2020-10-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulMeister
Jag nämnde mörk materia enkom i syfte att poängtera vår ofullständiga kunskap om hur världen fungerar.
Står du helt handlingsförlamad i ditt liv för att vår bristande förståelse av mörk materia gör det omöjligt för dig att avgöra konsekvenserna av dina handlingar? "Skall jag köpa en kopp kaffe, Nja, den där mörka materian kanske gör att det är en dålig idé."
Citat:
Då finns det sannolikt andra saker som är fel i modellerna, eller hur?
"All models are wrong, but some are useful"
- George Box
Citat:
Om man ska fatta stora beslut om mänsklighetens framtid så är det väl rimligt att ha goda vetenskapliga grunder?
Det är alltid trevligt att ha perfekt information när man fattar beslut, men det är ytterst sällan man har det. Vare sig det handlar om en general som förbereder en militär offensiv, en företagsledare som funderar på om man skall investera i en ny produkt eller en riksbankschef som skall sätta räntan så har de inte någon perfekt kunskap. Beslut fattas baserat på de bästa fakta man har tillgång till och så får man justera om det visar sig att dessa var fel.

Vad är ditt alternativ? Att fortsätta släppa ut koldioxid i hopp om att modellerna inte bara har något dramatiskt fel utan också ett fel i rätt riktning är inte direkt ofarligt.
Citat:
Är det rimligt att säga att det är en variabel markant nog att kyla planeten från 1940-1980, i runt 40 år? Varför var det kallare i början av 1900-talet när svaveldioxidutsläppen var 6-7 gånger lägre än 1980?
Koldioxidhalten var mycket lägre i början av 1900-talet. Det är summan av alla relevanta faktorer som styr. Svavel försvinner snabbt ur atmosfären medan CO2 blir kvar, så för att balansera skulle svavelutsläppen ständigt behövt öka, vilket de alltså inte gjorde utan den uppvärmande effekten från CO2 tog överhanden.
Citat:
Om jag hoppar från tredje våningen VET jag att jag tar skada, om koldioxidhalten i atmosfären ökar till 600 ppm vet jag inte alls vad som kommer hända. Jag bryter inga ben i varje fall..
Det finns folk som fallit från tredje våningen, i extrema fall rentav från flygplan, utan att ta skada så du vet inte. Framförallt vet du inga detaljer om hur illa det går, och det är så du verkar resonera om CO2, att eftersom vi inte vet exakt hur stor effekten är behöver vi inte bry oss.

Sen har du en poäng i att vi har massor med folk som faller ut genom fönster så vi kan bilda ett statistiskt underlag för riskerna. Däremot har vi bara en jord och ett pågående experiment, så vi kan inte på motsvarande sätt veta förrän efteråt. Vi måste förlita oss på modeller av hur klimatet kommer påverkas.
Citera
2020-10-06, 15:36
Medlem
Ökande halt CO2 gör att det växer bättre och att växterna behöver mindre vatten.

Ingen har förklarat den medeltida värmeperioden. Vi kan väl vara överens att det inte var CO2.

Ingen har väl undgått att märka de varma höstarna de senaste åren. Vårarna däremot är sämre än tidigare.

Är detta CO2 eller en kopia på den medeltida värmeperioden? Inte vet jag , men det är ett komplext skeende där diverse utnämnda experter nog kan ifrågasättas.

Sedan kanske befolkningstillväxten är värre än bensinbilar?

Och så har vi den helt sanslösa politikerklassen som förstör miljön och riket:
Serverhallarna slukar hårdsubventionerad el som ledningsnätet knappast klarar av.
Handlar om väldigt stora elmängder. Finns info på aftonbladet.
Vart är vi på väg?

