2020-10-18, 20:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
På sidan 206 i JAIC rapporten finns en bild från (finsk?) landbaserad radar under olyckstimmarna. Det är två oidentifierade fartyg strax öster om där estonia sjönk. Oklart var dom kom ifrån eller tog vägen. Men rapporten beskriver inte dessa direkt. Vad var det för fartyg?

https://postimg.cc/RW23t7vQ

Kan det inte vara ett av dom Silja Europa nämner med Mariella i radiotrafiken, verkar ju stämma med hur dom går.

Silja Europa frågar Mariella om det inte är Estonia dom får radarutslag på rakt fram och Mariella svarar "Nej det är tomt här" eller nåt liknande.
Citera
2020-10-18, 20:25
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Slagsidan vid avgång tyder på att hon kan ha varit läck, så visst, kan ha spräckt svetsar i botten. Men krafterna kan inte ge sprickor i sidan, utan det är i så fall just i botten.

Men jag vet inte om det ligger så mycket bakom att Estonia var byggd för kustkryssning. Se detta:

Estonia was originally ordered from a Norwegian shipping company

The ship was intended for use on a ferry line between Norway and Germany, but the order was withdrawn at the last minute for unknown reasons and the contract was given to Rederi Ab Sally, a Finnish shipping company that was part of the Viking Line consortium.

During her career in the Wasa Line, Wasa King was widely considered to be the best behaving ship in rough weather to have sailed from Vaasa.
https://theferry.fandom.com/wiki/MS_Estonia
Hmm hade för mig att den var gjord för kustzonen, vet att jag läst det någonstans. Kanske någon som missuppfattat det hela lite.

Varför skall inte sidan kunna spricka tycker du? Om du googlar, så finns det ganska många bilder på sprickor i sidan på båtar. OK de ser inte ut som denna sprickan, men att säga att en spricka skulle komma i botten är jag inte riktigt med på.

Vet att någon skulle hävdat att skulle varit en spricka i botten redan från början, men tror knappast det är något man missar som besättning.

Vad tror du hålet kommer ifrån?
Citera
2020-10-18, 20:29
Medlem
staticages avatar
http://www.bilddump.se/bilder/20201018202517-109.228.129.166.jpeg

Satt ihop en bild som förklarar mycket.

Sett ett klipp från utredningen som varvet som byggde Estonia gjorde själva.

Bilden med det rödmarkerade området,markerar där ögonvittnen sagt var vattenfyllt.
Alltså innan bildäck var fyllt.

Bilden jag lagt upp visar att det nya hålet var orsaken,och inte har gjorts när fartyget slagit i botten.
Citera
2020-10-18, 20:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det har tagits upp. Det tyska varvets rapport säger att det finns indikationer på att man gjort så, öppnar styrbords akterramp för att släppa ut vatten.

Om man har gjort så, och dessutom trimmat på aktern för att vattnet ska rinna ut, så kanske det vid djupare gång i sjö (tack vare hål i sida/botten) till och med kan komma in vatten genom akterrampen. Eller i alla fall bidra vid det allmänna sjunkningsscenariot.

Det här är en av så otroligt många osäkerheter som -- i och med att den, så vitt jag vet, är helt oundersökt -- gör den officiella rapporten så meningslös.
Citera
2020-10-18, 20:34
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
http://www.bilddump.se/bilder/20201018202517-109.228.129.166.jpeg

Satt ihop en bild som förklarar mycket.

Sett ett klipp från utredningen som varvet som byggde Estonia gjorde själva.

Bilden med det rödmarkerade området,markerar där ögonvittnen sagt var vattenfyllt.
Alltså innan bildäck var fyllt.

Bilden jag lagt upp visar att det nya hålet var orsaken,och inte har gjorts när fartyget slagit i botten.
Detta är det läskiga med proffs. Vi kan liksom navigera oss fram lite som ett nyfött barn.

Men proffsen, de som kan, de förutsäger och kan sina grejor. Hatten av för varvet.
Citera
2020-10-18, 20:38
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Detta är det läskiga med proffs. Vi kan liksom navigera oss fram lite som ett nyfött barn.

Men proffsen, de som kan, de förutsäger och kan sina grejor. Hatten av för varvet.

Det trista för varvet var ju att dom fick skulden att det skulle vara felkonstruerat.
Men visst underhållet var väl kännt att det var dåligt på bogvisiret.
Men hade säkert klarat sej från att lossna om inte ett stort hål uppstått i sodan på henne.
Citera
2020-10-18, 20:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Vi har även babordsgiren, den förskjutna lasten som följd av slagsidan och det vatten som finns på bildäck.

Tillsammans med läckan - möjligen från kollisionen då - ger det den stora initiala slagsidan.

Läckan måste då ge vatten på däck 0 i första hand för att det skall stämma.
Jag är medveten om ditt lite mer komplicerade scenario som innehåller både trasigt bogvisir och det ”nya” hålet midskepps. Då kan man förklara en hel observationer, även om rakkniven får stanna i fickan.

