2020-10-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Va? Morfin framkallar andningsdepression vilket kan leda till att man slutar andas om man får för hög dos i förhållande till vad kroppen klarar av.
Ja men man har fortfarande fria luftvägar. Kvävning innebär att luftvägarana är blockerade.

Morfin liksom många andra droger, inklusive alkohol, medför däremot en lägre AF.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, morfin hämmar faktiskt andningen. Det vet väl alla..? Och även annat i kroppen, som t.ex. tarmrörelserna, vilket gör att många patienter som sätts på morfin i onödan, drabbas av svåra förstoppningar - vilket också ofta missas på äldreboendena. Jag minns en patient som hade en klump stockad avföring som var stor som ett fosterhuvud, och som hon fick KRYSTA ut när en vettig läkare äntligen hade satt ut morfinet...

Du har skrivit så mycket felaktigheter angående medicin och omvårdnad, att jag har börjat misstänka att du ljuger om att du är sjuksköterska.

Usch vad obehagligt. Vet också att jag blivit väldigt trög i magen av den där hostmedicinen. Coccilana tror jag den heter. Består väl av något morfinliknande vill jag minnas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
De fick ju inte syrgas? Det fanns inte syrgas på äldreboendena och det bestämdes tidigt att de äldre inte skulle få sjukhusvård, de skulle stanna på sina boenden.

Avancerad vård? Syrgas?

Och du påstår du jobbar inom vården?

Slang, näsa, kran av/på.

Lägg av nu.
OK så usk kan administrera syrgas utan delegation från ssk?
Citera
2020-10-04, 13:12
Medlem
Citat:
Jo, morfin hämmar faktiskt andningen. Det vet väl alla..? Och även annat i kroppen, som t.ex. tarmrörelserna, vilket gör att många patienter som sätts på morfin i onödan, drabbas av svåra förstoppningar - vilket också ofta missas på äldreboendena. Jag minns en patient som hade en klump stockad avföring som var stor som ett fosterhuvud, och som hon fick KRYSTA ut när en vettig läkare äntligen hade satt ut morfinet...

Du har skrivit så mycket felaktigheter angående medicin och omvårdnad, att jag har börjat misstänka att du ljuger om att du är sjuksköterska.
Ja men man kvävs inte. Man andas saktare och saktare tills man bli medvetslös. Det är inte kvävning för mig.

Jag skiter i vad du tror mig men hag har många gånger gett patienter morfin så jag vet precis vad det handlar om.
Citera
2020-10-04, 13:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det fanns inga grejer att tillgå, det hade regimens äventyr med flocken sett till. Alltså blev det en morfinnål i rumpan och därefter hädanfärd.

Det stod ju hela fältsjukhus uppackade som inte användes. Nä det var ingen brist på syrgas, hade bara varit att lyfta på luren till AGA och skicka ut lite sjukvårdspersonal till åldringarna. Staten fick panik och ordinerade morfinsprutan. Det skulle väl närmast motsvara att när vi hamnar i krig så radar våra egna soldater upp oss och skjuter ihjäl oss så vi slipper lidandet och eländet. Ett normalt land skickar sina soldater på fienden.
Citera
2020-10-04, 13:16
Medlem
Citat:
Nä, men det hämmar andningsreflexen, så att personen inte känner att den behöver andas. Det är ju så folk dör, som tar livet av sig med opiater också. Visste du verkligen inte det?

Patienten får en lägre AF. Det är inte kvävning. Kvävning innebär att luftvägarna blockers.
Citera
2020-10-04, 13:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det går att jämföra. Det är två smittsamma sjukdomar som folk dör av, som båda kan minskas med olika restriktioner.

Se där! Jag jämförde just två sjukdomar som "inte går att jämföra". Jävla geni ändå.

Jag tror inte det finns någon speciell definition. Sverige har väl viss lockdown av idrottsarenor till exempel (enligt mig) men en mycket kraftigare lockdown är ju naturligtvis att stänga igen allt icke nödvändigt helt.

Mortaliteten är ju cirka 20 gånger högre i Covid19, så jämförelsen haltar. Dessutom finns vaccin som riskgrupper uppmanas ta.

