Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Jag har inte påstått att faktan kommer från Trump.
Vad är det du vill att jag ska verifiera? Du vet väl i vilket område som medelvärdet för torka hade ökat med 30%? Du påstod att en del av Kalifornien har ökat med 30%, det är ju också viss skillnad mot vad du påstod tidigare i tråden då du skrev att hela Kalifornien hade ökat med 30%.
Om du vet vilket område som ökat med 30% i medelvärde sedan 1901 och du tar reda på var August Complex wildfire ligger med en lätt google sökning så ser du att dom inte hänger ihop. Självklart kanske det är torrare än normalt i den delen av Kalifornien i år men vi kan inte ta ett år som exempel, så handlar det inte om klimat längre.
Har du någon data från som sträcker sig till början av 1900-talet för Sibirien, Australien, Spanien, Grekland?
Du påstod att torkan i de områden som brinner har varit i stort sett obetydlig, det var det jag tyckte att du borde verifiera, men det gjorde du alltså inte.
Din argumentation kring bränderna har genomgående varit usel, minst sagt. Du har inget att säga om de människor som drabbas, som dör eller förlorar sina hem i lågorna. Du har sällan eller inget alls att säga om den tjocka smutsiga luften som vi har sett många bilder på och som medicinsk expertis klassar som hälsovådlig i stora områden.
Och du har inget att säga om den ökade temperaturen, den ökade vinden och den utbredda torkan. ALLA hävdar med rätta att detta ökar brandrisken mycket, men detta ignorerar du, trots att de är verkliga, relevanta fakta.
Du skyller istället på dålig skogsvård och mordbrännare.
I din förljugna, förvridna värld räcker det som förklaring till de värsta bränderna på många år.
Och nu ifrågasätter du också torkan med uppgifter som du inte kan styrka.
Många har gett helt relevanta, logiska förklaringar utifrån sin kännedom om förhållandena i Kalifornien.
Dessa är värda att lyssna på! Mitt bestämda råd till dig är att för en gångs skull lyssna på dessa!
Här är en relevant källa:
California and Oregon 2020 wildfires in maps, graphics and images
Data from CAMS also shows the fires are "significantly more intense" than the average for 2003-2019 and are the worst in 18 years.
Nasa has described a "perfect storm of meteorological factors" contributing to the period of "extreme burning". Record-breaking temperatures, unusually dry air and fierce winds - on top of drought in some areas - have exacerbated the fires.
Vincent Ambrosia, from Nasa's Earth Applied Sciences Program's wildfire research team, said these conditions, alongside the "long-term drying and warming of both the air and vegetation", meant larger, higher-intensity fires.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54180049
Det är en mänsklig katastrof som har utspelat sig genom dessa omfattande bränder! Men det berör inte dig det minsta, det är riktigt otäckt.

Vi måste bort från den här arrogansen och cynismen som har spridit sig, det är en oerhört farlig utveckling!