2020-08-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det vetetusan. Det där låter som en arbetarbokhylla. Lättlästa böcker som faktiskt kan skänka en viss underhållning för dem som uppskattar att slappläsa lite för nöjes skull.

Hos TM hittar du nog istället böcker som är i princip oläsbara. Prousts ”I väntan på den tid som flytt”, James Joyce ”Ulysses”, någon självbiografi av Obama för att godhetssignalera lite osv.

TM vill framstå som väldigt intellektuell medans ärlig arbetarklass helt enkelt läser sådant som de uppskattar.

Det är samma sak som med TV-apparater. Arbetarklassen köper 75-tums QLED-teves och kan njuta av perfekt bild och ljud medans TM har någon gammal sunkig 24-tums-TV i ett hörn för att signalera att man ägnar sig åt mer sofistikerade aktiviteter än att titta på TV.

Det här.

Den där boklistan är vad man hittar i ett vanligt medelklasshem, inte hemma hos tacky medelklass. Där ska det vara svårt, obskyrt och abstrakt.
Citera
2020-08-23, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det här.

Den där boklistan är vad man hittar i ett vanligt medelklasshem, inte hemma hos tacky medelklass. Där ska det vara svårt, obskyrt och abstrakt.

Fast jag menar att det där är vad de faktiskt läser, inte vilka böcker de är måna om att visa upp i bokhyllan, så vi talar inte riktigt om samma sak. Om jag hade fått i uppdrag att skriva en lista om vad de har i bokhyllan snarare än vad de de facto läser, så hade min lista sett annorlunda ut. De TM-människor som jag känner till har läst det där, men när jag tänker efter så har de faktiskt ofta koketterat om hur de läser ngt ett helt annat på sociala medier osv, typ på Twitter om hur de sliter med en tegelsten av Marx eller Sartre (vilket jag betvivlar att de gör seriöst).
Senast redigerad av anwe8 2020-08-23 kl. 17:51.
Citera
2020-08-24, 04:42
Medlem
at3ists avatar
Röstade först S.

Röstade sedan på M och Reinfeldt för att han viftade med en femhundring i tv.

Sedan blev de arga på Reinfeldt och röstade SD i protest.

Röstar antagligen på Medborgerlig Samling, pga samma orsak dem röstade Reinfeldt.
Citera
2020-08-24, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at3ist
Röstade först S.

Röstade sedan på M och Reinfeldt för att han viftade med en femhundring i tv.

Sedan blev de arga på Reinfeldt och röstade SD i protest.

Röstar antagligen på Medborgerlig Samling, pga samma orsak dem röstade Reinfeldt.

Tacky medelklass röstar inte S. Det är inte fint nog. Det är M, C eller L som gäller, möjligtvis KD.
Citera
2020-08-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tacky medelklass röstar inte S. Det är inte fint nog. Det är M, C eller L som gäller, möjligtvis KD.

Fru TM röstar nog på Centern eller MP men även i TM-familjer smyger nog en del män ner en SD-valsedel i hemlighet i röstbåset. Men det erkänner man nog inte ens för sin fru.
Citera
2020-08-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Fru TM röstar nog på Centern eller MP men även i TM-familjer smyger nog en del män ner en SD-valsedel i hemlighet i röstbåset. Men det erkänner man nog inte ens för sin fru.

Har väldigt svårt att se att TM skulle rösta MP. Tycker det är många i tråden som blandar ihop politiskt korrekta åsikter och värderingar med TM. Skulle snarare säga att TM inte lägger någon energi på detta över huvud taget.

Hela fenomenet TM handlar om att det ska se rikt ut. Medelklass som på ett smaklöst sätt försöker framställa sig som överklass. Och miljöpartister med
ovårdnad klädsel och fjällräven-ryggsäckar i trånga lägenheter i någon storstad, som diskuterar klimat och genus är nästan så långt ifrån det man kan komma. Jag känner både TM-kvinnor och MP-kvinnor och skillnaden är enorm.

För TM-kvinnan är det villa med stor välskött tomt, 2 bilar på uppfarten och pool på baksidan som gäller. Kläderna är vanligtvis i klara färger och man flyr murriga färger som pesten.

För en TM-kvinna är mannens inkomst och förmögenhet A och O. TM-kvinnan lägger initialt ner mycket energi på sitt utseende för att fånga den rikaste mannen.

Andra skillnader är att man kan föra en intressant diskussion med MP-kvinnan då hon oftast är påläst. TM-kvinnan är däremot helt nollställd på samhällsfrågor och kan bara prata om inredning, mat och om människor de känner. Om politiska frågor kommer på tal är hon lågmäld och nickar instämmande till andra i sällskapet.
Senast redigerad av Mafia 2020-08-24 kl. 15:20.
Citera
2020-08-26, 02:08
Avslutad
Detta är ett klassiskt TM-beteende:

Att posta inlägg på sociala medier, primärt Facebook, i stil med t.ex: "ska börja studera på Handels i höst, ngn som har en lägenhet de hyr ut i Sthlm får gärna skicka ett PM", "har blivit med båt, ngn som vet en bra plats att ha den på?" eller "vi säljer våran exklusiva lägenhet, in och köp" med en länk till en mäklare där objektet säljs för x antal miljoner. I samtliga fall handlar det i regel om människor som knappast söker ngn genuin respons av det uttryckta slaget från vännerna på FB. Istället ämnar de förmodligen snarare, lite diskret och subtilt, låta omgivningen få bada lite i deras framgång utan att uppenbart framstå som en "ego-masturbator".
Citera
2020-08-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det här.

