2020-10-05, 19:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Jag tackar dig för dina synpunkter.

Hålet du hänvisar till
"Nej, det ”nya” hålet ligger inte i vattenlinjen. Av rekonstruktionen framgår att ç. Det är precis i linje med bildäck, eller om du så vill vid bogvisiret bakre ände vid rampens gångjärn."

Mao utesluter du då samtidigt att en "krock" med ubåt är uteslutet med tanke på hur en ubåts för ligger i sjön eller?

Jag önskar att min teori fallerar med tiden men än så länge vidhåller jag den.

Krock med ubåt under uppstigning kan väl hypotetiskt ge en buckla och spricka över vattenlinjen.

Men sedan du mängder med vittnesmål om ojlud frön fören: hamrande slag, gnisslande, vattenljud som startar redan 00:45 och pågår ända fram till kantringen ca 01:15. Vidare har vi vittnesuppgifter om läckande ramp och saknat visir. Skadade ubåten fören på samma gång? När skedde detta?

Om man skall anta en teori som troligare än andra så måste den förklara åtminstone lika mycket som alternativen. Det gör inte ubåtsteorin.
Citera
2020-10-05, 20:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag ser att visiret inte finns i bild. Om det ligger ovanpå, brevid, 1 sjömil bort eller hänger kvar i ett gångjärn är omöjligt att avgöra från bilderna.
Som vanligt... Ingen har rätt utom du... Bara de som passar in i din version är pålitliga, resten ljuger, missförstår, minns fel eller fabricerar.
Skicka gärna en källa som styrker att han missförstår det han ser... Annars kan han lika gärna vara väl införstådd med det som syns i bild (informerad av de som dykt). Sen kanske din precious rapport från JAIC skriver annorlunda för att det passade tesen bättre.
Seså, fram med bevis på att han har fel och JAIC har rätt...
OK, så vi har bevis för att visiret saknas på vraket 3 dygn efter haveriet. Finland hittar sedan visiret en sjömil bort och Sverige bärgar det.

Då tycker du att jag skall bevisa att visiret inte ligger ovanpå Estonia, eller på botten bredvid, eller kanske på din tomt. För säkerhets skull krävs väl non-stop video så att vi kan vara säkra på att det inte varit vid vraket vid något enda tillfälle innan det lyfts upp ur havet.

Ligger inte bevisbördan snarare på dig?
Citera
2020-10-05, 20:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Här har någon gjort en en enkel beräkning av Titanics sjunkhastighet. Jag läste i en annan rapport från Länstyrelesen att ett fartyg uppnår sin maximala sjunkhastighet efter 100-300 meter beroende på form mm.
Han redogör för att det fungerar precis som i luft, att ett fallande objekt uppnår en maximal hastighet efter ett tag och accelererar därefter inte. Om man bortser från vindar eller havströmmar och bara räknar med vattenmotståndet eller luftmotståndet alltså.

Han kommer fram till att Titanic kan ha sjunkit med en hastighet på nästan 22 meter i sekunden. Nu hinner inte Estonia nå sin maximala sjunkhastighet, men jag tycker att 1 meter i sekunden är helt rimligt och säkert det tredubbla också. Alltså långt mer än 1,9 knop.

The velocity of the Titanic will be independent of height.
For in a fluid ( a gas or a liquid, that is), a falling object attains a constant velocity known as the "terminal velocity" after a while.
The terminal velocity of an object is the velocity of the object when the sum of the drag force and buoyancy equals the downward force of gravity acting on the object. Since the net force on the object is zero, the object has zero acceleration.

Mathematically,
Vt=[(2∗m∗g)/(ρ∗A∗Cd)]1/2
Where
Vt = Terminal Velocity
M∗g=46000∗1000∗9.8 = Mass * acceleration due to gravity
ρ=1000kgm−3 = density of fluid through which object is falling
A=0.5∗269.06∗28.19 = Projected area
Cd = Drag Co-efficient

Now,
Projected area is the area of a 3-D surface when projected onto a 2-D plane.
Since the Titanic's projection may be assumed roughly triangular, hence we calculate it's projected area by the formula of area of a triangle as done above.
The statistics are courtesy Wikipedia - http://en.m.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic

However, this is a rough approximation.
The weight of Titanic mentioned here is exclusive of the passenger's weights = 46,000 tonnes.

Also, drag co-efficient = Approximately 0.5, assuming the Titanic to be conical.

Moreover, the effect buoyancy has been ignored as the resultant calculation and formula would be exceedingly complicated (at least for a high school student like me).

