2019-04-29, 17:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud är inte politiker eller skiftesman.

Beror vilken 'gud' du refererar till.

Citat:
För dem som inte gör onda gärningar finns ett evigt liv tillsammans med likasinnade. Studera Matteus 5:2-7:27.

Och vad angår 'guds' etik, så räckar bibelviftande inte som allmängilltigt argument.
Citera
2019-04-30, 07:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beror vilken 'gud' du refererar till.

Och vad angår 'guds' etik, så räckar bibelviftande inte som allmängilltigt argument.
Det var ett svar till Finansanalytikern, som nog uppfattar Markusevamgeliets bergspredikan som giltigt argument.
Citera
2019-05-01, 12:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peaseblossom
Om Gud bara vore snell skulle vi bli lata? O inte få sprida vora andliga frön.

Vilken i relation till teodicé-frågan är en falsk dikotomi.
Citera
2019-05-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peaseblossom
Om Gud bara vore snell skulle vi bli lata? O inte få sprida vora andliga frön.
Men då glömmer du bort Edens trädgård, och att de första människorna inte behövde göra nånting. Att arbeta i vårt anletes svett för att bruka jorden är ett straff. Dessutom är vi värda mer än många sparvar enligt Jesus. Det är människor vi ska skylla på när det gäller hungersnöd och fattigdom.
Citera
2020-10-08, 13:19
Medlem
returxs avatar
Gud ett djävulskt påfund?

Skulle det inte kunna vara så att det är Fan själv som hittat på det här med den gode Guden som vi efter döden kan få komma till, bara vi uppför oss som tillräckligt timida och blida och fogar oss i vad Fan satt upp för regler till oss för å få inträde till himmelen? Om det är så att det är Fan (människan?) som så att säga är pappa till Gud, ja då äro det berömda teodicéproblemet löst. Dvs: "Hur kan Gud vara god när han som världens skapare gjort den så ondskefull?"!

Vad säger ni religiösa? Varför är detta scenario jag beskrivit för er helt otänkbart, eller är det inte det?
Vad har ni då för lösning på teodicéproblemet? Att Gud rår i himmelen och Fan i helvetet, alltså efter och i döden! Det vet vi som vedertaget, eller? Fast vad med världen vi idag lever i? I livets värld där rår ju Satan, eller hur, och så eftersom den helt klart är ond!

Våldet styr, och säg inte emot mig för då skjuter jag ner er! Gud har alltså ingen reell makt i denna värld eftersom Guds Rike, som skall sökas först av allt Matt 6:33, inte eftersöks i det materiella av en enda. Inte en enda gör vad Gud vill vi skall göra Rom 3:11-12. Inte en enda "fiskare" finns, för Jesus att idag tillgå! Att Guds Rike finns inom oss är rena rama fanstyget och värre än tröst.

Finnes ett värre inferno än en värld av livsformer där alla är tvingade att äta upp varandra för att överleva? Går det ens i den vildaste fantasi att uppbringa någon värre situation överhuvudtaget än vår värld av idag, där att gömma sig i döden är det bästa som man kan ta till? Jag vill svara ett entydigt NEJ! Jag kan det iaf INTE! Kan ni?

Ja kanske det ändå finns något som är det värsta av allt, nämligen:
"Det skall komma en dag när det inte längre går att gömma sig i döden, så att säga i mängden!
Finns det ingen skillnad här i livet så finns det sannerligen så i döden, var så säkra på detta öde!
"

Tror det här kursiva i de två sista meningarna är en blandning av texter från Bibeln och Sören Kierkegaards Samlade Verk.

Ja, när det timliga och det eviga möts.....
Senast redigerad av returx 2020-10-08 kl. 13:26.
Citera
2020-10-08, 13:30
Medlem
Jävlar vad du måste ha funderat!
Citera
2020-10-08, 13:36
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hittejoel666
Jävlar vad du måste ha funderat!
Jo så är det när man har begåvats så Tack för att du läste. Läs gärna min förra trådstart här nere nånstans som har 0 svar men 228 (var det väl sist) visningar. Lite ordlekar och en aning utbroderat, men med djup tanke i allt. Om man bara det minsta koncentrerar sig så kan man utläsa en hel del där. Varsågod!
Citera
2020-10-08, 13:44
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Läs bibeln och försök utgå ifrån att skiften ljuger om Gud. Att skiften försöker leda läsaren att falla i avgudadyrkan.
Citera
2020-10-08, 13:46
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tillhör inte dom religiösa, utan jag tillhör dom begåvade (ateisterna). Men det scenario du målar upp är lika trovärdigt som att det finns en god gud. Nämligen lika med noll.

Det finns varken goda eller onda övernaturliga krafter (gud, satan). Det är mänsklig uppfinning precis i samma grad som att Harry Potter är en påhittad figur.
Citera
2020-10-08, 13:47
Medlem
Nej. Satan saknar motiv att ens vilja att folk ska till himlen eller ett paradis

Däremot så är guds påstående om att han är en god, bärmhärtig och kärleksfull fader en lögn. Han är bara en svag tyrann.

Att satan skulle styra är också en av guds lögner. Namnet/ordet satan betyder motståndaren och är således i konstant opposition mot skapelsen.
Citera
2020-10-08, 13:58
Medlem
neuron-drones avatar
Som jag läser bibeln utan förutfattade meningar så fanns själsguden Elohim från början. Det var en mångfald av gudar eller en slags världssjäl.

De skapade världen på 6 dagar. Sedan är det ovisst vad som hände med Elohim.

Men där bibeln fortsätter råder yahweh, som bara verkar kunna skapa ur redan skapad materia. Han tror att han är gud. Han tror det finns andra gudar, han är avundsjuk och skriver i 10 guds bud att ingen får avguda annat än honom.

Rent namnmässigt är yeshuah sonen av yahweh, den vi kallar jesus. Jesus fortsätter den ogudaktige yahwehs rike på jorden.

Den himmel som vi ska komma till har mått, det är en ganska liten kub för så många människor.

Det verkar som Ehlohim och deras rike upphörts, i bibeln drabbades deras rike av torka för yahweh hade bestämt det. Han sket i de andra människorna som eventuellt överlevt och skapade sitt eden.

Så ja, om man inte läser bibeln som den är menad, som ett varningens ord, då kan man nog hamna var som helst.
Citera
2020-10-08, 13:59
Medlem
Gud vill att man skall dyrka honom samtidigt som han låter oskyldiga lida i av dom allra eländigaste plågor. Jag hoppas på att han inte existerar. En maktlös narcissist som säger sig vara omnipotent. Och människor som tror på honom, beredda att slakta och döda i herrens namn? Vilken gud tillåter det?
Senast redigerad av G99G99G 2020-10-08 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in