2020-10-05, 22:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag måste ställa en seriös fråga faktiskt: tycker du att det inte finns nåt skumt alls över hanteringen av denna katastrof? Det politiska agerandet, gravfriden, övertäckningsförsöket medmera. Ser du inga som helst konstighter?
Alla vanliga människor jag känner gör det.
Mina (o)vanliga tankar i frågan:

Övertäckningen var en vanvettig idé som inte genomfördes. Ett j-a tjat om den fortfarande.

Bärgning av vraket 6-7 månader senare hade blivit en mycket komplicerad och dyr historia, antagligen i miljardklass, med väldigt liten uppsida, fullt möjligt med nya kostnader i form av dödsfall från olyckor. Bättre undersökning av vraket hade varit billigare och att föredra.

Bärgning av kroppar är en svår fråga som saknar bra svar, trots gnäll i tråden dag ut och dag in. Ingen i Estland eller Finland verkar klaga över att vraket fick bli grav på samma sätt som skett vid 99.9% av historiska förlisningar, även de sista 100 åren.

I övrigt tycker jag att det på det stora hela har skötts utmärkt, framförallt publicerade man efter 1 resp 3 år haverirapporter som överträffar allt som skett innan, och kanske efteråt, i form av grafik, foton, omfattning, begriplig text. Detta kompletterades med Estoniasamlingen där tonvis med material såsom vittnesförhör i original och ljudfil finns för nedladdning. Betyder det att allt som står är rätt, eller att man måste hålla med om slutsatserna? Självklart inte. Men det gör inte arbetet värdelöst. Speciellt menar jag att man skall titta på uppdraget, frågorna och om de besvarats:
  1. Varför sjönk Estonia? Svar: ett scenario med tappat bogvisir, vatten på bildäck, slagsida, kantring förklarar det väsentliga i olycksförloppet.
  2. Är det rimligt att visiret kunde lossna? Svar: ja. Systerfartyget Diana II hade en snarlik incident året innan och prover på stålet samt beräkningar på konstruktionen visade att den var underdimensionerad.
  3. Varför hade det inte inträffat tidigare? Svar: förhållandena olycksnatten skilde sig från de som fartyget utsatts för tidigare.
  4. Gjorde besättning eller befäl något allvarligt fel? Svar: nej. Underhåll och larmanordningar var inte i bästa skick men anses inte ha orsakat olyckan. Befälet vidtog åtgärder som kan sägas förvärra situationen men inget tyder på att de förstod vad som faktiskt hänt.
Utöver detta finns de som sagt utrymme för kritik:
  • Man kunde och borde undersökt vraket noggrannare
  • I slutrapporten kunde alternativa scenarion behandlats, inklusive de beräkningar som kom senare.
  • Slutsatserna och ansvarsutkrävandet var till del tveksamma; jag anser t.ex. att det är groteskt att Viking Sally/Estonia fick runda SOLAS krav på kollisionsskott. Hade man haft ett sådant med en port hade ingenting allvarligt inträffat..

Men man har också vidtagit åtgärder i form nya forskningsprojekt i VINNOVAs regi med forskningsinstitut från Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Syftet med dessa har varit att vetenskapligt granska det officiella sjunkförloppet och studera tänkbara på alternativa förklaringar. Av döma av diskussionen i den här tråden har detta varit poänglöst, eftersom de största kritikerna av myndigheter och JAIC inte läser sådana rapporter i alla fall.
Citera
2020-10-05, 22:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja men det blir ju så mycket merjobb än att bara lägga en kropp i en säck. Nu måste man sortera tvåhundra benbitar hit och dit för att pussla ihop en person. Men de kanske nöjer sig med att identifiera kraniet, sedan lägger dit några random ben till så att säcken känns full.

Det blir tiotusentals benbitar efter nästan 700 kroppar som blev kvar inne i fartyget som lösts upp i ett antal delar och det blir såklart inte på tu tal om nåt sånt.
Bärgning av kropparna skulle ha gjorts direkt i anslutning till olyckan, allra helst skulle hela fartyget ha bärgats, något som var tekniskt fullt möjligt.
Senast redigerad av konstapel 2020-10-05 kl. 22:54.
Citera
2020-10-05, 22:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Tvåhundra benbitar? Testa tiotusentals benbitar efter nästan 700 kroppar som blev kvar inne i fartyget som lösts upp i ett antal delar.
Det blir såklart inte på tu tal om nåt sånt. Bärgning av kroppar skulle ha gjorts direkt i anslutning till olyckan, allra helst skulle hela fartyget ha bärgats, något som var tekniskt fullt möjligt.

Åh vad jobbigt det är med folk med bristande läsförståelse. Ser du inte att jag skriver: ...för att pussla ihop en person. ?
Citera
2020-10-05, 22:55
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Här finns en hel del intressant att läsa för den som vill läsa Meyer werfts rapport som tar upp massa intervjuer med överlevare och oförklarliga skador man hittat.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/Contents.htm

Mycket intressant information i den länken. Att det förekommit så mycket problem med bogvisiret innan var ny information för min del.

