2020-09-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Nej, inte likt Bitcoin. Du tror det, för du fattar inget om vad du skriver. Du tror konceptet ledger har något med Bitcoin att göra, för du hade inte hört ordet innan. Att "transaktioner är transparanra för alla" har skit och inget att göra med Bitcoin.

Jösses, jag vet så mycket mer om detta än du gör att jag till och med har stenkoll på vilket sätt och varför du missförstår saker, ändå är det locket på till dina hjärnceller.

Jag jobbar som ekonom och har tidigare jobbat som revisor. Tro mig jag vet vad en huvudbok är för något. (Och jag jobbade även med det innan bitcoin existerade)

När jag säger en ledger likt bitcoin är inte samma som jag säger "som" bitcoin. Men om du nu inte håller med om att USA utvecklar en digital centralbanksvaluta med en transparent huvudbok (ledger) så argumentera varför det inte är så istället.

Citat:
E-krona finns - det är nämligen RBs svar på situationen. Är man dum i huvudet kan det dock vara svårt att se nyanser mellan tex prototyp och inget.

Ta fram en källa på att E-krona finns.

Citat:
Detta lilla barn, är varför du inte gör karriär, varför du inte blev rik via Bitcoin, varför ingen tar dig på allvar och varför du innerst inne inser att du aldrig verkar bli "smart".

Egot först.

Återigen din dumma gås. Källa på att E-krona finns. Du vet verkligen inte vad du pratar om.
Citera
2020-09-21, 20:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du fick föga stöd för att kontantlöshet är något demokratiskt. Det är ju för tusan särsklt lämpat för diktaturer.
Att folket bestämmer är diametralt motsatt till diktatur.

Vet du inte ens vad diktatur är.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du missar med vilje att IMF vill att kontanterna försvinner.
Nej, jag ignorerar det för att det är ovidkommande.

1. Du vill ha kvar kontanter och använder de. Och butikerna inser att betalning med kontanter gäller.
2. Några jeppar på IMF's kontor sitter och vill få bort kontanterna.

1 har betydelse. 2 har exakt ingen betydelse.

Du har större inverkan på om butikerna tar kontanter än några som sitter i ett kontor i utlandet.

Förstår du inte det?
Citera
2020-09-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag jobbar som ekonom
Det är som att säga att man förstår hästar eftersom man arbetar med kultur.

Men okej, jag kanske hade fel i att ledger förvirrade dig (förstår dock fortfarande inte varför du hela tiden benämner det "ledger likt Bitcoin").

Det du inte kan är saker som datastrukturer. Det är inget konstigt när man är ekonom, men det är desto konstigare att fighta så mycket om något man inte begriper och inte har någon anledning att begripa. Om du kunde något om datastrukturer skulle du inse att detta (RB, FED, whatever) inte har med Bitcoin att göra. Överhuvudtaget. Alls. Nada. 0. Det finns inget där. Absolut inget alls.

Det har aldrig varit aktuellt med något som helst överlap med Bitcoin. Inget. Det har heller aldrig varit förvirrande, oklart, eller något som på något sätt måste utredas. Det enda som har hänt här är att inte alla människor är ingenjörer eller datavetare, de grupper som naturligt kan förhålla sig till vad Bitcoin är. I sig inget konstigt alls, men i det här fallet har folk som inte är det av outgrundlig anledning fått för sig att de ser någon slags "potential" i "bitcointekniken" som måste "utredas". Istället för att så att säga fråga en vuxen.

Ordet Bitcoin är alltså fullständigt malplacerat här. Det finns inget i "uppfinningen" Bitcoin som är relevant för CBCD, E-krona, whatever. Inget. Att andra ekonomer också uppvisat den här förvirringen betyder inte att man själv måste hålla kvar vid den för att man är ekonom.

Bitcoins "ledger" är så fullkomligt idiotisk arkitektur i det här sammanhanget (statligt kontrollerad valuta) att jag inte vet hur man beskriver det.
Citat:
Ta fram en källa på att E-krona finns.
Herregud.

Jag skriver om X.
Du vet av någon anledning precis vad jag menar när jag skriver om X.
RB gör utredningar om X.
RB tar in externa förslag till X.
FriedrichvonHayek menar att X trots ovanstående emperi faktiskt inte existerar.

Förvirring.

Svart hål.

Mänskligheten imploderar.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-21 kl. 21:27.
Citera
2020-09-22, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att folket bestämmer är diametralt motsatt till diktatur

Exemplet är ju jag själv som i 99 fall av 100 betalar med kort och inte med kontanter men som ändå är införstådd med allt det negativa som följer av att kontanter inte används.

Du är systemlojal. Makten använder sig alltid av ordet "demokrati". Ordet användes flitigt i kommunist-diktaturerna och ditt beteende är likadant! Du kan sälja in detta systemskifte som "demokratiskt" men det blir ju inte bättre för det.
Citera
2020-09-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-riksbanken-och-coronapandemin/fragor-och-svar-om-riksbankens-atgarder/fraga--svar-om-coronaviruset-smittar-via-sedlar-och-mynt/

Det är troligen betydligt högre risk i att mata in en pinkod på ett tangentbord som 200 andra personer varit och tryckt på sedan den senast sanerades.

