2020-10-04, 22:58
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Varför tror du det är så om du tänker efter lite? Hur kommer det sig att vi inte har 100 döda per dygn om lika många smittas som i april? Jag skulle kunna berätta det, men det är bättre att du får tänka lite själv istället.

Jag skrev ingenting om antal döda, utan antal konstaterat smittade per rullande 7 dagar, alltså smittspridningen. Jag får det till samma nivå som i mars, ändå säger Tegnell att smittspridningen är "nere på rätt låga nivåer nu". Förklara det.
Citera
2020-10-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast du verkar tro, att det är den äldre personens ålder och grad av skröplighet, som avgör om personen befinner sig i en egen lägenhet med hjälp av hemtjänst, eller på ett äldreboende. Detta är bara delvis sant. En äldre person som bor ihop med en partner som är yngre och piggare, och/eller har barn och barnbarn som bor nära och ofta kommer upp och hjälper till - kan vara kvar i sina lägenheter mycket längre.
Ja, det kan ju finnas mycket skröpliga människor som bor hemma. Men det gäller inte åt andra hållet. Pigga demensfria pensionärer bor aldrig på särskilt boende.
Citera
2020-10-04, 23:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, så i vissa lägen tycker du det är ok att med dina ord avliva patienten med en spruta.

Nej jag tycker det är rätt att ge smärtlindring i livets slutskede, det är det som är palliativ vård. Men om du vill gå in på det spåret så är jag för aktiv dödshjälp, ja. Det förutsätter ju dock att läkaren, patienten och de anhöriga är överens om saken. Vissa plågas ju något för jävligt i livets slutskede, har sett det med egna ögon, det är inte humant. Men om faster Agda får covid men var pigg innan, så provar vi syrgasen först, går inte det så får hon morfin. Vi kastar inte henne under bussen direkt.
Citera
2020-10-04, 23:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det menar jag inte.

Jag märker att du börjar bli frustrerad nu, men det är såhär det ligger till. Morfin behandlar andnöd, syrgas behandlar låg syresättning. Vid covid använder man normalt båda, men av olika skäl.

Om man däremot bedöms inte har några överlevnadschanser, ifall man får svår covid, så bidrar inte syrgas med någon palliativ effekt utöver placebo.

Jag är inte det minsta frustrerad. Vi borde kalla in Eremona2.0 som kan berätta vilken behandling som gavs på covidavdelningarna istället för att du ska sitta och killgissa.
Citera
2020-10-04, 23:03
Medlem
Covid 19 har mist sin sting o i praktiken är detta virus nu inte farligare än vanlig influensa...

Skönt då kan vi snart gå tillbaka till det normala...
Citera
2020-10-04, 23:03
Avslutad
Citat:
Nej, det menar jag inte.

Jag märker att du börjar bli frustrerad nu, men det är såhär det ligger till. Morfin behandlar andnöd, syrgas behandlar låg syresättning. Vid covid använder man normalt båda, men av olika skäl.

Om man däremot bedöms inte har några överlevnadschanser, ifall man får svår covid, så bidrar inte syrgas med någon palliativ effekt utöver placebo.

Exakt vad har det med saken att göra? Att regimen med FHM i spetsen låter skiten rinna ner på socialstyrelsen att pracka på läkare och ssk att avskriva patienter som elegant hade klarat sig med syrgas, antibiotika, remdesivir och kortison?

Är det vad du försöker motivera med ditt vämjeliga jamsande?
Senast redigerad av redshift 2020-10-04 kl. 23:17.
Citera
2020-10-04, 23:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej jag tycker det är rätt att ge smärtlindring i livets slutskede, det är det som är palliativ vård. Men om du vill gå in på det spåret så är jag för aktiv dödshjälp, ja. Det förutsätter ju dock att läkaren, patienten och de anhöriga är överens om saken. Vissa plågas ju något för jävligt i livets slutskede, har sett det med egna ögon, det är inte humant. Men om faster Agda får covid men var pigg innan, så provar vi syrgasen först, går inte det så får hon morfin. Vi kastar inte henne under bussen direkt.

Japp. Aktiv dödshjälp, som man kommit överens om med patienten i förväg (eller eventuellt hans anhöriga - men det tycker jag personligen är en farlig väg att gå), är något HELT annat än det som skedde i Sverige i våras. Då kollades inga "livstestamenten", och inte heller tillfrågades de anhöriga, innan man avlivade de gamla. (Eller i vissa fall unga, för samma sak skedde på LSS-boendena för begåvningshandikappade personer i alla åldrar.)
Citera
2020-10-04, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Covid 19 har mist sin sting o i praktiken är detta virus nu inte farligare än vanlig influensa...

Skönt då kan vi snart gå tillbaka till det normala...

Ja, för alla med lite vett har sett till att "gömma" undan sina gamlingar så du kan fortsätta med vad fan nu det är för värdelöst skit du har på gång i ditt liv.

Var det vad du menade?
Citera
2020-10-04, 23:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
FHM och Socialstyrelsen har väl försökt ducka ansvaret,

att ha uppföljning på om tillräckliga lager fanns i beredskap,

skyddsutrustning, respiratorer, mediciner, syrgas (kompetens + distribution) osv,

kanske var det t om MSB ansvar?

Men alla 3 duckar va?

Om man ställer frågan såhär:

vilken myndighet verkar naturligt vara ansvarig för försvar mot epidemi/pandemi?

Mitt spontana svar är Smittskyddsinstitutet.

Ett problem i sammanhanget, är att Smittskyddsinstitutet inte finns kvar. Därför föreslår jag att Folkhälsomyndigheten skrotas, och ett nytt smittskyddsinstitut byggs upp från grundet, utan inblandning från någon som har haft med Folkhälsomyndigheten att göra. Smittskyddsinstitutet ska ha en larmknapp, som går direkt till gränsbevakande myndigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Då är väl inte svaret "regionerna" de ska väl knappast följa upp sig själva/varandra?

Många kommer att få skulden när Folkhälsomyndigheten skyller ifrån sig. "Det är äldrevårdens fel", "Det är invandrarnas fel", "Det är slumpens fel", "Det är virusets fel" et cetera.

Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Glad att du ställer den frågan.
Nedmonteringen av beredskapslagren började på 90-talet när Sovjetunionen kollapsade. Lagren har sedan varit en icke-fråga för samtliga ministärer därefter. Alla har varit rörande eniga i frågan. Inget politiskt motstånd, inget motstånd från media eller allmänheten. (Flashback befann sig fortfarande i ett uppstartsskede, annars hade ni fått se på andra bullar...!)
Finländarna var klokare och behöll större delen av sina lager.

2007 skapades MSB. Men i deras mandat ingår inte att lagerhålla läkemedel, sjukutrustning mm. Detta ansvar läggs i stället på regionerna.

2017 påbörjades faktiskt aktiviteter med att skapa ett nytt civilt totalförsvar. Men sådant tar tid att bygga upp.

Lite magstarkt att med facit i hand skylla den dåliga beredskapen på dem som råkade ha makten just när pandemin bröt ut.
Skulle vara otroligt skönt om alla dessa försök att hitta syndabockar kunde upphöra en gång för alla.

Nuvarande regering har del av skulden. Men dom är inte ensamma att bära skulden. Tidigare regeringar står inte utan skuld.

Citat:
Det är inte heller säkert att behovet slutar vid syrgas, bara för att det råkade vara kritiskt för just den här sjukdomen. Nästa pandemi kan det vara något annat som saknas, som ingen har tänkt på i förväg.

Då är det dags att någon försöker tänka ut vad som kan tänkas behövas vid olika kris-scenarier.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Just det, nästa pandemi kanske man behöver dialysmaskiner och så står man där med sitt fina (gamla) lager av respiratorer och syrgastuber till ingen nytta. Och ett gäng som klagar på den dåliga beredskapen.

Beredskapslagren bör innehålla all möjlig utrustning som kan behövas i vården vid en kris.

Jag kan komma med förslag med hur allt detta ska betalas. Men tyvärr skulle dessa förslag anses vara off-topic i den här tråden.
Citera
2020-10-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du svarar ju inte på frågan? Det var du som sa att allt FHM gjort varit väl övervägt och vid rätttidpunkt. Jag hävdar att det är alldeles uppenbart fel att påstå det, i så fall ljuger du.

Allt och allt, det mesta. I stort, så att säga. Du hävdar väl å andra sidan att de gjort det mesta fel. Så olika man kan se på saker. Jag tycker du greppar efter halmstrån i nån slags besatthet i att hitta fel. Det gör man när man förberett sig för domedagen, så blir det nån halvdan variant utan lockdown. Surt, kan jag förstå. Kanske slår nästa pandemi hårdare, fast då är man väl förvisso mer förberedd.
Citera
2020-10-04, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som sagt - jag skulle kunna sätta rätt mycket på, att flockimmuniteten händer före vaccinet. Hoppas att vår regering inte har bundit sig för att köpa 10 miljoner doser, som aldrig kommer till användning!

Det har de garanterat! Men då kan vi ju skänka doserna till något fattigt land i Afrika, vips så är den humanitära stormakten återuppstånden. Tänk dig dollargrinet på Löfven.
Citera
2020-10-04, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Allt och allt, det mesta. I stort, så att säga. Du hävdar väl å andra sidan att de gjort det mesta fel. Så olika man kan se på saker. Jag tycker du greppar efter halmstrån i nån slags besatthet i att hitta fel. Det gör man när man förberett sig för domedagen, så blir det nån halvdan variant utan lockdown. Surt, kan jag förstå. Kanske slår nästa pandemi hårdare, fast då är man väl förvisso mer förberedd.

Att FHM och regimen gjort exakt allt fel är bortom tvivel. Det är ett absolut och verifierbart faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in