Att det fanns drivkrafter att inte erkänna att Estline, den unga nationens stolthet, kraftigt misskött fartyget så till den grad att det var helt sjöovärdigt är inte långsökt.
Citera
2020-10-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Läs JAIC-rapporten, alltså haverikommissionens, där man dels har ett avsnitt om vädret men även i slutsatsen skriver om det. Deras data är seriöst insamlad och analyserad tillskillnad från din gissningar, som dock verkar vara kvalificerade men utan grunddata.

Ja vädret var värre kring 3 på morgonen än mellan 0-2, vilket också framgår i rapporten.

Motbevisad? Du spekulerar, det är inte bevis.

Sida 57
Vågförhållandena under olycksnatten har beräknats i efterhand av de finska, svenska och tyska marina meteorologiska instituten, dvs. MTL, SMHI och DW, varvid deras egna numeriska modeller för vågtillväxt har använts. Viktigaste indata i vågberäkningsmodellerna har varit uppskattningarna av vindhastigheten på havsytan och vindriktningen under en viss tid före och efter olyckan. Dessa vinddata har tillhandahållits av de nationella meteorologiska instituten

Sida 58
På grund av vindkantringen sex timmar före olyckan var vågorna vid olyckstidpunkten fortfarande begränsade av blåstiden. Om vindriktningen hade förblivit konstant, skulle vågorna i stället ha varit begränsade av anloppssträckan. Den signifikanta våghöjden skulle ha kunnat vara ca 5 meter och
perioden ca 10 sekunder. Detta ger den absoluta övre gränsen för den signifikanta våghöjden

Sida 58
Numeriska beräkningar hos MTL visar att den signifikanta våghöjden kan öka avsevärt på grunt vatten på grund av inverkan av bottentopografin. Minsta vattendjupet i olycksområdet, enligt den finska sjöfartsmyndighetens kontroll var över 40 meter, vilket betyder att det inte fanns någon effekt av grunt vatten på ESTONIAs rutt

Sida 58
Om den signifikanta våghöjden är 4 meter, kommer alltså en våg på 100 att vara högre än ca 6 meter.

Sida 58
Befälhavarna på dessa fartyg har gjort bedömningen att före olyckan var vågorna inte högre än 5–6 meter,

Sida 58
Uppskattningar av våghöjd som gjorts av de svenska helikopterförare som anlände till olycksplatsen mellan kl. 03.50 och 06.45 varierar mer än sjömännens bedömningar. Flertalet helikopterförare har angivit uppskattade värden på 5–6 meter eller 6–8 meter. En förare har uppgivit 6–9 meter, en annan 6–10 meter och en förare har t.o.m. rapporterat en enda mycket hög våg, 12 meter, uppmätt med radar.

sida 223
Vädret
• Vinden på olycksplatsen omkring kl.
01.00 var sydvästlig, 18–20 m/s, och
den signifikanta våghöjden var ca 4
meter.
• Vid tiden förja olyckan mötte ESTONIA vågorna på babords bog.
• Sjöhävningen gjorde många passagerare sjösjuka, men situationen ombord var inte exceptionell.

Nå ditt missfoster, vem far med osanning?

Lider du av alkoholdemens eller har problem att minnas vad du inledningsvis skrev? Låt mig påminna dig:

Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg

Du inser att din (av dig) betrodde källa motbevisar dig? Det känns lite surrealistiskt att jag ska behöva påpeka detta men det var du som påstod att vågor över 5-meter inte förekom. Det motbevisar du själv genom JAIC-rapporten vilket du med en dåres envishet fortsätter att citera, trots att det går emot dina egna åsikter. Även om vi utgår från JAIC som hävdar att signifikant våghöjd var 4-meter (trots att de tänjer något oerhört på detta), ger du samtidigt ett annat citat som motsäger allt du inledningsvis hävdade, nämligen:

"Om den signifikanta våghöjden är 4 meter, kommer alltså en våg på 100 att vara högre än ca 6 meter."

Du leker med marginalerna när du citerar JAIC om vindhastighet som uppskattas till 18–20 m/s. Detta avser (återigen) medelvind och inte byvind. Men visst, det råder viss förvirring gällande skillnaden mellan storm och stormbyar. Den ena är egentligen avsett för land medan den andra tillämpas för att beskriva vindhastighet till havs. Gränsen för en regelrätt storm till havs är >25m/s medelvind. Men det kanske är detta du betecknar som "långt ifrån storm"?
Senast redigerad av HeyWired 2020-10-05 kl. 23:00.
Citera
2020-10-05, 22:57
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Åh vad jobbigt det är med folk med bristande läsförståelse. Ser du inte att jag skriver: ...för att pussla ihop en person. ?

Läs mitt inlägg igen ditt klappmongo. Ta inte hundra år på dig nästa gång att svara på ett inlägg.
Citera
2020-10-05, 22:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Läs mitt inlägg igen ditt klappmongo. Ta inte hundra år på dig nästa gång att svara på ett inlägg.

