Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-07, 11:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Globalt (uppmätt) värmerekord igen:

Inte bara september utan även:
Ursäkta, såg inte att du redan hade postat den här infon! Å andra sidan förtjänar den att upprepas, eller hur!
Citera
2020-10-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har envist ignorerat dessa fakta.
Ljug inte. Jag har aldrig förnekat att värme, torka eller vind skulle påverka bränder.

Citat:
Detta har pågått under en längre tid och det kan inte bero på något annat än den globala uppvärmningen.
Missade du (plus minus) 2% förändring av torka i det området sedan 1901? Det går inte att bara ta ett år och säga att det beror på AGW.
Kan du inte hålla dig till fakta. Du kan inte påstå att det är 30% mer torka i Kalifornien nu och sen ligger inte ens bränderna i det området. Det har liksom ingen koppling.

Citat:
De olika faktorerna samspelar och naturligtvis spelar även andra förhållanden in. T ex förekomsten av döda träd.
Ja exakt.

Citat:
Jag vill helst hålla mig till det väsentliga.
Du menar bara det som skulle styrka eller tyda på att ha orsakats av AGW och ignorera all fakta?
Citera
2020-10-07, 11:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ursäkta, såg inte att du redan hade postat den här infon! Å andra sidan förtjänar den att upprepas, eller hur!

Visst. Självklart.

Det som är intressant (och kanske även lite skrämmande) är att jag postade ett ungefär likadant inlägg vid nästan samma tidpunkt förra året :

2019-10-08, 21:42 https://www.flashback.org/sp68948120

September 2019 var den varmaste månad som hade uppmätts av Copernicus då. Men detta rekord slogs alltså redan året efter, dvs i år.
Citera
2020-10-07, 13:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Jag tog 30 års perioder, 1860-1889 och 1990-2019.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.9822!/temp_var_tom_2019.xls

Ja det inte kul att inte få riktiga vintrar.
Värt att notera är dock att 1930-talets vintrar hade medeltemp som var högre än 2010-talet. 1990-talet och 2000-talet var även varmare än 2010-talet.

Då blir ju tidsperioden kortare, så då blir det ju mindre.

Nu bilr jag nyfiken.

Skriver du om Sverige eller något annat område?

Vilken källa har du använt?

Citera
2020-10-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Då blir ju tidsperioden kortare, så då blir det ju mindre.

Nu bilr jag nyfiken.

Skriver du om Sverige eller något annat område?

Vilken källa har du använt?

Tycker du det är konstigt att räkna en 30 års period? Är det inte ganska standard att använda minst en 30 års period vid beräkning av klimatet?
Källan finns i inlägget, det är en direktlänk så du kunde räkna själv utan att leta efter data på websidan.
Annars har du denna länk där du kan hitta alla temperatursamanställningarna från SMHI
(finns under LADDA HEM på högra sidan, eller under texten om du använder mobil)
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430

För att förtydliga så är det bara Sverige jag pratade om nu.

Edit: om du menade källan för vintertemperaturerna så finns de via länken ovan också.
Senast redigerad av Bush1 2020-10-07 kl. 13:40.
Citera
2020-10-07, 14:28
Medlem
humanlifes avatar
Ännu ett rekord är under uppsegling! Orkanen Delta utanför Mexiko, kolla videon!

Hurricane Delta makes landfall near Cancun as Mexico faces 'powerful' storm, tourists hunker down

A powerful Hurricane Delta roared ashore on Mexico's Yucatan Peninsula on Wednesday, making landfall near the Cancun resort town and sending thousands of tourists and residents into shelters.
The U.S. National Hurricane Center in Miami said Wednesday morning that Hurricane Delta has weakened a bit to a Category 2 storm but is still packing maximum sustained winds of 110 mph as it was located 20 miles south of Cancun.