Nej, här måste jag säga emot. Att låtsas läsa obskyra klassiker fast man egentligen mest läser feelgood är förvisso ett ängsligt medelklassfenomen, men inte tacky medelklass. TM är ingen kultiverad grupp och sannolikt känner de inte till speciellt många av de författare som vissa skulle skylta med.

Litteratur och bildning har inget skrytvärde i TM:s bild av status. (Utbildning kan ha det, men då får det vara till exempel ekonomi, juridik, medicin eller annat med en direkt koppling till ett välbetalt yrke. TM frågar "vad blir man av det" om en släkting börjar läsa idéhistoria eller klassiska språk.) Att köpa böcker är för TM lite som att ha en streamingtjänst, underhållningskonsumtion helt enkelt. TM visar status med rätt inredning, rätt prylar, rätt matvanor, rätt träningsformer och rätt accessoarer. Att någon skulle bli imponerad av att de läser Joyce är inget de tänker på. Man vill helt enkelt verka rik, inte intellektuell. TM tycker sig i det närmaste läsa finlitteratur om de köper någon hajpad roman som amerikanska kändisar har hyllat eller en augustpristagare av den mer lättillgängliga sorten.

I ett riktigt TM-hem står ingen välfylld bokhylla i vardagsrummet eller motsvarande plats. Finns det en bokhylla är det en designvariant som inte är byggd för rader av böcker, och den är främst vigd åt designföremål och elektronik. Möjligen kan det ligga en liten hög med kokböcker och pocketdeckare någonstans, men den synliga bokhyllan är inte en bokhylla. TM sparar inte på gamla lästa romaner, och om de gör det så står de i hemmakontoret eller något sådant. Att tycka att böcker ser plottriga ut, rensa bort dem från inredningen eller vända dem med ryggen inåt är TM. Oavsett verkshöjd.

Faktum är att jag tycker boklistan var en rätt träffande beskrivning av typisk TM-lektyr. Självhjälpsböcker, speciellt sådana som fokuserar på framgång, är självklara. Men både när det gäller självhjälpsböcker och skönlitteratur är det så att TM köper det som andra köper. På vissa typer av böcker ägnas en stor del av baksidestexten åt att berätta hur mycket boken har sålt och till hur många länder rättigheterna har sålts. Detta ses av TM som ett kvalitetstecken. När TM väljer böcker att läsa väljer de främst från topplistor, reklam, instagram och soffprogram på TV4. TM gillar kändisförfattare, författare som är rika, författare som de kan läsa om i tacky livsstilsreportage och författare som är med i TV (återigen snarare soffprogram i tv4 än Babel). TM kan tänkas anse att Camilla Läckberg är en av Sveriges främsta författare eftersom hon säljer bra.
Citera
2020-09-05, 23:25
Avslutad
Här är en, enligt mig, högst träffsäker analys av medelklassens mindre angenäma sidor, samt deras naturliga följdverkningar, levererad utav en skribent på Sundsvalls Tidning:

https://www.st.nu/artikel/medelklassens-brist-pa-ideal-utarmar-samhallet

Även om krönikan är från 2006 så känner jag knappast att den har passerat sitt "bäst före" datum.
Senast redigerad av anwe8 2020-09-05 kl. 23:40.
Citera
2020-09-05, 23:39
Avslutad
Ett annat typiskt tacky medelklass-beteende är att köpa häst och engagera sig extremt tävlingsinriktat/prestigeladdade/elitistiskt i hästverkamhet öht. Ett kort somliga (primärt lite bortskämda, bitchiga och skapligt tvålfagra kvinnor) inom medelklassen spelar ut i syfte av att framstå som mer förmer än vederbörande de facto är.
Senast redigerad av anwe8 2020-09-05 kl. 23:45.
Citera
2020-09-05, 23:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Här är en, enligt mig, högst träffsäker analys av medelklassens mindre angenäma sidor, samt deras naturliga följdverkningar, levererad utav en skribent på Sundsvalls Tidning:

https://www.st.nu/artikel/medelklassens-brist-pa-ideal-utarmar-samhallet

Även om krönikan är från 2006 så känner jag knappast att den har passerat sitt "bäst före" datum.
Haha fantastiskt bra skrivet och väldigt målande!

Det har kanske påtalats tidigare men ett tacky medelklassfenomen är att sönderkonsumera; allt av materiellt värde ska ständigt bytas ut.
Citera
2020-09-07, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag förstår, trasproletär som skaffat lite pengar. Tattare kallas det i Norge, är det medelklass i Sverige? Hm, man lär sig lite varje dag.

Jag glömde att replikera detta inlägget för några månader sedan, så jag får väl leverera svaret nu istället om det inte skadar. För Ellinor Löfgren är inte trasproletär med pengar eftersom att hon bor i Saltsjöbaden, i en stor villa dessutom, där hon är bosatt tillsammans med sin man som arbetar som mäklare. Om man bor under de omständigheterna och lever i den typen av relation är man knappast längre att betrakta som trasproletär med pengar. Om valfri knegardotter ingår en relation med en läkare och tack vare den bosätter sig i en villa för 15 mille i Danderyd är hon knappast att klassificera som trasproletär heller, för klass handlar till stor del om vilka man bor med, umgås med samt var man bor. Eftersom Ellinor rör sig i kretsar som i huvudsak är att betrakta som medelklass/övre medelklass får hon på så sätt ses som en legitim del av den klassen. Klass är inte ngt statiskt imo utan tvärtom ngt flexibelt, rörligt.
Senast redigerad av anwe8 2020-09-07 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in