Jag svarade innan du hann redigera ju. Ha ha.
Citera
2020-10-05, 23:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är rent skitsnack, varför ljuger du på det här sättet? Det är snarare tvärt om, M/S Estonia gränsar nog till världsrekord i hur snabbt ett ro-ro fartyg kan sjunka. Egentligen borde det ha varit som med Jan Heweliusz. När helikoptrarna anlände under morgonen så borde man fortfarande ha sett botten av Estonia flyta delvis vid ytan.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/1602/2657962_1200_675.gif
Hoppar in med en en påminnelse: jag har redan tidigare nämnt El Salaam Boccaccio, RORO-förja som kapsejsade på 10 minuter och sjönk i Röda Havet 2006. Så världsrekord vet jag inte..

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4679836.stm
Citera
2020-10-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Lider du av alkoholdemens eller har problem att minnas vad du inledningsvis skrev? Låt mig påminna dig:

Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg

Du inser att din (av dig) betrodde källa motbevisar dig? Det känns lite surrealistiskt att jag ska behöva påpeka detta men det var du som påstod att vågor över 5-meter inte förekom. Det motbevisar du själv genom JAIC-rapporten vilket du med en dåres envishet fortsätter att citera, trots att det går emot dina egna åsikter. Även om vi utgår från JAIC som hävdar att signifikant våghöjd var 4-meter (trots att de tänjer något oerhört på detta), ger du samtidigt ett annat citat som motsäger allt du inledningsvis hävdade, nämligen:

"Om den signifikanta våghöjden är 4 meter, kommer alltså en våg på 100 att vara högre än ca 6 meter."

Du leker med marginalerna när du citerar JAIC om vindhastighet som uppskattas till 18–20 m/s. Detta avser (återigen) medelvind och inte byvind. Men visst, det råder viss förvirring gällande skillnaden mellan storm och stormbyar. Den ena är egentligen avsett för land medan den andra tillämpas för att beskriva vindhastighet till havs. Gränsen för en regelrätt storm till havs är >25m/s medelvind. Men det kanske är detta du betecknar som "långt ifrån storm"?

Om du lämnade din flaska ifred hade du nog förstått ett och annat.

Jag sa aldrig att vågor över 5 meter inte förekom, jag sa att ditt påstående om 8-10 m vågor var falskt och att förhållanden var kring 4 meter.

Ska du ta och hänvisa till någon som helst trovärdig källa om dina 30 m/s som nu är nere på 25 m/s... ta du o läs rapporten nu istället.

Och om inte rapporten är för dig trovärdig avseende väder med tanke på var uppgifterna är inhämtade, vad baserar du dina löjliga påståenden på?
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-05 kl. 23:09.
Citera
2020-10-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Känns som mer sannolikt att Sverige bara följt order och agerat mellanhand för att transportera det vidare till .. ja .. finns väl bara ett land som passar in här.

Sverige har haft ett långtgående militärt samarbete med NATO och framförallt USA. Det kanske var dit grejerna var på väg- Transporten förutsätter att det finns grönt ljus från svenska regeringen . Ryssarna hade kärnstridsspetsar och även ett avancerat luftradarsystem som det kan ha funnits delar av på flaken. Obs att Meyervarvets rapport berättar om denna militära transport som det officiella Sverige uppenbarligen velat mörklägga. Och det är ju inte konstigt då transporten i sig innebar att man utsatte civila för en stor risk. Varför kan man ju undra då det finns militära flyg och fartyg att använda sig av till dyliga transporter. Transporten för tanken till civila sköldar .
Citera
2020-10-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att Titanic och andra fartyg behöver flera hundra meters sjunk för att uppnå maximal fart genom vattnet beror på att luften först måste sippra ur alla hytter, ventiler, skrymslen och håligheter. Det hann aldrig hända på de knappa 80 meter Estonia sjönk. Speciellt inte med tanke på att hon först slog aktern i botten.

Estonia sjönk med relativt låg hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är rent skitsnack, varför ljuger du på det här sättet? Det är snarare tvärt om, M/S Estonia gränsar nog till världsrekord i hur snabbt ett ro-ro fartyg kan sjunka. Egentligen borde det ha varit som med Jan Heweliusz. När helikoptrarna anlände under morgonen så borde man fortfarande ha sett botten av Estonia flyta delvis vid ytan.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/1602/2657962_1200_675.gif

Ni verkar prata om olika del i förloppet. Hon gick under ytan rekordsnabbt ja, istället för att ligga kvar kapsejsad. Däremot hastigheten när botten nås är knappast hög alls. Det är ju bara en kort kort sträcka att accelerera på när det är så grunt i förhållande till båtens storlek.
Citera
2020-10-05, 23:15
Medlem
Citat:
Jag svarade innan du hann redigera ju. Ha ha.
Gissade du på 200 benbitar på en kropp?. Bra gissat i så fall. En vuxen människa består av 220 benbitar. Vi gör en liten snabb beräkning hur många benbitar det blir. 850 kroppar - 195 redan upptagna =655st x 220= Totalt antal ben 144 000 st benbitar.
Adressen på dessa borde väl vara regeringskansliet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in