Hence, we get Vt=21.805ms−1 .

https://www.quora.com/If-the-Titanic-sunk-in-12-000-ft-of-water-how-fast-was-it-going-when-it-hit-the-bottom
Citera
2020-10-05, 20:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Att det är ett missförstånd var alltså bara en gissning från din sida... En såkallad "teori". Och det vet vi ju alla vid det här laget vad du tycker om dem.
Lite foliehattsvarning att inte tro att reporten har blivit informerad om vad bilderna visar kan jag känna.
Så du tror att rampen faktiskt varit inpressad i fartyget trots att den är flera meter för lång? Eller hur skall ditt inlägg tolkas?

Jag, och var och en som satt sig in i förskeppets ungefärliga konstruktion begriper att så inte är fallet. Vad journalisten visste och inte visste vet ingen av oss.
Citera
2020-10-05, 20:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, så vi har bevis för att visiret saknas på vraket 3 dygn efter haveriet. Finland hittar sedan visiret en sjömil bort och Sverige bärgar det.

Då tycker du att jag skall bevisa att visiret inte ligger ovanpå Estonia, eller på botten bredvid, eller kanske på din tomt. För säkerhets skull krävs väl non-stop video så att vi kan vara säkra på att det inte varit vid vraket vid något enda tillfälle innan det lyfts upp ur havet.

Ligger inte bevisbördan snarare på dig?

Varför ska jag bevisa nått? Det är ju du som tvivlar på att det finns flera förklaringar, och det är du som har låst dig vid en enda, inte jag.
Såvitt jag kan minnas så finns inte positionen för bärgningen med i loggarna från fartygen, så rent teoretiskt kan visiret stå brevid fartyget utan att synas i bild.
Citera
2020-10-05, 20:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Så du tror att rampen faktiskt varit inpressad i fartyget trots att den är flera meter för lång? Eller hur skall ditt inlägg tolkas?

Jag, och var och en som satt sig in i förskeppets ungefärliga konstruktion begriper att så inte är fallet. Vad journalisten visste och inte visste vet ingen av oss.

Du behöver inte tolka mig alls, det räcker med att du rannsakar dig själv lite.
Senast redigerad av Turphiee 2020-10-05 kl. 20:19.
Citera
2020-10-05, 20:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här har någon gjort en en enkel beräkning av Titanics sjunkhastighet. Jag läste i en annan rapport från Länstyrelesen att ett fartyg uppnår sin maximala sjunkhastighet efter 100-300 meter beroende på form mm.
Han redogör för att det fungerar precis som i luft, att ett fallande objekt uppnår en maximal hastighet efter ett tag och accelererar därefter inte. Om man bortser från vindar eller havströmmar och bara räknar med vattenmotståndet eller luftmotståndet alltså.

Han kommer fram till att Titanic kan ha sjunkit med en hastighet på nästan 22 meter i sekunden. Nu hinner inte Estonia nå sin maximala sjunkhastighet, men jag tycker att 1 meter i sekunden är helt rimligt och säkert det tredubbla också. Alltså långt mer än 1,9 knop.

The velocity of the Titanic will be independent of height.
For in a fluid ( a gas or a liquid, that is), a falling object attains a constant velocity known as the "terminal velocity" after a while.
The terminal velocity of an object is the velocity of the object when the sum of the drag force and buoyancy equals the downward force of gravity acting on the object. Since the net force on the object is zero, the object has zero acceleration.

Mathematically,
Vt=[(2∗m∗g)/(ρ∗A∗Cd)]1/2
Where
Vt = Terminal Velocity
M∗g=46000∗1000∗9.8 = Mass * acceleration due to gravity
ρ=1000kgm−3 = density of fluid through which object is falling
A=0.5∗269.06∗28.19 = Projected area
Cd = Drag Co-efficient

Now,
Projected area is the area of a 3-D surface when projected onto a 2-D plane.
Since the Titanic's projection may be assumed roughly triangular, hence we calculate it's projected area by the formula of area of a triangle as done above.
The statistics are courtesy Wikipedia - http://en.m.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic

However, this is a rough approximation.
The weight of Titanic mentioned here is exclusive of the passenger's weights = 46,000 tonnes.

Also, drag co-efficient = Approximately 0.5, assuming the Titanic to be conical.

Moreover, the effect buoyancy has been ignored as the resultant calculation and formula would be exceedingly complicated (at least for a high school student like me).

Hence, we get Vt=21.805ms−1 .

https://www.quora.com/If-the-Titanic-sunk-in-12-000-ft-of-water-how-fast-was-it-going-when-it-hit-the-bottom

Det där är ju knepigt för ett sjunkande fartygs hastighet kommer nå asymptotisk (konstant) hastighet som beror på form och densitet, men bara när all
luft försvunnit eller komprimerats till noll volym.

