2020-10-17, 07:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Hehe, jag tror inte att du är helt på det klara med vad ”halmgubbe” betyder. Det finns en Wikipedia-sida, du kan ju gå in och kika där.

Åh vilken självbelåten tuffing du är. Att börja jiddra om att hon skulle påstått granskningarna av Gardet, LC och CW är fejk bara för att Henrik Johansson är en korkad lögnare är exakt vad en Halmgubbe är. Idiot.
Citera
2020-10-17, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Åh vilken självbelåten tuffing du är. Att börja jiddra om att hon skulle påstått granskningarna av Gardet, LC och CW är fejk bara för att Henrik Johansson är en korkad lögnare är exakt vad en Halmgubbe är. Idiot.

Så här skrev Nytorgis: ” Topic: Min poäng är att han ljuger hej vilt på olika sociala forum. Varför skulle man tro på allt han skiter ut sig på Haveristerna?”

Är det något här som är oklart för dig? Det enda jag gjorde var att be Nytorgis peka på de felaktigheter hon tycker sig ha upptäckt i ex granskningarna av nazis på Gardet, LC eller CW. För hon verkar ju påstå mellan raderna att de felaktigheterna finns. Då blir hon svaret skyldig. Vill du kalla det för halmgubbe för att det känns bra i lilla magen så absolut 😄
Citera
2020-10-17, 08:01
Avslutad
Citat:
Så här skrev Nytorgis: ” Topic: Min poäng är att han ljuger hej vilt på olika sociala forum. Varför skulle man tro på allt han skiter ut sig på Haveristerna?”

Är det något här som är oklart för dig? Det enda jag gjorde var att be Nytorgis peka på de felaktigheter hon tycker sig ha upptäckt i ex granskningarna av nazis på Gardet, LC eller CW. För hon verkar ju påstå mellan raderna att de felaktigheterna finns. Då blir hon svaret skyldig. Vill du kalla det för halmgubbe för att det känns bra i lilla magen så absolut 😄

Tre inlägg på rad och diverse detaljhaverier. Grattis, du är en idiot. Tack för att du förpestar tråden med din närvaro istället för att göra det rationella och ta ditt liv.
Citera
2020-10-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Tre inlägg på rad och diverse detaljhaverier. Grattis, du är en idiot. Tack för att du förpestar tråden med din närvaro istället för att göra det rationella och ta ditt liv.

Oops, ditt försök att spela smart och använda begrepp du läst lite snabbt om på Wikipedia sprack visst. 😄 så kan det gå. Läs en bok vettja.
Citera
2020-10-17, 09:11
Avslutad
Citat:
Oops, ditt försök att spela smart och använda begrepp du läst lite snabbt om på Wikipedia sprack visst. 😄 så kan det gå. Läs en bok vettja.

Neger, snälla. Ett annat ord jag kan är härskarteknik, och du klarar inte av att svara på nånting utan det.
Citera
2020-10-17, 09:13
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
”Åtskilligt är hittepå”? Som VAD lite mer exakt? Gör gärna en punktlista och argumentera för den. Annars är det ju svårt att lita på dig.

Att DU påstår att Henko ljuger om att du har en viss anonym användare på Flashback kan inte automatiskt leda till slutsatsen att Haveristerna ljuger om allt, med mindre än att man begår grava tankefel.

Jag säger inte att Haveristerna ljuger om Allt. Men de blandar sådant som de kan bevisa med länkar eller inspelade telefonsamtal med saker som de Påstår sig veta. När de ifrågasatts brukar svaret vara :- Alla vet att vi har på fötterna när vi säger en sån sak:-.

Ta deras granskning av LC. De påstår sig ha pratat med gamla skolkompisar till henne som bekräftat att hon ljugit om hur hon var i sin tidiga ungdom ( bara att göra en sån sak). Men de la aldrig fram bevis på detta. Givetvis förstärker detta deras tes om LC som en notorisk lögnare.

Ta det senaste avsnittet på patreon. Inga länkar till allt det man säger sig ha hittat på nätet. Hur kan du veta vad som är sant och vad som är hittepå här?

Är det Axel påstår om Myra en sanning bara därför han säger så. Även här toppas det med ett hot om att dra henne i skiten i ett kommande avsnitt om hon inte håller käft.

Min bild är att de blandar sådant de kan bevisa och sedan antingen skarvar eller killgissar för att förstärka bilden av sin granskning.

Det är faktiskt så att det är den som anklagar som måste bevisa sin tes inte den anklagade som måste bevisa sin "oskuld".

Att Henko uppenbarligen ljuger ( eller saknar belägg för) när han påstår sig veta att jag skulle vara NN:s konto här på Flashback ( och dessutom hotar henne) bevisar väl den saken. Det är ju exakt så de jobbar med sina granskningar. Fakta, killgissningar och ljug i en salig blandning.

Dessutom så väljer de ofta att utelämna delar av sanningen eftersom deras historia blir sämre då. Som tex mycket som rör deras egen relation med ts-kvinnan som begått en våldtäkt. Hur såg deras relation egentligen ut?

