Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
…
Gällande i vilket hål lastbilen syns hade jag, liksom många med mig, dock fel. Den syns i hål #1 inte hål #2.
Själva "avslöjandet" är jag i övrigt inte så imponerad av. Det handlar främst om högupplöst film på sådant som redan funnits via HK 2021 sen i somras (fast då i lägre upplösning och i kortare sekvenser samt som stillbilder)
Förutom att lastbilen kom på plats tycker jag det var intressant att det som vid första anblick kan tolkas som en kraftigt utåtböjd plåtdel av skrovet kankse är en D-formad gummibit från fenderkonstruktionen:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)
...jag kanske är ensam om att reflektera över det, men OM det är en lös gummibit och inte en utåtböjd plåt så är deformationen utåt i hål #1 mindre än vad den som upplevs som.
Bra sammanfattning av läget. Jag fyller på:
- vi har fått se nya bättre bilder på hål #1,
- ingen säker förklaring till hur detta hål uppstått finns i dagsläget, men det är helt klart att den ”buckla” som Dplay visade i sin dator-rendering inte överensstämmer med verkligheten. Någon rundad intryckning finns inte.
- lastbilen och bildäck syns genom hål #1 om kameran kommer tillräckligt nära,
- under hål #1 syns rund moränsten vilket är ett säkert tecken på fast botten, eftersom den oavsett ursprung skulle ha sjunkit ner om det var mjuk lerbotten,
- under hål #2 syns berggrund i dagen (vilket väl förklarar varför Evertsson inte ville visa upp detta hål).
Frågan nu är vad Kurm & co har att komma med?
Edit: jag kollade Kurms film från 27/9 och börjar förstå var den förvirrade diskussionen om dörrarna på bildäck kommer ifrån. Kurm sprider en fullständig missuppfattning att dessa dörrar skulle varit centrala i något officiellt scenario. Jag har läst det mesta av JAiC, SSPA och HSVAs sjunkförloppsstudier och detta tas inte upp någonstans vad jag vet. Dessutom vet vi att dörrarna var stängda från vittnesmålen om vatten som tränger in vid springorna. Kurm påstår vidare att man antagit stt dessa dörrar skulle kollapsa. Skjutdörrarna är av stål och utanpåliggande så det går ju inte ihop alls. Märklig halmgubbe.
Men åter till hans filmklipp: vad är det vi ser från bildäck? Är det travade ölbackar vid 3:00?