I fallet Estonia är ju fartyget nästan i statisk jämvikt när det går under ytan: vridande moment m.a.p. akterns kontaktpunkt på botten från flyt- och tyngdkraft är nästan lika. När hela fartyget är under ytan och luften pyser ut eller komprimeras så ökar rotationshastigheten, men hur långt hinner vi...?

Jag vågar inte ens kill-gissa! :-)
Citera
2020-10-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Botten består av lera och under den ligger det en hårdare moränlera. Djupet ned till moränleran varierar under Estonia. I rapporten står det att hon kan ha kontakt med moränleran midskepps.
Hon är 157 meter lång och brakar ner 80 meter. Plåten är 8-10 mm tjock.
Som jämförelse är Norra tornen som byggs i Stockholm nu bara 125 meter höga. Tänk kraften om du skulle välta Norra tornen under vattnet.

Ja, och moränlera är morän med hög lerhalt, inte en dunkudde.
'I de flesta delar av Sverige är morän den äldsta jordarten och ligger direkt på berggrunden. Moränjordar består oftast av kantigt material som innehåller en blandning av alla kornstorlekar, från lerpartiklar upp till jättelika block."
Ligger ett skrov och gnider mot ett klippblock ii 26 år kan det väl gå hål kanske.
Källa SGU (fast de kanske än del i sossekonspirationen)
Citera
2020-10-05, 20:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Varför ska jag bevisa nått? Det är ju du som tvivlar på att det finns flera förklaringar, och det är du som har låst dig vid en enda, inte jag.
Såvitt jag kan minnas så finns inte positionen för bärgningen med i loggarna från fartygen, så rent teoretiskt kan visiret stå brevid fartyget utan att synas i bild.
All right. Du behöver inte bevisa något. Det är givetvis resten av världen som skall visa att varje tänkbar teori du har, eller inte har, inte stämmer.

Vem vet, en dag (idag?) kanske du går med på att svenska marinen i alla fall inte skar bort visiret från vraket.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-05 kl. 20:25.
Citera
2020-10-05, 20:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du behöver inte tolka mig alls, det räcker med att du rannsakar dig själv lite.
Du kan väl svara på den raka frågan i stället:
tror du att rampen var intryckt i fartyget trots att den är flera meter för lång för att rymmas?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-05 kl. 20:31.
Citera
2020-10-05, 20:30
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Nej, så är det inte. Om kantringen går ”lagom långsamt” så vattenfylls utrymmet under bildäck genom vertikala ventilationstrummor (Estonia hade sådana längs däcksidorna), fönster och dörrar. I Estonias fall kunde detta inträffa vid en slagsida på 30-35 grader.

Sena ger du historiska exempel men glömmer, avsiktligt, eller mer troligt av okunskap, fallet med El Salaam Boccaccio som kapsejsade och sjönk i Röda Havet 2006 efter att vatten från brandsläckning hamnat på bildäck: https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98

Ditt namn stämmer i vart fall bra.

Dina påståenden är rent skitsnack, och det vet du också. Din äckliga desinformatör från MUST. M/S Estonia sjönk för snabbt den natten.

https://youtu.be/A2vJql2OlCQ?t=625

Och det var något som misstänktes långt innan det nyupptäckta hålet/skadan.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-10-05 kl. 21:09.
Citera
2020-10-05, 20:32
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ja, och moränlera är morän med hög lerhalt, inte en dunkudde.
'I de flesta delar av Sverige är morän den äldsta jordarten och ligger direkt på berggrunden. Moränjordar består oftast av kantigt material som innehåller en blandning av alla kornstorlekar, från lerpartiklar upp till jättelika block."
Ligger ett skrov och gnider mot ett klippblock ii 26 år kan det väl gå hål kanske.
Källa SGU (fast de kanske än del i sossekonspirationen)

Moränens mineralogi och kornstorlekssammansättning påverkas av den lokala berggrunden. I områden med hårda och svårkrossade bergarter är moränen ofta blockig och grovkornig. I vissa delar av Sverige finns relativt unga, lätteroderade, sedimentära bergarter som effektivt kunnat krossas ner av inlandsisarna. I sådana områden finns ofta finkornig, blockfattig och ibland även kalkhaltig moränlera. I till exempel Skåne och norra Uppland finns områden med moränlera som ofta nyttjas som åkermark.

Det kistnära norduppland gränsar till Östersjön via Roslagen. Därför känns det inte långt bort att förutsätta att botten (som enligt undersökningar är stenfattig) tillhör den typen av moränlera som inte innehåller stora block. För att vara helt säker krävs dock att man tittar på vilken bergart som finns under leran.

Läs gärna hela texten du hänvisar till nästa gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in