Citat:
Ursprungligen postat av
Talking-Donkey
Läs bibeln och försök utgå ifrån att skiften ljuger om Gud. Att skiften försöker leda läsaren att falla i avgudadyrkan.
Jo du äro rätt så rätt ute med vilken infallsvinkel man ska ha i sina eventuella bibelstudier men den går att
återcykla genom att läsa den som de ju gör därnere i Mellan Östern, från höger till vänster och från bakpärm till frontcover. Jag undrar dock lite hur du skiljer mellan gudsdyrkan och avgudadyrkan? Jag tolkar det som att du menar att all gudsdyrkan intet annat är än ren å skär avgudadyrkan. Rätt uppfattat?
Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Jag tillhör inte dom religiösa, utan jag tillhör dom begåvade (ateisterna). Men det scenario du målar upp är lika trovärdigt som att det finns en god gud. Nämligen lika med noll.
Det finns varken goda eller onda övernaturliga krafter (gud, satan). Det är mänsklig uppfinning precis i samma grad som att Harry Potter är en påhittad figur.
Hm...vilket scenario är det? Jag gör ett utspel om att Gud inte har skapat människan utan att det är tvärsom. Det samma som du hävdar!
För att göra det fullständigt klart vill jag deklarera att jag ser begreppet Gud som det goda (altruism) och jag ser begreppet Fan som det onda (kapitalismen). Jag håller och drar alltså bildligt talat Gud i skägget och Fan i svansen samtidigt.
Infernot jag beskriver om att allt levande äter annat liv för att kunna leva stämmer ju eller hur!?
Att våldet har makten stämmer ju också, så var är scenariot?
Det kursiva är inte mina ord, utan citerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
L-P-I
Nej. Satan saknar motiv att ens vilja att folk ska till himlen eller ett paradis
Däremot så är guds påstående om att han är en god, bärmhärtig och kärleksfull fader en lögn. Han är bara en svag tyrann.
Att satan skulle styra är också en av guds lögner. Namnet/ordet satan betyder motståndaren och är således i konstant opposition mot skapelsen.
Så de här två är alltså enligt dig två personer eller är det två nätverk?
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Som jag läser bibeln utan förutfattade meningar så fanns själsguden Elohim från början. Det var en mångfald av gudar eller en slags världssjäl.
De skapade världen på 6 dagar. Sedan är det ovisst vad som hände med Elohim.
Men där bibeln fortsätter råder yahweh, som bara verkar kunna skapa ur redan skapad materia. Han tror att han är gud. Han tror det finns andra gudar, han är avundsjuk och skriver i 10 guds bud att ingen får avguda annat än honom.
Rent namnmässigt är yeshuah sonen av yahweh, den vi kallar jesus. Jesus fortsätter den ogudaktige yahwehs rike på jorden.
Den himmel som vi ska komma till har mått, det är en ganska liten kub för så många människor.
Det verkar som Ehlohim och deras rike upphörts, i bibeln drabbades deras rike av torka för yahweh hade bestämt det. Han sket i de andra människorna som eventuellt överlevt och skapade sitt eden.
Så ja, om man inte läser bibeln som den är menad, som ett varningens ord, då kan man nog hamna var som helst.
Ja det finns väl något i bibeln om 144 000 och inga fler som ska komma till himlen när det väl beger sig. En högst märklig situation som väl riskerar att ända upp i en erbarmlig konkurrens om de få platser som står till buds. Det är väl därför man ser en lång rad av patinerade stora läderbiblar i knät på mer än lovligt högfärdiga pastorer längs fram i Filadelfiakyrkan när högtidsgudstjänster tar plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
G99G99G
Gud vill att man skall dyrka honom samtidigt som han låter oskyldiga lida i av dom allra eländigaste plågor. Jag hoppas på att han inte existerar. En maktlös narcissist som säger sig vara omnipotent. Och människor som tror på honom, beredda att slakta och döda i herrens namn? Vilken gud tillåter det?
Ja det är just detta som är det av mången omtalade teodicéproblemet. Voltaire var väl den förste som i sin bok Candide beskrev bedrövelsen när huvudpersonen reste världen runt och såg eländet där människor drog sina sista suckar av olika anledningar pga människors ondska. Jag har själv inte läst boken så rätta mig om jag skulle ha fått höra fel om den.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnickeliSnack
Du har missuppfattat hela faderulingen. Man kommer inte till himmelen när man dör. I alla fall inte i kristendomens läror. Beträffande teodicéproblemet så är det inget problem. Jävulen styr på jorden fram tills nästa uppståndelse. Målet med livet är inte att leva i den här världen.
Du säger att jag har missuppfattat faderulingen. Ditt ord är rödlinjemarkerat. Jag stoppade in ett S som du ser och vips kom rödlinjen väck. Har du stavat fel helt enkelt , eller? Faderu
slingen vem är det isf som du anser att jag har missuppfattat? Om inte målet är att leva varför gör du det då?