Så öste regeringen pengar över it-jättarna – men jobben försvann

✓ Facebook har fått stöd på 140 miljoner kronor från Sverige– slussar vinsterna vidare till skatteparadis ✓ En villaägare i Sverige betalar 90 gånger högre elskatt än vad några av världens rikaste företag får betala ✓ Google drar in 5,5 miljarder kronor om året – men bara redovisar 630 miljoner kronor i Sverige
Citera
2020-10-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Ingen har förklarat den medeltida värmeperioden. Vi kan väl vara överens att det inte var CO2.
https://twitter.com/rahmstorf/status/966314483579834368/photo/1
Vad finns att förklara?
Citera
2020-10-06, 19:44
Medlem
lasternassummas avatar
Hur bör man förhålla sig till sådant i framtiden som är förutsägbart?
1997 beslöts att de två kärnkraftsreaktorerna i Barsebäck skulle stängas 1998 och 2001.
2000 öppnades bron mellan Malmö och Köpenhamn. Vad har hänt med Malmös befolkning?
1989-12-31: 233 887
1999-12-31: 259 579 (+9,8% sedan 1989/1990)
2019-12-31: 344 166. (+47% sedan 1998/1990) 46,7% har utländsk bakgrund, så många är inflyttade.

Hur tycker skribenterna i tråden att man borde förhållit sig inför denna utveckling, sett till vad som var förutsägbart angående lokal elproduktion och befolkningsutveckling och hur det skulle påverka sambandet mellan tillgång och efterfrågan på el, lokalt?
⧠ Gör ingenting och hoppas att det går bra ändå.

⧠ Bygg ut elnätet så att el kan distribueras från norr om Dalälven, där det finns gott om el, till Skåne.
Ansvariga beslutsfattare har valt det första av dessa alternativ. Nu finns inte den tid som behövs för att bygga kraftnät så att Skåne och Malmö kan försörjas på ett säkert sätt.

Vad har detta med klimatet att göra?

Utsläpp av växthusgaser
Jo, vi är i en situation där vi bra men inte exakt kan förutsäga vad som kommer att hända under de närmaste årtiondena och århundradena. När det gäller följderna av omfattande utsläpp av växthusgaser, den globala uppvärmning som dessa orsakar och vilka konsekvenser det får för många människor och för naturen på planeten.

Även här har vi (minst) två alternativ.

⧠ Eliminera utsläppen av växthusgaser inom rimlig tid så att uppvärmningen begränsas till kanske någon grad utöver vad vi sett hittills.
Senast redigerad av lasternassumma 2020-10-06 kl. 19:55. Anledning: korr.
Citera
2020-10-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur bör man förhålla sig till sådant i framtiden som är förutsägbart?
1997 beslöts att de två kärnkraftsreaktorerna i Barsebäck skulle stängas 1998 och 2001.
2000 öppnades bron mellan Malmö och Köpenhamn. Vad har hänt med Malmös befolkning?
1989-12-31: 233 887
1999-12-31: 259 579 (+9,8% sedan 1989/1990)
2019-12-31: 344 166. (+47% sedan 1998/1990) 46,7% har utländsk bakgrund, så många är inflyttade.

Hur tycker skribenterna i tråden att man borde förhållit sig inför denna utveckling, sett till vad som var förutsägbart angående lokal elproduktion och befolkningsutveckling och hur det skulle påverka sambandet mellan tillgång och efterfrågan på el, lokalt?

⧠ Bygg ut elnätet så att el kan distribueras från norr om Dalälven, där det finns gott om el, till Skåne.
Ansvariga beslutsfattare har valt det första av dessa alternativ. Nu finns inte den tid som behövs för att bygga kraftnät så att Skåne och Malmö kan försörjas på ett säkert sätt.

Vad har detta med klimatet att göra?

Utsläpp av växthusgaser
Jo, vi är i en situation där vi bra men inte exakt kan förutsäga vad som kommer att hända under de närmaste årtiondena och århundradena. När det gäller följderna av omfattande utsläpp av växthusgaser, den globala uppvärmning som dessa orsakar och vilka konsekvenser det får för många människor och för naturen på planeten.

Även här har vi (minst) två alternativ.

⧠ Eliminera utsläppen av växthusgaser inom rimlig tid så att uppvärmningen begränsas till kanske någon grad utöver vad vi sett hittills.