https://www.foxnews.com/world/hurricane-delta-cancun-mexico-storm-tourist-shelter-hotel-resort-tropical-cyclone
Citera
2020-10-07, 15:05
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Tycker du det är konstigt att räkna en 30 års period? Är det inte ganska standard att använda minst en 30 års period vid beräkning av klimatet?
Källan finns i inlägget, det är en direktlänk så du kunde räkna själv utan att leta efter data på websidan.
Annars har du denna länk där du kan hitta alla temperatursamanställningarna från SMHI
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430

Edit: om du menade källan för vintertemperaturerna så finns de via länken ovan också.
Men källan stödjer inte ditt påstående om varmare 30-tal osv. Visst, enskilda vintrar på 30-talet var varmare än enskilda vintrar på 2010-talet.
Men "1930-talets vintrar hade medeltemp som var högre än 2010-talet."
.. stämmer inte. Se den svarta kurvan.

Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-10-07 kl. 15:07.
Citera
2020-10-07, 15:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Nej jag tycker inte alls att det är konstigt. Tvärt om tycker jag att det är bra eftersom, som du skriver, det är lite standard att använda 30-års medelvärden när man ser till vad som händer med klimatet.

Det var bara jag som var lite lat och använde det "ungefär" 10-års medelvärde som redan fanns i grafen.

När men ser till vad som händer över kortare tidsperioder, som t.ex. dom senaste 40 åren blir det ju lite konstigt att använda 30-års medelvärden. Då brukar man ofta kompromissa till kanske 15-års medelvärden eller ännu kortare period. Men det var ju inte aktuellt i det här exemplet där det fanns data från 1860 och framåt.

Citat:

OK, det var ju Sverige som var på tal, så det borde jag väl ha gissat. Nu vet jag säkert.

Citera
2020-10-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Men källan stödjer inte ditt påstående om varmare 30-tal osv. Visst, enskilda vintrar på 30-talet var varmare än enskilda vintrar på 2010-talet.
Men "1930-talets vintrar hade medeltemp som var högre än 2010-talet."
.. stämmer inte. Se den svarta kurvan.

Jo det stämmer visst. Medelvärdet för 30-talets vintrar var varmare. Det är ju bara öppna filen o räkna. Excel kan räkna åt dig.
Citera
2020-10-07, 16:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jo det stämmer visst. Medelvärdet för 30-talets vintrar var varmare. Det är ju bara öppna filen o räkna. Excel kan räkna åt dig.
Du har rätt. Det är för "långtidsmedelvärdet" 2010-talet visar högre siffra.
Citera
2020-10-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nej jag tycker inte alls att det är konstigt. Tvärt om tycker jag att det är bra eftersom, som du skriver, det är lite standard att använda 30-års medelvärden när man ser till vad som händer med klimatet.

Det var bara jag som var lite lat och använde det "ungefär" 10-års medelvärde som redan fanns i grafen.

När men ser till vad som händer över kortare tidsperioder, som t.ex. dom senaste 40 åren blir det ju lite konstigt att använda 30-års medelvärden. Då brukar man ofta kompromissa till kanske 15-års medelvärden eller ännu kortare period. Men det var ju inte aktuellt i det här exemplet där det fanns data från 1860 och framåt.
Ja det är väl svårt att veta vilka tidsintervall som är mest korrekta att använda, speciellt om man har ett klimat som har stigande eller sjunkande långtidstrender. Det skiljer sig också hur de olika årstiderna har förändrats över tid. Just vintrarna i Sverige verkar tidigare spretat mer, en extremt kall vinter följt av en liknande medel temp som de senaste åren. Senaste 30 åren verkar det varit överlag mer stabilt varmare, eller har jag fel?
Klart det är oroande om trenden åt något håll fortsätter i all evighet utan att plana ut.
Citera
2020-10-07, 18:41
Medlem
JulMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Står du helt handlingsförlamad i ditt liv för att vår bristande förståelse av mörk materia gör det omöjligt för dig att avgöra konsekvenserna av dina handlingar? "Skall jag köpa en kopp kaffe, Nja, den där mörka materian kanske gör att det är en dålig idé."

