2020-10-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du ser att de filmar rampen? Visiret är borta 3 dygn efter förlisningen.

Rampen har inte pressats inåt. Berättaren (glömt namnet...) missförstår
vad han ser.
Båten ligger upp och ner på så rampen har ramlat på plats igen.
Citera
2020-10-05, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Haha...inte enda gången jag varit till sjöss..
Första gången jag hör en passagerare säger sig ha varit till sjöss tidigare i livet när han har åkt en bilfärja några gånger..
Offtopic: dumdryg har ett passande nickname.
Citera
2020-10-05, 19:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Nu tycker jag att du överdriver något.
Hålet som Henrik Evertsson filmat ligger i vattenlinjen så inga höjdhopp med torpeder här. Betänk att sjön var sydlig med krängningar för Estonia.

Den 1.a torpeden enl min teori slog i bogen och kan ha påverkat låsmekanismen som torde ligga hyfsat nära vattenlinjen.

Vittnen som bodde under bildäck och som rusade högt upp har beskrivit ett ljust föremål i vattnet som översköljdes av vatten. Kan det vara den 2.a torpeden som träffade hyfsat midskepps och sedan blåste sin ballong?

Ballongen gör att övningstorpeden ligger flytandes vid ytan tills ett fartyg lokaliserar och bärgar torpeden.
Nej, det ”nya” hålet ligger inte i vattenlinjen. Av rekonstruktionen framgår att ligger centrerat på skarven mellan blå bottenfärg och vit färg på sidan. Det är precis i linje med bildäck, eller om du så vill vid bogvisiret bakre ände vid rampens gångjärn.

Detta är skäl till att hålet inte är den troliga orsaken till haveriet, torped eller inte.

Visiret har mycket riktigt sitt s.k. Atlantlås vid den nedre kanten nära vattenlinjen, men det finns också kraftiga låsöglor högre upp på sidorna. En jäkla torped som slår ut alla lås utan att lämna ett spår.

Men jag har gjort vad jag kan för att omvända dig från torped-idén. Nu får du ha den för dig själv!

mvh FB
Citera
2020-10-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Så kom med en mer vetenskaplig länk.

Duger phys.org?
https://phys.org/news/2005-12-titanic-sunk-faster-thought.html

De flesta säger ungefär samma sak.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.quora.com/How-long-approximately-did-it-take-the-Titanic-to-reach-the-ocean-bottom-after-submerging%3Ftop_ans% 3D90988657&ved=2ahUKEwjVheb4-53sAhVjx4sKHRRHDI8Q4-4CMAt6BAgXEAs&usg=AOvVaw19ZRDm2aXPl-0iOSrm69sE
Citera
2020-10-05, 19:33
Medlem
Citat:
Nej, det ”nya” hålet ligger inte i vattenlinjen. Av rekonstruktionen framgår att ç. Det är precis i linje med bildäck, eller om du så vill vid bogvisiret bakre ände vid rampens gångjärn.

Detta är skäl till att hålet inte är den troliga orsaken till haveriet, torped eller inte.

Visiret har mycket riktigt sitt s.k. Atlantlås vid den nedre kanten nära vattenlinjen, men det finns också kraftiga låsöglor högre upp på sidorna. En jäkla torped som slår ut alla lås utan att lämna ett spår.

Men jag har gjort vad jag kan för att omvända dig från torped-idén. Nu får du ha den för dig själv!

mvh FB

Jag tackar dig för dina synpunkter.

Hålet du hänvisar till
"Nej, det ”nya” hålet ligger inte i vattenlinjen. Av rekonstruktionen framgår att ç. Det är precis i linje med bildäck, eller om du så vill vid bogvisiret bakre ände vid rampens gångjärn."

Mao utesluter du då samtidigt att en "krock" med ubåt är uteslutet med tanke på hur en ubåts för ligger i sjön eller?

Jag önskar att min teori fallerar med tiden men än så länge vidhåller jag den.
Citera
2020-10-05, 19:35
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Duger phys.org?
https://phys.org/news/2005-12-titanic-sunk-faster-thought.html

De flesta säger ungefär samma sak.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.quora.com/How-long-approximately-did-it-take-the-Titanic-to-reach-the-ocean-bottom-after-submerging%3Ftop_ans% 3D90988657&ved=2ahUKEwjVheb4-53sAhVjx4sKHRRHDI8Q4-4CMAt6BAgXEAs&usg=AOvVaw19ZRDm2aXPl-0iOSrm69sE
Står inte mycket faktiskt. Framför allt hur de kom fram till siffran.

Nu är de också nere på 5 minuter. 3800 meter på 5 min, det är 12 meter per sekund ex spiralvägen. Det låter extremt. Kan du inte hitta något annat exempel?
Citera
2020-10-05, 19:37
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Du ser att de filmar rampen? Visiret är borta 3 dygn efter förlisningen.

Rampen har inte pressats inåt. Berättaren (glömt namnet...) missförstår
vad han ser.

Jag ser att visiret inte finns i bild. Om det ligger ovanpå, brevid, 1 sjömil bort eller hänger kvar i ett gångjärn är omöjligt att avgöra från bilderna.
Som vanligt... Ingen har rätt utom du... Bara de som passar in i din version är pålitliga, resten ljuger, missförstår, minns fel eller fabricerar.
Skicka gärna en källa som styrker att han missförstår det han ser... Annars kan han lika gärna vara väl införstådd med det som syns i bild (informerad av de som dykt). Sen kanske din precious rapport från JAIC skriver annorlunda för att det passade tesen bättre.
Seså, fram med bevis på att han har fel och JAIC har rätt...
Citera
2020-10-05, 19:43
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Intressant video.