Det har fattas beslut av Svenska kraft att investera 75 miljarder. Det är sent påkommet men... tiden räcker nog. Karlshamnsverket finns redo och om elpriserna har nere skulle sticka så ligger ju Öresundsverket i dvala. Det är på 440 MW.

https://branschaktuellt.se/energi/eldistribution/38343-75-miljarder-ska-losa-flaskhalsproblem

Så får vi hoppas Norrland har så mycket överskott kvar att vi kan gå över till Hybrit om 15-20 år.

https://www.ssab.se/ssab-koncern/hallbarhet/hallbar-verksamhet/hybrit

Jag har inte räknat hur många TWh som går.

Det är mycket som måste klaffa nu...
Citera
2020-10-06, 21:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det har fattas beslut av Svenska kraft att investera 75 miljarder. Det är sent påkommet men... tiden räcker nog. Karlshamnsverket finns redo och om elpriserna har nere skulle sticka så ligger ju Öresundsverket i dvala. Det är på 440 MW.

https://branschaktuellt.se/energi/eldistribution/38343-75-miljarder-ska-losa-flaskhalsproblem

Så får vi hoppas Norrland har så mycket överskott kvar att vi kan gå över till Hybrit om 15-20 år.

https://www.ssab.se/ssab-koncern/hallbarhet/hallbar-verksamhet/hybrit

Jag har inte räknat hur många TWh som går.

Det är mycket som måste klaffa nu...

Jag tror som du att det kommer att lösa sig utan några regelbundet återkommande avbrott i elleveranserna.
Jag hade ändå föredragit lite mer framförhållning.

Jag såg att Öresundsverket legat i malpåse sedan 1993. Hur snabbt går det att skrämma liv i det igen? Tekniskt? Att få ihop kompetent personal? Att "tanka upp" med naturgas?
Jag hade först lite problem at tolka uppgifterna om verket tills jag förstod att det finns två (som jag uppfattar det) helt oberoende källor som kan producera el i verket.
– En gasturbin som drivs med naturgas och som kan leverera 290 MW.
– En ångturbin som kan generera värme och upp till 150 MW el.

Jag gissar att ångturbinen även kan leverera värme till fjärrvärmenätet.

Om gasturbinen är korrekt konserverad och det finns delar och kompetens så borde den väl gå att "skrämma" igång vid behov? Som en tillfällig lösning. För balanskraft. Tills Svenska Kraftnät förbättrat kapaciteten mellan Dalarna och Skåne. Sent, men förhoppningsvis inte för sent...

Citera
2020-10-06, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tror som du att det kommer att lösa sig utan några regelbundet återkommande avbrott i elleveranserna.
Jag hade ändå föredragit lite mer framförhållning.

Jag såg att Öresundsverket legat i malpåse sedan 1993. Hur snabbt går det att skrämma liv i det igen? Tekniskt? Att få ihop kompetent personal? Att "tanka upp" med naturgas?
Jag hade först lite problem at tolka uppgifterna om verket tills jag förstod att det finns två (som jag uppfattar det) helt oberoende källor som kan producera el i verket.
– En gasturbin som drivs med naturgas och som kan leverera 290 MW.
– En ångturbin som kan generera värme och upp till 150 MW el.

Jag gissar att ångturbinen även kan leverera värme till fjärrvärmenätet.

Om gasturbinen är korrekt konserverad och det finns delar och kompetens så borde den väl gå att "skrämma" igång vid behov? Som en tillfällig lösning. För balanskraft. Tills Svenska Kraftnät förbättrat kapaciteten mellan Dalarna och Skåne. Sent, men förhoppningsvis inte för sent...

Det måste nog byta ägare först. Eon vill sälja, men jag tror inte det skall behöva ta mer än 6-12 månader. Det står ju inte berett som i Karlshamn. Karlshamns turbin vet jag inte om den går med flytande bränsle eller gas, men det är ju inte kombikraftverk som Malmö. Den ekonomiska kalkylen blir annorlunda, men jag är lite förvånad att de väljer Karlshamn som reservaggregat och lägger Öresund i malpåse.

