2020-10-15, 13:04
Medlem
FNLSs avatar
Det funkar inte utan Granen
Citera
2020-10-15, 13:19
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Riktigt dålig kvalité på fasta situationer igår från Olsson och Kulusevski, jag begär inte att det skall vara målchans varje gång vi får hörna men man skall iaf inte behöva se bollen fasta på första gubben gång på gång.

Kulusevski har potential men tjuvar mycket i hemjobbet, ungefär som Forsberg gjorde i många år(och där det allt som oftast blev vänsterbacken som fick skit), det var t ex en situation alldeles i början av matchen där det får stå en sopren gubbe i straffområdet och nicka som jag störde mig på enormt, hade kunnat bli 1-0 direkt, Lustig kan tyvärr inte vara på två ställen samtidigt, han hade sin gubbe, Kulusevski var dock helt lost, inte i närheten av sin. Lustig går förvisso på sparånga men han måste få mer hjälp av sin yttermittfältare.

Nu är ju detta i princip matcher som skulle ersätta träningsmatcherna så skall man prova något nytt är det ju i nations league, Andersson har en del att fundera på dock.

Ja precis, ingen som vågar dra Kulusevski i örat verkar det som. I två matcher nu har han missat att passa ut till två helt fria spelare som varit framför mål. Otrolig potential men spelat omoget vissa stunder dessa två matcher. Journalisterna och andra har utövat extrema påtryckningar på Janne senaste tiden, kan möjligtvis vara det som skakat om landslaget något. Att bli utmålad som det ena och andra och kritiserad i varje trupputtagning denna höst tär nog en del på Andersson och landslagsstabben i övrigt och påverkar deras jobb. Så jävla surt att Janne inte får vara med i nästa match mot Kroatien.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----

Kan inte förstå inbytet av Martin Olsson mot slutet, kan någon förklara det? Det känns som att det är hög tid att generationsväxla då somliga spelare sett väldigt "trötta" ut senaste NL-matcher men samtidigt kanske det är försent nu innan EM. Känns som att vi befinner oss i en knivig sits i dagsläget från att ha känt stora förhoppningar efter Kroatien-matchen. Det känns riktigt hopplöst att Janne nu längtar till Granqvists återkomst. Det är så orimligt att jag inte orkar utveckla det ytterligare. Egentligen tror jag Jansson är en bättre spelare än Granqvist även om Granqvist är en ledare som få på planen, men att blicka mot honom när Jansson gör dåliga matcher är bara totalt verklighetsfrånvänt. Han kommer vara 36 år vid EM. Vi behöver nytt blod.

Vi har verkligen blivit bortskämda med fina yttrar, tyvärr lider vi brist på anfallare och nya ytterbackar och innermittfältare så klart.

Om vi ser på trupputtagningarna senaste 12 månaderna med januariturnén inräknad har vi endast haft 4 spelare yngre än Jesper Karlsson med i landslaget av totalt 55 namn, dessa yngre är Dahlberg, Svanberg, Kulusevski och Ahmedhodzic . Svanberg och Kulusevski är självskrivna. Men det är alldeles för dåligt när man presterat såsom Jesper Karlsson gjort. Med vårt klassiska 4-4-2 system är det något underligt att vi tagit med 5 innermittfältare med Gustav Svensson 33 som en av de fem på bekostnad av Jesper Karlsson. Det påminner lite om hösten 2015 när man i kvalet till EM lät bli fullständigt med generationsväxlingen där den genomgående yngsta spelaren i startelvan var 24 och den näst yngsta 28 år (Emil Forsberg 24). Sveriges trupp var väl den äldsta till EM 2016 om jag inte minns fel och vi såg ju hur det slutade även om många andra faktorer spelade in till det värdelösa genomförda mästerskapet för vår del. Det har blivit mycket bättre under Janne men det känns som att vi inte riktigt tagit oss ifrån det där gamla tänket att i blindo förlita oss fullt på spelare som är 30 + och har rutin med sig. Lustig är en av spelarna jag syftar på, det har sett för dåligt ut från hans sida senaste matcherna.

