Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-07, 06:36
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du hittar på samband som inte finns därför att du vill marknadsföra dom fossilfinansierade lögner som Heartland hittat på och får hjälp av bl.a. Roy Spencer att sprida. Du är en god "nyttig idiot" åt fossilindustrin, men varför kan du inte visa en liten smula intresse för sanningen i denna fråga?

Med risk för att upprepa mig...

Korrelation och kausalitet är inte samma sak.

Det uppskattas att det fanns 60 miljoner indianer i Nordamerika 1492. Idag är motsvarande siffra ca 5,2 miljoner.

Om du kan inse att det inte är minskningen av indianer som orsakat den förhöjda levnadsstandarden så borde du också kunna inse att det inte heller är ökningen av CO₂-halten som höjt levnadsstandarden.

Hur går det till när man blir så djupt nedsjunken i fossilpropagandaträsket som du är? Jag har aldrig sett någon religös fanatiker så enkelspårigt oförmögen som du är när det gäller att se vad det är som faktiskt har gjort att avkasningen av jordbruk ökat sedan medeltiden och även under dom senaste 70 åren.

Innan du fattar att du har skygglappar kommer du heller inte att inse att du skulle ha glädje av att ta av dom. Vill du se världen som den är eller vill du behålla dina skygglappar på?

Är detta din plan?
Citera
2020-10-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag uppskattade värdena för den svarta linjen ("ungefär motsvarande tio-åriga medelvärden"),
1,75°C för 1860
5,0°C för 2020

5,0 - 1,75 = 3,25 avrundat till 3,3°C.

Hur kom du fram till 2,63°C?

Som jag brukar säga:
– Om den enda effekten av uppvärmningen var att det blev lite varmare i vårt avlånga land så skulle jag välkomna det. Jag är lite tveksam om vintern. Lite mindre snöskottning kan jag leva med, men jag kommer att sakna skidåkning och skridskoåkning om snö och is försvinner. Det är en tendens jag sett, inte minst under det senaste årtiondet.

Jag tog 30 års perioder, 1860-1889 och 1990-2019.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.9822!/temp_var_tom_2019.xls

Ja det inte kul att inte få riktiga vintrar.
Värt att notera är dock att 1930-talets vintrar hade medeltemp som var högre än 2010-talet. 1990-talet och 2000-talet var även varmare än 2010-talet.
Senast redigerad av Bush1 2020-10-07 kl. 08:25.
Citera
2020-10-07, 08:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Jag har inte påstått att faktan kommer från Trump.

Vad är det du vill att jag ska verifiera? Du vet väl i vilket område som medelvärdet för torka hade ökat med 30%? Du påstod att en del av Kalifornien har ökat med 30%, det är ju också viss skillnad mot vad du påstod tidigare i tråden då du skrev att hela Kalifornien hade ökat med 30%.

Om du vet vilket område som ökat med 30% i medelvärde sedan 1901 och du tar reda på var August Complex wildfire ligger med en lätt google sökning så ser du att dom inte hänger ihop. Självklart kanske det är torrare än normalt i den delen av Kalifornien i år men vi kan inte ta ett år som exempel, så handlar det inte om klimat längre.

Har du någon data från som sträcker sig till början av 1900-talet för Sibirien, Australien, Spanien, Grekland?
Du påstod att torkan i de områden som brinner har varit i stort sett obetydlig, det var det jag tyckte att du borde verifiera, men det gjorde du alltså inte.

Din argumentation kring bränderna har genomgående varit usel, minst sagt. Du har inget att säga om de människor som drabbas, som dör eller förlorar sina hem i lågorna. Du har sällan eller inget alls att säga om den tjocka smutsiga luften som vi har sett många bilder på och som medicinsk expertis klassar som hälsovådlig i stora områden.

Och du har inget att säga om den ökade temperaturen, den ökade vinden och den utbredda torkan. ALLA hävdar med rätta att detta ökar brandrisken mycket, men detta ignorerar du, trots att de är verkliga, relevanta fakta.

Du skyller istället på dålig skogsvård och mordbrännare.
I din förljugna, förvridna värld räcker det som förklaring till de värsta bränderna på många år.

Och nu ifrågasätter du också torkan med uppgifter som du inte kan styrka.

Många har gett helt relevanta, logiska förklaringar utifrån sin kännedom om förhållandena i Kalifornien.
Dessa är värda att lyssna på! Mitt bestämda råd till dig är att för en gångs skull lyssna på dessa!

Här är en relevant källa:

California and Oregon 2020 wildfires in maps, graphics and images

Data from CAMS also shows the fires are "significantly more intense" than the average for 2003-2019 and are the worst in 18 years.

Nasa has described a "perfect storm of meteorological factors" contributing to the period of "extreme burning". Record-breaking temperatures, unusually dry air and fierce winds - on top of drought in some areas - have exacerbated the fires.