Argumenten för kontanter är betydligt fler än de emot anser jag, förutsatt att man tar hänsyn till hela bilden inklusive exempelvis samhällskatastrof eller till och med krig. Varje gång kortsystemen går ner är det skrattretande att se hur få som faktiskt kan betala för sig. Både riksbanken och msb förordar dessutom att alla bör ha lite kontanter hemma just därför.
Öööhh.. har jag hamnat i en tråd från 1999? Eller menar du att står och trycker pinkod på nåt tangentbord när du betalar?
”Varje gång kortsystemen går ner”?? Har nog aldrig hänt mig i mitt långa liv kortsystemen inte funkat.
Vid samhällskatastrof eller krig är nog få intresserad av papperslappar som kallas pengar utan då år det hårdvaluta som gäller (mat, vapen och möjligtvis guld och ädelstenar).
Citera
2020-09-22, 14:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Öööhh.. har jag hamnat i en tråd från 1999? Eller menar du att står och trycker pinkod på nåt tangentbord när du betalar?
”Varje gång kortsystemen går ner”?? Har nog aldrig hänt mig i mitt långa liv kortsystemen inte funkat.
Vid samhällskatastrof eller krig är nog få intresserad av papperslappar som kallas pengar utan då år det hårdvaluta som gäller (mat, vapen och möjligtvis guld och ädelstenar).

Goddag yxskaft. Du vet mycket väl att man måste knappa in koden efter 3-4 köp oavsett, det kommer du inte undan.

Bemöt det riksbanken skriver istället, kontanter är inte farliga, människor som tror sig sitta på alla svaren och/eller böjer sig för diverse krafter som vill få bort kontanterna har helt enkelt bara inte tänkt färdigt ännu.

Tas kontanterna bort blir det dessutom bara en naturlig övergång till (troligen) € i den icke digitala delen av ekonomin. Riksbanken och MSB är oroliga för våra betalsystem, men tydligen inte du - det säger mer om dig än det säger om kontanter.
Citera
2020-09-22, 14:45
Medlem
Citat:
Goddag yxskaft. Du vet mycket väl att man måste knappa in koden efter 3-4 köp oavsett, det kommer du inte undan.

Bemöt det riksbanken skriver istället, kontanter är inte farliga, människor som tror sig sitta på alla svaren och/eller böjer sig för diverse krafter som vill få bort kontanterna har helt enkelt bara inte tänkt färdigt ännu.

Tas kontanterna bort blir det dessutom bara en naturlig övergång till (troligen) € i den icke digitala delen av ekonomin. Riksbanken och MSB är oroliga för våra betalsystem, men tydligen inte du - det säger mer om dig än det säger om kontanter.
Vem påstår att kontanter är farliga, kontanter är stenålder, räknar med att du var fientligt inställd till internet oxå när det kom
Citera
2020-09-22, 15:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vem påstår att kontanter är farliga, kontanter är stenålder, räknar med att du var fientligt inställd till internet oxå när det kom

Fel, det var jag inte. Kontanternas vara eller icke vara kan få enorma komplikationer för vår demokrati, är det något du ägnat en enda sekunds tanke innan du så principfast argumenterar för vettlöshet?

Betänk att om du är TVINGAD att ha dina pengar på ett elektroniskt saldo hos en privat bank så är det bara för dem att låsa kontot den dag Bajsboo anses samhällsfarlig...

Jag kan tänka mig massor av scenarion där vi är beroende av att ha alternativ till google pay och plastkort.
Citera
2020-09-22, 15:09
Medlem
Citat:
Fel, det var jag inte. Kontanternas vara eller icke vara kan få enorma komplikationer för vår demokrati, är det något du ägnat en enda sekunds tanke innan du så principfast argumenterar för vettlöshet?

Betänk att om du är TVINGAD att ha dina pengar på ett elektroniskt saldo hos en privat bank så är det bara för dem att låsa kontot den dag Bajsboo anses samhällsfarlig...

Jag kan tänka mig massor av scenarion där vi är beroende av att ha alternativ till google pay och plastkort.
Man är bra korkad om man har sina tillgångar i papperspengar eller elektroniskt konto, man har sina pengar i reala tillgångar som tex fastigheter, skog, ädelmetaller, ägarskap i företag (aktier) men iofs om en diktator tar över så har det ingen betydelse om han stänger mitt konto eller tar allt jag äger, blir samma resultat oavsett.
Att som du vilja ha en papperslapp som egentligen inte är värt ett skit och kan blåsa bort eller brinna upp på en sekund är för mig ofattbart.
Citera
2020-09-22, 15:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Man är bra korkad om man har sina tillgångar i papperspengar eller elektroniskt konto, man har sina pengar i reala tillgångar som tex fastigheter, skog, ädelmetaller, ägarskap i företag (aktier) men iofs om en diktator tar över så har det ingen betydelse om han stänger mitt konto eller tar allt jag äger, blir samma resultat oavsett.
Att som du vilja ha en papperslapp som egentligen inte är värt ett skit och kan blåsa bort eller brinna upp på en sekund är för mig ofattbart.
det skulle inte jag komma långt på om jag skulle handla något jag behöver och helst inte i en kris situation
Citera
2020-09-22, 15:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Snälla, tänk till innan du svarar.

Man varken bör eller skall ha allt i papperspengar, helt riktigt.

Möjligheten måste dock finnas. Vem vet ens vilket statsskick vi har i detta land om 20 år - en diktator skulle älska kontrollen du tycker är bra....
Citera
2020-09-22, 16:11
Medlem
Citat:
Snälla, tänk till innan du svarar.

Man varken bör eller skall ha allt i papperspengar, helt riktigt.

Möjligheten måste dock finnas. Vem vet ens vilket statsskick vi har i detta land om 20 år - en diktator skulle älska kontrollen du tycker är bra....
Vet inte varför du tror att du har mer kontroll för att du har papperspengar istället för guldklimpar i madrassen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in