2020-10-01, 18:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast influensa och förkylning smittar också på det sättet. Vi kan ju inte klassa om varenda virus vi känner till, bara för att man fått en fix idé att corona måste kallas "luftburet".

Det räcker gott med att konstatera att droppsmittevirus kan smitta på större avstånd under rätt betingelser, men att det i huvudsak smittar på nära håll.
Är väl mer en fix ide att det inte på något sätt är luftburet.
Citera
2020-10-01, 18:20
Medlem
5,6 miljarder euro beräknas den föreslagna två veckors nedstängningen av Madrid kosta.

Så många som 25% av de spanska företagen beräknas inte ha muskler till att klara en andra lockdown.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/01/spanien-stangt-madrid-kostar-56-mdr-euro-pa-tva-veckor-abc.html
Citera
2020-10-01, 18:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ska sveriges statsepidemiolog även vara sveriges statsekonom? Jag fattar ingenting.

YOU GONNA GET COVID
JP
Folkhälsan är hårt knuten både till landets ekonomi, samt till de individuella resurserna, så ja.
FHM ska även göra en ekonomisk analys av det som man förespråkar.

Att inte förstå detta är underligt.
Citera
2020-10-01, 18:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Tweet om dagens presskonferens,

"Tegnell förklarar för @AnneliMegnerArn hur killgissning går till.

Det här är en fristående myndighet som inte klarar av att i skrift presentera underlag för sina frejdiga beslut, omdömen & rekommendationer. I detta fall immunitet i Sverige."
https://twitter.com/jorgenponder/status/1311657165317459968

Han ska väl som statlig tjänsteman bara lämna över underlaget vid förfrågan?
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/grundlagar-och-demokratiskt-deltagande/offentlighetsprincipen/
Citera
2020-10-01, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Absolut har du siffror på trafikolyckor och cancerfall i Taiwan? För ditt argument faller rätt tungt om du påstår att vi ska bekämpa en pandemi men släppa trafikolyckor och cancer fritt (vilket du vet mycket väl att vi inte gör).

Vad taiwan gör eller inte gör är tämligen ointressant för Sverige.

Vad Taiwan gör är att få SvÄRje framstå som en potatismonarki drabbad av en pandemi med ett gäng bovar och banditer i “ledningen” och ett stockholmssyndrom som ackompanjerar den amatörmässiga hanteringen av de perpetuella virusutbrotten.

Där har vi kontrasten mellan en fullvärdig Republik och ett av götarna och svearnas institutionaliserade sociopati.

Frågor på det?
Citera
2020-10-01, 18:38
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Folkhälsan är hårt knuten både till landets ekonomi, samt till de individuella resurserna, så ja.
FHM ska även göra en ekonomisk analys av det som man förespråkar.

Att inte förstå detta är underligt.

Nej, en avvägning, inte analys. Man ska aldrig sätta pengar mot liv, oavsett. Det är moraliskt fel. Du är bara ännu en sån där onödig människa som inte ska ha vård öht om det krävs.

Det Sverige dock gjort är en analys och med vilje dödat äldre och sjuka för det är ekonomiskt fördelaktigt. Bakom står du och dina vidriga jämlikar och hejar på.
Citera
2020-10-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ökar inte dödsfallen till åtminstone 30 i veckan inom två veckor kan vi slå fast att viruset muterat.
Den givna förklaringen är att två miljoner svenskar redan haft covid, precis som FHM modellerade.

Ett underbetyg för vår omvärld, som inte klarade av att göra en korrekt analys av mörkertalet i våras.
Citera
2020-10-01, 18:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var inte det jag menade, jag ville bara påpeka att aerosolerna flyger längre om mängden vatten är mindre. Dvs, torr luft hjälper dem att flyga längre (innan de landar eller torkar ut, eller oxiderar).

Ytan på ett virus tål dock en del oxidation, det är ju därför den finns. Inte kraftig oxidation som man får med O3, men O2 tål den säkerligen rätt bra en stund.
Det beror väl på vilken typ av virus man har. Coronaviruset har ett fettlösligt hölje, vilket gör att vanlig tvål och vatten biter bra på det. Fettsyror brukar vara känsliga för oxidation, så gissningsvis gillar det inte alls syre utan mår bäst inuti skyddande vattendroppar. Levande celler och organismer har i allmänhet ett inbyggt skydd mot oxidanter, men möss lever ändå inte mer än 3 dar i rent syre. Virus bör vara känsligare än så eftersom de inte har enzymer etc som levande celler producerar till skydd mot oxidation. Syre är livsfarligt och leder ofta till skador när det måste ges i höga halter under tryck i respirator. Därför lärde man sig efter ett tag att inte vara alltför ivrig att lägga covidpatienter i respirator.

Ozon är naturligtvis en mycket kraftigare oxidant än syre, men halten i luften är å andra sidan mycket lägre, så syre kan nog ha en rätt påtaglig oxidativ effekt eftersom det finns så mycket mer av det.
Citera
2020-10-01, 18:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej, en avvägning, inte analys. Man ska aldrig sätta pengar mot liv, oavsett. Det är moraliskt fel. Du är bara ännu en sån där onödig människa som inte ska ha vård öht om det krävs.

Det Sverige dock gjort är en analys och med vilje dödat äldre och sjuka för det är ekonomiskt fördelaktigt. Bakom står du och dina vidriga jämlikar och hejar på.
Ja, jävlar vad vi hejar på!
Citera
2020-10-01, 18:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Björn Olsen skrev att Munblöja var helt verkningslös när Svininfluensan härjade. Folk säger de ena och det andra hela tiden, och bygger världsbilden runt detta. Det är lite tröttsamt du verkar hitta gamla citat du gärna vill älta i det eviga.
Jag tycker att ett sådant uttalande om ojämlikhet säger mycket om vilka grundvärderingar som är viktigast för personen som sa det, Tegnell. Det är ytterst anmärkningsvärt att ha en sådan åsikt under en Pandemi, speciellt som viruset var relativt okänt vid tidpunkten för uttalandet.
Citera
2020-10-01, 18:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag får faktiskt spåna på detta område utan att nödvändigtvis vara en dumskalle.
Du har väl själv ingen expertis på coronavirusets vara, beteende osv.
Bra att det finns dumskallar som tänker utanför givna ramar.
Jag tittar endast på andra experters uttalande om viruset och är " expert" på att ifrågasätta experters uttalande.
Och det är ta mig sjutton mer experter än virus tycker jag.
Varje dag nya rön.
Ena dagen ont i magen, trött, ont i huvudet som symtom och dagen efter hallcinationer
Et nervgift mer än ett virus kan jag tycka.
Nu var det definitionen av luftburen jag hade i åtanke. Att det färdas genom luften räcker inte för att betrakta det som "buret" av luften. Det är alltså mer som en fotboll än ett flygplan.
Citera
2020-10-01, 18:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag syftade på att många cherrypickar och förstorar enskilda citat som i det stora helt obetydliga.
Obetydligt?!?! Så du menar att det inte skulle haft någon effekt på hur smittan spreds ju fler som arbetade hemma i början?

Det är ju ren dårskap att uttalasig som du gör, och som Tegnell gjorde. Horribelt att tänka på jämlikhet när man bör göra allt man kan för att förhindra spridningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in