"All models are wrong, but some are useful"
- George Box

Det är alltid trevligt att ha perfekt information när man fattar beslut, men det är ytterst sällan man har det. Vare sig det handlar om en general som förbereder en militär offensiv, en företagsledare som funderar på om man skall investera i en ny produkt eller en riksbankschef som skall sätta räntan så har de inte någon perfekt kunskap. Beslut fattas baserat på de bästa fakta man har tillgång till och så får man justera om det visar sig att dessa var fel.

Vad är ditt alternativ? Att fortsätta släppa ut koldioxid i hopp om att modellerna inte bara har något dramatiskt fel utan också ett fel i rätt riktning är inte direkt ofarligt.

Koldioxidhalten var mycket lägre i början av 1900-talet. Det är summan av alla relevanta faktorer som styr. Svavel försvinner snabbt ur atmosfären medan CO2 blir kvar, så för att balansera skulle svavelutsläppen ständigt behövt öka, vilket de alltså inte gjorde utan den uppvärmande effekten från CO2 tog överhanden.

Det finns folk som fallit från tredje våningen, i extrema fall rentav från flygplan, utan att ta skada så du vet inte. Framförallt vet du inga detaljer om hur illa det går, och det är så du verkar resonera om CO2, att eftersom vi inte vet exakt hur stor effekten är behöver vi inte bry oss.

Sen har du en poäng i att vi har massor med folk som faller ut genom fönster så vi kan bilda ett statistiskt underlag för riskerna. Däremot har vi bara en jord och ett pågående experiment, så vi kan inte på motsvarande sätt veta förrän efteråt. Vi måste förlita oss på modeller av hur klimatet kommer påverkas.

Alternativet är väl att man inte sprider masspsykos och kopplar varenda storm och brand och torka till co2, mindre arealer brinner årligen nu än för 100 år sedan, dock främst på grund av att människor jobbar hårt för att släcka eldar och många skogsområden har konverterats till jordbruksland, men jag skulle gissa på att du tror att det brinner mer som gemene man som får sin verklighetsuppfattning från media.

Visst håller jag med om att man ska jobba för att utveckla teknologi som kan upprätthålla hög levnadsstandard utan att behöva ändliga resurser, men man behöver inte stävja utvecklingen genom att fokusera på fel saker och få människor att hata sig själva för att dom lever och sänka deras levnadsstandard.

Vet inte vad du menar med att det skulle vara farligt om det blev varmare?
Senaste 10 åren, 2010-2019 var 0,33 grader varmare i snitt än 1930-1939 i Sverige (https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430), absolut ingenting negativt har hänt än så länge i vårt land i varje fall.. Enligt IPCCs senaste rapport ar5 är det som har hänt än så länge mer extremvärme och mindre extremkyla och mer regn på vissa ställen, och sannolikt kraftigare stormar i nordatlanten om jag inte minns fel.. Samtidigt ökar skördarna av alla grödor så egentligen kanske det är bra med mer co2? Och så står vi inför en istid inom några tusen år så vi kanske hjälper framtidens befolkning? Svårt att säga.
Vet inte varför du kallar det fakta när det är bästa gissningarna du menar, fakta betyder säkert konstaterat sak*förhållande, inte möjlig osäker uppskattning.

Igen, jag pratar generellt, inte specifikt om mörk materia, det är ett exempel på att vår förståelse för hur universum fungerar (fysik), därav klimatet. är begränsad och ofullständig och det är således vis är svårt att göra en modell som träffsäkert kan förutse kommande förändringar, och när, som artikeln jag refererade till beskriver det, kända faktorer som avsmältning av inlands och havsisar inte är ackurat representerade i nuvarande modeller, kanske dom blir aningen missvisande eller hur?
Senast redigerad av JulMeister 2020-10-07 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in