2020-09-29, 22:41
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Ubåtar har alltid örnkoll på vad som finns på ytan - så bara fetglöm kollision med ubåt - OK? Glöm det för alltid!

Är du säker på det?

https://www.gp.se/nyheter/haverirapport-stenaf%C3%A4rja-n%C3%A4ra-kollidera-med-atomub%C3%A5t-1.31389654?site=2.189&page=2.199&ajax=true

https://www.dn.se/nyheter/sverige/svenskagd-farja-nara-kollidera-med-atomubat/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja en sprängladdning kan nog inte uteslutas. I så fall har det skett efter förlisningen i syfte att komma in i fartyget,

Varför kan det inte vara orsak till att fartyget tog in vatten och sjönk, sitter du på någon sådan info?
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf

Conclusion, sid 71.

Vad vill du ha sagt med det? Deras slutsats är att bättre undersökningar behöver göras. I övrigt kommer de med antaganden om hur det kan ha gått till när fartyget skönk. Varför fartyget slog runt förstår t o m bäbisar.
Citera
2020-09-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja, vatten på bildäck leder till kantring, men bör absolut inte sänka skeppet på så kort tid.

Vatten på bildäck kan leda till kantring. Vatten på bildäck i nära storm för att hela bogen är väck, med 4m medelsjö från rakt föröver med resulterande slagsida på 30-40 grader och resulterande motorbortfall sänker en ro-ro färja av Estonias snitt på nolltid. Lägg dessutom till att hon var ojämnt lastad (kompenserat med trimtankar) och att personbilarna ombord inte var surrade.

Precis alla experter och sjöfolk med annat än vatten mellan öronen fattade vid tiden direkt galoppen när det stod klart att bogvisiret saknades.
Det uppseendeväckande då var inte att fartyget kapsejsade utan att bogvisiret trillat av. Folk levde vid tiden med villfarelsen att fartyget var konstruerat att tåla dylika förhållanden när det i verkligheten var tvärtom. Bogvisiret var aldrig designat för att klara de krafter hon utsattes för den natten.

Diana II (en designmässig bogvisirs-syster) hade ett år tidigare råkat i trångmål men rätt slutsatser och åtgärder togs inte på högre ort.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffenDead
Du har inte riktigt hängt med här va? Kolla på dokumentären! Den är mycket sevärd.

Jag har bara sett första delen, för jag har inte det där D-abonnemanget. Jag skulle gärna se den, vet du var den går att se utan att regga sig?

Nu har jag sett otaliga Estonia-konspirationer genom åren, så jag skulle nog inte ändra uppfattning. Fortfarande finns det inget som är så troligt och som hänger ihop så väl som den officiella slutsatsen från 1997.
Citera
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Allt det där är ovidkommande - hålet var för litet för att sänka båten på 50 minuter.
Dessutom - om nu hålet låg UNDER bildäck - så saknade Estonia på inget sätt vattentät skott. Om hålet låg i höjd med bildäck - ja då saknar det ändå betydelse då mängden vatten som trängde in där var betydligt mindre än det som rann in genom bogen. Man kan nog utgå från att hålet hade minimal, om en någon betydelse för förloppet i det fallet det verkligen uppstod innan fartyget sjönk.

Som redan påpekats - Heweluisz sjönk aldrig helt, för det var inte tillräckligt djupt. Så den liknelsen var nog den sämsta av alla.

Jan Heweliusz låg kapsejsad flytande innan den sjönk.

http://www.titanicnorden.com/skepp/janh.html

Hade skeppet legat mot botten så borde man ha sagt att det låt på grund men alla källor säger att det låg flytande tills det att det till slut sjönk...

Men du kanske ha bättre källor kring förlisningen?
Citera
2020-09-29, 22:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jag har aldrig hävdat att Estonia torpederats. Däremot så sänktes hon på annat vis sen om det var avsiktligt eller en ren olycka genom kollision vet vi inte till 100% i nuläget...

Jag försöker bara förklara vilken rätt krigsmakter har i att sänka skepp som folk inte verkar förmå att förstå eller vilja ta till sig. Detta kan ha betydelse rörande Estonias förlisning och bör inte uteslutas innan vi vet mer..

Du sa i stort sett att Ryssland hade laglig rätt att sänka Estonia om hon fraktade militärmatriell.

Denna lagliga rätt existerar inte.
Citera
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så slutsatsen "Det finns en skada som inte kunde ses 1994 på grund av skeppets placering. Det måste betyda att myndigheterna mörklagt skadan" är inte en spekulation helt utan grund? Förklara gärna grunden i så fall.

Jag vet inte vad du inmundigar med skadan i midskepp var känd redan 1994 och detta har jag hävdat sedan mitt första inlägg i denna tråd. lär dig läsa vad folk skriver...
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:

Tyvärr gjorde man inte det, och 01:15 small det, när bogvisiret hoppade av helt.

Att bogvisiret föll av känns troligt men varför öppnades också rampen innanför? Vittnen fanns ju också som sa att porten inte öppnats och att det bara kom in mindre mängder vatten.
Citera
2020-09-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
2018 höll en brittisk atomubåt på att frontalkrocka med en Stena Line färja, radarn var avslagen. En utkik på färjan såg periskopet och räddade hela situationen. Finns många kollisioner mellan ubåtar och fartyg på ytan.

I call Bullshit - Jag har jobbat i Stena i många år - och har aldrig hört talas om det du nämner -

Varje gång jag har sett ubåt - så har de varit periskop - som man ser på radarn 3 nm no problem -

De brittiska ubåtar jag har sett har varit i skotska vikar - och de äro atomdrivna - och de för med sig 4-6 bogserbåter och blinkande blått ljus.
Citera
2020-09-29, 22:46
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Vatten på bildäck kan leda till kantring. Vatten på bildäck i nära storm för att hela bogen är väck, med 4m medelsjö från rakt föröver med resulterande slagsida på 30-40 grader och resulterande motorbortfall sänker en ro-ro färja av Estonias snitt på nolltid. Lägg dessutom till att hon var ojämnt lastad (kompenserat med trimtankar) och att personbilarna ombord inte var surrade.

Precis alla experter och sjöfolk med annat än vatten mellan öronen fattade vid tiden direkt galoppen när det stod klart att bogvisiret saknades.
Det uppseendeväckande då var inte att fartyget kapsejsade utan att bogvisiret trillat av. Folk levde vid tiden med villfarelsen att fartyget var konstruerat att tåla dylika förhållanden när det i verkligheten var tvärtom. Bogvisiret var aldrig designat för att klara de krafter hon utsattes för den natten.

Diana II (en designmässig bogvisirs-syster) hade ett år tidigare råkat i trångmål men rätt slutsatser och åtgärder togs inte på högre ort.

Sådana som du får det att vrida sig i hela min kropp, avskyr skademinimerare.
Citera
2020-09-29, 22:47
Medlem
Citat:
Jag har bara sett första delen, för jag har inte det där D-abonnemanget. Jag skulle gärna se den, vet du var den går att se utan att regga sig?

Nu har jag sett otaliga Estonia-konspirationer genom åren, så jag skulle nog inte ändra uppfattning. Fortfarande finns det inget som är så troligt och som hänger ihop så väl som den officiella slutsatsen från 1997.

Du kan prova D-play gratis i 7 dagar eller om det var 2 veckor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in