2020-10-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hur kan folk ens ta den där Håkan Bergmark på allvar ? Sluddrar ,fylleröd och visar tydliga tecken på att vara berusad senaste klippet idag där han pratar om Estonia

Ja han är som en a-lagare som lider av mytomani. Riktigt jobbigt att se på.

Och det är lite komiskt hur han framställer det som att hela hans liv blev hektiskt efter dokumentären som att han har någon central och viktig roll i arbetet med att ta fram "sanningen".

Han har inte ens varit och dykt på estonia.
Citera
2020-10-03, 22:46
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Man måste kunna fälla in stabilisatofenorna. Skulle inte att gå in till kaj annars. De viks in i en sk reccess.
Det jag tänker, men ser inte ut att finnas plats på bilderna av hålet som den tidigare användaren postade.
Citera
2020-10-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vem vet vad som går att bevisa, det finns riktiga smartskallar inom alla områden. Kanske går det genom en grundlig genomgång av skeppet att se om det var hålet som orsakade att hon sjönk. Nu måste Estonia bärgas.

Det bästa vore dock om någon som behöver lätta sitt hjärta träder fram och berättar vad fan som hände.

Allt går att manipulera.
Citera
2020-10-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag har precis sett den sista delen i dokumentären. Den är völdigt skickligt gjord måste jag säga, bra uppbyggd trots det så finns det alldeles för många skeenden som sammanträffar. Jag har jobbat till sjöss och varit i stormar, jag har jobbat flera år inom Silja Line. Det hör med fria vattenytan på bildäck i kombination med dåligt surrade trailers mm stämmer inte. Jag har köpt hela förklaringen som många andra. Ryssland hade fått nog och sänkte Estonia. Har ubåtar en förstärkning i fören? Eller är de som äggskal? Endast en ubåt från Ryssland skulle kunna klara av att genomföra det och dölja det.

edit: kom ihåg att Sovjet föll samman under denna tid. Man visste inte var man hade Sovjet i denna tidpunkt. Skulle relationen med det kommande Ryssland fungera kan inget störa, inte ens massmord. Fartygssidan är intryckt. En torped hade avslöjat för mycket, en kollison är svårare att bevisa.
Jag är lite inne på din teori. Det finns övningstorpeder, dvs. de saknar stridsladdning, men i övrigt uppför de sig som torpeder. En sådan kan alldeles säkert åstadkomma hålet. En av de överlevande berättar att han sett något vitt röra sig i vattnet alldeles invid båten strax efter "smällen". Ryssarna förfogar över vita eller ljust gråa ubåtar.
Citera
2020-10-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Ja han är som en a-lagare som lider av mytomani. Riktigt jobbigt att se på.

Och det är lite komiskt hur han framställer det som att hela hans liv blev hektiskt efter dokumentären som att han har någon central och viktig roll i arbetet med att ta fram "sanningen".

Han har inte ens varit och dykt på estonia.
Han känns genuin i jämförelse med Carl Bildt och Ingvar Carlsson.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Allt går att manipulera.
Så man ska bara skita i det eller vad säger du?
Citera
Medlem
Här finns mkt intressanta saker att lyssna till !!
https://www.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4
Tankarna går direkt till varför man inte ville bärga båten m.m
Citera
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det finns inget landets bästa, bara invånarnas bästa. De anhöriga och alla andra förtjänar att veta sanningen. Landets bästa är att förljugna politiker som totalt saknar empati för sin egen befolkning avsätts.
Önskar det var så som du säger.
Men känner du verkligen att dom styrande i Sverige vill folkets väl?
Har hur som helst enligt mig i mitt berusade tillstånd lite med att Sveriges underättelsatjänst tillsammans med CIA smugglade ryssteknologi över östersjön och vid ett av tillfällena råkade båten sjunka av en olycka.
Ryssen hade fan skjutit dom i hamn om han visste.
Varför tjorva till det?
Citera
2020-10-03, 22:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det är som ett patetiskt eko ifrån det förflutna, att det sitter folk i den här tråden och återupprepar regeringens lögnaktiga och inkompetenta påståenden från 90-talet. Ni lydiga tjänare hänger tydligen med fortfarande och ger inte upp! Det här är en skam - vare sig man låtit hjärntvätta sig själv till en sosse-zombie, eller försvarar något man vet är lögn, pga någon slags lojalitet.

