2020-09-07, 20:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det här.

Den där boklistan är vad man hittar i ett vanligt medelklasshem, inte hemma hos tacky medelklass. Där ska det vara svårt, obskyrt och abstrakt.
Många Nobelpristagare i litteratur i bundna band.
Citera
2020-09-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marginalklotter
Nej, här måste jag säga emot. Att låtsas läsa obskyra klassiker fast man egentligen mest läser feelgood är förvisso ett ängsligt medelklassfenomen, men inte tacky medelklass. TM är ingen kultiverad grupp och sannolikt känner de inte till speciellt många av de författare som vissa skulle skylta med.

Litteratur och bildning har inget skrytvärde i TM:s bild av status. (Utbildning kan ha det, men då får det vara till exempel ekonomi, juridik, medicin eller annat med en direkt koppling till ett välbetalt yrke. TM frågar "vad blir man av det" om en släkting börjar läsa idéhistoria eller klassiska språk.) Att köpa böcker är för TM lite som att ha en streamingtjänst, underhållningskonsumtion helt enkelt. TM visar status med rätt inredning, rätt prylar, rätt matvanor, rätt träningsformer och rätt accessoarer. Att någon skulle bli imponerad av att de läser Joyce är inget de tänker på. Man vill helt enkelt verka rik, inte intellektuell. TM tycker sig i det närmaste läsa finlitteratur om de köper någon hajpad roman som amerikanska kändisar har hyllat eller en augustpristagare av den mer lättillgängliga sorten.

Jag har inte sett någon TM.s bokhylla, så jag ska inte säga emot dig, men "tacky" betyder ju just att ta högklassiga grejer och göra dem vulgära. Troféfruar med sillisar köper urringade klänningar från Dolce&Gabbana som är menade för platta pojkar, och stoltserar med den söndersolade bysten i den tidigare exklusiva klänningen. På samma manér kan väl TM köpa grejer enbart för att dessa är ämnade för folk med klass, och därmed, genom sin blotta existens, sänka statusen på dessa grejer?
Citera
2020-09-12, 17:23
Medlem
Tacky medelklass bryr sig om jobb, inredning/bostad, matlagning/mat och resor. Karriärism, individualism, hedonism. Allt annat är fasader, utbytbart och egentligen ointressant. TM är sjukt andefattig.
Citera
2020-09-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Här är en, enligt mig, högst träffsäker analys av medelklassens mindre angenäma sidor, samt deras naturliga följdverkningar, levererad utav en skribent på Sundsvalls Tidning:

https://www.st.nu/artikel/medelklassens-brist-pa-ideal-utarmar-samhallet

Även om krönikan är från 2006 så känner jag knappast att den har passerat sitt "bäst före" datum.

Det bästa jag läst på länge Klockrent
Citera
2020-09-21, 15:52
Medlem
Tacky medelklass har städhjälp och skäms för det, för det går emot den socialdemokratiska världsbild deras föräldrar och småstadsuppväxt i S-kommun inpräntat i dem.
Citera
2020-09-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Alltså det här är ju bar a helt jävla priceless, say no more säger jag bara:

https://www.facebook.com/soderqvistorama

Länkar direkt till några godbitar

"Quality time med Börje i humlan":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204362842249377&set=p.10204362842 249377&type=1

"Jamen såklart: Gucci-sockerbitar":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204292751577154&set=p.10204292751 577154&type=1

"O Mio Babbino Caro. Bara sådär. På torget i Lucca. Visa gatumusikanter är bättre än andra. Och livskvaliteten är högre på vissa ställen än på andra":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204276882380434&set=p.10204276882 380434&type=1

"Sommarlov":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203972774897937&set=p.10203972774 897937&type=1

"Chelsea Market, yum-yum":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203775073875535&set=p.10203775073 875535&type=1

"Travelling in style":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202067311182535&set=p.10202067311 182535&type=1

"On the Peninsula helipad":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202066305717399&set=p.10202066305 717399&type=1

"NYC måndag lunch":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203774495101066&set=p.10203774495 101066&type=1

"Familjen lögar sig och lyx":

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202049615300149&set=p.10202049615 300149&type=1

finns flera sjukt tacky citat om barnen o deras prestationer, tex

"Och Miles är uttagen till AIK:s "förstärkningslag". Kan man börja räkna med försörjningen fixad i och med det proffskontrakt som väl rimligen måste finnas i korten?"

instämmer men du kan knappast ha nåt att invända mot mitt tacky-fynd, går fan inte att bli mer tacky än det där

Det här är så tacky det bara kan bli!
Kollade igenom hans wall lite och än idag är det samma, om inte värre..
Citera
2020-10-07, 14:38
Medlem
DonnerBlitzs avatar
I varje badrum och kök finns ett matchande set med flytande tvål och handkräm från märken så som Rituals, Molton Brown eller Compagnie De Provence. Handkrämen används dock aldrig.
Citera
2020-10-12, 22:26
Medlem
Vad är grejen med tacky medelklass och att prata jobb, mat och bostadsmarknad? TM är de tråkigaste samtalspartners man kan ha. Jag har en del att göra med TM och det börjar bli en direkt hälsofara att dräneras på så mycket energi som jag blir på alla dessa luncher. Märker ofta hur jag går därifrån förbannad.

