2020-10-05, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Turphie, jag har verkligen ingen avsikt att nagla fast dig vid någon halm-påle med åsikter du faktiskt inte har. Det vore ju helt meningslöst; det här är ett diskussionsforum, inte en debatt-tävling.

Om du tycker att så är fallet, så beklagar jag det. Men, till mitt försvar vill jag framhålla att du faktiskt har uttryckt dig om ubåtar, bortsmugglande av bogvisir, förfalskade rapporter och mörkläggning på ett sätt som gör att det är lätt att tro att du faktiskt själv tror på det.
Jag måste ställa en seriös fråga faktiskt: tycker du att det inte finns nåt skumt alls över hanteringen av denna katastrof? Det politiska agerandet, gravfriden, övertäckningsförsöket medmera. Ser du inga som helst konstighter?
Alla vanliga människor jag känner gör det.
Citera
2020-10-05, 21:09
Medlem
Citat:
Uppgiften om öppna (ventilations-)luckor på bildäck vid inspektion kom från Bladstall. Jag har ingen källa i övrigt, men det är kanske mindre intressant eftersom vi som Bladstall påpekade inte kan veta vilka som eventuellt var öppna under olycksnatten.

Men hypotesen stämmer med observationen av ”svensk-turken” som berättade om vatten som sprutade ur ventilationsrör i taket på däck 1 när han flydde upp i trapphuset.

Så vi ska tro på allt denna Bladstall påstår?
Javisst nämner denna svensk-turk det. Samtidigt nämner han att det kommer vatten från hyttdörrarna på samma däck.
Sen har vi ett till vittne som säger att han såg vatten komma på däck 1 o det kom inte från några trappor.

Sen fungerar jag lite. Hur kommer det sig att denna svens-turk byter namn?
Citera
2020-10-05, 21:10
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att Titanic och andra fartyg behöver flera hundra meters sjunk för att uppnå maximal fart genom vattnet beror på att luften först måste sippra ur alla hytter, ventiler, skrymslen och håligheter. Det hann aldrig hända på de knappa 80 meter Estonia sjönk. Speciellt inte med tanke på att hon först slog aktern i botten.

Estonia sjönk med relativt låg hastighet.

Det är rent skitsnack, varför ljuger du på det här sättet? Det är snarare tvärt om, M/S Estonia gränsar nog till världsrekord i hur snabbt ett ro-ro fartyg kan sjunka. Egentligen borde det ha varit som med Jan Heweliusz. När helikoptrarna anlände under morgonen så borde man fortfarande ha sett botten av Estonia flyta delvis vid ytan.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/1602/2657962_1200_675.gif
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-10-05 kl. 21:15.
Citera
2020-10-05, 21:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej jag litar inte på den. Anledningen till det är att så många experter har ifrågasatt den plus alla dessa frågetecken som finns kring efterspelet, hemlighållanden och tiden för sjunkförloppet.
Jag ser inte hur jag måste vara av en annan åsikt bara för att jag inte litar blint på en hel rapport. Varför måste det vara antingen eller för dig.
Det KAN mycket väl vara så att bogvisiret har trillat av precis där du tror, men sålänge det inte är bevisat (viölet det ännu inte är) så tänker jag inte ta det som sanning. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis måste tro på ett annat förlopp istället. Enkelt förkortat, är det inte bevisat så är det inte sanning, och en rapport som är såpass slarvigt utförd och ifrågasatt av såpass många experter kan aldrig anses bevisa något ens på indice-nivå.

Din sista fråga har redan fått ett svar, men du tycks helt oförmögen att begripa det. Sista chansen nu... JAG TROR INGENTING. Jag håller det däremot som EN av många möjligheter att visiret har avlägsnats av mänsklig hand eftersom jag inte arbetar utefter en given teori.

Fattar du nu?

Om man pratar om bevisning i vetenskapliga sammanhang och metod,
så talar man om att en teori skall kunna falsifieras. Det är nämligen så att mycket få vetenskapliga teorier går att strikt bevisa som en matematisk formel. I stället landerar man en hypotes och ser om den stämmer med de observationer man har, eller om den kan falsifieras.

Min ”teori” är att bogvisiret föll av ett stycke från vrakplatsen, hittades av Finland och bärgades av Sverige. Den är lätt att falsifiera, t.ex. genom att visa att någon sett visiret kvar på fartyget eller på/vid vraket på havsbotten. Detta har inte skett.

Omvänt så har många fört fram en teori om att bogvisiret satt kvar på fartyget när
det sjönk och sedan fraktades bort av någon. Detta är också lätt att falsifiera, t.ex. genom att hitta någon har sett fartyget sjunka utan visir. Jag har gett minst 4 vittnen som säger precis det, varav ett, Thiger, går att lyssna på i ljudklipp på estoniasamlingen.se. Dessutom såg vi nyss i SvT-klippet från Öppet Arkiv som Dumdryg länkade till att visiret var borta redan 3 dygn efter förlisningen, vilket gör det praktiskt taget omöjligt att teorin skulle stämma.

