2020-10-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast under hela mitt långa liv har det skett en gång att betalningssystemet varit nere, så var får du ”nån gång per år” från?
Svenska dagligvarubutiker. Även om det är problemen med bankerna och betalning av räkningar som brukar få de största rubrikerna så har jag hittills varit förskonad från det.

Citat:
Fast ”svarta marknader och marknadsplatser” var inte svar på min fråga, frågan var vilken kollaps du menar som har skett när endast kontanter fungerat?
De jag har stött på i biografier och populärvetenskapliga böcker. Oftast krigssituationer och olika naturkatastrofer. Utan en fungerande infrastruktur fungerar inte ditt betalkort även om samhället i sig fortsätter fungera.
Citera
2020-10-02, 17:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Sluta med påhopp och begär att flytta tråden till ”konspirations tråden”.. Du är en sjuk person som behöver psykologhjälp men är detta verkligen något som skall diskuteras i ekonomiforumet?

Var detta allt du kunde "prestera" som svar på mina fullt legitima frågeställningar?

Jag tolkar det som att frågan flög LÅÅÅÅNGT över ditt huvud.
Senast redigerad av sucuk 2020-10-02 kl. 17:20.
Citera
2020-10-02, 17:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är problemet rent konkret?

a) allmänhetens tillgång till centralbankspengar
b) säkra betalsystemen oavsett vad, katastrof, krig what ever
c) möjlighet till anonyma transaktioner
Citera
2020-10-02, 17:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är nog ingen idé att du försöker förklara för en som inte vill förstå att kontanter är det som alltid kommer att fungera

Ja jag börjar förstå att hissen inte går ända upp hos alla tyvärr, tur att våra folkvalda stämt i bäcken och räddar tanklösa från sig själva.
Citera
2020-10-02, 17:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ja jag börjar förstå att hissen inte går ända upp hos alla tyvärr, tur att våra folkvalda stämt i bäcken och räddar tanklösa från sig själva.
Jo jag gav upp till sist
Citera
2020-10-02, 17:35
Medlem
Citat:
Du e dum på riktigt.. vid flera tillfällen i historien vid krig och kriser har ingen velat ta i kontanter, guld och andra värdeföremål har alltid haft ett värde men som sagt så är du för korkad för att föra en diskussion med
Det senaste fallet jag kan påminna mig vad gäller den första världens ekonomier var när Riksmarken ogiltigförklarades. Tror inte Hermann och Joseph i det läget kunde dra kortet i läsaren heller. I Latinamerika är det ju legio, men där är problemet för gemene man just att elektroniska tillgodohavanden är det första man fryser och eventuellt tvångsinväxlar till en "rättvis" kurs, dvs konfiskation. Kontanter i vörldsvalutorr det som gäller.
Citera
2020-10-02, 17:55
Medlem
Citat:
Var detta allt du kunde "prestera" som svar på mina fullt legitima frågeställningar?

Jag tolkar det som att frågan flög LÅÅÅÅNGT över ditt huvud.
Du är paranoid, du lever i en fantasivärld, man är foliehatt om man tror världens undergång ligger runt hörnet
Citera
2020-10-02, 17:58
Medlem
Citat:
Inget av dessa tre är något problem.
Varför skulle det va viktigt att ha tillgång till centralbankpengar?
Vid krig och katastrof vill ingen ta betalt i papperspengar.
Varför skall man ha anonyma transaktioner, vill ens nåt land i världen ha anonyma transaktioner?
Citera
2020-10-02, 17:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du är paranoid, du lever i en fantasivärld, man är foliehatt om man tror världens undergång ligger runt hörnet

Hmm låt se nu, min åsikt delas av
* Riksbanken
* Msb
* Sveriges riksdag

Du har grävt ner dig till nästippen i skyttegraven och kan nu endast komma med personangrepp. Jag påminner dig om att vi diskuterar nationalekonomi - då borde du åtminstone FÖRSÖKA attackera de argument jag lagt fram?
Citera
2020-10-02, 17:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Inget av dessa tre är något problem.
Varför skulle det va viktigt att ha tillgång till centralbankpengar?
Vid krig och katastrof vill ingen ta betalt i papperspengar.
Varför skall man ha anonyma transaktioner, vill ens nåt land i världen ha anonyma transaktioner?

Att du inte förstår vidden av problematiken innebär inte att problemet inte finns. Förkovra dig och återkom när du har argument.
Citera
2020-10-02, 18:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det uttrycker inget problem. Vad är problemet?

Citat:
Swish är troligen det säkraste vi har just nu.
Bankid och bankerna har bra reservkraft. Basstationerna också. Har visat sig vid jordskalv så är mobilnäten uppe tämligen omgående. Det är en stor hjälp för katastrofarbetare. (Blir så när det är privatkapitalistiska profitjägare som ansvarar för funktionen).
Och nallen laddar folk med solcellsladdare. Mycket vanligt i 3:e världen.

Kontanter fungerar inte när strömmen är borta från kassaapparaten. Och lagen kräver numer inknappade transaktioner.

Citat:
När jag köper på nätet så är det inte anonymt det minsta. Och det har inte med betalningen att göra. Utan säljare kräver in data. Jag har tom varit med om att behöva använda bankid.

Swish är tämligen anonymt. Vem får veta något?

Även kort. När du betalar med ett kort på ICA, vem får reda på något?

Den anonymitet du avser är antagligen den som kriminella vill ha. Men sedan när är det statens sak att ordna så dom kan hålla på med kriminalitet ostört?
Citera
2020-10-02, 18:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det uttrycker inget problem. Vad är problemet?

Swish är troligen det säkraste vi har just nu.
Bankid och bankerna har bra reservkraft. Basstationerna också. Har visat sig vid jordskalv så är mobilnäten uppe tämligen omgående. Det är en stor hjälp för katastrofarbetare. (Blir så när det är privatkapitalistiska profitjägare som ansvarar för funktionen).
Och nallen laddar folk med solcellsladdare. Mycket vanligt i 3:e världen.

Kontanter fungerar inte när strömmen är borta från kassaapparaten. Och lagen kräver numer inknappade transaktioner.

När jag köper på nätet så är det inte anonymt det minsta. Och det har inte med betalningen att göra. Utan säljare kräver in data. Jag har tom varit med om att behöva använda bankid.

Swish är tämligen anonymt. Vem får veta något?

Även kort. När du betalar med ett kort på ICA, vem får reda på något?

Den anonymitet du avser är antagligen den som kriminella vill ha. Men sedan när är det statens sak att ordna så dom kan hålla på med kriminalitet ostört?

Först måste man förstå skillnaden mellan centralbankspengar och affärsbankspengar. Ett saldo i en affärsbank (affärsbankspengar) är till sin natur mindre säkert än en sedel i handen (garanteras av svenska staten).

Anonymitet = ospårbart, i händelse att sverige blir en diktatur så vill jag ha tillgång till anonyma transaktioner...

Kontanter fungerar ALLTID, det enda som krävs är egentligen ett kvittensblock och två parter som vill handla med varandra.

Det är sådana här frågor som riksbanken, riksdagen och msb är oroliga över - då borde vi åtminstone inse att de kanske är något på spåren då det är hyggligt tunga instanser.

Edit: Jag hade gärna sett att försvarsmakten gav sig in debatten då folket verkar vare skrämmande naiva.
Senast redigerad av sucuk 2020-10-02 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in