Så vilka länder har eller har haft lockdown enligt dig? Jag vet inget land som stängt ned allt. I länder som stängt ned mer än Sverige har invånarna ändå tillåtits handla mat exempelvis. Är väl bara Kina som låst in folk. Så när du pratar om "lockdownländer" undrar jag vad du egentligen menar. Inte Sverige, men vad säger du om Tyskland eller kanske Norge. Är de "lockdownländer"?
Citera
2020-10-04, 13:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Fauci talar på Harvard Medical School
https://partners.mediasite.com/mediasite/Play/968f633a874c4f1a80c368496f49d4661d

Droppsmitta som man trodde -finns inte
det faller inte till marken som vi trodde.
Aerosoler är betydligt mer vanligt än vi trodde.

Tala och framförallt sjunga genererar aerosoler.

Vi vet inte hur mycket smitta på ytor bidrar.

40%-50% av infektionerna är asymptomatiska
över 50% av smittspridningen kommer från symptomfria

avsnitt Transmission tid 14:27
Senast redigerad av gloffgloff 2020-10-04 kl. 13:21.
Citera
2020-10-04, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det stod ju hela fältsjukhus uppackade som inte användes. Nä det var ingen brist på syrgas, hade bara varit att lyfta på luren till AGA och skicka ut lite sjukvårdspersonal till åldringarna. Staten fick panik och ordinerade morfinsprutan. Det skulle väl närmast motsvara att när vi hamnar i krig så radar våra egna soldater upp oss och skjuter ihjäl oss så vi slipper lidandet och eländet. Ett normalt land skickar sina soldater på fienden.

Ja, det är ytterst förbryllande.

Bara regimen lyft på luren till AGA så hade det funnits syrgas i industriella kvantiteter.

Men det gick inte för flocken skulle köras in i kaklet.

Därför fanns det inte heller personlig skyddsutrustning att tillgå.

Det kanske även fanns en underton av den klassiska rasbiologin som tydligen inte riktigt lämnat den elitistiska terapisessionen av värdelösa ätare inom regimen.

Nåt sånt.
Citera
2020-10-04, 13:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
De fick ju inte syrgas? Det fanns inte syrgas på äldreboendena och det bestämdes tidigt att de äldre inte skulle få sjukhusvård, de skulle stanna på sina boenden.

Avancerad vård? Syrgas?

Och du påstår du jobbar inom vården?

Slang, näsa, kran av/på.

Lägg av nu.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK så usk kan administrera syrgas utan delegation från ssk?

Berätta hur man gör när man ger stödjande syrgas.
Citera
2020-10-04, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om dom inte mäter saturationen så blir det ingen syrgas ju! Varför cherrypickar du?

Dessutom är ju Dyspné det verkligt upplevda allvarliga symtomet och då är det solklart:

Dvs spruta = bye bye!
Jag cherrypickar inte, jag påtalar att i dokumentet står att syrgas ska ges mot hypoxi och morfin mot smärta och dyspné.
Citera
2020-10-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mortaliteten är ju cirka 20 gånger högre i Covid19, så jämförelsen haltar. Dessutom finns vaccin som riskgrupper uppmanas ta.

Så vilka länder har eller har haft lockdown enligt dig? Jag vet inget land som stängt ned allt. I länder som stängt ned mer än Sverige har invånarna ändå tillåtits handla mat exempelvis. Är väl bara Kina som låst in folk. Så när du pratar om "lockdownländer" undrar jag vad du egentligen menar. Inte Sverige, men vad säger du om Tyskland eller kanske Norge. Är de "lockdownländer"?

Jag jämför ju en annan sak än dig.
Kan man rädda covid-liv med restriktioner? Ja.
Kan man rädda influensa-liv med restriktioner? Ja.

Man värderar dock olika.

Alla länder har väl mer eller mindre haft viss lockdown enligt mig. Jag skrev ju hur jag definierade men jag förstår att du låtsas missa det eftersom det inte stämde överens med den definition du hoppades att jag skulle använda.

Jag pratar inte heller om lockdownländer utan om de användare (75% av tråden) som i våras skrek om att vi skulle stänga ner allt utom mataffärer och apotek för då skulle vi utrota smittan. Jag var väldigt tydlig med detta också men ändå börjar du prata om något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in