Citat:
Ursprungligen postat av
Poludnitsa
Jag håller med om att skolan har enorma problem och hur undervisningen sker och att bristen på manliga lärare och förebilder är en stor del av problemet. Men att det skulle vara feminismens fel eller vilja att det ska vara så tror jag inte, tvärtom.
Det finns såklart många gapiga och tyvärr tonsättande Instagramfeminister som också är kompletta idioter. Dom är en av anledningarna till att jag själv helst inte kallar mig för feminist längre då jag inte står för eller vill beblandas med deras åsikter.
Och om det är dom och deras feminism man framförallt tar del av kan jag faktiskt förstå att man uppfattar det som du beskriver. Att pojkarna får skylla sig själva, att det är rätt åt dom och att det är dom som är problemet.
Det var inte alls så jag menade eller tänkte. Och jag såg sen att jag skrev att pojkarna socialt slaktar varandra men flickorna och skolans kultur har självklart lika stor del i att upprätthålla den normen.
För mig har feminism handlat om att alla ska få det så bra som möjligt, synliggöra förtryckande strukturer och att sexism ska motverkas vem som än drabbas. Ingen tävling mellan könen om vem som är bra eller dålig eller vem det är mest synd om.
På senare år så har jag också insett och förstått att våra biologiska skillnader inte går att bortse från och att dom påverkar oss i allra högsta grad. Så det som skiljer mig från vissa feminister är väl det att jag tror att vårt kön sitter i hjärnan till stor del, inte som enbart en social konstruktion utan som en biologisk skillnad som påverkar oss och som vi måste ta hänsyn till.
Men det kan också vara dumt att generalisera för mycket utifrån kön och tillskriva oss för fasta egenskaper eftersom det också finns stora variationer inom könen. Dom lugna och försiktiga pojkarna tex glöms oftast helt bort och osynliggörs.
Och jag tycker att du beskrev hur du uppfattar att det är i skolan lite extremt och lite väl svartvitt. Jag tycker att den här artikeln är inne lite på ditt spår men gav en lite mer balanserad bild.
https://www.lararen.se/nyheter/annat/behovs-fler-man-i-skolan
"Läraren arbetar i en institution, som uppfattas som könsneutral, som har som en explicit målsättning att arbeta för ökad jämställdhet, och som faktiskt har bidragit till att stärka kvinnors ställning i samhället genom att ge kvinnor både utbildning och yrkesmässiga möjligheter. Å andra sidan överensstämmer skolans genusregim till stor del med den samhälleliga genusordningen. Både arbetets organisation, skolans kunskapssyn och undervisningens innehåll återspeglar ett androcentriskt perspektiv, som dessutom presenteras som könsneutralt. Dessa faktorer kan innebära, att den kvinnliga läraren snarare bidrar till, än förändrar, den bestående genusordningen. "
"Generellt tycker de att det är för mycket ”gulligull”, klipp och klistra och omvårdnad i pedagogiken, och känner ibland ifrågasatta när de vill vara ute bygga kojor istället.
– Men många föreställningar kring genus kan finnas endast i deras huvuden. Det är intesäkert att deras kvinnliga kollegor verkligen tycker att det är konstigt eller sämre att bygga kojor. Jag försöker att tillsammans med de manliga studenterna att problematisera frågor kring genus, säger Stefan Engberg, som själv arbetat som lågstadielärare i 18 år."
Jag anser att den text jag skrev åt dig mycket väl kan uppfattas som polariserande, men den gör poängen tydlig.
Jag anser också att den är närmare sanningen än den sensmoral man kan utläsa i slutet av ditt svar. Ursäktandet och rättfärdigandet av genusdoktrinen.
Stefan Engberg har det vi kallar en internaliserad feminism, dvs samma fel i resonemanget som Svante Tidholm, projektledare hos Fatta man eller Attila Yoldas. Båda är under skalet militanta radikalfeminister, eller så spelar de rollen väldigt bra och kanske egentligen borde kallas sociopater.
Man behöver inte representera mäns eller pojkars rättigheter, bara för att man är man. Om de ens identifierar sig som såna. Det viktiga är vad de säger och vad de menar med vad de säger.
