2020-10-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
VLT hade en krönika av tidningschef Pasi idag där antalet prenumerationer ökat med 1000 pers senaste året.

Det säger absolut ingenting.

De brukar vara duktiga med att slå sig för bröstet, men glömmer att berätta hela sannningen.
Är dessa 1000 nya NETTO? Är de fullbetalande prenumeranter? Osv...
Oftast har man lockat in dem på "Prova 3 månader för 9:-". Och vips så har man 1000 nya prenumeranter, som sedan avslutar när fullpris skall betalas
Citera
2020-10-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det säger absolut ingenting.

De brukar vara duktiga med att slå sig för bröstet, men glömmer att berätta hela sannningen.
Är dessa 1000 nya NETTO? Är de fullbetalande prenumeranter? Osv...
Oftast har man lockat in dem på "Prova 3 månader för 9:-". Och vips så har man 1000 nya prenumeranter, som sedan avslutar när fullpris skall betalas

Om det nu går att avsluta. De kan göra som DN, göra det så svårt att säga upp så de flesta ger upp sina försök.
Citera
2020-10-10, 17:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Fin uträkning.

Man kan ju jämföra med kassaplatsen för en proteinbar, där förtjänsten ligger på 5-15 kr per bar. Vi kan räkna lågt; 8:-/bar. Varje låda rymmer 15 bars = 120:- förtjänst. Minst. Lådan tar upp extremt liten plats jämfört med ett skrymmande tidningsställ. Barsen tar knappt någon tid att packa upp, håller flera månader och ska inte heller returneras.

Samma sak med tuggummi och allt annat.

Inte undra på att butik efter butik slutar sälja tidningarna, eller förflyttar dem till butikens sämsta placeringar. Att sälja kvällstidningar innebär mängder av arbete till obefintlig förtjänst. Det kostar mer än det smakar. Förr var tidningen lite av en lockvara - som mjölk. Man sålde tidningen för att då fick man in folk och köpa annat med. Numera är det inte så. Ytterst få går till butiken för en tidnings skull.

Det kan ju fortfarande vara en lockvara - för pensionärer. Även om pensionärerna inte handlar för i närheten av lika mycket som en barnfamilj handlar oftast under andra tider än oss som jobbar. Om pensionärerna slutar handla i en butik riskerar den att stå nästan öde mitt på dagen samtidigt som personalen kostar pengar. Så det kan nog vara viktigt att få in dem också. Det är förmodligen även därför dagstidningarna och skvallertidningarna står väl synligt och uppställda i midjehöjd så de lätt ser och når dem förmodar jag?
Citera
2020-10-10, 19:04
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det kan ju fortfarande vara en lockvara - för pensionärer. Även om pensionärerna inte handlar för i närheten av lika mycket som en barnfamilj handlar oftast under andra tider än oss som jobbar. Om pensionärerna slutar handla i en butik riskerar den att stå nästan öde mitt på dagen samtidigt som personalen kostar pengar. Så det kan nog vara viktigt att få in dem också. Det är förmodligen även därför dagstidningarna och skvallertidningarna står väl synligt och uppställda i midjehöjd så de lätt ser och når dem förmodar jag?

Det är inte tidningarna som drar pensionärer på dagarna. Butiker har ju pensionärsrabatter på 5%. Oftast på tisdagar som är den lugnaste dagen. Det är så de försöker jämna ut kundtillströmningen. Det är inte Malin Wollins krönikor som lockar Ann-Christin och Bertil.
Citera
2020-10-10, 19:12
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Om det nu går att avsluta. De kan göra som DN, göra det så svårt att säga upp så de flesta ger upp sina försök.

Helt fel. Jag har "provat" gång på gång. Aldrig svårt att avsluta.
Citera
2020-10-10, 20:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är inte tidningarna som drar pensionärer på dagarna. Butiker har ju pensionärsrabatter på 5%. Oftast på tisdagar som är den lugnaste dagen. Det är så de försöker jämna ut kundtillströmningen. Det är inte Malin Wollins krönikor som lockar Ann-Christin och Bertil.

Jag tänkte snarare att pensionärer precis som alla andra måste handla mat. Helst gör de rimligen der när det är som lugnast i butikerna. Kan de välja mellan två butiker där det i den ena säljs dagstidningar och i den andra inte, väljer de sannolikt den förstnämnda. Att ta bort dagstidningarna borde således medföra en risk för butikerna att bli av med många av sina äldre kunder. Men visst kan de säkert handla maten i en billig butik som saknar dagstidningar och därefter gå till en dyrare för att handla tidningen. Men risken den billigare butiken tar med att ta bort dagstidningarna är att pensionären väljer att handla allt i den lite dyrare butiken istället för att behöva springa runt till olika butiker. Men det är förståss lite individuellt hur mycket pengar de har liksom hur mycket ork de har att springa runt.
Citera
2020-10-10, 20:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tänkte snarare att pensionärer precis som alla andra måste handla mat. Helst gör de rimligen der när det är som lugnast i butikerna. Kan de välja mellan två butiker där det i den ena säljs dagstidningar och i den andra inte, väljer de sannolikt den förstnämnda. Att ta bort dagstidningarna borde således medföra en risk för butikerna att bli av med många av sina äldre kunder. Men visst kan de säkert handla maten i en billig butik som saknar dagstidningar och därefter gå till en dyrare för att handla tidningen. Men risken den billigare butiken tar med att ta bort dagstidningarna är att pensionären väljer att handla allt i den lite dyrare butiken istället för att behöva springa runt till olika butiker. Men det är förståss lite individuellt hur mycket pengar de har liksom hur mycket ork de har att springa runt.

