2020-04-15, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Säker på det? Båda kostar flera tusen kronor... Var...
WT lägger gärna pengar på sånt.
Cigaretter och pitbullterrier kostar också massa pengar men WT köper det ändå.
Citera
2020-04-15, 10:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
WT lägger gärna pengar på sånt.
Cigaretter och pitbullterrier kostar också massa pengar men WT köper det ändå.
Nu känner jag inte några WT alls men jag känner flera medelklassare. Ev t o m övre dito. Några av tjejerna/kvinnorna har ägt MK-väskor men det var kanske tio år sedan. Själv föredrar jag icke namngivna märken för man får mer för pengarna, t ex FURLA.
Citera
2020-04-19, 19:29
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeenageFanclub
Är inte den nya sporten padel ett tacky medelklassfenomen?
Känns som att medelåldersgubbar spelar det för att alla sportnissar som dem följer på instagram gör det.

Tycker att denna spaning inte uppmärksammats tillräckligt; otroligt tydligt TM-fenomen, inklusive det faktum att utövarna hemskt gärna vill berätta att de håller på med just detta.

Relativt dyra, nya men ändå praktiska bilar tycker jag också är klassiskt TM. Lars Winnerbäck-vurm likaså.

Ett annat är behovet av att ständigt behöva påpeka vad som är den bästa varianten av någon produkt, tex helt påkallade redogörelser över ljudsystem, knivar, skjortor osv.
Citera
2020-04-23, 19:56
Medlem
kansascityshuffles avatar
Ack så elak men underhållande tråd!
It takes one to know one!

Jag kan bara spekulera.

Om möjligt, viktigt att visa att man mår bra, vad man spenderar sina pengar på eller vart man semestrar via sociala medier.
Tar blind lydnad till staten för att ha hög moral. Idioterna som inte förstår att de blir utskrattade av hela världen när de sitter ute och fikar i huvudstaden.
De som retar upp sig så mycket på att man har finare kläder/prylar att de inte kan dölja det.

Är jag inne på rätt spår?
Citera
2020-04-23, 20:21
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Att däremot fnysa åt fredagsmys och äta ostron med vitt vin på fredagkvällen... Det är tacky medelklass. Ingen kan väl på riktigt tycka att ostron är någon höjdare. Men det låter ju fint.

Inte för att jag fnyser åt fredagsmys med tacos, men ugnsgratinerade ostron med champagne är inte så tokigt faktiskt. Ville bara påtala det.
Citera
2020-04-23, 20:32
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Den invärtes klassresan görs främst genom att TM "upptäcker" saker som denne genast antar att ingen annan i hela världen känner till (inte ens de människor vars traditioner eller prylar eller livsstil det är TM har upptäckt).

TM "upptäckte" att södermalm var avslappnat och att man kunde vara sig själv där. Detta berodde inte på arbetarklassen och A-lagarna. Nejdå, dessa behövde man utprisa, så att den avslappnade attityden (som TM antog satt i asfalten eller något) kunde förvaltas av bättre folk. Och nu är södermalm ett igensytt rövhål.

TM "upptäcker" typ, Tibet eller något, och utgår genast ifrån att den bristande materialism som tibetanerna uppvisar måste vara helt okänd för alla västerlänningar. Varför skulle annars den prylgalna TM erfara ett sådant konstlat lugn i sitt lekamen, om inte den materialism som TM hittills har avgudat finns inom alla västerlänningar? För om västerlänningar inte brydde sig så mycket om materiella ting så skulle vi väl flyga till Tibet allihop, eller hur? Ja, så måste det vara. Observera att detta inte gäller på hemmaplan, där TM skrattar åt arbetarklassen som säger att den inte bryr sig om materiell status, eftersom TM vet att status och avundsjuka är det enda som räknas här i livet.

TM kan göra dessa "upptäckter" eftersom de finansieras av TM:s lika TM föräldrar, som TM planerar att bryta sig loss från så snart han har lyckats spara ihop tillräckligt med pengar genom att låta mamma och pappa bekosta hans utgifter.

Citat:
Tacky medelklassfenomen (jmf WT-tråden)

Tackar er alla! Så är det faktiskt! Garvar ihjäl mig som vanligt. Fast vill verkligen inte vara elak mot dom. Det kan inte vara mer tragiskt än TMF. White trash är lyckligare, roligare och man kan lära sig saker från dom.

