2020-09-30, 18:12
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nej, inte på den resan, det är absolut inte konstaterat.

Nu tror jag inte att det var något fuffens med Estonias förlisning i sig, men dem utredning som gjordes på smugglingen var ju ungefär "Hur många gånger vet ni att det smugglades på Estonia, två?, då var det de två gångerna o absolut inte på olycksnatten. Slut." Att man vill mörka tror jag snarare handlar om att man vare sig vill visa omfattningen eller vad exakt som smugglades.
Citera
2020-09-30, 18:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nu vet jag inte hur djupt en torped går, det har väl att göra med på vilket djup ubåten själv är.

Nu tror jag inte på ett scenario om att en övningstorped har träffat Estonia, men en ren teoretisk fråga. Kan en torped bli fångad i en våg och på något sätt slungas uppåt?
Ledtråd: torpeder håller sig under vatten. Normalt går de under kölen och exploderar där.

Släpp torpeden nu, snälla.
Citera
2020-09-30, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Officiellt verkar de vilja då det till att hålet uppstod när färjan slog i botten... denna kom upp precis

Men! Motsäger inte detta sig självt? Det måste ha funnits hål där för att den ska sjunka så snabbt enligt experterna

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-teorin-sa-uppstod-halet-i-estonia-7002074

Om man hade borrat ett lika stort hål ungefär där det nyupptäckta hålet på sidan är, och om det hålet hade varit under vattnet under färden. Hade det då kunnat läcka in så mycket vatten genom det hålet under färden, pga vattentryck eller vågor?

Jag är tveksam, för det vatten som är på väg in i hålet, kommer kanske inte hinna in i hålet innan hålet har åkt vidare.
Det borde väl iallafall komma in mindre vatten genom hålet ju fortare båten åker?

Och det finns då heller inte något som sticker ut och fångar upp vatten och leder in det i hålet, som det hade blivit om det istället hade varit en lucka som man öppnat lite grann, alltså en lucka som öppnas/svänger i sidled mot bakre delen av båten.
Men eftersom det nyupptäckta hålet har plåt som ser ut att vara böjd utåt ungefär som en sådan lucka, så kan det kanske ha fångat upp och lett in vatten i hålet, med samma hastighet som båten åker.

Och jag har med en slarvig uträkning räknat ut att om hålet är 1 kvadratmeter, och båten åker i 21 knop, då kan det komma ca 600 ton vatten per minut in i båten genom hålet. Och i hela båtens volym har jag räknat ut att ca 90000 ton vatten får plats, så det skulle ta ca 150 minuter att fylla hela båten med nyssnämnda fyllhastighet. Men som sagt, det är bara en slarvig uträkning, och det är i princip omöjligt att veta alla mått och värden exakt.

Men mycket vatten skulle det bli på kort tid iallafall. Och tänk på vad som händer om 600 ton vatten per minut forsar in på bildäck och rinner ner och tynger på rampen och bogvisiret, som kanske inte är byggt för att stå emot så stora krafter inifrån skeppet.
Rampen och bogvisiret går kanske sönder då, och vattnet rinner ut i havet eller tillbaka in på bildäck beroende av hur skeppet vinklas av vågorna.
Senast redigerad av eoku 2020-09-30 kl. 18:18.
Citera
2020-09-30, 18:14
Medlem
shbous avatar
Stefan Löfven lugnar

– Sverige ljuger inte om Estonia, säger han.

Tolkar jag dig rätt att du inte utesluter nya dykningar vid Estonia?
– Vi utesluter inget. Nu vill jag att expertmyndigheten tittar på det här, om det är något nytt som ni ser som ger anledning till någonting.

Har vi en expertmyndighet..? 🤔

Älskar denna: ”Om det är något nytt som ni ser som ger anledning till någonting.”
Citera
2020-09-30, 18:15
Medlem
Tror ni kan droppa tanken runt att någon typ av detonation orsakat hålet.
Enligt en Norsk spräng-expert i dokumentären så ser skador, orsakade av explosioner, inte alls ut som denna skada.

