Det är faktiskt riktigt oroande att vår anfallsuppsättning på A-lags nivå ser ut som den gör för tillfället. Alltid varit ett riktigt stort fan av Quaison men han har hamnat i en formsvacka verkar det som och inte alls presterat. Isak tycker jag blandat och gett. Står han mållös i klubblaget under hösten och nästa vår är han inte lika given längre. Berg's otroligt värdelösa avslut och en skadad Sebastian Andersson så har vi inte många alternativ.
Dom verkar vara i en formsvacka(om man bortser från Mackan som gör det bra i klubblaget)eller så överpresterade dom tidigare, jag lutar mest mot det förstnämnda, kan dom klösa sig upp ur formsvackan tycker inte jag att anfallsbesättningen är så dålig, problemet är att hitta ett anfallspar som funkar bra tillsammans och som gör varandra bättre. En riktigt snabb djupledslöpande anfallare hade inte skadat dock, men det är nog en bit kvar till Almqvist är aktuell för A-landslaget.
Berg är egentligen en ganska så effektiv målskytt sett till spelminuter per mål... i klubblagen dvs. Igår skulle han kunnat göra det bättre vid ett tillfälle dock, han skulle släppt den vidare till vänster istället för att ta avslutet själv. I de andra situationerna vet jag inte om man kan kalla det för värdelösa avslut, det är inte världens bästa lägen han har, första är vinkeln långt ifrån den bästa och nicken är också svår att få till bättre än så.
Vi skapade egentligen inte så många chanser som man kan kalla för "dunkers", Lustig brände väl det absolut bästa läget, mål där så hade kanske matchen sett annorlunda ut, nu var det Portugal som spräckte nollan först och då kunde dom börja spela kontringsfotboll mot oss.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-10-15 kl. 19:28.
Undrar ändå inte om en slitvarg som Seb Larsson behövs på ett svenskt mittfält mot sådant här tufft motstånd? Mittfältet kändes tyvärr alldeles för ihåligt mot såväl Kroatien som Portugal. Sedan är frågan om det sker på bekostnad av Kulusevski till höger eller Kristoffer Olsson centralt (Ekdal och Forsberg känns väldigt givna).
Ska Janne bli ännu en i raden tränare som faller offer för sin egen succe och framgång? Vi har tyvärr sett det alldeles för många gånger där tränare överpresterar med sina lag vilket oförtjänt höjer förväntningarna till orimliga nivåer. Kroatien, Portugal och Frankrike är alla bättre lag än Sverige. Kvartsfinalen var en överprestation. Bara att vara med i VM var en överprestation med den kvalgruppen man hamnade i.
Hade Sverige presterat på normal nivå under Janne så man varit i B gruppen nu och ledat den så hade det inte funnits samma kritik.
Personligen känner jag mig tålmodig, jag förväntar mig inte att vi ska glänsa just nu, däremot vill jag ha ett generationsskifte där vi kan förhoppningsvis vara väldigt bra 2023-2028 typ och förhoppningsvis längre.
Personligen känner jag mig tålmodig, jag förväntar mig inte att vi ska glänsa just nu, däremot vill jag ha ett generationsskifte där vi kan förhoppningsvis vara väldigt bra 2023-2028 typ och förhoppningsvis längre.
Det är väl det här alla landslagstränare faller på, man vågar inte byta ut det gamla, pålitliga gardet.
Pensionerade 30+ som åker hem till allsvenskan, får fortsätta på tok för länge, en långtidsskadad Grankvist, hur länge till håller han för landslaget?
Offensivt ser det både ungt och bra ut, det är väl defensiven som haltar, efter EM borde det gamla gardet kliva tillbaka, vore fint att få ut någon back eller 2 till, ut i dom stora ligorna i Europa.
Det är väl det här alla landslagstränare faller på, man vågar inte byta ut det gamla, pålitliga gardet.
Pensionerade 30+ som åker hem till allsvenskan, får fortsätta på tok för länge, en långtidsskadad Grankvist, hur länge till håller han för landslaget?
