2020-10-14, 18:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ingen aning.

Men det är den som tror att smuggling ledde till sänkning av Estonia som skall förklara vad väskan har med det att göra, inte jag.
Men varför prioriteras sökandet efter väskan från de som styr dykarna?
Och varför har man klippt bort material i videoinspelningarna, framförallt det material som dokumenterade de områden där det nu funna hålet är?
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-14 kl. 18:42.
Citera
2020-10-14, 18:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad är din förklaring till all hemligstämpling kring Estonia? Även det som nu sker i våra dagar hemligstämplas direkt.

Är allt kring tsunamin också hemligstämplat? Nej varför inte?
Men jag tycker inte att det är hemligstämplat:
- SSPA genomförde en stor studie 2005-2008 med simuleringar, modellförsök, intervjuer med dykare, granskning av dykfilm. Inga klagomål på sekretess, däremot en rekommendation att undersöka hela skrovet på Estonia (!).
- HSVA i Hamburg genomförde en likadan studie, inga klagomål på sekretess.

Båda dessa studier finansierades av VINNOVA, dvs i förlängningen svenska staten. Resultaten presenterades offentligt vid seminarier med tillfälle att
ställa frågor. Var är de finska och estniska uppföljningarna av JAIC? Varför
är det svenska staten som påstås mörklägga? Det är ju stolligt.

Problemet bottnar (NPI) som jag ser det i beslutet om gravfrid. Idag anses det helt fel och som ”mörkläggning”, men vad var alternativet? Estonia ligger på internationellt vatten. Utan denna lag hade vilken svensk dykpajas som helst kunnat dyka och plocka
upp det ena och andra. Det var inte ett lockande alternativ då. Idag kanske
det kan accepteras.
Citera
2020-10-14, 18:54
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Men jag tycker inte att det är hemligstämplat:
.

Det finns alltså en heeeeeeeel del hemligstämplat material, redigerade videoupptagningar, "borttappat" bevismaterial och kastade rapportunderlag. Men du "tycker inte" att något är hemligstänplat så då kan vi ju känna oss lugna....

Du går verkligen från klarhet till klarhet
Citera
2020-10-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Läste att Sverige fortfarande motsäger sig en riktig utredning, nu har nån minister som har hand om skiten skrivit till Estland att dom får hitta alternativa sätt att utreda det som respekterar gravfriden.

Varför skiter bara inte Estland i Sverige och gör en egen utredning? Sverige vill ju tydligen inte ha det utrett.

Varför skiter inte Sverige i allt ihop? Släpp lagen om gravfrid och låt konspirationsteoretikerna, taffliga "dokumentär" producenter och några fundamentalistiska efterlevande (undrar om inte någon/några av dem fortfarande har det som födkrok) härja fritt? Varför skulle dagens politiker skydda några dammiga företrädare som många av dagens yngre väljare aldrig hört talas om?
Nej släpp skiten och låt alla rota bäst fan de vill, men på egen bekostnad. Jag ser hellre att mina skattepengar går till något konstruktivt.
Citera
2020-10-14, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Varför skiter inte Sverige i allt ihop? Släpp lagen om gravfrid och låt konspirationsteoretikerna, taffliga "dokumentär" producenter och några fundamentalistiska efterlevande (undrar om inte någon/några av dem fortfarande har det som födkrok) härja fritt? Varför skulle dagens politiker skydda några dammiga företrädare som många av dagens yngre väljare aldrig hört talas om?
Nej släpp skiten och låt alla rota bäst fan de vill, men på egen bekostnad. Jag ser hellre att mina skattepengar går till något konstruktivt.
Därför att sverige borde vara ett civiliserat land. De dammiga företrädarna ska förklara sitt agerande då Sverige skall vara en sk rättsstat! Mona Sahlin och hennes polare ska definitivt granskas
Vi har mycket att lära av den här katastrofen sjösäkerhetsmässigt, sjörättsligt och politiskt. Det är väl värt pengarna.
Citera
2020-10-14, 19:07
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
OK, jag tolkar det som att vittnet till smugglingen är Sara, känd överlevare. Hon har nu 25 år senare minnesbilder av smuggling olycksnatten, eller kanske kom de lite tidigare. En sak är helt säker: hon sade inte ett pip om detta när hon var i media åren efter olyckan.

Utan att ha någon aning, men det var först tio år efter katastrofen som det blev känt att det pågått transport av möjligen stulen rysk militär utrustning ombord på Estonia veckorna före förlisningen. Innan dess kanske hon inte hade någon anledning att berätta att hon sett sådan lastbil köras ombord allra sist.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad tror du om Alexander Voronins väska? Vem gav order till Rockwells dykare att plocka upp denna och varför gjorde man det?

