2020-10-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
En annan "högtravande" observation jag gjort är de buntade tidningarna som inte ens öppnas. Säg att butiken får två små paket som är buntade och öppnar ett så kan man se den andra bunten ligga vid någon kassa tills den skickas tillbaka. Se efter själva när ni är i affären.

Ägarna har förhoppningsvis koll på sålda ex men jag tror inte ens de mest trafikerade kioskerna i Stockholm säljer mer än totalt 100 ex av varje tidning på ett dygn. Vi vet inte ens med säkerhet hur stor del av upplagan som går till butik - sifforna är så förbannat dopade.

Var inte menat mot dig specifikt även om jag citerade mig. Jag fick vibbar av att tonen här började gå mot att "butiksägare vet inte vad de sysslar med" när de med all säkerhet har bättre koll än alla oss.

Jag är enig i din analys om pensionärerna men det är troligen ändå för dem som tidningarna finns där. For now.. Inte fan är de många under 65 som köper dem iaf.

Ägarna har stenkoll på sålda och osålda ex. De blir ju fullfaktturerade för alla tidningar de inte returnerar. Att det finns travar med oöppnade buntar är i sig inget konstigt. Marginalkostnaden att trycka en extra tidning är så jäkla låg att de i princip kan kasta buntar på sina butiker för att garantera att ingen säljer slut innan stängning, vilket vore en värre ekonomisk förlust. Självklart överdriver jag nu, Men en returprocent långt över 50% kan vi nog räkna med.

Behöver vi ens veta hur stor del av upplagan som går till butikerna? Vi vet väl inte tryckupplagan ändå?
Citera
2020-10-11, 01:48
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Jag skulle nog vara benägen att hålla med ang. pensionärer.

För 5-10 år sedan hette det att medelåldern för kvällstidskonsumtion var runt 65.

Det är troligt att den siffran närmar sig 75 i dagsläget.

Många pensionärer idag har tillräckligt med IT-vana att kunna tillgodogöra sig nyheter via internet.

Iallafall i den yngre skaran av pensionärerna.

Vidare har många pensionärer en begränsad ekonomi och kan inte längre göra sig samma utsvävningar som när de lönearbetade. Lägg därtill det faktum att kvällstidningarna kostade 10-15 kr för 5-10 år sedan. Idag börjar priset närma sig 30 kr.

Gruppen som köper dessa tidningar decimeras år för år.

Även pensionärer har ett begränsat intresse i att lägga en tusenlapp i månaden på gårdagens nyheter och sensationsrubriker (som oftast går att googla till sig gratis).

Det enda sättet är att öka inkomsterna digitalt. Och då menar jag inte via desktop som peakade 2011 utan via tablet/mobile och där har man stora problem att finna lönsamhet.

Schack matt för mediabranschen i Sverige.

Kvar har vi Public Service som fortfarande kommer mata svenskarna med vänsterpropaganda.

Men även där försvinner konsumenterna. Varför ska man lägga 9 miljarder på en mediekanal som inte nyttjar?
Citera
2020-10-11, 03:50
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Jag håller med i sak och tycker också tidningarnas placering i butiker och kassor är märklig.

Men nånstans så blir det lite väl högtravande att sitta här och tro att vi vet bättre än dessa 6500 butiksägare. Visst finns det en viss tröghet när det kommer till förändring, men om det verkligen varit så mycket jobb för så lite utdelning som vissa här vill få det till, då hade antalet återförsäljare minskat snabbare än vad vi ser idag.

Uppenbarligen tycker de allra flesta att det är värt en premiumplats i sin butik och att det är värt mödan med returrapportering (som mot vad som sagts här tidigare inte alls måste ske varje dag).
Citat:
Hur returrapporterar jag?

All returrapportering sköter du smidigt på vår webbplats. Logga in med ditt kundnummer och pinkod. Länk till returrapportering hittar du i verktygslådan längst upp på sidan. Det är viktigt att du returrapporterar varje dag för bättre anpassade upplagor. Om du är osäker på hur du ska göra, ta gärna del av vår ”steg för steg-guide”.
http://www.kvallstidningarna.se/support/returer-och-reklamationer

Citat:
Kan jag returrapportera mer än två veckor bakåt?

Nej. Vi vill ha in din retur så fort som möjligt för att lättare kunna leverera en så bra anpassad upplaga som möjligt. Du kan rapportera från och med måndag föregående vecka. Äldre returer går inte att rapportera.
http://www.kvallstidningarna.se/support/returrapportera

Visst, det är ingen absolut krav att returrapportering sker varje dag, men leverantören vill uppenbarligen att det sker varje dag.
Citera
2020-10-11, 06:09
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
http://www.kvallstidningarna.se/support/returer-och-reklamationer

http://www.kvallstidningarna.se/support/returrapportera

Visst, det är ingen absolut krav att returrapportering sker varje dag, men leverantören vill uppenbarligen att det sker varje dag.
Fyfan. Låter jobbigt att behöva logga in och pilla med det där varje dag.
Citera
2020-10-11, 08:40
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Var inte menat mot dig specifikt även om jag citerade mig. Jag fick vibbar av att tonen här började gå mot att "butiksägare vet inte vad de sysslar med" när de med all säkerhet har bättre koll än alla oss.