Jag tror du övervärderar papperstidningarnas attraktion på pensionärer. De går såklart först och främst till den butik som har billigast dagligvaror. Tvåa på listan brukar vara hur nära butiken ligger och hur lätt det är att nå varorna om reumatismen och annat ställer till problem, tre är om det finns annat i närheten som apotek, klädbutiker och skoaffärer. Papperstidningar är inte ens topp tio om du frågar mig. De senaste fem åren har jag kanske sett 20 personer köpa papperstidningar - visst har majoriteten varit pensionärer men de flesta pensionärer jag umgås med har sagt upp sina tidningar eller kommer att göra det. 3000 eller mer om året vill de hellre lägga på roligare och viktigare grejer.
Citera
2020-10-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad

Jag håller med i sak och tycker också tidningarnas placering i butiker och kassor är märklig.

Men nånstans så blir det lite väl högtravande att sitta här och tro att vi vet bättre än dessa 6500 butiksägare. Visst finns det en viss tröghet när det kommer till förändring, men om det verkligen varit så mycket jobb för så lite utdelning som vissa här vill få det till, då hade antalet återförsäljare minskat snabbare än vad vi ser idag.

Uppenbarligen tycker de allra flesta att det är värt en premiumplats i sin butik och att det är värt mödan med returrapportering (som mot vad som sagts här tidigare inte alls måste ske varje dag).
Citera
2020-10-10, 20:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Jag håller med i sak och tycker också tidningarnas placering i butiker och kassor är märklig.

Men nånstans så blir det lite väl högtravande att sitta här och tro att vi vet bättre än dessa 6500 butiksägare. Visst finns det en viss tröghet när det kommer till förändring, men om det verkligen varit så mycket jobb för så lite utdelning som vissa här vill få det till, då hade antalet återförsäljare minskat snabbare än vad vi ser idag.

Uppenbarligen tycker de allra flesta att det är värt en premiumplats i sin butik och att det är värt mödan med returrapportering (som mot vad som sagts här tidigare inte alls måste ske varje dag).

Jag säger inte emot butiksägarna. Jag påpekade att jag pratat med pensionärer om hur många som skippar tidningen och deras shoppingvanor. När de börjat hoppa över sin morgontidningsprenumeration så följer snart kvällstidningsinköpen de gör då och då i graven de med. Jag tycker Flashback underskattar hur kostnadsmedvetna och omvärldmedvetna pensionärer är. De är inte ett gäng dementa mumier man kan lura på pengar. De har bättre koll på privatekonomin än de flesta millennials.
För varje person jag hört säga att en papperstidning är ett måste på morgonen har jag hört tio som sagt upp sin.

Tidningarna har behållit sin premiumplats i butikerna på övertid under många år. Under de två senaste har jag sett hur de försvunnit vid ordinariekassorna och nu till stor del endast finns vid kioskdelen/paketutlämningen. De tidningar som finns kvar nära kassorna är bilagor som korsorden och kanske TV-bilagorna.
Citera
2020-10-10, 20:31
Medlem
Ratads avatar
En annan "högtravande" observation jag gjort är de buntade tidningarna som inte ens öppnas. Säg att butiken får två små paket som är buntade och öppnar ett så kan man se den andra bunten ligga vid någon kassa tills den skickas tillbaka. Se efter själva när ni är i affären.

Ägarna har förhoppningsvis koll på sålda ex men jag tror inte ens de mest trafikerade kioskerna i Stockholm säljer mer än totalt 100 ex av varje tidning på ett dygn. Vi vet inte ens med säkerhet hur stor del av upplagan som går till butik - sifforna är så förbannat dopade.
Citera
2020-10-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Helt fel. Jag har "provat" gång på gång. Aldrig svårt att avsluta.

När DN började låsa in sitt material fick de kraftig kritik för att de gjorde det närmast omöjligt att säga upp sin provprenumeration. De fick dock massiv kritik för detta och tvingades därmed ändra sin metod så är lättare att säga upp den nu.
Citera
2020-10-10, 21:33
Medlem
Såg att min lokala affär ställt ett stort kylskåp med läsk framför alla tidningar så att de numera har en mer undanskymd roll även om de fortfarande är i anslutning till kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in