Jag tror hålet kommit till när fartyget slog i botten, ser inte att ett hemlighetsmakeri efter någon typ av kollision skulle vara möjligt. Det skulle va för många inblandade, för att det skulle gå att hålla det så pass hemligt.

Extremt tragiskt detta, kommer mycket väl ihåg höstmorgonen när jag såg det på nyheterna.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pykrete
Som jag skrivit tidigare tror jag mest på en i vattnet drivande container, som skulle ha tappats av ett annat fartyg.

Enligt den norske professorn så räcker inte den kraften
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Vi vet inte ens om det var en ubåt som orsakade hålet. För mig ser hålet ut precis som andra hål i båtskrov som har orsakats av en sprängladdning. Om det är en sprängladdning som har orsakat hålet måste man ju undra vilken som ligger bakom. Vilket land skulle inte dra sig för att sänka ett passargerafartyg och döda nästan 1000 personer om det passade deras egna intressen? Jag kan bara tänka mig ett sådant land som befinner sig i närheten - Ryssland.

Om man inte ens vet om det var en ubåt
hur kommer det sig då att den skulle vara
skulle just vara en svensk sådan...

Hela historien om 'hålet' verkar vara ett
hittepå bara för att kunna sälja storyn
och dykfilmen från Estonia.

Bilderna från filmen ser mer ut att vara
en sprickbildning än ett hål.
Det verkar mera troligt med skjuvkrafter
i och med att Estonia slår i botten och
att detta i sin tur har förorsakat en
sprickbildning i skrovet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Stefan Löfven lugnar

– Sverige ljuger inte om Estonia, säger han.

Tolkar jag dig rätt att du inte utesluter nya dykningar vid Estonia?
– Vi utesluter inget. Nu vill jag att expertmyndigheten tittar på det här, om det är något nytt som ni ser som ger anledning till någonting.

Har vi en expertmyndighet..? 🤔

Älskar denna: ”Om det är något nytt som ni ser som ger anledning till någonting.”

Haverikommissionen är en myndighet
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Efter att ha läst den här tråden är du nog den som sticker ut som mest "tokig". Med en dåres envishet ser du som din plikt att hålla fast vid den officiella haveriutredningen.
Jag har iaf läst den. Och mycket annat.

En grynig dokumentärfilm trollar inte bort dussintals vittnesmål. Om du inte gillar JAIC så kan du gå till Estoniasamlingen. Berätta vilka vittnen som säger något som styrker en enda kraftig smäll i sidan följd av vatteninträngning vid hytterna på däck 1. Lycka till.
Citera
2020-09-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Med tanke på vad som sedan hände så kanske ditt lilla råd bör tas i beaktning,,,
Smuggla aldrig militärt materiel med militärfordon för då kan det gå som med Estonia!
Ja eller titanic... Sedan man började bygga osänkbara skepp så är det enbart sabotage som kan få dem att förlisa.
Citera
2020-09-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ledtråd: torpeder håller sig under vatten. Normalt går de under kölen och exploderar där.

Släpp torpeden nu, snälla.

Med slagsida på Estonia kan det mycket väl stämma att en torped kan ha träffat just där hålet sitter. Någon som vet om slagsidan på Estonia var åt samma håll som där hålet är?
Citera
2020-09-30, 18:19
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu var det ju rätt kraftigt sjö och då vaggar båten fram och tillbaka mellan dalarna och just rammen kan skära rätt långt in i vågorna och då blir ett öppet visir som en enda jätteskopa. Hur långt något är i hamn spelar ingen roll. Vågor kan lätt slå över fören och in på däck.

https://youtu.be/NhpePNUHUQ0?t=87

Ja precis. Och det var därför jag frågade om förhållandet i marschfart.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om visiret trillar av och sliter sönder lådan som höll rampen så kommer rampen att falla ut. Att rampen är infälld är väl inte svårare än att när båten slog runt så föll rampen tillbaka inåt igen mot båten.

Exakt, men det var inte så climasol beskrev det.

Hur läser du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in