2020-10-03, 23:48
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Folk är skeptiska till haverikomissionens rapport eftersom den svenska regeringen ljugit. Sedan erkände de lögnen att de då visst hade smugglat krigsmaterial och teknologi,,detta var de fan helt tysta om i många år innan vittnen träddde fram. Sedan detta med att INGEN alls fick ens komma i närheten av båten, samt betongingjutningen, varför? Sten och grus i ton över båten, varför? Helt jävla opålitliga och med lögner så misstror naturligtvis folket regeringen och dess officiella rapport..

Finns flera anledningar till skepticism rörande Sveriges förljugna regeringar genom årens lopp.
Varbölder som ingen människa med sinnet i behåll vill grotta i...
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tänker du dig att lera är fluffigt och mjukt som bomull för en 15 000 ton tung koloss stor som ett höghus? Under leran finns moränlera och i rapporten står att hon kan ha kontakt med moränleran midskepps.
Googla på morän.
Nej inte fluffigt och mjukt som bomull, utan mer mjukt som lera.
Inte en chans att moränlera skapade det där hålet, och återigen- var är alla andra skador på andra ställen som borde uppstått?
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Finns det någon speciell anledning till att du fokuserar på det här Kurchatov Institute? Den här Voronin verkar väl från din initiala beskrivning ha haft fingrarna i lite ett av varje. Då är det kanske enklare att bara ta dokumentären där den engelskspårkige journalisten påstår att han har källor inom Mi6 (tror jag) som påstår att lasten bestod av elektronik (?) relaterat till något ryskt "ballistic missile program".
Det där Institutet verkar hålla på med mycket, framstående i datateknologins barndom, säkert elektronik också. Tror att Jutta Rabe vill få det till att Voronin skulle kunnat få tag på teknologi därifrån och sålt till jänkarna. Det skulle tex, kunna vara den där elektroniken MI6 agenten nämner. Tyska expertgruppen kallar Voronin för "smugglare" så lite shady buisness kan nog ha försigått.
Märklig är Voronin ivf, hans portfölj som är viktig på nåt sätt. Rockwaterdykaren ska ha nämnt nåt i stil med att "det är inget som saknas" när han öppnar rätt väska till slut. Hur fan vet han det? Samt så ska han ha yttrat något om "drawings" under genomsöket. Kan det ha varit något så simpelt som ritningar?
Men viktiga, allvarliga ritningar?
Sen blir det ju lite krydda med att han får sova i kaptenshytten. Samma kapten som försvinner spårlöst efter att ha överlevt katastrofen... det är mycket märkligheter kring estonia, inte konstigt Jutta m,m blir till sig.
Voronin dör 2002 i en hjärtattack 45 år gammal. Två veckor efter att tyska tidningen Sddeutsche Zeitung publicerar uppgifter om hans vapen och rymdteknologiaffärer i samband med Estoniakatastrofen.
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
För att fortsätta på temat #gravfrid så fann jag följande spännande citat:

Så om de lyckas få med detta på filmen de ger till utländska experter, samt att man går runt och bryter upp hytter lite hipp som happ, vad fan är det som de har klippt bort? Börjar nästan tro på den där teorin om att det var ett UFO som sänkte Estonia. Utomjordingarna sitter nog och chillar i poolen på däck 0, och hotar att utrota männskligheten om vi irriterar dem.
Ja makabra dyk, men dykarna verkar vara ena tuffa gubbar som skojar om de kan finnas en öl inne i hytten samtidigt som de undersöker lik. De hade varit rätt killar för att bärga kropparna.
Det som är bortklippt tror jag har med hålet att göra. Den bortklippta timmen när dykaren är nere i swimmimgpoolområdet. Samt Mudlinevideon med ROVn.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-03 kl. 23:54.
Citera
2020-10-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Så man ska bara skita i det eller vad säger du?

Helt ärligt. Tror du själv på att media, staten, andra stater eller makter kommer reda ut sanningen om sig själva. Sanningen finns redan någonstans. Det är knappast något som behöver utredas.

Nej. Sanningen kommer aldrig att presenteras. Som att låta en bankrånare utreda sitt egna brott. Det funkar liksom inte.

Allt vi kommer kunna göra är att spekulera. Det har gått 26 år nu. Vad man än presenterar så kommer det kunna ha gått till på ett annat sätt. Bevis kan vara fabricerade åt alla håll. Liksom. Det kommer aldrig att funka.