Haveristerna är inte journalistik ( vilket de själva erkänner) utan underhållning med häftiga contents.

Med tanke på att de själva granskar framför allt kvinnor med stora plattformar så bör väl även de själva tåla en granskning.

Att många kvinnor upplever Henko och Axel som obehagliga och direkt hotfulla finns det nu massor av exempel på. Det är relevant att diskutera med tanke på att åtminstone Henko påstår sig vara feminist.

De brukar anklaga media för att inte kritiskt granska vissa profilerade kvinnor. Men hur ofta blir de själva granskade av samma media?
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2020-10-17 kl. 09:21.
Citera
2020-10-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag säger inte att Haveristerna ljuger om Allt. Men de blandar sådant som de kan bevisa med länkar eller inspelade telefonsamtal med saker som de Påstår sig veta. När de ifrågasatts brukar svaret vara :- Alla vet att vi har på fötterna när vi säger en sån sak:-.

Ta deras granskning av LC. De påstår sig ha pratat med gamla skolkompisar till henne som bekräftat att hon ljugit om hur hon var i sin tidiga ungdom ( bara att göra en sån sak). Men de la aldrig fram bevis på detta. Givetvis förstärker detta deras tes om LC som en notorisk lögnare.

Ta det senaste avsnittet på patreon. Inga länkar till allt det man säger sig ha hittat på nätet. Hur kan du veta vad som är sant och vad som är hittepå här?

Är det Axel påstår om Myra en sanning bara därför han säger så. Även här toppas det med ett hot om att dra henne i skiten i ett kommande avsnitt om hon inte håller käft.

Min bild är att de blandar sådant de kan bevisa och sedan antingen skarvar eller killgissar för att förstärka bilden av sin granskning.

Det är faktiskt så att det är den som anklagar som måste bevisa sin tes inte den anklagade som måste bevisa sin "oskuld".

Att Henko uppenbarligen ljuger ( eller saknar belägg för) när han påstår sig veta att jag skulle vara NN:s konto här på Flashback ( och dessutom hotar henne) bevisar väl den saken. Det är ju exakt så de jobbar med sina granskningar. Fakta, killgissningar och ljug i en salig blandning.

Dessutom så väljer de ofta att utelämna delar av sanningen eftersom deras historia blir sämre då. Som tex mycket som rör deras egen relation med ts-kvinnan som begått en våldtäkt. Hur såg deras relation egentligen ut?

Haveristerna är inte journalistik ( vilket de själva erkänner) utan underhållning med häftiga contents.

Med tanke på att de själva granskar framför allt kvinnor med stora plattformar så bör väl även de själva tåla en granskning.

Att många kvinnor upplever Henko och Axel som obehagliga och direkt hotfulla finns det nu massor av exempel på. Det är relevant att diskutera med tanke på att åtminstone Henko påstår sig vara feminist.

De brukar anklaga media för att inte kritiskt granska vissa profilerade kvinnor. Men hur ofta blir de själva granskade av samma media?

Se där! Det var väl inte så svårt? Det blir ju så mycket lättare att diskutera om man faktiskt försöker belägga det man påstår. Bra jobbat!

Jag tycker inte heller att Haveristernas verksamhet kan betraktas som ”journalistik”, det är alldeles för tendentiöst. Förvisso utelämnar ju alla journalist viss fakta (av utrymmesskäl inte minst) och alla har i grunden ett antagande om verkligheten som de utgår ifrån. Men normalt sett varken övertolkar eller skarvar de som Haveristerna gör.

Det betyder inte att det är medvetna lögner i syfte att dra någon oskyldig i smutsen. Deras idé är väl att ”klandervärda” personer ska få vad de förtjänar ungefär? Och nog kan man hålla med om att det finns diverse hos både LC, CW och Gardet som förtjänar klander?

Jag tror ingen är så dum att de rakt upp och ner köper alla deras icke-belagda påståenden som sanningar. Men det som framkommit om ex LC och som de lyckats bevisa räcker gott för mig. Det blir ju lite svårt att redovisa vilka skolkamrater som sagt vad utan att röja källan, såvida de inte fått det skriftligt.

Men om du tycker att det känns så himla angeläget att granska H & A så kan du väl antingen skicka ett fylligt tips till någon lämplig media eller starta en egen podd där du + fler granskar Haveristerna? Eller så kan du för all del fortsätta grina på Flashback om det känns bättre för dig.
Citera
2020-10-17, 09:50
Medlem
saltazars avatar
Citat:

vad är det axel påstår egentligen?
Citera
2020-10-17, 10:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Du har lyssnat på podden? Då borde du veta vem Myra är och att hon också skriver i Arbetet. Du postar ju till och med en länk. Har du lässvårigheter?

Jag tror inte det handlar om Lamottes inkomster utan om att han är efterbliven, en swishhora som lajvar journalist och som det både är enkelt och roligt att driva med.

Jag trodde ju inte nån hette Myra på riktigt...