Vincent Ambrosia, from Nasa's Earth Applied Sciences Program's wildfire research team, said these conditions, alongside the "long-term drying and warming of both the air and vegetation", meant larger, higher-intensity fires.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54180049

Det är en mänsklig katastrof som har utspelat sig genom dessa omfattande bränder! Men det berör inte dig det minsta, det är riktigt otäckt.
Vi måste bort från den här arrogansen och cynismen som har spridit sig, det är en oerhört farlig utveckling!
Senast redigerad av humanlife 2020-10-07 kl. 09:14.
Citera
2020-10-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
I din förljugna, förvridna värld räcker det som förklaring till de värsta bränderna på många år.

Var vänlig och ta av dig dina extremt överdimensionerade skygglappar som skymmer hela din världsbild.

Widespread Arson Taking Place, and It's Suspected in Some of the Massive West Coast Wildfires

Citat:
Arson on the Rise Out West

But some of the other West Coast fires may have been set intentionally. Arson is on the rise in and around the area of Los Angeles during the COVID-19 pandemic, according to recently released data from the Los Angeles Police Department. (LAPD)

The data reveals that between Jan. 1 and Aug. 31 of this year, there were nearly 400 recorded arson incidents, a 43% increase from the same period in 2019 and the highest in the last five years, according to ABC7 Los Angeles.

BLM Supporter Arrested, Accused of Arson

Other cases of possible arson have been reported across the Pacific Northwest as well. In Puyallup, Washington, Jeffrey "Jeff" Acord, a known Black Lives Matter supporter, was arrested by Washington State Patrol troopers after allegedly setting a fire in a highway median and live-streaming it to Facebook. He ended up videoing his own arrest.

Vilken överraskning att BLM supporters är inblandade.
Citera
2020-10-07, 10:06
Medlem
Citat:
Du påstod att torkan i de områden som brinner har varit i stort sett obetydlig, det var det jag tyckte att du borde verifiera, men det gjorde du alltså inte.
Vi har ju redan diskuterat det tidigare i tråden. Du påstod då att tokan har ökat med 30% Kalifornien jag rättade dig att det bara var en del av Kalifornien, den sydligaste delen. Du måste väl veta vilken del av Kalifornien där torkan ökat med 30% när du nu påstår att en del av Kalifornien har ökat med 30%?
https://www.epa.gov/sites/production/files/styles/large/public/2016-07/precipitation-figure3-2016.png

Citat:
Din argumentation kring bränderna har genomgående varit usel, minst sagt. Du har inget att säga om de människor som drabbas, som dör eller förlorar sina hem i lågorna. Du har sällan eller inget alls att säga om den tjocka smutsiga luften som vi har sett många bilder på och som medicinsk expertis klassar som hälsovådlig i stora områden.
Vad är ditt argument här? Att jag är en dålig människa som inte gråter och att jag ska känna skuldkänslor för detta? Ja det är hemskt att det människor och hem brinner upp och att det blir dåligt luft. Tyvärr har det ju alltid varit så, även om det just nu är värre än för några år sedan i Kalifornien. Mycket p.g.a felaktig skogsskötsel. Det är därför det är dålig luft och större spridning och värre skador på skogarna. Det blir inte naturliga bränder.

Citat:
Och du har inget att säga om den ökade temperaturen, den ökade vinden och den utbredda torkan. ALLA hävdar med rätta att detta ökar brandrisken mycket, men detta ignorerar du, trots att de är verkliga, relevanta fakta.
Ökad temperatur, vind och torka är självklart en bidragande faktor till bränder, var har jag påstått något annat?

Citat:
Ja en felaktig skogsskötsel är en stor bidragande faktor som gjort att skogarna brinner bättre(mer).
Jag säger inte vilka specifika bränder som orsakats av människor men majoriteten av bränderna i USA är orsakade av människor på något sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av National Interagency Fire Center
#FireYear2020: Of the 41,599 fires to date this year, 36,383 were human-caused, burning a total of 2,510,743 acres across the United States. California remained in the first spot, with 7,072 human-caused fires reported. CA is followed by TX, NC, FL, and AZ. #NationalFireNews
https://twitter.com/NIFC_Fire/status/1304059650640207875

Citat:
Och nu ifrågasätter du också torkan med uppgifter som du inte kan styrka.
Som jag skrev tidigare så har vi redan snackat om detta tidigare i tråden. Du borde veta vilket område som torkan har ökat med 30%. Just i år kanske det är mer torka än normalt även i norra Kalifornien, men kan du bevisa att det skulle bero på AGW och att det är mer normalt nu när faktan visar att i del delen har torkan förändrats med ±2%

Citat:
Många har gett helt relevanta, logiska förklaringar utifrån sin kännedom om förhållandena i Kalifornien.
Dessa är värda att lyssna på! Mitt bestämda råd till dig är att för en gångs skull lyssna på dessa!
Ja jag har lyssnat på experter och de säger att skogen har skötts på ett felaktigt sätt. Alla bränder under 100 år har bekämpats vilket lätt till att det på ett onaturligt sätt har växt upp mängder av sly och liknande som torkar när det är torrt och brinner mer tillskillnad från träd, som normalt klarar sig bra men inte när det finns för mycket bränsle på marken. Inplantering av eukalyptusträd är ju inte en fördel heller...