Naturgasledningen går ju in i Malmö där, så det är bara att öppna kranen.

Ja, i Malmö går 60 % till el och resten till fjärrvärme (och spill). Båda går samtidigt, man kokar ånga med avgaserna från turbinen. de går inte oberoende. Det är mycket effektivt och fiffigt.
Citera
2020-10-06, 22:29
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ska man manipulera naturen utan att först kartlägga vilka konsekvenser det får?
När du skriver "utan att det påverkar" är det uppenbarligen retorik utan att du är intresserad av sakfrågan. Alla som vet något om odling vet att ökad CO₂-halt haft liten och underordnad betydelse jämfört med t.ex. nya grödor, konstgödsel, mekanisering, konstbevattning och bekämpningsmedel när det gäller att öka avkastningen vid odling. Uppvärmningen kan ofta ses som positiv om den inte resulterar i ökad torka, som den gör eller kommer att göra på stora delar av planeten.

Varför är du en så kategorisk motståndare mot att acceptera att det som givits oss från naturen har givna förtjänster?

Under den tid som människor levat på Jorden, undantaget dom senaste drygt 200 åren, så har den naturliga CO₂-halten varierat mellan ca 185 och 280 ppm.

Vem är du, som plötsligt, utan något som jag bedömer som saklig grund, upphöjer mer än två gånger den naturliga halten till att vara ett mål?

Att dom fanatiska rörelserna i och runt Heartland och GWPF, som finansieras av fossilindustrin för att sprida sina lögner, agerar så, förstår jag. Det gör dom därför att dom är övertygade om att det gynnar försäljningen av och höjer prisnivån på, fossila bränslen. Dom försöker slå vakt om sina inkomster och sina förtjänster.

På samma sätt som du rycker ett värde för CO₂-halten ur luften skulle man kunna göra för mycket annat som i hög grad påverkar allt liv på Jorden.

Tycker du inte att det är rimligt att man ordentligt sätter sig in i vilka konsekvenserna blir innan man ger sig in på att manipulera sådant som vi vet har stor påverkan på förutsättningarna för allt liv på Jorden?

Jag har en stark övertygelse om att alla skulle gagnas av en ökad och mer utbredd förståelse för kausalitetsprincipen. Jag tror att många hellre stoppar huvudet i sanden än att försöka skapa en någorlunda fullständig bild av de många orsak-verkan-samband som hela tiden påverkar tillvaron runt oss. Inte för att det är bättre att blunda eller titta bort, men för att det är enklare.

Ett par enkla exempel är onödigt stor förbrukning av fossila bränslen som en följd av att stora bilar gynnas skattemässigt och att t.ex. Tyskland har fri fart på stora vägar. Ett annat enkelt exempel är att vi gör långt från tillräckligt för att minska energiförbrukningen för uppvärmning, trots att teknik och metoder för att göra detta varit kända länge. Hur ska man förstå detta? Sätter dom flesta människor, inklusive beslutsfattare och politiker, sin omedelbara bekvämlighet och sin omedelbara personliga ekonomi långt före lite mer långsiktiga eller altruistiska mål?

Vad tror du?

När koldioxidhalten var 280 ppm hade Jorden en svältande befolkning på en miljard. Vi mättar nu sju miljarder och är på väg mot en välmågereglerad befolkning som stagnerar vid tio miljarder. Så vitt jag kan förstå är en återgång till förindustriella förhållanden inte möjlig.

Röda khmererna gjorde på 1970-talet ett försök att reformera jordbruket. Är det något i den stilen du tänker dig? Eller har du en bättre plan? Borde vi inte börja med att se på vilken koldioxidhalt som krävs för att våra grödor skall ge skörd? Eller har du något annat sätt att få fram mat? Insektsodling i bergrum? Men då borde vi ju börja med att se om det fungerar-
Citera
2020-10-06, 23:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
När koldioxidhalten var 280 ppm hade Jorden en svältande befolkning på en miljard. Vi mättar nu sju miljarder och är på väg mot en välmågereglerad befolkning som stagnerar vid tio miljarder. Så vitt jag kan förstå är en återgång till förindustriella förhållanden inte möjlig.

