2020-10-05, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok, har de? Sjukt spännande ju. Det är ju typ lösningen på smittspridningen.

Cirka femtio spänn var det visst.

BBC som rapporterar från den gamla brittiska kolonin.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-54338864
The test, named after a famous Indian fictional detective, is based on a gene-editing technology called Crispr. Scientists estimate that the kit - called Feluda - would return results in under an hour and cost 500 rupees (about $6.75; £5.25).
Citera
2020-10-05, 19:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tur att det är så få vårdtillfällen nationellt nu då, trots att skolorna varit öppna runt 6-7 veckor. Det borde ju innebära att det är väldigt få lärare som vårdas på sjukhus just nu, eller ingår dom inte i den statistiken?

När du säger att smittan är mer utbredd nu än i våras så hoppas jag du syftar till gymnasie och högskolor? Det ligger väl nära till hands med tanke på att dom stängdes ned i våras. Menar du däremot att smittan är mer utbredd i grundskolan så låter det bortom korkat. Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att det är så.

I mars var 50-60% av eleverna hemma på grund av rädsla för att bli smittade, under en månad var det nästan tomt på bussarna, städerna var tomma på människor. Jag tror att allt detta höll smittan nere under en lång tid bland de yngre barnen i tex grundskolorna. Att sedan gymnasier och högskolor stängdes spelade stor roll tror jag.

Ökningen vi ser nu sedan ett par veckor sammanfaller bra med skolornas öppnande.
Citera
2020-10-05, 19:18
Medlem
bartrams avatar
Skulle nedanstående estimat vara rätt innebär det att ca 800 miiljoner är /har varit sjuka i Corona. Men det kan inte stämma om letaliteten ligger på 1% och redovisade dödstalet ens ligger närheten av det redovisade .
Anta exempelvis att faktiska dödstalet ligger 10ggr högre än det redovisade och att letaliteten ligger på 0,5%. Vi får då ca 10 miljoner/0,05 dvs 200 miljoner smittade.

(jag har inte i kalkylen tagit hänsyn till att nuvarande dödstal skall relateras till antalet smittade för 3-4 veckor sen-eftersom det är en så grov kalkyl)

Slutsatsen blir att för att 800 miljoner skall vara rätt måste faktiskt antalet döda .ligga skyhögt äver de redovisade antalet samtidigt som letaliteten är betydligt mindre än 0,5%.

Sammantaget tror jag att : 800 miljoner smittade är en överskattning, att letaliteten ligger väsentligt under 1% och att det faktiska antalet döda överstiger det rapporterat med många miljoner.

Kan man dra några andra och mer precisa slutsatser?

https://www.independent.co.uk/news/world/coronavirus-cases-world-10-cent-deaths-covid-latest-who-b806299.html
Citera
2020-10-05, 19:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så Tegnell har inte upptäckt att det ökar på fler ställen i landet?

Angående virus i avloppsvattnet:

”I DN kommenterar nu Anders Tegnell upptäckten och menar att det inte är en indikation på en andra smittovåg:

- Att kalla det en andra våg är att ta i alldeles för mycket. Men det är ett tecken på det vi har sett under några veckor nu att det ökar. En andra våg implicerar något större, att det går över hela landet, som i Italien och Spanien. Vi har en ökning i Stockholm som vi absolut ska hålla koll på och ta på allvar. Men den är inte rasande snabb och har inte drabbat sjukvården alls.”

svt.se

Sverige har väl vidöppna gränser mot Europa fortfarande?

Har vi också öppet för inresande från utanför EU som från USA nu?

Hur skulle Sverige kunna klara sig från en andra våg när Europa har en

det begriper inte jag.
Citera
2020-10-05, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sverige har väl vidöppna gränser mot Europa fortfarande?

Har vi också öppet för inresande från utanför EU som från USA nu?

Hur skulle Sverige kunna klara sig från en andra våg när Europa har en

det begriper inte jag.

Det är inte tänkt vi ska ”klara” en andra våg.

Det är full bånge med flockrunkerierna ända in i kaklet med spräckt pung. Pungt säger den institutionaliserade sociopatin i Banditmonarkin svärJE.
Citera
2020-10-05, 19:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du missar den svåra revben av 6 000 döda. 😉

Hur många är det egentligen som behöver rehab?
Jag hittar bara uttalanden om att det är många och liknande.
Revben, så sött! 😁

Det känns som många glömmer detta enorma vårdbehov som uppstår efter svår covid, och även för alla dessa långtidssjuka.

Att släppa ett okänt virus så pass fritt som FHM och regeringen gjort är inhumant och oetiskt.
Citera
2020-10-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är ledsen , jag kan inte. Du måste berätta. Du ifrågasatte ju hur 100 tusen kunde ha rehabbehov när bara 95 tusen har varit smittade. Då måste du också tro på en dödlighet på strax över 6% då närmare 6 tusen dött.
Dina siffror inte mina.
Tänk ett steg till.
Citera
2020-10-05, 19:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Dina siffror inte mina.
Tänk ett steg till.

You tell me
Citera
2020-10-05, 19:30
Avslutad
Citat:
You tell me

Kan du inte förklara hur det kan finnas så många långtidssjuka som inte ens är upptäckta av vården?
Citera
2020-10-05, 19:31
Medlem
Citat:
You tell me
Jag börjar förstå hur det hänger ihop med dig, dina siffror som aldrig stämmer och din vilja till distansundervisning på låg- och mellanstadiet.
Citera
2020-10-05, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Kan du inte förklara hur det kan finnas så många långtidssjuka som inte ens är upptäckta av vården?

Det finns varken bot eller någon enhetlig sjukdomsbild. Två Alvedon och hem igen efter gnället på vårdcentralen.
Citera
2020-10-05, 19:35
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Cirka femtio spänn var det visst.

BBC som rapporterar från den gamla brittiska kolonin.

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-54338864
The test, named after a famous Indian fictional detective, is based on a gene-editing technology called Crispr. Scientists estimate that the kit - called Feluda - would return results in under an hour and cost 500 rupees (about $6.75; £5.25).

Ok men den summan kan ju lätt bli mindre efter en viss tid och om man ser till att massproducera, WHO-länder går ihop etc. Eftersom enorma kostnader följer i coronans spår, bara Skåne sökte 1,1 miljard...i coronastöd..så borde detta vara en av de bästa lösningarna. Om de är effektiva, ger känsliga utslag och är pålitliga. Där är ju ett av de bästa svaren hittills på att strypa smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in