Vet vi att det är bekräftat att denna väska plockades upp på order?
Citera
2020-10-14, 19:12
Medlem
Citat:
Du vill hellre se att skattepengarna går till isbrytare och kustbevakning för att hålla dokumentärfilmare och anhöriga borta från vraket.
Citera
2020-10-14, 19:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag såg också (t.o..m.!) UG när det begav sig. Och var fanns bevisen att det smugglades militärmateriel olycksnatten?
Och framförallt, var fanns kopplingen till olyckan?

Det är inte snällt att skratta, men hur kommer det sig att vissa tror på vad som helst bara man spelat dramatisk musik och lägger på en berättarröst? 35 medlemmar i JAIC + delar av finsk och svensk kustbevakning däremot, de ljuger och fabricerar bevis. Där kommer foliehatten fram.

En medveten rammning som resulterade i hålet midskepps förutsätter en anledning. En anledning kan vara att det transporterades militärmateriel på Estonia aktuell natt, åtminstone minst ett militärt fordon som också är militärmateriel.

Oavsett vad man kallar en sådan transport, smuggling eller bara transport, så finns det ett bevis för detta i den meningen att det hade kunnat åberopas i en domstolsförhandling, nämligen en passagerare som vittnar om att militär eskorterade militärfordon till och ombord på Estonia som sista fordon att köra ombord innan avsegling.

Sedan är det en annan fråga om någon rammar eller på annat sätt gör hål i fartygets skrov på grund av ett militärt fordon. Jag utesluter inte att nämnda militära fordon bar en last som var långt mer känslig än fordonet i sig, en medveten rammning, om det är vad som har hänt, talar för att det fraktades känslig militär materiel den aktuella natten.

En medveten rammning kan tala för att det fanns en anledning att ramma, någon eller något ombord gav anledning.

Om ingen rammning har skett kan man förklara hålet midskepps på annat vis, dock talar en del för att bogvisiret eller sprängning sannolikt inte är rimliga förklaringar.
Citera
2020-10-14, 19:15
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Någon som har mailat? Nu måste vi göra vad VI kan. Låt inte såssarna slingra sig undan ännu en gång.

Mailade detta till Margus:

Citera
2020-10-14, 19:16
Medlem
Citat:
Jag såg också (t.o..m.!) UG när det begav sig. Och var fanns bevisen att det smugglades militärmateriel olycksnatten?
Och framförallt, var fanns kopplingen till olyckan?

Det är inte snällt att skratta, men hur kommer det sig att vissa tror på vad som helst bara man spelat dramatisk musik och lägger på en berättarröst? 35 medlemmar i JAIC + delar av finsk och svensk kustbevakning däremot, de ljuger och fabricerar bevis. Där kommer foliehatten fram.
Vad har finsk och svensk kustbevakning sagt om förlisningen? Har de uttalat sig om hålet? Har JAIC sagt något om hålet? Deras slutsatser baserade sig på bevis som presenterades, kände de till hålet och hade de hört om smugglingen som pågick med Estonia?
Citera
2020-10-14, 19:17
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du vill hellre se att skattepengarna går till isbrytare och kustbevakning för att hålla dokumentärfilmare och anhöriga borta från vraket.

Jag begriper inte varför vår ärade inrikesminister ska lägga sordin på den iver hos alla oss andra att skyndsamt utreda nya omständigheter som aldrig tillkännagetts tidigare. Estlands regering vill utreda mystiken likaså SEA anhöriga till Estoniaoffren, Finland vill också utreda. Allmmänheten i övrigt vill inte få fler såna här kallduschar i framtiden.

Sätt igång med bärgningsförberedelserna nu och beslut att bärga vraket med man och allt. Varför ska nu misstanken att vraket får ligga kvar för att man ska slippa se och erkänna sanningen om vad som hände nu få växa sig ännu större. Vraket nåste upp i dagsljuset. Båten ligger på endast 80 meters djup. Omöljigt är det inte. Jätten Kursk låg på 200 meters djup men bärgades. Ska inte tre europeiska nationers finanser kunna klara de kostnader som ett sånt projekt kräver. Viskningarna och antydningarna måste upphöra. Nu måste sanningen om lasten, "olyckan" och förlisningen fram.
Citera
2020-10-14, 19:18
Medlem
Citat:
Det som kommer ur Putins käft är per definition lögn i mina ögon. Han är en lögnhals som bara Trump kan matcha (men den förre är fan så mycket slugare).
Om du frågar vad som hände med Estonia så kommer Putin att säga att det var en tragisk olycka som berodde på ett felkonstruerat visir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in