2020-10-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Var kom den informationen från? Jag håller mig till uppgifterna i dokumentären.

Inlägget jag svarade på givetvis, och hur fan kan man svälja allt i en tafflig "dokumentär" som fakta rakt av?
Citera
2020-10-05, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så det är normalt att man har med sig vapen på bryggan på ett civilt fartyg?
Enligt bladstall och farbror barbro är det även normalt med stridsvagnar och sånt på ro-pax färjor på östersjön till och med.
Citera
2020-10-05, 20:51
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men du har skrivit inlägg efter inlägg om att haverikommissionens version av vad som hände med visiret inte är att lita på, så hur skall du ha det? Det är väl inte orimlgt att anta att du faktiskt inte tror på att visiret hittades och bärgades från än plats ca 1 n.m. från vraket, i synnerhet som du skriver inlägg efter inlägg där du vill ha bevis för
att det inte stod som en enorm foliehatt på vraket.

Låt mig ställa en rak fråga till. Vi är såvitt jag vet överens om
att det är Estonias bogvisir som står på land på Muskö.
- tror du att någon (med skärbrännare, sprängämnen, whatever) har avlägsnat detta visir från vraket?

Nej jag litar inte på den. Anledningen till det är att så många experter har ifrågasatt den plus alla dessa frågetecken som finns kring efterspelet, hemlighållanden och tiden för sjunkförloppet.
Jag ser inte hur jag måste vara av en annan åsikt bara för att jag inte litar blint på en hel rapport. Varför måste det vara antingen eller för dig.
Det KAN mycket väl vara så att bogvisiret har trillat av precis där du tror, men sålänge det inte är bevisat (viölet det ännu inte är) så tänker jag inte ta det som sanning. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis måste tro på ett annat förlopp istället. Enkelt förkortat, är det inte bevisat så är det inte sanning, och en rapport som är såpass slarvigt utförd och ifrågasatt av såpass många experter kan aldrig anses bevisa något ens på indice-nivå.

Din sista fråga har redan fått ett svar, men du tycks helt oförmögen att begripa det. Sista chansen nu... JAG TROR INGENTING. Jag håller det däremot som EN av många möjligheter att visiret har avlägsnats av mänsklig hand eftersom jag inte arbetar utefter en given teori.

Fattar du nu?
Citera
2020-10-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vid 21.10 in i filmen visas dykbilder från 94-10-02, alltså bara några dagar efter förlisningen. En reporter berättar om att bogvisiret är bortslitet och att rampen är delvis intryckt i bildäck. Räckena till rampen kan ha knäckts. Behöver inte vara avsågade.

https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/

Man ser om det är avsågat eller knäckt..
Senast redigerad av El-Strutso 2020-10-05 kl. 20:56.
Citera
2020-10-05, 20:52
Medlem
Här finns en hel del intressant att läsa för den som vill läsa Meyer werfts rapport som tar upp massa intervjuer med överlevare och oförklarliga skador man hittat.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/Contents.htm
Citera
2020-10-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Enligt bladstall och farbror barbro är det även normalt med stridsvagnar och sånt på ro-pax färjor på östersjön till och med.

Snart kommer dom med att en deathstar finns ombord.
Citera
2020-10-05, 20:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jar sagt det förut, och måste tydligen säga det igen. Jag TROR ingenting. Jag är här för att ta del av det otaliga antalet frågetecken som omgärdar denna katastrof för att därefter lägga ett pussel. Eftersom det hela tiden dyker upp nya frågetecken, och din bibel-rapport inte lyckas räta ut dem så står jag kvar vid att inte tro något alls ännu.
Kan inte bli tydligare än så, så jag hoppas du begriper vad jag säger den här gången... Det är väl sjätte eller sjunde gången nu?!
Turphie, jag har verkligen ingen avsikt att nagla fast dig vid någon halm-påle med åsikter du faktiskt inte har. Det vore ju helt meningslöst; det här är ett diskussionsforum, inte en debatt-tävling.

Om du tycker att så är fallet, så beklagar jag det. Men, till mitt försvar vill jag framhålla att du faktiskt har uttryckt dig om ubåtar, bortsmugglande av bogvisir, förfalskade rapporter och mörkläggning på ett sätt som gör att det är lätt att tro att du faktiskt själv tror på det.
Citera
2020-10-05, 20:55
Medlem
Citat:
Men du har skrivit inlägg efter inlägg om att haverikommissionens version av vad som hände med visiret inte är att lita på, så hur skall du ha det? Det är väl inte orimlgt att anta att du faktiskt inte tror på att visiret hittades och bärgades från än plats ca 1 n.m. från vraket, i synnerhet som du skriver inlägg efter inlägg där du vill ha bevis för
att det inte stod som en enorm foliehatt på vraket.

Låt mig ställa en rak fråga till. Vi är såvitt jag vet överens om
att det är Estonias bogvisir som står på land på Muskö.
- tror du att någon (med skärbrännare, sprängämnen, whatever) har avlägsnat detta visir från vraket?

Visiret bärgades där jag. Är du 1000 på att det hittades där?
Citera
2020-10-05, 20:57
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Turphie, jag har verkligen ingen avsikt att nagla fast dig vid någon halm-påle med åsikter du faktiskt inte har. Det vore ju helt meningslöst; det här är ett diskussionsforum, inte en debatt-tävling.

