Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Officiellt verkar de vilja då det till att hålet uppstod när färjan slog i botten... denna kom upp precis
Men! Motsäger inte detta sig självt? Det måste ha funnits hål där för att den ska sjunka så snabbt enligt experterna
https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-teorin-sa-uppstod-halet-i-estonia-7002074
Om man hade borrat ett lika stort hål ungefär där det nyupptäckta hålet på sidan är, och om det hålet hade varit under vattnet under färden. Hade det då kunnat läcka in så mycket vatten genom det hålet under färden, pga vattentryck eller vågor?
Jag är tveksam, för det vatten som är på väg in i hålet, kommer kanske inte hinna in i hålet innan hålet har åkt vidare.
Det borde väl iallafall komma in mindre vatten genom hålet ju fortare båten åker?
Och det finns då heller inte något som sticker ut och fångar upp vatten och leder in det i hålet, som det hade blivit om det istället hade varit en lucka som man öppnat lite grann, alltså en lucka som öppnas/svänger i sidled mot bakre delen av båten.
Men eftersom det nyupptäckta hålet har plåt som ser ut att vara böjd utåt ungefär som en sådan lucka, så kan det kanske ha fångat upp och lett in vatten i hålet, med samma hastighet som båten åker.
Och jag har med en slarvig uträkning räknat ut att om hålet är 1 kvadratmeter, och båten åker i 21 knop, då kan det komma ca 600 ton vatten per minut in i båten genom hålet. Och i hela båtens volym har jag räknat ut att ca 90000 ton vatten får plats, så det skulle ta ca 150 minuter att fylla hela båten med nyssnämnda fyllhastighet. Men som sagt, det är bara en slarvig uträkning, och det är i princip omöjligt att veta alla mått och värden exakt.
Men mycket vatten skulle det bli på kort tid iallafall. Och tänk på vad som händer om 600 ton vatten per minut forsar in på bildäck och rinner ner och tynger på rampen och bogvisiret, som kanske inte är byggt för att stå emot så stora krafter inifrån skeppet.
Rampen och bogvisiret går kanske sönder då, och vattnet rinner ut i havet eller tillbaka in på bildäck beroende av hur skeppet vinklas av vågorna.