Citat:
Här är en relevant källa:

California and Oregon 2020 wildfires in maps, graphics and images

Data from CAMS also shows the fires are "significantly more intense" than the average for 2003-2019 and are the worst in 18 years.

Nasa has described a "perfect storm of meteorological factors" contributing to the period of "extreme burning". Record-breaking temperatures, unusually dry air and fierce winds - on top of drought in some areas - have exacerbated the fires.

Vincent Ambrosia, from Nasa's Earth Applied Sciences Program's wildfire research team, said these conditions, alongside the "long-term drying and warming of both the air and vegetation", meant larger, higher-intensity fires.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54180049

Det är en mänsklig katastrof som har utspelat sig genom dessa omfattande bränder! Men det berör inte dig det minsta, det är riktigt otäckt.
Vi måste bort från den här arrogansen och cynismen som har spridit sig, det är en oerhört farlig utveckling!
Vetenskapen ska inte styras av känslor. Det är just detta som är farligt både för samhället och vetenskapen. Titta bara på Greta... I want you to panic!
Senast redigerad av Bush1 2020-10-07 kl. 10:08.
Citera
2020-10-07, 10:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Var vänlig och ta av dig dina extremt överdimensionerade skygglappar som skymmer hela din världsbild.

Widespread Arson Taking Place, and It's Suspected in Some of the Massive West Coast Wildfires

Vilken överraskning att BLM supporters är inblandade.
Vi vet att du föredrar desinformation, lögner och rykten framför vetenskapliga fakta.
Myndigheterna har kraftigt avfärdat dessa rykten och konspirationsteorier.
Citera
2020-10-07, 10:14
Medlem
Citat:
Vi vet att du föredrar desinformation, lögner och rykten framför vetenskapliga fakta.
Myndigheterna har kraftigt avfärdat dessa rykten och konspirationsteorier.
Har du något bevis för att det gjordes för att inte skapa panik?
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ökad temperatur, vind och torka är självklart en bidragande faktor till bränder, var har jag påstått något annat?
Jamen se där ja, äntligen ett medgivande, om än litet.

Du kallar den en "bidragande faktor" medan experter hävdar att det har mycket stor betydelse. Bara lite mer värme, torka och vind kan öka brandrisken rejält, både i intensitet och varaktighet.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Globalt (uppmätt) värmerekord igen:

Citat:
Jorden var varmare förra månaden än någon annan septembermånad som uppmätts, enligt EU:s klimatövervakningsprogram Copernicus.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/arets-september-var-den-varmaste-nagonsin/
Citat:
Globally and in Europe, September 2020 was the warmest September on record, with the global average 0.05°C warmer than the previous warmest September in 2019.

https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-september-2020

Inte bara september utan även:

Citat:
Både januari, maj och september i år var de varmaste månaderna sedan mätningarna startade, enligt Copernicus.
Citera
2020-10-07, 10:20
Medlem
Citat:
Jamen se där ja, äntligen ett medgivande, om än litet.

Du kallar den en "bidragande faktor" medan experter hävdar att det har mycket stor betydelse. Bara lite mer värme, torka och vind kan öka brandrisken rejält, både i intensitet och varaktighet.
Det är ju en självklarhet att ökad värme och torka skapar bättre förutsättningar för bränder, tror du någon här skulle förneka det?
Sen om den ökade värmen, torka och vind beror på klimatförändringar är en helt annan sak.

Bevisligen så ligger inte det brandområde du nämner i det område av Kalifornien där vi kunnat se en ökad medeltorka sedan 1901.

Men att du inte bemöter resten av mitt inlägg tar jag som att du håller med kul att du äntligen använder hjärnan lite och tänker logiskt.
Citera
2020-10-07, 10:59
Medlem
humanlifes avatar
September 2020 var den varmaste september månaden hittills.

Hottest September on record: Could 2020 be the world's warmest year ever?

The Copernicus Climate Change Service (C3S) said on Wednesday that every month this year had ranked within the top four warmest of the month in question, while September had broken records overall.
It was 0.05°C warmer last month than September 2019 — the last record holder — and was 0.08°C warmer than the same period in 2016.

September 2020 also saw the second lowest Arctic sea ice extent ever recorded, both for daily and monthly averages.

https://www.euronews.com/2020/10/07/hottest-september-on-record-could-2020-be-the-world-s-warmest-year-ever
Citera
2020-10-07, 11:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är ju en självklarhet att ökad värme och torka skapar bättre förutsättningar för bränder, tror du någon här skulle förneka det?
Du har envist ignorerat dessa fakta.
Citat:
Sen om den ökade värmen, torka och vind beror på klimatförändringar är en helt annan sak.
Detta har pågått under en längre tid och det kan inte bero på något annat än den globala uppvärmningen.
Citat:
Bevisligen så ligger inte det brandområde du nämner i det område av Kalifornien där vi kunnat se en ökad medeltorka sedan 1901.
De olika faktorerna samspelar och naturligtvis spelar även andra förhållanden in. T ex förekomsten av döda träd.
Citat:
Men att du inte bemöter resten av mitt inlägg tar jag som att du håller med kul att du äntligen använder hjärnan lite och tänker logiskt.
Jag vill helst hålla mig till det väsentliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in