2018-02-07, 19:54
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Han äger inte tidningen längre.

Nej, det vet jag. För att slippa betala av skulderna så överlät Chang Frick IP - för varumärket - till en dansk jude och lät en svensk jude plocka in prenumerationspengarna. Är det schysst gjort?
Citera
2018-02-07, 23:19
Medlem
Elementarts avatar
Det var nå bekant på Facebook som delade ett inlägg (minns inte från vem) om att Aftonbladet är i en riktig kris ju, det talas till o med om att man funderar på att lägga ner den tryckta tidningen och bara köra digitalt. Försökt hitta det inlägget igen, men har inte lyckats. Är det någon fler som känner igen det inlägget?
Citera
2018-02-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Det var nå bekant på Facebook som delade ett inlägg (minns inte från vem) om att Aftonbladet är i en riktig kris ju, det talas till o med om att man funderar på att lägga ner den tryckta tidningen och bara köra digitalt. Försökt hitta det inlägget igen, men har inte lyckats. Är det någon fler som känner igen det inlägget?

Nej, men skulle inte bli förvånad över att dessa diskussioner förs. AB har ju rasat oavbrutet på papper och att fortsätta ge ut den i detta medium börjar väl med tiden närma sig Ebberöds bank?
Citera
2018-02-07, 23:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Januari siffror har anlänt!

https://www.medievarlden.se/2018/02/starkt-januari-trots-minskning/

Dagspress landsort: -15,6%
Dagspress storstad: -26,2%
Dagspress kväll: -10,7%
Online: -12,5%

Går käpprätt åt helvete för tidningarna. Både i print och online.

Online-tappet är en positiv överraskning. Detta betyder att fler folk inser MSM smörjan och går inte ens på deras internetsidor, fast det är gratis. Jag har inte besökt någon MSM sida på flera år med undantag kanske di.se för att kolla kursen, läser inget bara kollar siffrorna.

MSM är besegrat och förnedrat, både i Sverige och utomlands. DN med sin agendajournalistisk är inget idag än att skrika sig hes när ingen lyssnar. Även borde vi sluta upp med att länka eller diskutera deras nyheter här på FB eftersom dem är helt förlegade och ointressanta. Vi kontrollerar agendan nu.
Citera
2018-02-08, 09:05
Medlem
http://m.schibsted.com/en/ir

Resultatet för schibsted för 2017Q4 är ute. Aftonbladet print faller, online lite upp och SvD faller både i print och online.
Citera
2018-02-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman

Resultatet för schibsted för 2017Q4 är ute. Aftonbladet print faller, online lite upp och SvD faller både i print och online.

Det stora/verkliga fallet för Aftis kommer som vanligt när siffrorna för Q1 detta år är ute (i maj?), och med tanke på Virtanengate och regeringens problem under hösten (med ledarsidans uppbackning) så lär det bli en käftsmäll för Schibsted.
Citera
2018-02-08, 09:37
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman

Trots att Aftonbladet slår på stora trumman om att man minsann gör 255 miljoner i vinst under 2017 ser jag flera orosmoln.

Om man börjar med omsättningen i miljoner har den varit på nedgång i flera år:

2015: 1,935
2016: 1,933
2017: 1,861

Även Svd visar minskad omsättning senaste året.

2016: 951
2017: 915

Men jag måste faktiskt säga att jag är imponerad när det gäller deras förmåga att spara pengar. Att vinsten ökar trots upplagetapp och ytterst små ökningar i online visar på handlingskraft.
Men i det långa loppet kan man inte spara sig till tillväxt, om omsättningen ständigt minskar kan man inte öka vinsten fortsätta öka. Detta är något investerarna vet.

I rapporten nämns att Print fortsatte att rasa i Q4, dock utan att nämna några siffror eller procent.
Jag tror att det kan ligga runt 45-50k i sålda ex nu vilket kanske till och med närmar sig break even på nuvarande priser. Kan man få se en prishöjning till innan valet? Inte omöjligt alls, och då är frågan om folk vill/har råd att köpa tidningen varje dag..
Citera
2018-02-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Trots att Aftonbladet slår på stora trumman om att man minsann gör 255 miljoner i vinst under 2017 ser jag flera orosmoln.

Om man börjar med omsättningen i miljoner har den varit på nedgång i flera år:

2015: 1,935
2016: 1,933
2017: 1,861

Även Svd visar minskad omsättning senaste året.

2016: 951
2017: 915

Men jag måste faktiskt säga att jag är imponerad när det gäller deras förmåga att spara pengar. Att vinsten ökar trots upplagetapp och ytterst små ökningar i online visar på handlingskraft.
Men i det långa loppet kan man inte spara sig till tillväxt, om omsättningen ständigt minskar kan man inte öka vinsten fortsätta öka. Detta är något investerarna vet.

I rapporten nämns att Print fortsatte att rasa i Q4, dock utan att nämna några siffror eller procent.
Jag tror att det kan ligga runt 45-50k i sålda ex nu vilket kanske till och med närmar sig break even på nuvarande priser. Kan man få se en prishöjning till innan valet? Inte omöjligt alls, och då är frågan om folk vill/har råd att köpa tidningen varje dag..

De flesta tidningarna är snarare publicister än journalister. Att gräva fram information med hjälp av tips är utdöende. I dag ser vi istället "artiklar" grundade på inlägg i social medier.
Detta sparar enormt mycket tid och en anställd som är aktiv i social medier kan på några minuter hämta in inlägg/reflektioner från hundratals personer utan att behöva lyfta ett finger. Dvs, så länge sociala medier är populärt så kommer tidningar som Aftonbladet att tjäna pengar.
Citera
2018-02-08, 18:29
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Varför nämns inga konkreta siffror? Kommer de redovisas vid ett senare tillfälle Och i så fall när?
Citera
2018-02-08, 20:39
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Några av jobben med sämst framtidsutsikter de närmaste fem åren enligt Arbetsförmedlingen:

* Informatörer
* Kommunikatörer
* Journalister
* Prepresstekniker
* Tryckare
* Bokbindare

Klockan klämtar för avskummen ute på landets redaktioner Deras jobb som propagandister och landsförrädare försvinner i stadig takt och deras vanligaste flyktväg (kommunikatör) är också snart helt försvunnen. Lägg därtill att deras sociala status sjunker allt mer i och med att deras strypgrepp om den allmänna debatten allt mer lossnar och folk mer och mer börjar associera journalist-yrket med lögner, översitteri, klickbeten, våldtäkt och hyckleri.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-finns-jobben-om-fem-ar-1
Citera
2018-02-08, 23:55
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

Fatta vilket enorm ineffektivt företag Aftonbladet har varit som kunnat behålla vinsterna genom ständiga besparingar med en upplaga i princip fritt fall i många år.

Men om Aftonbladet ligger runt eller under 60k...hur går det då inte för expressen?
Citera
2018-02-09, 07:12
Medlem
Min lokala hemköp byggde om för någon månad sedan. Igår när jag handlade där så kom jag att tänka på tidningarna.

Där veckotidningarna, serietidningarna stått har de haft en gång med mycket plats, nu har de placerats brevid kassan och är mycket färre än tidigare. Där tidningarna tidigare stått står nu godiset och tvättvaror som flyttats på grund av en kyl med mer kylda matvaror som baugetter, ciabata i påse som ska värmas i Micro står. Kvällstidningarna är placerade med övriga tidningar och morgontidningar syns inte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in