Jag är enig i din analys om pensionärerna men det är troligen ändå för dem som tidningarna finns där. For now.. Inte fan är de många under 65 som köper dem iaf.

Ägarna har stenkoll på sålda och osålda ex. De blir ju fullfaktturerade för alla tidningar de inte returnerar. Att det finns travar med oöppnade buntar är i sig inget konstigt. Marginalkostnaden att trycka en extra tidning är så jäkla låg att de i princip kan kasta buntar på sina butiker för att garantera att ingen säljer slut innan stängning, vilket vore en värre ekonomisk förlust. Självklart överdriver jag nu, Men en returprocent långt över 50% kan vi nog räkna med.

Behöver vi ens veta hur stor del av upplagan som går till butikerna? Vi vet väl inte tryckupplagan ändå?

Lugnt, jag var allmänt ironisk, inget personligt. Vi kan som butikskunder observera hur varor flyttas runt i butiken mellan olika platser beroende på deras attraktionsvärde.

Jag har arbetat på tryckeri och förlag ger tryckerierna jobb i klumpar. "Ni får trycka våra glättade resemagasin, Dagens Hitlermyter och biltidningar men då ska ni trycka våra serietidningar (med repriserade Kalle Ankaserier från 1982) också".

Jag tror de har samma deal med butikskedjorna. De får antagligen ta in tidningarna i grupp. De får kvällstidningarnas kryss- och trädgårdsbilagor och själva nyhetstidningen är bihanget som numera är gömd bakom kylen med Monsterdricka.

Än så länge ska det finnas tidningar i affärer. Om tio år tror jag Axfood och Ica har sagt ifrån.
Citera
2020-10-11, 17:53
Medlem
Jag vill bara påpeka att de som är nyblivna pensionärer idag var i 35 års-åldern när internet började användas mer allmänt. De pensionärer jag känner är i 80-års åldern och har inga problem med att använda internet för att läsa nyheter eller handla. De spelar spel och deltar i diskussionsgrupper. Så myten om pensionären som har svårt med internätet är överdriven.
Vanans makt har säkert grepp om en del, men prishöjningarna på tidningar har fått en hel del att omvärdera värdet av en kvällstidning.

Slutsats: Tidningarna förlorar läsare även i gruppen 65+.
Citera
2020-10-11, 22:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Tycker personligen att det är sinnessjukt att butiker fortfarande har en massa löpsedlar utanför på bra plats. Vore bättre att berätta om vad de har till salu i butiken och försöka få merförsäljning!

Ja göra reklam för något man säljer så lite av är ju bortkastat. kanske får de betalt av tidningarna för löpsedeln? För tidningen kanske det är reklam för hemsidan på nätet. Folk ser den och kollar på mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det börjar onekligen röra på sig nu. Rejält.
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.journalisten.se/nyheter/sju-tjanster-bort-pa-egmont-i-malmo
https://www.dagensmedia.se/nyheter/blogg/anders-malmsten-aventyret-ar-over-for-bonnier/
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/har-ar-dagspressens-upplagor-stodansokningarna-tvingar-fram-redovisning/
Kul att siffrorna även nämns i gammelmedia. Det enda som är tråkigt är att de inte källhänvisar till "Flashbackdasen" som var först att presentera siffrorna.

Heja Flashbackxxxxx.

Underbara nyheter! Kan de förlora ännu mer annonsörer nu när det avslöjas hur få tidningar de säljer? Eller spelar det ingen roll för det är bara klicken på nätet annonsörerna bryr sig om?
Citera
2020-10-12, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag säger inte emot butiksägarna. Jag påpekade att jag pratat med pensionärer om hur många som skippar tidningen och deras shoppingvanor. När de börjat hoppa över sin morgontidningsprenumeration så följer snart kvällstidningsinköpen de gör då och då i graven de med. Jag tycker Flashback underskattar hur kostnadsmedvetna och omvärldmedvetna pensionärer är. De är inte ett gäng dementa mumier man kan lura på pengar. De har bättre koll på privatekonomin än de flesta millennials.
För varje person jag hört säga att en papperstidning är ett måste på morgonen har jag hört tio som sagt upp sin.

Tidningarna har behållit sin premiumplats i butikerna på övertid under många år. Under de två senaste har jag sett hur de försvunnit vid ordinariekassorna och nu till stor del endast finns vid kioskdelen/paketutlämningen. De tidningar som finns kvar nära kassorna är bilagor som korsorden och kanske TV-bilagorna.

