2020-10-02, 07:51
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Visst vet jag det. Tar dom inte kontanter i en butik så handlar man hos någon annan som vill sälja sina varor så det är inga problem alls

Kort är nog bra och smidigt, men för säkerhets skull har jag alltid kontanter på mig. Sådan där digitala system har en förmåga att krångla ibland. Som exempel så kom jag till systembolaget en lördag en kvart innan stängning. Det stod en klunga utanför som såg ledsna ut och på dörren satt en lapp som förkunnade att datasystemet låg nere så endast kontanter fungerade. Då gled förbi lite smidigt med en femhundring i handen. :-)
Citera
2020-10-02, 07:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Kort är nog bra och smidigt, men för säkerhets skull har jag alltid kontanter på mig. Sådan där digitala system har en förmåga att krångla ibland. Som exempel så kom jag till systembolaget en lördag en kvart innan stängning. Det stod en klunga utanför som såg ledsna ut och på dörren satt en lapp som förkunnade att datasystemet låg nere så endast kontanter fungerade. Då gled förbi lite smidigt med en femhundring i handen. :-)
Det händer ofta att det inte fungerar och det är
trevligt att se dom stå och vifta med sina plastkort då
Citera
2020-10-02, 08:35
Medlem
Citat:
Det är nog ingen idé att du försöker förklara för en som inte vill förstå att kontanter är det som alltid kommer att fungera
Du e dum på riktigt.. vid flera tillfällen i historien vid krig och kriser har ingen velat ta i kontanter, guld och andra värdeföremål har alltid haft ett värde men som sagt så är du för korkad för att föra en diskussion med
Citera
2020-10-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Om man bara tittar på Sverige så rör det sig väl om nån gång per år. Inget jätteproblem men det är enklare att plocka upp lite kontanter än att återkomma en annan dag.

Kollapser där svarta börsen och spontana marknadsplatser tar över. Ett kontantsystem som backup har liten nedsida och stor uppsida.
Fast under hela mitt långa liv har det skett en gång att betalningssystemet varit nere, så var får du ”nån gång per år” från?

Fast ”svarta marknader och marknadsplatser” var inte svar på min fråga, frågan var vilken kollaps du menar som har skett när endast kontanter fungerat?
Citera
2020-10-02, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Vi kanske kan enas om att Japan är ett hyfsat välutvecklat land. Åtminstone ekonomiskt. Förra sommaren semestrade jag en månad med familjen, inga problem att betala hotellräknibgar på JPY100. 000 kontant eller biljetter för JPY 20.000. Alla butiker tar kontanter och i stort sett alla postkontor har bankomater som tar utländska kort så du kan få ut kontanter. Japan har även ett av världens bästa tågnätverk, kanske beror på att du kan köpa biljetter kontant och anonymt överallt. Även alla varuautomater (ännu en japansk paradgren) tar kontanter.

Japan är föregångare på allt. Visst har de en tråkig ekonomi och har kört med nollränta i många år, men det beror mest på att de japanska kvinnorna vägrar föda barn och att Japan vägrat invandring för att hålla uppe befolkningen. Stoppa all invandring till Sverige så får ni se vad som händer.

Tyskland är ett annat bra exempel på hur bra det går när man behåller kontanter även om också de har sina mörka fläckar vad gäller ekonomin.
Ekonomi och Japan borde inte få stå i samma mening
Citera
2020-10-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Sådan där digitala system har en förmåga att krångla ibland. Som exempel så kom jag till systembolaget en lördag en kvart innan stängning. Det stod en klunga utanför som såg ledsna ut och på dörren satt en lapp som förkunnade att datasystemet låg nere så endast kontanter fungerade. Då gled förbi lite smidigt med en femhundring i handen. :-)
Den där gamla vandringssägen igen ser jag, erkänn att det aldrig har skett utan det var något du sett på film 😂
Citera
2020-10-02, 08:44
Medlem
Citat:
Det händer ofta att det inte fungerar och det är
trevligt att se dom stå och vifta med sina plastkort då
Har aldrig skett mig så du måste ha extrem otur i ditt liv
Citera
2020-10-02, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har aldrig skett mig så du måste ha extrem otur i ditt liv

Att det händer då och då att data systemen ligger nere händer mig också tyvärr hjälper det oftast
inte att ha cash med sig vilket jag alltid har. kassan är ihopkopplad med datasystemet och
den som då sköter kassan måste i så fall registrera köpen i efterhand vilket dom tycker är jobbigt.
Därför väljer dom tyvärr många gånger att stänga butiken tills systemet är igång igen.
Citera
2020-10-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ekonomi och Japan borde inte få stå i samma mening
Kan du utveckla dina argument? Du håller inte med om att Japan har en framgångsrik industri, att de har ett exportöverdkott och att levnadsstandarden är bland de högre i Asien? Hur de uppnått detta ser jag inte riktigt som relevant i en diskussion om kontanter
Citera
2020-10-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Kan du utveckla dina argument? Du håller inte med om att Japan har en framgångsrik industri, att de har ett exportöverdkott och att levnadsstandarden är bland de högre i Asien? Hur de uppnått detta ser jag inte riktigt som relevant i en diskussion om kontanter
De har framgångsrik industri men deras ekonomi har stått still i 30 år
Citera
2020-10-02, 13:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Du e dum på riktigt.. vid flera tillfällen i historien vid krig och kriser har ingen velat ta i kontanter, guld och andra värdeföremål har alltid haft ett värde men som sagt så är du för korkad för att föra en diskussion med
Tack det var vänlig skrivit av dej
Citera
2020-10-02, 14:41
Medlem
Citat:
Tack det var vänlig skrivit av dej
Jo som alla vet så är jag genomsnäll 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto