Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Fauci sa ju på Harvard Medical School
att vi hade fått det där med "droppsmitta" om bakfoten
till att börja med -det är mycket mer aerosoler inblandade
än man trott tidigare, länk finns här
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Inte för att jag är Sveriges Dr. Fauci eller nåt, men det här är väl precis det jag sa?
Droppsmitta smittar
i huvudsak genom droplets, men droppstorleken varierar. Några personer kan mycket väl smittas med aerosoler. Det kan vara 1 på 10, det kan vara 1 på 100. Jag har ingen aning.
Därför är två meter ett lagom säkerhetsavstånd för 65-åringar när det handlar om covid. Men två meter är inte hundra procent säkert. Avståndet är acceptabelt bara för att deras risk att dö också är låg, och en viss smittspridning och oundviklig. Om dödligheten var som ebola, så hade inte två meter varit lämpligt. Då hade kanske tjugo meter varit lämpligare.
Därför fungerar det inte heller att "utrota" smittan. Du kan pressa ned den, genom att stoppa den smitta som sker genom droplets. Men du kan inte stoppa den återstående delen som sprids mer oförutsägbart, t.ex. med en aerosol.
Så när länder som försöker utrota smittan upptäcker att det inte går, och sen börjar yra om att det är luftburet, så är det lite goddag yxskaft över det hela. De försöker göra nåt som inte ska vara möjligt, och förvånas sen över att det inte går. Eftersom man är för stolt för att erkänna detta misstag, så målar man upp viruset som ett extra smittsamt supervirus, och säger att det var därför man misslyckades. Det
kan inte vara fel på strategin, så det måste vara nåt fel på viruset.