Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Som jag skrev förut har jag ägnat orimligt mycket tid på Estoniafrågan genom åren. Det leder väl tyvärr också till att jag blir orimligt irriterad på nytillkomna som fastnat för en ny dokumentär eller bok i ärendet och sedan vägrar ta in all annan information som funnits i 25 år. Vissa blir irriterade, och det är kanske motiverat, men de borde kolla in kompisen i spegeln också och fundera om han verkligen läst på tillräckligt och har rätt kritisk blick.
Det är heller inte så att jag inte är intresserad av det ”nya hålet” och hur det kan ha tänkas uppstått, tvärtom. Det är oerhört intressant. Men det är ju heller ingen nyhet att vatten under vattenlinjen inte fick Estonia att kapsejsa. Det visste man redan på 90-talet från olika stabilitetsberäkningar och kanske t.o.m. när hon byggdes 1979 (?). Likaså vet vi säkert att 20 personer överlevde från däck 1 så det kan inte ha varit närmast vattenfyllt när de tog sig ut.
På andra sidan har vi då ett officiellt scenario med ett bogvisir på land, men många frågetecken. När föll visiret av? Hur kunde hon ligga på sidan länge nog för att sjunka? När uppstod slagsidan? Var rampen verkligen helt öppen när slagsidan kom? Kan det finnas ett hål också? Alla dessa frågor är viktiga, och förtjänar kanske mer uppmärksamhet. Men att döma ut JAIC och allt i närheten för att sjunkförloppet inte passar alla observationer, samtidigt som man glatt accepterar att en ubåt eller torped ska ha sänkt Estonia när detta inte passar in på nästan något annat vi vet... det är foliehattsvarning.
Folk är skeptiska till haverikomissionens rapport eftersom den svenska regeringen ljugit. Sedan erkände de lögnen att de då visst hade smugglat krigsmaterial och teknologi,,detta var de fan helt tysta om i många år innan vittnen träddde fram. Sedan detta med att INGEN alls fick ens komma i närheten av båten, samt betongingjutningen, varför? Sten och grus i ton över båten, varför? Helt jävla opålitliga och med lögner så misstror naturligtvis folket regeringen och dess officiella rapport..