Citat:
Står du helt handlingsförlamad i ditt liv för att vår bristande förståelse av mörk materia gör det omöjligt för dig att avgöra konsekvenserna av dina handlingar? "Skall jag köpa en kopp kaffe, Nja, den där mörka materian kanske gör att det är en dålig idé."
Citat:
"All models are wrong, but some are useful"
Då finns det sannolikt andra saker som är fel i modellerna, eller hur?
- George Box
Citat:
Det är alltid trevligt att ha perfekt information när man fattar beslut, men det är ytterst sällan man har det. Vare sig det handlar om en general som förbereder en militär offensiv, en företagsledare som funderar på om man skall investera i en ny produkt eller en riksbankschef som skall sätta räntan så har de inte någon perfekt kunskap. Beslut fattas baserat på de bästa fakta man har tillgång till och så får man justera om det visar sig att dessa var fel.
Om man ska fatta stora beslut om mänsklighetens framtid så är det väl rimligt att ha goda vetenskapliga grunder?
Vad är ditt alternativ? Att fortsätta släppa ut koldioxid i hopp om att modellerna inte bara har något dramatiskt fel utan också ett fel i rätt riktning är inte direkt ofarligt.
Citat:
Koldioxidhalten var mycket lägre i början av 1900-talet. Det är summan av alla relevanta faktorer som styr. Svavel försvinner snabbt ur atmosfären medan CO2 blir kvar, så för att balansera skulle svavelutsläppen ständigt behövt öka, vilket de alltså inte gjorde utan den uppvärmande effekten från CO2 tog överhanden.
Är det rimligt att säga att det är en variabel markant nog att kyla planeten från 1940-1980, i runt 40 år? Varför var det kallare i början av 1900-talet när svaveldioxidutsläppen var 6-7 gånger lägre än 1980?
Citat:
Det finns folk som fallit från tredje våningen, i extrema fall rentav från flygplan, utan att ta skada så du vet inte. Framförallt vet du inga detaljer om hur illa det går, och det är så du verkar resonera om CO2, att eftersom vi inte vet exakt hur stor effekten är behöver vi inte bry oss.
Om jag hoppar från tredje våningen VET jag att jag tar skada, om koldioxidhalten i atmosfären ökar till 600 ppm vet jag inte alls vad som kommer hända. Jag bryter inga ben i varje fall..
Sen har du en poäng i att vi har massor med folk som faller ut genom fönster så vi kan bilda ett statistiskt underlag för riskerna. Däremot har vi bara en jord och ett pågående experiment, så vi kan inte på motsvarande sätt veta förrän efteråt. Vi måste förlita oss på modeller av hur klimatet kommer påverkas.