Det blir en intressant höst på så sätt att vi kommer få se flera spelare som nosar på en plats i A-landslaget i sina klubblag. Däribland J.Karlsson, Cajuste (Om han väljer Sverige), Joel Andersson osv. Sedan vill jag även sticka ut lite och och lyfta Pontus Almqvist som en joker till EM. Sett riktigt fin ut och även om han inte gjort mål senaste U-21 matcherna så har han varit extremt jobbig för motståndarspelare, fixat straff och röda kort åt oss. Det är faktiskt riktigt oroande att vår anfallsuppsättning på A-lags nivå ser ut som den gör för tillfället. Alltid varit ett riktigt stort fan av Quaison men han har hamnat i en formsvacka verkar det som och inte alls presterat. Isak tycker jag blandat och gett. Står han mållös i klubblaget under hösten och nästa vår är han inte lika given längre. Berg's otroligt värdelösa avslut och en skadad Sebastian Andersson så har vi inte många alternativ. Gemensamt för dessa 4a anfallare är att de är relativt stora/långa och tunga. Vi behöver någon som kan riva upp motståndarnas försvar med djupledslöpningar och fixa straffar/frisparkar åt oss och den typen är Almqvist. Det låter kanske populistiskt men vill genuint att man börjar tänka om här lite och tänka utanför boxen. Jordan Larsson skulle nog aldrig varit ett alternativ om det inte vore för hans pappa, så dåligt som han spelade mot Ryssland skall man inte förvänta sig något mer där. Janne är alldeles för lojal mot sina spelare och har ju tidigare varit av den åsikten att de som tagit oss till ett mästerskap är de som senare ska få spela mästerskapet oavsett hur risiga de sett ut. Det är alldeles för naivt. Det är nu under NL vi skulle experimenterat, men nu börjar det bli riktigt ont om tid.
Senast redigerad av OvissFramtid 2020-10-15 kl. 13:23.
Citera
2020-10-15, 14:08
Medlem
Fast samtidigt har Kulusevski lagt upp en del bra bollar som svenska spelarna kunnat göra bättre. T.ex den bollen till Berg i straffområdet, hade bara berg kollat upp så hade vi fått ett mål.

Tycker inte riktigt Claesson har kommit upp i nivå i landslaget än (förståeligt), han gjorde en del slarvfel igår.

Sen som sagt förstår inte hela Martin Olsson bytet, tror tyvärr för U21s del att Jesper Karlsson tar hans plats nästa samling.
Citera
2020-10-15, 14:17
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Sedan vill jag även sticka ut lite och och lyfta Pontus Almqvist som en joker till EM. Sett riktigt fin ut och även om han inte gjort mål senaste U-21 matcherna så har han varit extremt jobbig för motståndarspelare, fixat straff och röda kort åt oss. Det är faktiskt riktigt oroande att vår anfallsuppsättning på A-lags nivå ser ut som den gör för tillfället. Alltid varit ett riktigt stort fan av Quaison men han har hamnat i en formsvacka verkar det som och inte alls presterat. Isak tycker jag blandat och gett. Står han mållös i klubblaget under hösten och nästa vår är han inte lika given längre. Berg's otroligt värdelösa avslut och en skadad Sebastian Andersson så har vi inte många alternativ. Gemensamt för dessa 4a anfallare är att de är relativt stora/långa och tunga. Vi behöver någon som kan riva upp motståndarnas försvar med djupledslöpningar och fixa straffar/frisparkar åt oss och den typen är Almqvist. Det låter kanske populistiskt men vill genuint att man börjar tänka om här lite och tänka utanför boxen. Jordan Larsson skulle nog aldrig varit ett alternativ om det inte vore för hans pappa, så dåligt som han spelade mot Ryssland skall man inte förvänta sig något mer där.

Apropå Almqvist:
Pontus Almqvist är nära att lämna IFK Norrköping.

IFK Norrköping har fått ett jättebud från ryska Rostov på talangen.

Enligt Sportbladets uppgifter ligger det på 35 miljoner kronor.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Ky32lM/avslojar-jattebud-pa-almqvist--nara-att-saljas
Citera
2020-10-15, 14:19
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Fast samtidigt har Kulusevski lagt upp en del bra bollar som svenska spelarna kunnat göra bättre. T.ex den bollen till Berg i straffområdet, hade bara berg kollat upp så hade vi fått ett mål.

Tycker inte riktigt Claesson har kommit upp i nivå i landslaget än (förståeligt), han gjorde en del slarvfel igår.