Om du tycker att så är fallet, så beklagar jag det. Men, till mitt försvar vill jag framhålla att du faktiskt har uttryckt dig om ubåtar, bortsmugglande av bogvisir, förfalskade rapporter och mörkläggning på ett sätt som gör att det är lätt att tro att du faktiskt själv tror på det.

Då får du tygla dina förutfattade meningar framöver. Kanske tillochmed börja lyssna på vad folk säger till dig...
Citera
2020-10-05, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Personligen tror jag inte på att man skall bärga Estonia i dagsläget

. . Däremot skall man begära ett svar på vad som egentligen hände den där natten.

En fråga till alla kännare av Estonia-katastrofen: Var det inte plundrare för en 15 år sedan som dök och hämtade upp saker från Estonia?

Mitt sista inlägg på länge nu, då Jonkebonke mfl pajasar förstört tråden.

1. Att bärga båten vore väl jättebra.
Vi har bevisligen fått upp Wasa skeppet.

Och behöver visa lite jäklar anamma - som nation. Visa vår Ingenjörskonst. Och de anhöriga förtjänar detta.

Kan någon inte kuppa Miljöpartiet, Rockström mfl att det vore bra för miljön också?

Du kan ju inte göra en utredning utan att bärga båten. Kontrafaktiskt.

2. Hur ska några på ett forum bekräfta din fråga?

"Eh jo jag var med och plundrade båten".

Jag tror att väldigt många just nu är ganska upprörda (med all rätt) efter Corona utbrottet. Man misstror Staten och buntar gärna ihop allting. Man är trött på politiker etc

Det blir dock lite väl mycket pöbel/ upprörda tokar som gapar på att det måste vara en mörkläggning för att man känner sig sviken.

Författaren Torssell har en bra teori att en jäkla massa människor glädligen deltog i en klassisk soppa-under-mattan pga att dölja sin egna inkompetens

Sjöfartsverket, politiker, många har bidragit till att en normal process och korten på border har sjabblats bort.

Estonia sjönk troligen pga flera misstag.
Redan innan hade ju ett systerfartyg haft en incident med sitt bogvisir och tagit in vatten.

Det tillsammans med något mer adderat kan skapat förstärkningseffekten. En kollision med annat fartyg, en explosion i lasten .
Citera
2020-10-05, 21:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Man såg även vatten under hyttdörrarna på plan 1
VArt kan man läsa att dessa dörrar inte var stängda?
Uppgiften om öppna (ventilations-)luckor på bildäck vid inspektion kom från Bladstall. Jag har ingen källa i övrigt, men det är kanske mindre intressant eftersom vi som Bladstall påpekade inte kan veta vilka som eventuellt var öppna under olycksnatten.

Men hypotesen stämmer med observationen av ”svensk-turken” som berättade om vatten som sprutade ur ventilationsrör i taket på däck 1 när han flydde upp i trapphuset.
Citera
2020-10-05, 21:00
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här har någon gjort en en enkel beräkning av Titanics sjunkhastighet. Jag läste i en annan rapport från Länstyrelesen att ett fartyg uppnår sin maximala sjunkhastighet efter 100-300 meter beroende på form mm.
Han redogör för att det fungerar precis som i luft, att ett fallande objekt uppnår en maximal hastighet efter ett tag och accelererar därefter inte. Om man bortser från vindar eller havströmmar och bara räknar med vattenmotståndet eller luftmotståndet alltså.

Han kommer fram till att Titanic kan ha sjunkit med en hastighet på nästan 22 meter i sekunden. Nu hinner inte Estonia nå sin maximala sjunkhastighet, men jag tycker att 1 meter i sekunden är helt rimligt och säkert det tredubbla också. Alltså långt mer än 1,9 knop.

The velocity of the Titanic will be independent of height.
For in a fluid ( a gas or a liquid, that is), a falling object attains a constant velocity known as the "terminal velocity" after a while.
The terminal velocity of an object is the velocity of the object when the sum of the drag force and buoyancy equals the downward force of gravity acting on the object. Since the net force on the object is zero, the object has zero acceleration.

Mathematically,
Vt=[(2∗m∗g)/(ρ∗A∗Cd)]1/2
Where
Vt = Terminal Velocity
M∗g=46000∗1000∗9.8 = Mass * acceleration due to gravity
ρ=1000kgm−3 = density of fluid through which object is falling
A=0.5∗269.06∗28.19 = Projected area
Cd = Drag Co-efficient

Now,
Projected area is the area of a 3-D surface when projected onto a 2-D plane.
Since the Titanic's projection may be assumed roughly triangular, hence we calculate it's projected area by the formula of area of a triangle as done above.
The statistics are courtesy Wikipedia - http://en.m.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic

However, this is a rough approximation.
The weight of Titanic mentioned here is exclusive of the passenger's weights = 46,000 tonnes.

Also, drag co-efficient = Approximately 0.5, assuming the Titanic to be conical.

Moreover, the effect buoyancy has been ignored as the resultant calculation and formula would be exceedingly complicated (at least for a high school student like me).

Hence, we get Vt=21.805ms−1 .

https://www.quora.com/If-the-Titanic-sunk-in-12-000-ft-of-water-how-fast-was-it-going-when-it-hit-the-bottom
Att Titanic och andra fartyg behöver flera hundra meters sjunk för att uppnå maximal fart genom vattnet beror på att luften först måste sippra ur alla hytter, ventiler, skrymslen och håligheter. Det hann aldrig hända på de knappa 80 meter Estonia sjönk. Speciellt inte med tanke på att hon först slog aktern i botten.

Estonia sjönk med relativt låg hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in