Samtidigt finns det gott om pensionärer som är i stort sett ekonomiskt oberoende. Som har så stort kapital och låga kostnader för boendet med villa/bostadsrätt de äger utan lån, att de inte behöver oroa sig för pengar. Antar att det är denna grupp som tidningarna fortsätter att leva på.
Citera
2020-10-12, 09:03
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja göra reklam för något man säljer så lite av är ju bortkastat. kanske får de betalt av tidningarna för löpsedeln?
Nej, det är däremot ett krav tidningarna ställer på sina återförsäljare.

Citerar ur ”Villkor för leverans av tidningen Aftonbladet”;

6. Försäljning, exponering
Återförsäljaren skall se till att levererade Tidningar utbjuds till försäljning på ett sådant sätt att det fria ordet inte begränsas och har därför inte rätt att vägra exponera eller vägra sälja Tidningarna.

Återförsäljaren skall även exponera löpsedlar som levereras tillsammans med Tidningen. Exponeringsutrustning får endast användas för av Utgivaren levererade Tidningar och löpsedlar fr o m leverans till stängningsdags.

”På ett sådant sätt att det fria ordet inte begränsas”. Där jag bor har vi en handlare som varje gång det är en bedrövlig löpsedel, främst med skvaller tror jag, sätter den upp och ned.

Edit: Länken;
https://www.preserv.se/DLdocs/Aftonbladet_levvillkor.pdf
Citera
2020-10-12, 09:14
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Samtidigt finns det gott om pensionärer som är i stort sett ekonomiskt oberoende. Som har så stort kapital och låga kostnader för boendet med villa/bostadsrätt de äger utan lån, att de inte behöver oroa sig för pengar. Antar att det är denna grupp som tidningarna fortsätter att leva på.

Det är just dessa pensionärer jag syftar på. Det är de pensionärer som sålt husen vid rätt tillfälle, ägt skog eller tomter samt investerat i rätt aktier som gett upp tidningarna. Anledningen de angett till mig är att "textmaterialet och bilderna är skitdåliga, familjedelen har man ju på Facebook och Instagram och lokalsporten följer vi på den digitala lokaltidningen där vi får se resultatet snabbt". Det handlar inte om att de skulle sakna pengar, det är inte värt pengarna enligt dem. Det här är folk mellan 70 och 85.

Om någon grupp håller sig kvar i större omfattning gissar jag att det är 55 till 70. De är inte riktigt redo att ändra sina vanor eller flytta från huset och de har ganska låga kostnader de med.
Jag kan sitta och killgissa och försöka få ut ett sammanhang av allt jag fått höra men även pensionärer med pengar släpper prenumerationerna i samma veva som de flyttar till lägenhet och gör sig av med onödiga saker.

När ni funderar över varför tidningarna finns kvar så kom ihåg att annonser är den stora inkomsten - inte prenumeranterna. Först försvinner kunderna, sedan annonsörerna. Dessutom är alla siffror; inkomster, upplagespridning, läsare per ex, tid spenderad per onlineartikel och antal klick dopade.

Det är bättre att tro på en bulgarisk, cigarettstinkande bilhandlare med gabardinbyxor och plastros på kavajslaget än någon ur klanen Bonnier om man undrar hur firman går.
Citera
2020-10-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Tänker mig att det kommer gå fort nu.

Så här sopiga siffror gör att det blir än svårare att sälja annonsplatser, vilket gör att de kommer sänka priset, vilket i sin tur gör att de behöver höja lösnummerpriset, vilket gör att än färre köper, vilket gör att det blir än svårare att sälja annonsplatser i en allt hastigare snurrande, allt brantare spirande spiral.

Har följt tråden sporadiskt och tycker det finns en del intressanta analyser här. Tack till alla som bidrar.

Funderar också en del på gammelmediernas digitala plattformar. aftonbladet.se var ju sveriges mest besökta site ett tag och de ligger väl fortfarande hyfsat till. Men i längden måste ju även deras genomslag på nätet minska. Att Aftonbladet blev starka på nätet beror givetvis på att man hade ett starkt varumärke i tidningen. Men om man tänker sig några årtionden fram i tiden när kidsen inte ens vet vad en tryckt tidning är för något så finns det knappast någon anledning för dem att surfa in på aftonbladet.se om inte innehållet är relevant för dem.

Vilka är det som besöker dessa nyhetssiter och dessutom betalar för premiuminnehåll? Även där bör vi rimligen finna kunderna i det lite högre åldersspannet. Kan inte tänka mig att 20-25 åringar idag betalar pengar till DN för att få läsa deras betalartiklar. Själv har jag slutat gå in på deras siter eftersom jag vet att det mesta ligger bakom betalvägg. Den enda jag fortfarande besöker regelbundet är svt.se
Citera
2020-10-12, 14:11
Medlem
TT uppger: " TT Nyhetsbyrån ska spara 25 miljoner kronor - medarbetare sägs upp".

Bra start på veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in