Samma gamla tjatiga Rysslandshat och USA apologetik som moderater ägnade sig åt förr, med Bildt i spetsen, ekar också här i tråden. Sverige hade inte behövt stjäla sovjetteknik åt amerikanerna - kalla kriget var redan vunnet! Ville jänkarna ha detta materiel kunde de hämta det själva och frakta det bäst de ville! Varför ska Sverige göra deras smutsiga arbete?

Under tiden ruttnar över 700 av våra landsmän och kvinnor - inklusive barn och tonåringar - nere på Östersjöns botten. Deras föräldrar, systrar, bröder, käresta eller barn fick inte begrava dem, utan måste plågas av tanken på att de ligger kvar där i vraket. Sorgen har inte kunnat läka och de känner det som de svikit och övergivit sina förlorade kära.

Den här dokumentären från 2004 (Estonia - Livlinan som brast) ger den tidens milt ifrågasättande fast ändå politiskt korrekta syn på det hela. TV4 vågar sticka ut hakan lite och berättar tydligt hur enkelt det hade varit att bärga större delen av kropparna, som tydligen inte heller var speciellt illa däran efter flera månader. De berättar - utan att beröra konspirationsaspekten - hur det s.k. Etiska rådet skapades och hur diskursen manipulerades till att det blev givet att man skulle lämna kvar vraket och kropparna. Det beskrivs hur de anhöriga protesterade allt de kunde emot beslutet att gjuta in fartyget i betong. https://www.youtube.com/watch?v=jLBU2iSeWTw

Vilka återupprepar regeringens lögnaktiga påståenden? Jag tror ingen i tråden tyckt det varit en bra idé att lämna kropparna och gjuta betong över båten.
Däremot är det många här som småler åt teorierna att hon krockade med en ubåt eller blev sänkt med en torped.
Citera
2020-10-03, 22:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad har det för betydelse?
Det som är relevant är det visualiserade hålets placering i fröhållande till bogvisirets och bildäcket. Och där faller hela teorin om att hålet var orsaken. För om vatten som kom in framifrån på bildäck inte kunde sänka färjan kan vatten som kom in från sidan på samma bildäck inte heller göra det.

Tyskarna antog tydligen vad jag förstår förekomsten av ännu ett hål på färjan i nivå med däck 0.

https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter01/1-3-0.html

Hur menar du med att vatten framifrån inte kunde sänka färjan?
Citera
2020-10-03, 22:56
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Önskar det var så som du säger.
Men känner du verkligen att dom styrande i Sverige vill folkets väl?
Har hur som helst enligt mig i mitt berusade tillstånd lite med att Sveriges underättelsatjänst tillsammans med CIA smugglade ryssteknologi över östersjön och vid ett av tillfällena råkade båten sjunka av en olycka.
Ryssen hade fan skjutit dom i hamn om han visste.
Varför tjorva till det?

Jag vet inte exakt vad som hände och tänker inte spekulera i det.
Vad som är glasklart efter att ha sett dokumentärserien är att staten har mörkat vad som egentligen hänt och att de anhöriga förtjänar svar. Vad är vi för land om vi bara låter det passera?
Citera
2020-10-03, 23:02
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vilka återupprepar regeringens lögnaktiga påståenden? Jag tror ingen i tråden tyckt det varit en bra idé att lämna kropparna och gjuta betong över båten.
Däremot är det många här som småler åt teorierna att hon krockade med en ubåt eller blev sänkt med en torped.

Efter att ha sett dokumentärserien, finns det ens något tvivel i dig om att regeringen mörkade vad som hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in