2020-10-14, 09:03
Medlem
Det är en himla tillfällighet att damberg efter natten då militärens fartyg med dykrobot var på väg mot platsen, går ut och ändrar sig i media. Riktigt genomskinligt.

Frågan är väl om militären upptäckt något som gör estonias förlisning okontroversiell eller om de har hämtat /förstört något bevis.
Citera
2020-10-14, 09:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det lär bli rätt intressant.
Men om Sverige nu var där under natten o dök så är dom riktigt PINSAMMA.

Tycker det är väldigt oturligt att/om ingen media tog en båttur till platsen igår för att dokumentera möjlig aktivitet. Det var de första som slog mig när jag hörde om den hastiga övningen som görs.
Citera
2020-10-14, 09:06
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Igår ville Damberg "undersöka andra alternativ än dykning för att bevara gravfriden", idag öppnar han för en lagändring... Undrar vad de pysslade med inatt som gjort att han inte oroar sig längre
Förmodligen avlägsnat känslig materiel
som egentligen skulle gjutas över.
Citera
2020-10-14, 09:09
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är en himla tillfällighet att damberg efter natten då militärens fartyg med dykrobot var på väg mot platsen, går ut och ändrar sig i media. Riktigt genomskinligt.

Frågan är väl om militären upptäckt något som gör estonias förlisning okontroversiell eller om de har hämtat /förstört något bevis.

Åker man ut mitt i natten oanonserat så finns det orsaker till det. Bryter man dessutom mot lagar man själv varit med att instifta så tyder det på desperation. Chansen fanns att dra ner byxorna på regeringen natten som var.

Till landets journalister vill jag säga
Skämmes ta mig fan!
Citera
2020-10-14, 10:08
Medlem
Turphiees avatar
Nån som vet var man hittar kontaktuppgifter till Kurm eller någon annan drivande kraft i Estland?
Jag tycker gott de kan få ta del av denna "tillfällighet" med fartyg utanför övningen som plötsligt försvinnet från radarn, och såklart i närheten av vraket. Desdutom "råkar" den vara utrustad med en undervattens ROV...
Citera
2020-10-14, 10:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nån som vet var man hittar kontaktuppgifter till Kurm eller någon annan drivande kraft i Estland?
Jag tycker gott de kan få ta del av denna "tillfällighet" med fartyg utanför övningen som plötsligt försvinnet från radarn, och såklart i närheten av vraket. Desdutom "råkar" den vara utrustad med en undervattens ROV...
margus.kurm@ut.ee
Citera
2020-10-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
margus.kurm@ut.ee

Någon som har mailat? Nu måste vi göra vad VI kan. Låt inte såssarna slingra sig undan ännu en gång.
Citera
2020-10-14, 10:50
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag citerar artikeln, allra högst upp.

Här är en länk som beskriver hur fören sågas av.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/foren-pa-kursk-avsagad-6474293.

Ok. Då böjer jag mej för dina gedigna kunskaper inom området. Jag ger mej. Man skulle nästan kunna tro att du är en högt uppsatt marinofficer eller nåt. Är du det? Så långt ifrån den Tokfrans du vill framställa dej som?
Citera
2020-10-14, 12:05
Medlem
TheSlyFoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Har man något logiskt tänkande så förstår man också att det finns fler tänkbara scenarios så inget av ovannämnda måste stämma.

Som att säga: "jaha ja det var bogvisiret! det var ju synd... nu täcker vi över skiten med 10 000 ton sten." typ?
Citera
2020-10-14, 12:07
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ser att försvaret talar öppet om denna synnerligen väl timade övning i sina kanaler. Vet någon när den planerades/aviserades?
Citera
2020-10-14, 12:32
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ser att försvaret talar öppet om denna synnerligen väl timade övning i sina kanaler. Vet någon när den planerades/aviserades?
Tydligen bara några dagar innan🤔
Citera
2020-10-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Någon som har mailat? Nu måste vi göra vad VI kan. Låt inte såssarna slingra sig undan ännu en gång.

Men jösses, att militära fartygs stänger av AIS lär ju ske hela tiden. Ska en massa snurriga flashbackare maila denna est varje gång några lösa indicier läggs fram som "bevis" i en tråd? Han kommer han ju bli av med det allra sista hoppet han har av att svenskarnas besitter någon form av förnuft.
Senast redigerad av suppose 2020-10-14 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in