Sen som sagt förstår inte hela Martin Olsson bytet, tror tyvärr för U21s del att Jesper Karlsson tar hans plats nästa samling.

Absolut har han gjort det bra också, men lite för många gånger har han gått själv för avslut, missat, gått själv och tappat bollen, gått själv och sprungit rakt på motståndaren. 2 av de lägena där han valt att inte spelat till en ensam medspelare framför mål har vi gått miste om 2 extremt farliga målchanser. Ekdal såg också ut att ge honom en rejäl utskällning när han gick själv vid ett tillfälle för avslut. Hans hörnor var också under all kritik förutom den som gick till Lustigs friläge. Precis som en användare nämnde ovan. Man ska inte undgå att ge Kulusevski kritik bara för att han är en ung supertalang. Han har gjort många fel avväganden. Där måste han utvecklas om vi ska få till ännu fler målchanser.
Citera
2020-10-15, 14:20
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Apropå Almqvist:
Pontus Almqvist är nära att lämna IFK Norrköping.

IFK Norrköping har fått ett jättebud från ryska Rostov på talangen.

Enligt Sportbladets uppgifter ligger det på 35 miljoner kronor.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Ky32lM/avslojar-jattebud-pa-almqvist--nara-att-saljas

Läste det också nyss, inte förvånande alls. Blir väl Allsvenskans dyraste försäljning då denna säsong? Till och med dyrare än Jesper. Gör han det sen bra i Ryssland skall han få en chans i Jannes lagbygge.

Edit: Ja Rostov står det ju.
Citera
2020-10-15, 14:28
Medlem
Karlsson, Almqvist, Kulusevski och Isak i offensivet, det blir giftigt.

Hoppas att Beijmo eller Jallow börjar ta kliv snart så vi har något alternativ på högerbacken som håller flera år framöver, en passé Lustig och en valpig Krafth känns lite sådär.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2020-10-15 kl. 14:40.
Citera
2020-10-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det funkar inte utan Granen

Granen hade inte funkat nu tyvärr, han var bra då och det ska han ha respekt för. Men han hade inte funkat dem senaste matcherna.
Citera
2020-10-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Janne är slut men finns absolut inget namn som är intressant. Vore intressant och få en som inte är svensk, med tanke på hur typiskt gubbiga vi är.

Sno klopp innan han tar över Tyskland

Har tänkt på han här innan, Rydström hade kanske kunnat vara ett namn efter Janne. Han har gjort det bra i Sirius och dem spelar rolig fotboll.
Citera
2020-10-15, 14:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Vi har några problem i landslaget för tillfället, som jag ser det så är det här 3 av dom största.
1. Vi saknar en bra defensiv mittfältare.
2. Vi saknar en stabil anfallare bredvid Berg.
3. Kulusevski kan inte spela mittfältare i ett 4-4-2 så länge han inte lärt sig att försvara.

Så jag slänger återigen fram 4-5-1. Med Kulusevski som den offensiva mittfältsspetsen så kan han täppa till lite extra i mitten och vi kan kanske få lite mer defensiv stabilitet även utan en ordentlig defensiv mittfältare. Sen finns ju risken att spelet skulle låsa sig med 3 spelare som alla gärna går in i samma yta, men både Forsberg och Claesson är väldigt kloka spelare som också kan gå rakt på mål så jag hoppas/tror att det skulle kunna funka.
Citera
2020-10-15, 17:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Bara se Jannes bortförklaringar varenda gång, utbrott på domare m.m. Tror du jag är den enda som håller på Portugal?
Vilka bortförklaringar syftar du på?

Jag skrev "Jisses" då du tog ovcharka på allvar.

Fetstilta har jag aldrig ens antytt. på dig själv.
Citera
2020-10-15, 18:29
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ska Janne bli ännu en i raden tränare som faller offer för sin egen succe och framgång? Vi har tyvärr sett det alldeles för många gånger där tränare överpresterar med sina lag vilket oförtjänt höjer förväntningarna till orimliga nivåer. Kroatien, Portugal och Frankrike är alla bättre lag än Sverige. Kvartsfinalen var en överprestation. Bara att vara med i VM var en överprestation med den kvalgruppen man hamnade i.

Hade Sverige presterat på normal nivå under Janne så man varit i B gruppen nu och ledat den så hade det inte funnits samma kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in