2023-02-09, 13:22
Medlem
sk0gens avatar
Fråga om det ens är en TM grej utan kanske mer en medelklassmanlig fåfänga. Man vill att saker ska kännas ”på riktigt”. Man drömmer om finsnickeri och följer skickliga hantverksmästares youtubekanaler , fast man kanske borde följa ”träslöjdsbloggen” först och lära sig använda en rasp.
Man läser Runners World och drömmer om triathlon, men ägnar sig i praktiken åt ”jogging”. Man fnyser åt kakbak och husmorssysslor med vill vildjäsa surdegar iklädd läderförkläde och känna sig som en hantverkare i mjöl.
Citera
2023-02-11, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Fråga om det ens är en TM grej utan kanske mer en medelklassmanlig fåfänga. Man vill att saker ska kännas ”på riktigt”. Man drömmer om finsnickeri och följer skickliga hantverksmästares youtubekanaler , fast man kanske borde följa ”träslöjdsbloggen” först och lära sig använda en rasp.
Man läser Runners World och drömmer om triathlon, men ägnar sig i praktiken åt ”jogging”. Man fnyser åt kakbak och husmorssysslor med vill vildjäsa surdegar iklädd läderförkläde och känna sig som en hantverkare i mjöl.

Alltså djävlar vad denna tråd är igenkännande, haha. Inte på mig, inte för fem öre, men på en nära, nära bekant. Allt stämmer och nu ned på läderförklädet.
Citera
2023-02-11, 16:49
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Vad är TMs sportintressen? Fotboll? Ishockey? Tennis?

Hur beter dem sig där? I min värld skulle jag aldrig kunna tänka mig att se en TM typ stå i klacken hos något fotbollslag och aldrig i ett hockeylag. Nu menar jag också sporter dem tittar på inte utövar själva. Eller är dem ens intresserade av sådant?
Håller inte med. Tänk på att vi pratar tacky MEDEL-klass. Att själv varit duktig i en lagsport (fotboll, ishockey och t.o.m. innebandy) eller att ha barn som är duktiga är definitivt en statushöjare för manlig TM.

En idrottskarriär är dessutom en potentiell räddningsplanka för TM-söner som inte är så smarta och ambitiösa som föräldrarna önskar.

Här har vi en distinkt skillnad mot överklass, där sportprestationer i lagsporter inte alls har någon status.
Citera
2023-02-11, 18:08
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Håller inte med. Tänk på att vi pratar tacky MEDEL-klass. Att själv varit duktig i en lagsport (fotboll, ishockey och t.o.m. innebandy) eller att ha barn som är duktiga är definitivt en statushöjare för manlig TM.

En idrottskarriär är dessutom en potentiell räddningsplanka för TM-söner som inte är så smarta och ambitiösa som föräldrarna önskar.

Här har vi en distinkt skillnad mot överklass, där sportprestationer i lagsporter inte alls har någon status.
Yes . Lagsporter går hem på TM. Perfekt tillfälle för nätverkande.
Citera
2023-02-13, 19:16
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen

Haha, nej men detta är typiskt för kvinnor också.
Citera
2023-02-13, 19:20
Medlem
Phyllobatess avatar
Gått igenom tråden och tycker att mycket inte alls är medelklass utan typiskt arbetarklass. (Annat är rätt spot on)
Citera
2023-03-02, 23:49
Medlem
Ograsts avatar
Det här måste väl ändå vara ett tacka medelklassfenomen, inslaget i P1morgon intervjuar frilansskribenten Andrev Walden som är enligt egen utsago började kräkas när räntan för hans bolån gick upp. Andrev bor förövrigt i en lägenhet på Söder värderad till över 9 miljoner kronor.

https://sverigesradio.se/artikel/ar-...lig-medelklass
Citera
2023-03-03, 08:07
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det här måste väl ändå vara ett tacka medelklassfenomen, inslaget i P1morgon intervjuar frilansskribenten Andrev Walden som är enligt egen utsago började kräkas när räntan för hans bolån gick upp. Andrev bor förövrigt i en lägenhet på Söder värderad till över 9 miljoner kronor.

Att vara medveten om att man har levt över sina tillgångar och ett halvsteg över sin egentliga klass, det tycker jag inte är tacky.
Citera
2023-03-03, 12:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Att vara medveten om att man har levt över sina tillgångar och ett halvsteg över sin egentliga klass, det tycker jag inte är tacky.
Fast om man "börjar kräkas" för att bolånet går upp, då är man väl inte särskilt medveten om att man lever över sina tillgångar?
Citera
2023-03-03, 12:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast om man "börjar kräkas" för att bolånet går upp, då är man väl inte särskilt medveten om att man lever över sina tillgångar?

Tja... Läser man hela ledartexten så tycker i alla fall inte jag att han ger något särskilt tacky intryck. Men avgör själv.

Några citat:
Citat:
Själv har jag förvisso alltid blivit kort i andetagen när ett månadsskifte närmar sig. Det var länge sedan jag inte hade råd att betala en räkning men åren med en ensamstående mamma som ständigt jagade tresiffriga handslagslån kring skarvarna i kalendern (och emellanåt tog med sig teven till pantbanken nere vid Palace) ligger lagrade som tungmetaller i kroppen.

Citat:
... Man kan lika gärna städa medan barnen underhåller sig själva med relikerna från överklasslekens år.

De har en egen teve, vägghängd över en driva av spelkonsoller. De har sett Grand Canyon. De har badat i heta källor på Island och i den ljumma havsbassängen mellan reven och stränderna på Mauritius.

Vad var det som pågick? Vems liv var det jag levde i tio år?

Författaren Caroline Ringskog Ferrada-Noli beskrev nyligen detta tidstypiska uppvaknande för serieskaparen Liv Strömquist i deras gemensamma podcast ”En varg söker sin pod”. Hon talade om ”ett glapp i tiden” där den medelklass hon själv tillhör fick leka överklass och hur det kunde förbrylla henne redan innan Putin och Riksbanken blåste av den stora klassutflykten.

Citat:
Det finns gott om helt ovadderade hushåll som faller fritt mot botten och bara 275 mil söderut – inte ens två Sverige bort – är miljoner människor förlamade av sorg, hunger och köld efter den värsta naturkatastrofen på hundra år i vårt hörn av världen.

Det kunde varit värre, tänker jag. Men det fungerar inte. Inte som städningen och de forcerade skratten. Jag städar och skrattar som någon av de moderna och lite mörkare gestaltningarna av ”Jokern” åt det annalkande månadsskiftet.
Citera
2023-03-03, 13:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Tja... Läser man hela ledartexten så tycker i alla fall inte jag att han ger något särskilt tacky intryck. Men avgör själv.

Några citat:
Fast det där är väl en hel annan person? Som dessutom pratar om en tredje person?
Citera
2023-03-03, 13:11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det där är väl en hel annan person? Som dessutom pratar om en tredje person?

Nej, det är Andrev Waldens text där han skriver om sin egen situation och även kort refererar till något som Caroline Ringskog Ferrada-Noli har sagt i en podd.
Länk (troligen bakom betalvägg):
https://www.dn.se/ledare/andrev-wald...en-av-bolanet/
Pga regel 1.02 kan jag inte citera hela texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in