar det bara vilda spekulationer och konspirationer. Ser fram emot en seriös undersökning där vi får svart på vitt hur denna reva har uppstått. Så dessa konspirationer får ett slut.
Den har jag inte hört tidigare, men det kanske hade gått att göra.
Citera
2020-10-18, 18:47
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Deras uppdrag (ja, du har ju rätt i sak: det var ett beställningsjobb från den onda svenska staten i form av Vinnova) var att ta fram troliga sjunkscenarier utifrån vittnesmål och fakta. Eftersom det inte förekom vittnesmål om massiv vatteninträngning på däck 0&1 så måste vattnet kommit underifrån.

SSPA kom fram till samma mest troliga scenario, men rekommenderar ju dock bl a en grundlig undersökning av skrovet för att kunna ge en helt säker utsaga.

Men som sagt, använd din energi till att skriva en rapport.

Det finns redan för många rapporter. Dessutom är det lättare att verifiera än att skapa en modell. Fast betalar du mig med skattetanken, så go ahead.
Citera
2020-10-18, 19:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Var är vi ngn stans nu då.

Skola 1 Visiret hoppade väck ..vatten rann in --rann ner under bildäck och det slog runt .
där fattas förklaringen varför det inte flöt upp och ner som Jan Heweliuz
kanske förklaras just av att det rann ner.

Skola 2 Först hål i skrovet varifrån kom det då ? Vatten rann in Tyngde ner fören
större laster och visiret hoppade väck mer vatten in och slog runt eftersom
hålet redan fanns kunde det inte bli Jan Heweliuz likt --- dom behöver förklara
varifrån hålet Kom

Nu verkar Estländare snacka under kategoriska former .. om torpeder ..Frågan är då sitter skadan för högt Blir det slika skador av övningstorpeder -Det borde finnas sådana skott mot fartyg .. med bilder ... om det kan se ut så.. det finns tom på skarpa torpeder som skjuts.

Inte omöjligt kan man tycka att om det stämmer Att ryssarna varnat 2 ggr och inte det hjälper
Då fegar ju inte dom för att take it to the Next level .. Är det tillräckligt viktigt och stora saker
Kan mycket väl tänka mig att blinda torpeder kan vara en ide ngn kläckt -För att få Större gehör för de protester man lämnar.
Kan ju vare en lämplig varning utan att man tänk sänka fartyget.

Sprängning har det snackats om .. Krock ... ? för hög fart i för hårt väder ???

Jag tycker Estländarna tar i rejält i sina Formuleringar .. Det får mig att " flytta På mig "
Sådana uttalanden brukar man inte släppa loss i mellanstatliga interaktioner .. eller Diplomatiska Kåren
" Sverige Ljuger " ----- Har inte kommit ngn ordentlig dementi eller krav på Ursäkt -- Kallat upp ambassadörer för att tagas i örat för Protestnoter . Som en hederlig oskyld kanske hade agerat.
Förekom ända än in på 70 talet att man fick välja vapen komma i gryningen göra upp .. på den typen av anklagelser visserligen i Sydamerika men ändå tycker jag det är Osedvanligt tydligt.

Kombinerat med Hirschfeldts Hjärnsläpp ... " Gräddfil " på Tullen ..Märkliga täckningar av fartyget.
Visst stinker byken --- Som behöver vaskas

Känns ju mer och mer som att Estländarna sk "Har på Fötterna "
Damberg försöker i sedvanlig ordning förhala .

Bra inlägg. Jag är mer inne på bombteorin än torpedteorin så skall egentligen inte hjälpa torpedgängen, men jag tänker så här. Vanligtvis så sätter man väl torpeder att brisera under båten, men om det inte är någon laddning så kanske man väljer ha den flytande. I vågorna kan Estonia gungat och torpeden kanske även den haft en konstig bana.

Jag är dock mera inne på en bomb. Eller att fartyget helt enkelt har knäckts utav de kraftiga vågorna. Såg ju ut att finnas ett hål till och det kan ju stödja knäckteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in