2020-10-05, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De hade ett nytt fall senast idag.

Oj, importfall.

Fler frågor?
Citera
2020-10-05, 20:09
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Oj, importfall.

Fler frågor?
Nu har jag tid att ägna 30 minuter åt denna fascinerande tråd igen. En fråga:
Tror du verkligen på fullaste allvar att du sitter inne med svaren på några som helst frågor i detta härad?
Alltså på fullaste allvar?
Tänk efter två minuter innan du svarar nu, tack.
Citera
2020-10-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Oj, importfall.

Fler frågor?
Importfall är också ett fall som måste hanteras.

Jag skulle oavsett inte klassa det som att "utrota" sjukdomen, eftersom man bara har haft drygt femhundra fall. Mer korrekt har de inte haft covid ännu. För eller senare kommer sjukdomen få fäste även i Taiwan, och sen kommer den inte kunna utrotas.
Citera
2020-10-05, 20:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jag skrev ingenting om antal döda, utan antal konstaterat smittade per rullande 7 dagar, alltså smittspridningen. Jag får det till samma nivå som i mars, ändå säger Tegnell att smittspridningen är "nere på rätt låga nivåer nu". Förklara det.
I april var det bara en bråkdel av de som var smittade som testades för covid 19. I stort sett bara de som kom till sjukhus testades. Därför var det många fler smittade i april än idag. Det som tyder på det är antalet personer som dog samt de som låg på IVA var oändligt mycket fler än idag.
Citera
2020-10-05, 20:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Obetydligt?!?! Så du menar att det inte skulle haft någon effekt på hur smittan spreds ju fler som arbetade hemma i början?

Det är ju ren dårskap att uttalasig som du gör, och som Tegnell gjorde. Horribelt att tänka på jämlikhet när man bör göra allt man kan för att förhindra spridningen!
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tyvärr står det ju i smittskyddslagen, som du och dina gelikar älskar i andra fall, att smittskydd ska vara jämlikt.

Det hade gått att kombinera smittskydd med strävan efter jämlikhet. Ifall Anders Tegnell hade varit verkligt bekymrad över dom yrkesgrupper som måste närvara på sina arbetsplatser, så hade han sagt "Arbeta gärna hemifrån ifall du har möjlighet. Men vi behöver komma ihåg att alla inte har den möjligheten. Därför är det viktigt att samhället, och medborgarna, visar särskild hänsyn mot dom yrkesgrupper som behöver fortsätta att resa till sina arbetsplatser."

Ett sådant uttalande hade visat på omtanke gentemot utsatta yrkesgrupper. Det uttalande som Anders Tegnell gjorde, byggde inte på omtanke. Det handlade om att uttala politiska slagord som överensstämmer med nutidens dominerande ideologier.
Citera
2020-10-05, 20:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I mars var 50-60% av eleverna hemma på grund av rädsla för att bli smittade, under en månad var det nästan tomt på bussarna, städerna var tomma på människor. Jag tror att allt detta höll smittan nere under en lång tid bland de yngre barnen i tex grundskolorna. Att sedan gymnasier och högskolor stängdes spelade stor roll tror jag.

Ökningen vi ser nu sedan ett par veckor sammanfaller bra med skolornas öppnande.
Du har tjatat om skolorna i flera månader nu. Men hur menar du? Om vi bara hade stängt skolorna nu till hösten så hade allt löst sig? Berätta gärna hur du tänker och hur mycket smittspridningen hade reducerats med stängda skolor. Du tänker att barn och ungdomar inte träffas ändå även om skolorna är stängda?
Citera
2020-10-05, 20:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Jag vill verkligen vara tydlig med att man inte skall förminska eller stigmatisera psykiskt ohälsa. Jag ser dock ett starkt samband mellan det och just de långtidssymtym som beskrivs.
Citera
2020-10-05, 20:38
Medlem
Är det inte superkris för flygen från Kastrup just nu som flyger till London? Eftersom alla resenärer måste sitta i karantän 14 dgr?
Citera
2020-10-05, 20:47
Medlem
Ok, ser ut som Trumpeten redan kommer lämna sjukhuset, lite väl tidigt kanske.
Citera
2020-10-05, 20:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ok, ser ut som Trumpeten redan kommer lämna sjukhuset, lite väl tidigt kanske.

Inte vanligt dessa är överens 😀

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/olsen-backar-tegnell-tror-inte-pa-en-andravag/
Citera
2020-10-05, 20:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du har tjatat om skolorna i flera månader nu. Men hur menar du? Om vi bara hade stängt skolorna nu till hösten så hade allt löst sig? Berätta gärna hur du tänker och hur mycket smittspridningen hade reducerats med stängda skolor. Du tänker att barn och ungdomar inte träffas ändå även om skolorna är stängda?
Jag tänker att de borde fortsatt med distans för år 2-3 på gymnasiet samt högskola-universitet även nu i höst.

Jag tänker att de skulle rekommendera även grundskoleelever att stanna hemma om någon i hushållet har konstaterad covid.

Jag tänker att de skulle låta lärare med någon i hushållet få vara hemma med ersättning ( den är högst 16 000 per månad om du tjänar mer än 27 000/månad ). Som det är nu får de inte vara hemma med ersättning om de inte redan arbetar som assistent till personen i riskgrupp som de bor med. Vem fan gör det?

Så tänker jag.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-05 kl. 21:05.
Citera
2020-10-05, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Importfall är också ett fall som måste hanteras.

Jag skulle oavsett inte klassa det som att "utrota" sjukdomen, eftersom man bara har haft drygt femhundra fall. Mer korrekt har de inte haft covid ännu. För eller senare kommer sjukdomen få fäste även i Taiwan, och sen kommer den inte kunna utrotas.

Det är då fan vad ordet Taiwan kan göra för att skaka fram trollen ur regimens arschel.

Ja, i Taiwan är viruset utrotat.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in