Det jag noterat är att de alltid saknar bildning, nyfikenhet och rikt känsloliv. Det räcker med en av dessa förmågor för att man ska ha det trevligt. Saknar man alla egenskaperna verkar det vara en naturlag att alla diskussioner måste gravitera mot en handfull inövade diskussionsmallar vilka är ungefär lika genuina som Veronica Palms konstlade stockholmska. Samtidigt är TM ofta lite aggressivt PK vilket begränsar andras spontanitet och möjligheter att uttrycka sina känslor.
Citera
2020-10-12, 22:47
Medlem
Vi måste prata jakt.
När medelklassmän och i ökande takt kvinnor når medelålder i sin villa eller bostadsrätt får de plötsligt en drift att omfamna sitt lantliga ursprung, detta gäller särskilt de som flyttad till en storstad från landet och dragits med åratal av mindervärdighetskomplex gentemot sina storstadsfödda kollegor, ni kan typen somövat bort sin dialekt och lagt åtskilliga kvällar på att lära sig varje gränd i Stockholm genom idoga studier av taxikartor.
Plötsligt ska det jagas, inte ska förresten utan måste jagas.
De som tidigare gjort allt för att verka urbana och blasé kommer hipp som happ på att de har ett övertag mot sina urbana vänner, jakt och jaktmark.
De återupptar kontakten med morbror Gösta som de inte pratat med sen julen 2003 då de senast firade jul i knäckebrödhult och tjatar till sig en plats i jaktlaget. Sen är det bara att ta examen på en kurs anordnad av en lokal vapenhandlare.
De är i regel duktiga och noggranna och vid god kassa så det tar inte lång tid innan de köpt en komplett jaktutrustning för sexsiffriga belopp.
"man måste ju lita på att skottet tar" som de motiverar varje bössa de köper för 37000.
Sen följer en kaskad av instabilder på gevär, tweed, döda djur, styckade djur, tillagade djur, höstskog och dimmiga gärden.
De börjar bete sig som om de vore pälsjägare från 1800talet som om endast deras jakt kan hålla svälten dörren.
Gamla gubbar från deras hembygd framställs inte längre som obildade pissluktande alkisar utan som mytiska väsen i samklang med djur och natur med nästan indianska förmågor att spåra vilt.
Citera
2020-10-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vi måste prata jakt.
När medelklassmän och i ökande takt kvinnor når medelålder i sin villa eller bostadsrätt får de plötsligt en drift att omfamna sitt lantliga ursprung, detta gäller särskilt de som flyttad till en storstad från landet och dragits med åratal av mindervärdighetskomplex gentemot sina storstadsfödda kollegor, ni kan typen somövat bort sin dialekt och lagt åtskilliga kvällar på att lära sig varje gränd i Stockholm genom idoga studier av taxikartor.
Plötsligt ska det jagas, inte ska förresten utan måste jagas.
De som tidigare gjort allt för att verka urbana och blasé kommer hipp som happ på att de har ett övertag mot sina urbana vänner, jakt och jaktmark.
De återupptar kontakten med morbror Gösta som de inte pratat med sen julen 2003 då de senast firade jul i knäckebrödhult och tjatar till sig en plats i jaktlaget. Sen är det bara att ta examen på en kurs anordnad av en lokal vapenhandlare.
De är i regel duktiga och noggranna och vid god kassa så det tar inte lång tid innan de köpt en komplett jaktutrustning för sexsiffriga belopp.
"man måste ju lita på att skottet tar" som de motiverar varje bössa de köper för 37000.
Sen följer en kaskad av instabilder på gevär, tweed, döda djur, styckade djur, tillagade djur, höstskog och dimmiga gärden.
De börjar bete sig som om de vore pälsjägare från 1800talet som om endast deras jakt kan hålla svälten dörren.
Gamla gubbar från deras hembygd framställs inte längre som obildade pissluktande alkisar utan som mytiska väsen i samklang med djur och natur med nästan indianska förmågor att spåra vilt.

Bra poänger. Bor i stan men känner igen mig.

Gud förbjude antydningar att den som jagar får en kick att döda och att dödandet får dem att må bra. TM saknar självinsikt och kan aldrig tillstå sina mörka sidor. Noll kontakt med det egna känslolivet, som nämnts. TM förnekar detta och börjar svamla att köttet ju ekologiskt, djuret har fått leva fritt, jakt är naturupplevelse, jakt behövs för att hålla vildsvinen borta. Som om detta skulle ändra faktum vad allt till slut handlar om.
Citera
2020-10-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Bra poänger. Bor i stan men känner igen mig.

Gud förbjude antydningar att den som jagar får en kick att döda och att dödandet får dem att må bra. TM saknar självinsikt och kan aldrig tillstå sina mörka sidor. Noll kontakt med det egna känslolivet, som nämnts. TM förnekar detta och börjar svamla att köttet ju ekologiskt, djuret har fått leva fritt, jakt är naturupplevelse, jakt behövs för att hålla vildsvinen borta. Som om detta skulle ändra faktum vad allt till slut handlar om.

Naturligtvis jag glömde nyckelordet genuint inte uttalat men antytt lika ofta som quinoa är uttalat, och uttalet rättat, I kön på."favoritfiket" dör det lunchas varje dag. Inte så mycket för servicen eller maten som för att 19åringen I kassan inte använder bh och inte riktigt kan hantera farbröder I sin pappas ålder.
Citera
2020-10-13, 02:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Alla de där som skriver "RIP" då?

"RIP Marie Fredriksson". Usch.

Någon nämnde Corona-tider. En annan sak jag lagt märke till är hälsningar av slaget "Ta hand om er!". "Ta hand om dig" brukar betyda att personen är politiskt korrekt och förbannad över att man själv vägrar ställa upp på samma saker.

Det där har inget med medelklass att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in