Röda khmererna gjorde på 1970-talet ett försök att reformera jordbruket. Är det något i den stilen du tänker dig? Eller har du en bättre plan? Borde vi inte börja med att se på vilken koldioxidhalt som krävs för att våra grödor skall ge skörd? Eller har du något annat sätt att få fram mat? Insektsodling i bergrum? Men då borde vi ju börja med att se om det fungerar-

Du hittar på samband som inte finns därför att du vill marknadsföra dom fossilfinansierade lögner som Heartland hittat på och får hjälp av bl.a. Roy Spencer att sprida. Du är en god "nyttig idiot" åt fossilindustrin, men varför kan du inte visa en liten smula intresse för sanningen i denna fråga?

Med risk för att upprepa mig...

Korrelation och kausalitet är inte samma sak.

Det uppskattas att det fanns 60 miljoner indianer i Nordamerika 1492. Idag är motsvarande siffra ca 5,2 miljoner.

Om du kan inse att det inte är minskningen av indianer som orsakat den förhöjda levnadsstandarden så borde du också kunna inse att det inte heller är ökningen av CO₂-halten som höjt levnadsstandarden.

Hur går det till när man blir så djupt nedsjunken i fossilpropagandaträsket som du är? Jag har aldrig sett någon religös fanatiker så enkelspårigt oförmögen som du är när det gäller att se vad det är som faktiskt har gjort att avkasningen av jordbruk ökat sedan medeltiden och även under dom senaste 70 åren.

Innan du fattar att du har skygglappar kommer du heller inte att inse att du skulle ha glädje av att ta av dom. Vill du se världen som den är eller vill du behålla dina skygglappar på?

Citera
2020-10-06, 23:50
Medlem
lasternassummas avatar
Våren i Sverige har blivit ca 3,3°C varmare sedan 1860
Någon skrev nyligen i tråden att våren i Sverige inte blivit varmare. Det är inte vad data från SMHI visar.

Bild:
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.2456.1582890263!/image/temp_var_tom_2019.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/temp_var_tom_2019.png

Från sidan:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/var-1.1080

Citera
2020-10-07, 00:16
Medlem
Citat:
Våren i Sverige har blivit ca 3,3°C varmare sedan 1860
Någon skrev nyligen i tråden att våren i Sverige inte blivit varmare. Det är inte vad data från SMHI visar.

Bild:
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.2456.1582890263!/image/temp_var_tom_2019.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/temp_var_tom_2019.png

Från sidan:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/var-1.1080

Hur har du kommit fram till siffran 3,3?
Borde det inte vara 2,63C?
Men det är en bra och positiv utveckling.
Det var alldeles för kallt på 1800-talet, människor behövde t.o.m fly Sverige för att det var för kallt.
Citera
2020-10-07, 00:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Hur har du kommit fram till siffran 3,3?
Borde det inte vara 2,63C?
Men det är en bra och positiv utveckling.
Det var alldeles för kallt på 1800-talet, människor behövde t.o.m fly Sverige för att det var för kallt.

Jag uppskattade värdena för den svarta linjen ("ungefär motsvarande tio-åriga medelvärden"),
1,75°C för 1860
5,0°C för 2020

5,0 - 1,75 = 3,25 avrundat till 3,3°C.

Hur kom du fram till 2,63°C?

Som jag brukar säga:
– Om den enda effekten av uppvärmningen var att det blev lite varmare i vårt avlånga land så skulle jag välkomna det. Jag är lite tveksam om vintern. Lite mindre snöskottning kan jag leva med, men jag kommer att sakna skidåkning och skridskoåkning om snö och is försvinner. Det är en tendens jag sett, inte minst under det senaste årtiondet.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in