Hur tänker du. Vem tror du kommer berätta sanningen, och grunda den på vadå?
Citera
2020-10-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det ligger inte ovanpå färjan på någon sonarbild. Folk tolkar in precis vad de vill i sonarbilderna.
Det du ser är fören utan bogvisir och bulben som sticker ut längst fram.

Fast det är precis vad det gör. Du kan enkelt hitta sonarbilden om du googlar. Finns på flera öppna siter.
Citera
2020-10-03, 23:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Folk är skeptiska till haverikomissionens rapport eftersom den svenska regeringen ljugit. Sedan erkände de lögnen att de då visst hade smugglat krigsmaterial och teknologi,,detta var de fan helt tysta om i många år innan vittnen träddde fram. Sedan detta med att INGEN alls fick ens komma i närheten av båten, samt betongingjutningen, varför? Sten och grus i ton över båten, varför? Helt jävla opålitliga och med lögner så misstror naturligtvis folket regeringen och dess officiella rapport..

Vad har regeringen ljugit om? Och var det regeringen som smugglade militär elektronik? Jag trodde det var militären som smugglade.
Citera
2020-10-03, 23:52
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
https://forumbilder.com/i/rXf3

Jag har inte pratat om någon vattenlinje. Du verkar mupp du med!

Nej du pratar inte om någonting utan säger endast att ringen sitter på fel sida.

(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20

Men det har ju ingen jävla betydelse var markeringen sitter midskepps i förhållande till vattenlinjen, eftersom gränsen mellan blått och vitt är likadan på båda sidor. Som var martinators enda poäng.

Här sätt ringen på styrbords sida, runka över det och håll käft.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/2054/3417936_873_491.jpg?preset=768x432
Citera
2020-10-03, 23:57
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Ubåtar som trycker sig upp under isen. Använder de tornet eller nosen vid sådana uppstigningar. Är Nosen på en ubåt förstärkt?...Någon som vet?

Det är tornet som trycks genom isen. Tornen måste vara designade för det och innehåller uppåtriktad sonar för att kunna bedöma isens tjocklek.
Citera
2020-10-03, 23:58
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack för en god förklaring. Jag uppfattar att jag är med på vad du skriver här. Enligt Bladstall skall ju Chalmers kört simuleringar av alternativen och anser inte att en läcka plus tappat bogvisir ger en bättre förklaring. Men vad jag förstår utesluter de iofs inte en sådan läcka heller.

Det är här värt att tillägga att Chalmers gjorde en förstudie, inte en fullständig studie, så vitt jag vet.
Citera
2020-10-04, 00:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoopdigga
Vet inte om jag missat något totalt, men, vad är anledningen till att Sverige skulle vilja mörka att en rysk ubåt sköt en torped på Estonia? Finns ju ingenting logiskt med att mörka det, eller?

F.ö. ser jag det som mycket märkligt att man skulle säga att det var bogvisiret som lossade om det nu inte var så.
Ja du, svara på det den som kan när inget biter på de ständigt misstänksamma och konspirationsteoretiska.

Sådant här får journalister nos på och de skulle inte hålla tyst allihop.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Helt ärligt. Tror du själv på att media, staten, andra stater eller makter kommer reda ut sanningen om sig själva. Sanningen finns redan någonstans. Det är knappast något som behöver utredas.

Nej. Sanningen kommer aldrig att presenteras. Som att låta en bankrånare utreda sitt egna brott. Det funkar liksom inte.

Allt vi kommer kunna göra är att spekulera. Det har gått 26 år nu. Vad man än presenterar så kommer det kunna ha gått till på ett annat sätt. Bevis kan vara fabricerade åt alla håll. Liksom. Det kommer aldrig att funka.

Hur tänker du. Vem tror du kommer berätta sanningen, och grunda den på vadå?

Efter att ha sett dokumentärserien är jag 100% säker på att regeringen mörkat, och det gör mig så jävla förbannad. Det borde ordnas en demonstration där man kräver att sanningen kommer fram, det är ett demonstrationståg jag verkligen skulle ställa mig i. Många andra borde känna som jag, och jag antar att skaran växer dag för dag i takt med att fler ser dokumentären. Sen får vi se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jan Heweliusz låg kapsejsad flytande innan den sjönk.

http://www.titanicnorden.com/skepp/janh.html

Hade skeppet legat mot botten så borde man ha sagt att det låt på grund men alla källor säger att det låg flytande tills det att det till slut sjönk...

Men du kanske ha bättre källor kring förlisningen?

Det där täcker väl 100% av alla förhistoriska, historiska och framtida skeppsbrott? Hon flöt tills hon sjönk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in