Två teorier, en möjlig, en falsifierad. Trots detta väljer du att inte ta någon ställning och tycks i stället vilja behandla dem som likvärdiga. Varför då?
Citera
2020-10-05, 21:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att Titanic och andra fartyg behöver flera hundra meters sjunk för att uppnå maximal fart genom vattnet beror på att luften först måste sippra ur alla hytter, ventiler, skrymslen och håligheter. Det hann aldrig hända på de knappa 80 meter Estonia sjönk. Speciellt inte med tanke på att hon först slog aktern i botten.

Estonia sjönk med relativt låg hastighet.

Vad menar du med ditt inlägg? Det är väl alla överens om att luften som håller fartyget flytande måste pysa ut först. Men även efter att all luft har pyst ut så kan det fortsätta att accelerera tills jämvikt mellan vattenmotstånd, massa och bromsande yta uppstår. Den maximala sjunkhastigheten hänger inte ihop med när all luft lämnat.
Jag skriver ju också att Estonia aldrig hinner uppnå maximal hastighet. 1 meter per sekund är ju en relativt låg hastighet. Eller vill du föreslå någon annan hastighet?
Citera
2020-10-05, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Här finns en hel del intressant att läsa för den som vill läsa Meyer werfts rapport som tar upp massa intervjuer med överlevare och oförklarliga skador man hittat.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/Contents.htm

Samma experter som fuskade vid bygget. De ansvariga på varvet hör hemma i fängelse. Man hade dubbla ritningar. En som inspektören fick se. Och en helt annan man använde i bygget. Inspektören gav bakläxa just på låsanordningarna till bogvisiret. Trots bakläxa bytte man inte annat än på ritningen till starkare ståltyp, och skippade förstärkningar i plåten kring låsen, och använde svagare infästningar. Och dessutom inte svetsat rätt. Då gick det som det gick. Svagheterna gav sig.

Dessutom som en tillfällighet "Strax före övergången till estnisk flagg i slutet av år 1992 hade uppmärksamhet riktats mot ramp- och visirlåsens hållfasthet och Wasa Line hade infordrat anbud på förstärkning av dem, men inget åtgärdades"
Citera
2020-10-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är rent skitsnack, varför ljuger du på det här sättet? Det är snarare tvärt om, M/S Estonia gränsar nog till världsrekord i hur snabbt ett ro-ro fartyg kan sjunka. Egentligen borde det ha varit som med Jan Heweliusz. När helikoptrarna anlände under morgonen så borde man fortfarande ha sett botten av Estonia flyta delvis vid ytan.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/1602/2657962_1200_675.gif

Du har verkligen förstått fel nu
Citera
2020-10-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Visiret bärgades där jag. Är du 1000 på att det hittades där?
Bogvisiret syndes vid Estonia på de första sonarbilderna som togs. Efter några veckor hittades det 1,6km därifrån. Märkligt. Starka havsströmmar, eller en val kanske som simmade i väg med det?
Citera
2020-10-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Samma experter som fuskade vid bygget. De ansvariga på varvet hör hemma i fängelse. Man hade dubbla ritningar. En som inspektören fick se. Och en helt annan man använde i bygget. Inspektören gav bakläxa just på låsanordningarna till bogvisiret. Trots bakläxa bytte man inte annat än på ritningen till starkare ståltyp, och skippade förstärkningar i plåten kring låsen, och använde svagare infästningar. Och dessutom inte svetsat rätt. Då gick det som det gick. Svagheterna gav sig.

Dessutom som en tillfällighet "Strax före övergången till estnisk flagg i slutet av år 1992 hade uppmärksamhet riktats mot ramp- och visirlåsens hållfasthet och Wasa Line hade infordrat anbud på förstärkning av dem, men inget åtgärdades"

Säger inte att du har fel men det är enkelt att granska dessa påståenden om man faktiskt bärgar fartyget.
Citera
2020-10-05, 21:21
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Fascinerande bilder. Hade glömt bort de gamla reportaget, med missförstånd ramp/visir och allt.

Bogvisiret alltså borta på eftermiddagen 94-10-02, 3 dygn efter olyckan. Någonting säger mig att detta inte biter på den emalj av faktaresistens som vissa här i tråden besitter.

Ja, bra info på de klippen (i slutet av reportaget). Man ser ju mycket väl vad som hänt utan att vara någon expert på fartygshaverier men i tråden maler knäppgökarna på som om ett i jämförelse pyttelitet hål skulle ha kapsejsat MS Estonia.
Citera
2020-10-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
Bogvisiret syndes vid Estonia på de första sonarbilderna som togs. Efter några veckor hittades det 1,6km därifrån. Märkligt. Starka havsströmmar, eller en val kanske som simmade i väg med det?

Jo men vilka sonarbilder var det?
Citera
2020-10-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Vad är "Svensk milktär borde redan ha fullt upp med dem NATO övning i Skagerak/Norska Havet som de deltog i?" för jävla påstående eller fråga då?

Ett påstående följt av en retorisk fråga. Detta är det "jävla" påståendet.
"A maritime exercise, Cooperative Venture, will take place from 28 September to 7 October in the North Sea and in the Skagerak waters.
Källa: NATO https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_24259.htm?selectedLocale=en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in