Hur pratar TMF om sina resor och semestrar då? Mera mera!
Citera
2020-04-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Inte för att jag fnyser åt fredagsmys med tacos, men ugnsgratinerade ostron med champagne är inte så tokigt faktiskt. Ville bara påtala det.

Det är möjligt. Har aldrig testat det. Poängen är att se ner på allt som har med Svensson att göra bara för att och framställa sig själv som finare. Man väljer efter vad som är fint snarare än vad man faktiskt är intresserad av eller gillar.

Och det är när man märker att detta inte är någon engångsföreteelse utan satt i system som det blir tacky medelklass.
Citera
2020-04-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Löpning! På tidiga helgmorgnar! Skorna kommer inte från Nike eller Adidas utan de verkar företrädesvis vara Hoka One One i självklart grälla färger. Funktion före form!

Hoka One One är jag nog ensam om i vårt område. För mig är dock märket ointressant. Det viktiga är funktionen, vilket för mig innebär att skon är väldämpad och lätt.

Några observationer från vårt villaområde:

Fler och fler har skippat handlandet och beställer istället hem sin mat. (Tydlig trend redan innan Corona.)
Robotarna tar över gräsklippningen. De som inte har robot börjar köra eldrivet istället för bensindrivet.
Ett fåtal elbilar. Majoriteten är fortfarande fossildrivna tjänstebilar av större modell.
Nästan alla har en pool eller nån typ av bubbelbad utomhus.
Alla barnfamiljer har en studsmatta i trädgården (som knappt används).
Lekplatsen i området är helt öde förutom då de som är föräldralediga släpar dit sina barn.
Tonåringar ser man knappt utomhus längre.
Citera
2020-04-24, 09:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Hoka One One är jag nog ensam om i vårt område. För mig är dock märket ointressant. Det viktiga är funktionen, vilket för mig innebär att skon är väldämpad och lätt.

Några observationer från vårt villaområde:

Fler och fler har skippat handlandet och beställer istället hem sin mat. (Tydlig trend redan innan Corona.)
Robotarna tar över gräsklippningen. De som inte har robot börjar köra eldrivet istället för bensindrivet.
Ett fåtal elbilar. Majoriteten är fortfarande fossildrivna tjänstebilar av större modell.
Nästan alla har en pool eller nån typ av bubbelbad utomhus.
Alla barnfamiljer har en studsmatta i trädgården (som knappt används).
Lekplatsen i området är helt öde förutom då de som är föräldralediga släpar dit sina barn.
Tonåringar ser man knappt utomhus längre.

Jäklar bor vi i samma område? :-)
Citera
2020-04-24, 10:04
Medlem
Galdars avatar
Att byta efternamn när man gifter sig till något som klingar "finare " om båda parterna hade ett vanligt sson namn innan. TM är för fina och märkvärdiga för ett vanligt hederligt efternamn.

Parmiddagar känns väldigt TM, har inget emot att sitta och käka med vänner, men att krystat kalla det för parmiddagar är riktigt äckligt tycker jag , det signalerar endast singlar är icke välkomna.

Grå och vit ful inredning , allt hemma hos TM ser ut som valfri inredesblaska. Kuddar med engelska flaggan på ,etc Helt sjukt att folk inte kan tänka en endaste tanke med sin egna hjärna , trenderna hittar dom hos diverse TM människor på instagram.
Citera
2020-04-24, 14:50
Medlem
I Coronatider:

Att informera folk om att man jobbar hemifrån, bara för att kunna berätta till folk att man har ett sånt där fint jobb där man kan koppla upp sig hemifrån på sin dator.

Man kan även trycka ned folk som inte har såna fina jobb: ”Jaha, jobbar du som snickare, det blir ju förstås svårt att jobba hemifrån!”

Passivt aggressivt TM-beteende när det är som bäst!
Citera
2020-04-24, 15:29
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
I Coronatider:

Att informera folk om att man jobbar hemifrån, bara för att kunna berätta till folk att man har ett sånt där fint jobb där man kan koppla upp sig hemifrån på sin dator.

Man kan även trycka ned folk som inte har såna fina jobb: ”Jaha, jobbar du som snickare, det blir ju förstås svårt att jobba hemifrån!”

Passivt aggressivt TM-beteende när det är som bäst!
Haha, så sant!

Sen kan man lägga upp en "rolig" bild på insta/Snapchat och visa "Dag x av karantänen är jag såhär tokig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in