Att rampen blivit intryckt mot bildäck, var det bara en teori man hade på den tiden, eller finns det spår som visar detta, och som tex presenteras i haverirapporten?

Varför skulle räckena knäckas? Varför skulle de ta i öppningen? Detta skulle ju faktiskt krävas att rampen deformerades och blivit en aning U-formad precis som de antyder, samt rört sig mellan stängt och öppet läge.
Hur kommer det sig då att räckena, om de brutits av under händelseförloppet, inte spolats in på bildäck, glidit akterut när fören lyftes, och legat kvar en bit in på bildäck, utan ramlat ur och landat på botten?

Sådär kan du inte fråga... Allt som inte går att förklara med hjälp av den officiella rapporten är s.k. "foliehatts-teorier" och ska avfärdas genom förlöjligande svar, extrema överdrifter och formulerade meningar om vad man "egentligen menar". Att ställa frågor till dessa självutnämnda estoniagudar är som att slå huvudet i väggen för att man tycker det är roligt.
Citera
2020-10-05, 19:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men vi har ju alltså också det fyra meter långa hålet i skovet. Därifrån borde det väl om fartyget ligger djupare i vattnet och har viss slagsida läcka in vatten bildäck och då måste väl fartyget få ännu värre slagsida rätt snabbt.

Så som likewhatyoudont skriver här: (FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
Hålet i sidan ger i grunden inte slagsida pga vatten på bildäck:
1. antag att slagsida uppstår av valfri okänd anledning, tillräckligt för att hålet vid styrbordsida av bildäck skall hamna i vattenytan. Inget vatten rinner in.
2. antag nu att slagsidan ökar (av en våg eller vind) tillfälligt för att hålet skall hamna under vatten. Så fort slagsidan hävs rinner vattnet ut igen och läget återställs.

För att vatten på bildäck skall bidra till slagsidan måste vatten komma in på ett sätt så att det inte rinner ut samma väg. Är det möjligt med hål midskepps? Jag ser ett
sätt: Estonia hade viss akterlig trim. Om vatten kunde rinna in och fastna vid aktern så skulle det kunna öka slagsidan. Men vi skall också komma ihåg att mycket mer vatten skulle rinna in på däck 0 och sedan däck 1. Detta kommer att över tid minska slagsidan.

Ett annat problem är att vi först måste ha påtaglig slagsida (flera grader) under en längre tid för att få in vatten på bildäck.
Citera
2020-10-05, 19:47
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Hålet i sidan ger i grunden inte slagsida pga vatten på bildäck:
1. antag att slagsida uppstår av valfri okänd anledning, tillräckligt för att hålet vid styrbordsida av bildäck skall hamna i vattenytan. Inget vatten rinner in.
2. antag nu att slagsidan ökar (av en våg eller vind) tillfälligt för att hålet skall hamna under vatten. Så fort slagsidan hävs rinner vattnet ut igen och läget återställs.

För att vatten på bildäck skall bidra till slagsidan måste vatten komma in på ett sätt så att det inte rinner ut samma väg. Är det möjligt med hål midskepps? Jag ser ett
sätt: Estonia hade viss akterlig trim. Om vatten kunde rinna in och fastna vid aktern så skulle det kunna öka slagsidan. Men vi skall också komma ihåg att mycket mer vatten skulle rinna in på däck 0 och sedan däck 1. Detta kommer att över tid minska slagsidan.

Ett annat problem är att vi först måste ha påtaglig slagsida (flera grader) under en längre tid för att få in vatten på bildäck.
Förutsatt att skadan på styrbord sida är ensam prsak till haveriet, vilket absolut ingen har påstått hittills
Citera
2020-10-05, 19:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Intressant video.

Att rampen blivit intryckt mot bildäck, var det bara en teori man hade på den tiden, eller finns det spår som visar detta, och som tex presenteras i haverirapporten?

Varför skulle räckena knäckas? Varför skulle de ta i öppningen? Detta skulle ju faktiskt krävas att rampen deformerades och blivit en aning U-formad precis som de antyder, samt rört sig mellan stängt och öppet läge.
Hur kommer det sig då att räckena, om de brutits av under händelseförloppet, inte spolats in på bildäck, glidit akterut när fören lyftes, och legat kvar en bit in på bildäck, utan ramlat ur och landat på botten?
Men rampen är ju flera meter längre än öppningen. För att den skulle kunna böjas in måste den se ut som ett U.

Det hela är med all säkerhet ett missförstånd av journalisten som ser en färja liggande på sidan utan bogvisir och inte vet vad som är vad.
Citera
2020-10-05, 19:51
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Men rampen är ju flera meter längre än öppningen. För att den skulle kunna böjas in måste den se ut som ett U.

Det hela är med all säkerhet ett missförstånd av journalisten som ser en färja liggande på sidan utan bogvisir och inte vet vad som är vad.

Att det är ett missförstånd var alltså bara en gissning från din sida... En såkallad "teori". Och det vet vi ju alla vid det här laget vad du tycker om dem.
Lite foliehattsvarning att inte tro att reporten har blivit informerad om vad bilderna visar kan jag känna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in