Offensivt ser det både ungt och bra ut, det är väl defensiven som haltar, efter EM borde det gamla gardet kliva tillbaka, vore fint att få ut någon back eller 2 till, ut i dom stora ligorna i Europa.
Nja, det känns som ett orättvist påstående. Hamrén höll på och bytte och grejade mest hela tiden.
Nja, det känns som ett orättvist påstående. Hamrén höll på och bytte och grejade mest hela tiden.
Tänkte mer på landslagstränare generellt, syns tydligen ute i världen.
Men visst, hamrén är ett schizofrent undantag som bekräftar regeln, det var väl bara Zlatan och Isaksson man kunde räkna med, annars fick det pluggas ny startelva var och varannan match, speciellt mot slutet när det gick dåligt.
Janne vill alltså ha tillbaka Granen, håller ni med?
Han skulle nog se ännu segare ut mot Portugal än vad Jansson gjorde.
Men det är möjligt att det hade påverkat de runtom och att det funkat, sedan Janne tog över har Granqvist spelat bra och försvarsspelet fungerat rätt bra. Han hade åtminstone inte gått upp för att stöta de gångerna Jansson gjorde, två frilägen skulle direkt kunna räknas bort.
Det har varit tydligt att Lindelöf kräver rätt partner jämte sig, gärna en ledartyp.
Fast det är ju dumt att anklaga Janne för nånting som inte har hänt (ännu). Martin Olsson är ju en väldigt tveksam uttagning, men samtidigt finns det en poäng i att han är användbar lite överallt som ger en liten bonus. Men Granqvist har inte varit med på ett bra tag nu, klaga i så fall om han blir uttagen igen, jag tror inte det kommer hända (fast jag trodde inte heller att Martin Olsson skulle komma tillbaka..).
Dom övriga gamlingarna tillhör dom bästa på sina positioner/uppgifter så dom ska bli uttagna. Berg är den klart bästa anfallaren, Krafth/Johansson har inte visat att dom ska gå före Lustig även om dom inte är långt efter, och dom har fått spela. Sebastian Larsson har gång på gång visat att han är den bästa defensiva mittfältaren vi har för tillfället.
Problemet är ju inte att dom gamla spelar, problemet är att vi inte har några unga som är bättre.
Fast det är ju dumt att anklaga Janne för nånting som inte har hänt (ännu). Martin Olsson är ju en väldigt tveksam uttagning, men samtidigt finns det en poäng i att han är användbar lite överallt som ger en liten bonus. Men Granqvist har inte varit med på ett bra tag nu, klaga i så fall om han blir uttagen igen, jag tror inte det kommer hända (fast jag trodde inte heller att Martin Olsson skulle komma tillbaka..).
Dom övriga gamlingarna tillhör dom bästa på sina positioner/uppgifter så dom ska bli uttagna. Berg är den klart bästa anfallaren, Krafth/Johansson har inte visat att dom ska gå före Lustig även om dom inte är långt efter, och dom har fått spela. Sebastian Larsson har gång på gång visat att han är den bästa defensiva mittfältaren vi har för tillfället.
Problemet är ju inte att dom gamla spelar, problemet är att vi inte har några unga som är bättre.
Absolut, jag ska ännu inte anklaga Janne för något som inte hänt, men sannolikheten att det kommer ske rockader till sommarens EM känns små, och för dom här gamlingarna som är inne på sista versen, och dessutom spelar i allsvenskan, kan man undra hur det kommer se ut till sommaren.
Historien tenderar och upprepa sig själv, det är högst osannolikt att något drastiskt kommer ske till EM, om inget stjärnskott blommar ut.
Janne har överlag överpresterat, allt från kvalet mot Italien till kvartsfinalen i VM, han har gjort det bra, men jag är orolig när man har dom här seglivade gamlingarna som flyttat hem för att pensionera sig i allsvenskan, allsvenskan är korpen jämfört med Europa.
Enligt fotbolltransfer har vi många spelare ute i Europa i betydligt bättre ligor, och när defensiven ser ut som den gör så kanske det skulle börja tittas efter alternativ.