(Nu vet jag ju inte om hon heter det på riktigt...)
Citera
2020-10-17, 10:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vilka avsnitt bör man lyssna på för att komma in i fart angående trådens aktuella ämne?
Citat:
Jag håller med dig om att det är ett adekvat rättesnöre, men de senaste åren har väl med all tydlighet visat att för såväl pöbel och parnass räcker det gott med ”ingen rök utan eld”.
Citera
2020-10-17, 10:39
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

Man gör det litet väl lätt för sig om man säger att de framförallt bara granskar kvinnor och att många upplever dem som hotfulla. Sistnämnda behöver ju ledas i bevis för att inte hamna i kategorin känslomässig härskarteknik. Lätt att avfärda kritik med ”du är hotfull”. Det gjorde ju Make Equal-dvärgen när det handlade om reell kritik. Med andra ord: finns det något att ta fasta på i det du skriver?
Citera
2020-10-17, 12:09
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltazar
vad är det axel påstår egentligen?
Det hela börjar med Axel går in i en stream som Myra kör på youtube. Han hånar henne och berättar att hon stängs av från all tillgång till dokument i Haveristerna. Även de som hon själv tagit fram.

Myra replikerar senare på Insta. Hon tar upp det faktum att det bestämts att konflikterna inom haveristerna inte ska vara publikt. Du kan själv hitta det på hennes insta.

Axel blir vansinnig och svarar följande patreongruppen. Nu ska det göras avsnitt om Myra.

Det eskalerar

Jag tänker inte bemöta allt i Myras essä om alla imaginära oförrätter hon har utsatts för. Det gör sig nog bättre som ett Patreon-avsnitt, men det får vänta tills efter vi har spelat in ett Patreon-avsnitt om Gardet ikväll, och med Navid Modiri imorgon. Några saker kan jag dock kommentera.

Det är helt riktigt att jag kommenterade på Myras stream igår. Det är också helt riktigt att jag klippte Myras access till alla våra gamla planeringsdokument. Anledningen till det är enkel; i inget av de dokumenten, inklusive de som gäller Gardet, har Myra bidragit med tillräckligt mycket research för att det ska vara rimligt att hon återanvänder det till sin stream. Vill hon sedan göra egna granskningar och sammanställningar gällande Gardet, det rör mig inte i ryggen.

Vad gäller ett Patreon-avsnitt om det här så finns det så klart redan en pärm. Här är ett utdrag, gällande just bidrag vad gäller planering och research:

Vi har gjort stickprover i 27 planeringsdokument till tidigare avsnitt, mellan avsnitt 35 och 72.
I 13 av 27 avsnitt redigerar Myra inte dokumentet överhuvudtaget.
I ytterligare 6 dokument tillför hon endast ett ämne.
I tre av de dokument hon fyllt i gör hon det precis vid inspelning.
Kollar man totalt antal ämnen som tillförts under perioden så har Myra lagt in 35 ämnen. Under samma period har Axel och Henrik sammanlagt lagt in 254 ämnen.
Under samma period har inte Myra ansvarat för ett enda Patreon-avsnitt eller tema-avsnitt.
Vi kommer inte att klippa bort henne ur tidigare avsnitt av Haveristerna. Det är för dyrt och det skulle förmodligen också göra dem svåra att hänga med i. Vi kommer heller inte att avpublicera några avsnitt. Det är inte för att vi tjänar multum på dem, utan för att en del av dem innehåller information som kan komma att bli relevant i framtida avsnitt eller om någon journalist bestämmer sig för att på riktigt ta tag i LCÄDBSH, AHOCW eller någon annan vi granskat i dessa avsnitt.

Dessutom tjänar vi inte ett öre på gamla avsnitt. Det vi tjänar pengar på och det deltagare i Haveristerna får betalt för är att spela in nya reguljära avsnitt. Myra har fått betalt för alla avsnitt hon har varit med i. Faktum är att jag har lagt ner långt mer tid och energi än vad hon har för att se till att hon ska få betalt, men det sparar vi till avsnittet. Att hon ska få betalt för avsnitt som hon inte har bidragit till överhuvudtaget kommer inte på fråga. Testa att ringa till något av dina gamla jobb och begär att du ska få lön eftersom företaget fortfarande finns kvar. I verkligheten, där jag bor, får man helt enkelt inte betalt för jobb man inte utför.

Personligen skulle jag helst slippa ha med Myra att göra mer, vilket är anledningen till att jag blockade henne på Facebook, men det finns gränser. Jag vet också mycket väl hur det kom sig att diverse fån kom med vaga anklagelser om att jag och Henrik ska ha betett oss illa mot henne, och att det är anledningen till att hon slutade. Det gör att jag inte har några som helst problem med att eskalera det här så långt som krävs för att det ska bli tyst.

Något senare kommenterar Axel Myra på nytt då hon kommenterat på sin twitter/insta

Åh wow, gissa vem som hade rätt gällande hur man ser till att det blir tyst? Det var jag.

Som alltid används olika typer av hot för att tysta kvinnor som upplevs som besvärliga för Haveristerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in