Inte deras gruppidentitet.
Föreställningarna om genus finns inte längre i någons huvud. Sverige är på området extremt, för här har de fått forskningsstatus, för att kunna ge sig själva fina titlar, positioner av makt och utpressa stat, kommuner, regioner och landsting på betaltjänster och hela myndigheter och system finansierade med skattemedel. Se Jämställdhetsmyndigheten och varje universitet och högskola i landet, som MÅSTE ha "jämställdhetsintegrering" och en Stasiliknande organisation för att kolla att så även sker. Boktips: Genusdoktrinen av Ivar Arpi/Anna-Karin Wyndhamn.
Den sistnämnde arbetade högst upp i detta ormbo och kom nu ut som visselblåsare, men hennes berättelse sopas helt under mattan av mainstreammedia och public service.
Då VET DU, hur insyltade de själva är.
Det är beviset för vilka som har den verkliga makten.
Följ pengarna, som det heter.
Detta kostar oss varje år tiotals miljarder som lätt kunnat utrota hemlösheten för alla män och fattigpensionärer. Det hade räckt till skyddade boenden för dem som behöver det, oavsett kön.
För när ROKS (alla män är djur) och Unizon (vi vill utrota porr) fått sina hundratals miljoner och använder dem till trams som porrmotstånd eller att skrämma upp redan livrädda flickor i stället för vad pengarna avsetts för, får män i nöd inte en enda krona.
Ser du någon rota i din soptunna är det över 90% säkert en man.
När det gäller skolan har män misstänkliggjorts sen 70-talet och kallats olämpliga. Man har beskyllt dem för sexualbrott och misstänkliggjort dem medvetet. Men de flesta fall av utnyttjande av elever har faktiskt begåtts av kvinnor. Om man läser domar om det. Män vandelsprövas också till varje anställning som har med barn att göra av samma anledning.
Könkriget mot män har pågått sen tidigt 70-tal åtminstone, men metoderna har förfinats under åren och idag har vi en feministisk regering.
Utan att de själva förstår problemet med termen.
Så stort är problemet. Som bas för detta finns en SOU hos regeringen. Ett underlag som klart och tydligt listar upp en påhittad maktanalys, men som aldrig ifrågasätts av något enda parti.
Vi har med andra ord en ny statsreligion i full funktion idag.
Och samtliga som vill ha med staten att göra, avkrävs en morgonbön, där de tillber denna doktrin.
Annars får de varken uppdrag eller statligt stöd.
Eller något av de underliggande avtalen i hierarkin.
Läs Genusdoktrinen!
Samma observationer kan göras på varje nivå i samhället. Kulturen (teaterchefer och ministrar), den feministiska regeringen, det akademiska totala haveriet, våra myndigheter (Ex. MSB har över 100 miljoner investerade i diverse genusperspektiv på sina verksamheter), vår puvlic service (Både TV4 och SVT/SR/UR har tidtagning på hur mycket män och kvinnor får synas och låta i rutan. Två kvinnor samtidigt går bra. Två män, absolut inte.
Så, män väljer att titta på annat. Som youtube med Jordan Peterson, eller fiskefilmer. Eller så gamear de hellre sin fritid och "twitchar" med likasinnade.
Den gemensamma samlingspunkten blir då HBO/Netflix och någon genuskorrigerad ny film, med snygga, unga kvinnliga superhjältar på 55 kilo som spöar 120-kilos gorillor på löpande band. Bara de inte har för mycket bröst eller rumpa som Angelina Jolie. Då byts hon ut mot Alicia Wikander.
Det blir som om du sökte på European art på google och bara får upp idel svarta konstnärer.
Ur led är tiden.
Det gäller att se det komma.
Så, när jag läser: "Läraren arbetar i en institution, som uppfattas som könsneutral, som har som en explicit målsättning att arbeta för ökad jämställdhet, och som faktiskt har bidragit till att stärka kvinnors ställning i samhället" läser jag "uppfattas som könsneutral" "explicit målsättning" "Arbeta för "ökad" jämställdhet" och "stärka kvinnors ställning i samhället".
Ser du själv felet i resonemanget, hur skiftet går till? Om inte, läs igen.