Men just denna diskussionen startade med en fråga Moruroa om vittnen som skall ha kastats ur sängar, varpå bokhållare Siri och Kent Härstedt drogs in för att stärka (den implicita) tesen: deras vittnesmål pekar på en kollision. Jag tolkar ditt inlägg som att du menar att kollision vid tillfället vittnesuppgifterna ovan talar om (01:15) inte kan ge en omedelbar kraftig slagsida utan att vi lägger till andra faktorer, som stora mängder vatten på bildäck redan innan.
Citera
2020-10-18, 21:01
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Varför trillade inte visiret bort, redan då E. nyttjades såsom ISBRYTARE, vintern 1993 och 1994??!

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan du utveckla det med isbrytare. Har hört det förr, vad är historien? Kan visiret försvagats av att man körde för hårt med henne under den vintern?

Estonia hade isklass 1A och var fullt kapabel att "gå som isbrytare". Alla färjor i passagerartrafik i Östersjön har kraftig isklassning.
Citera
2020-10-18, 21:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Här har vi ett annat proffs:
http://estonia.kajen.com/98-03-25_En_parodisk_haveriutredning.html

Anders Björkman, som kommer med logiska argument. Skulle gärna höra vad han anser nu när hålet är upptäckt.
Citera
2020-10-18, 21:05
Medlem
Citat:
Hmm hade för mig att den var gjord för kustzonen, vet att jag läst det någonstans. Kanske någon som missuppfattat det hela lite.

Varför skall inte sidan kunna spricka tycker du? Om du googlar, så finns det ganska många bilder på sprickor i sidan på båtar. OK de ser inte ut som denna sprickan, men att säga att en spricka skulle komma i botten är jag inte riktigt med på.

Vet att någon skulle hävdat att skulle varit en spricka i botten redan från början, men tror knappast det är något man missar som besättning.

Vad tror du hålet kommer ifrån?

Om fartyget knäcks behöver sprickan i så fall börja på däck 8 och gå rakt genom hela fartyget ned till kölen. Det är nog bara något som händer på långa lastfartyg med relativt låga fribord.

Uppgiften om läcka kommer inte bara från någon:

The vessel left port with a starboard list, which was caused by uncontrolled water ingress into the vessel through a hole in the shell plating.
https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter43.htm

Besättningen var nog varse om detta. I boken Tysta leken spekulerar författaren i att den svenska inspektören lagts sig i hur de lastade. Inspektören ska ha menat att det sättet skulle ge slagsida mot babord. Så besättningen fick ge med sig, och lasta mer symmetriskt så länge han var på plats.

Jag vet inte vad jag ska tro om hålet. Några pusselbitar saknas. Jag har mest spekulerat i hur hon skulle ha kunnat sjunka med detta hål. Men något verkar lurt, haverirapporten stämmer inte.
Citera
2020-10-18, 21:06
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
galenskaper, det är glasklart att svenska staten använde estonia för att frakta hemligt militärt material de hade fått genom läckor efter soviet sprack, massor av personer döda och ingen står till svars, politiken mörklägger som vi bor i en kommunist stat, vittnen handplockas för stärka historian carl bildt hade kommit på efter några timmar när han fått höra att estonia försvunnit och andra vittnen, exempelvis de som nådde toppen först som bodde längst ned under bildäck och vittnade om att det kom vatten länst väggen och inte via trappan (klart hål i båten) ignoreras, de som jobbade i maskinrummet och hade glasklart synvinkel via kamera på rampen från framsidan av båten ignoreras också.

man inser rätt snabbt att sverige är precis som andra länder, korrupt och när intressen finns så går det göra vad som helst, exempelvis övertyga ett helt land att det är en god ide att låta de döda ligga kvar och INTE utreda den största båtkatastrofen sedan titanik, och även vakta vraket 24/7 samt försöka gjuta den i CEMENT.

sjukare historia får man leta efter. när dokumentär serien gjort sin vinst i dplay subscriptions ska jag texta den till engelska och släppa så världen förstår hur jävla befängt sverige är som land, sverigebilden måste spräckas

Mkt. bra inlägg. Håller med till fullo. Detta är en skandal som likt många andra mörkats av Svenska staten och regeringen. De människor som inte kan se att det ligger en gigantisk hund begraven (dränkt) här är sannolikt samma människor som tror på nuvarande regering med stödpartier och sättet de ”styr” landet. Dvs. förståndshandikappade imbeciller som tror allt dom matas med. Vägrar se mellan raderna, ifrågasätta eller ens misstro fast bevisen är ÖVERVÄLDIGANDE! Upp med båten (och alla andra lik i politikens garderober) så vi får ett slut på demokraturen någon gång. Politikers huvuden måste rulla. Vi behöver en reset på korruptionen och maktmissbruket, per omgående.
Citera
2020-10-18, 21:10
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Eller så var det som det var, ett hål i skrovet där vatten rann in till saunan bland annat. Därefter blev båten instabil och när kapten trodde att det var det kassa bogvisiret som orsakade förskjutningen, så blev det kaka på kaka när han drog babordsgiren. I det läget strömma det in vatten via bogen då tätningarna var kassa. Och så var det två inflöden. Därefter strömma vatten upp till däck 1 och kanske bildäck via ventilationen. inte i 300 m2 i minuten för det är autister som tror på, men i en takt som påverkade. Båten ligger sedan sida emot vinden och bogvisiret som var klent, tar stryk och faller av medan bogrampen är kvar.

Så gick det hela till.

Ok, ingen rapport men en start. Vilka krängningsvinklar uppkommer i respektive fas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in